تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803797288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکثر آرا در رسانه هاي داخلي ديده نمي شود/ لزوم تربيت خبرنگاران بين المللي در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۲۱ق.ظ)
تکثر آرا در رسانه هاي داخلي ديده نمي شود/ لزوم تربيت خبرنگاران بين المللي در ايران گروه فرهنگ؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، با يک بررسي ساده در پايگاه اطلاع رساني معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيم نگاهي به بانک اطلاعات نشريات، خبرگزاري ها و پايگاه هاي اطلاع رساني کشور مي توان به آماري دست يافت که از رشد کمي روزنامه ها، خبرگزاري ها و پايگاه هاي اطلاع رساني کشور طي سال هاي اخير حکايت مي کند.
244 عنوان روزنامه چاپي، 46 خبرگزاري، 586 پايگاه خبري و 1785 ماهنامه در کشور داراي مجوز هستند و بخش اعظمي از اين تعداد نيز مجوزهاي خود را در دولت گذشته دريافت کرده اند.
بدون شک تعدد منابعي که بتوانند اخبار را دراختيار علاقه مندان قرار دهند در هر جامعه اي امر مطلوبي است اما اين در شرايطي است که در اين تعدد، تکثر آرا نيز ديده شود.
براي واکاوي هر بيشتر در عملکرد خبرگزاري ها و دلايل رشد کمي آنها طي سال هاي اخير، گفت و گويي را با دکتر سيد وحيد عقيلي، رئيس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعي و خبر دانشگاه آزاد اسلامي انجام داده ايم که چکيده آن در ذيل مي آيد.

در يک برهه زماني، تعداد مجوزهاي ارائه شده به منظور راه اندازي خبرگزاري ها و روزنامه ها افزايش قابل توجهي يافت. به نظر شما اين اتفاق مي تواند تحولي را در عرصه خبر و اطلاع رساني کشور ايجاد کند؟
اينکه تعداد خبرگزاري ها و روزنامه هاي کشور زياد باشد، امر مبارکي است اما اين موضوع نيازمند شروطي است که يکي از آنها تکثر و چند صدايي و ديگري اين است که از کميت، کيفيت نيز حاصل شود. بايد مشخص شود که اين خبرگزاري ها در طول يک بازه زماني چه تعداد خبر تاثيرگذار توليد کرده اند و چه ميزان از اخبار آنها در نقل قول هاي صورت گرفته شده در رسانه هاي خارجي مورد استفاده قرار گرفته است.

تاکنون کدام يک از خبرگزاري هاي فعال در کشور توانسته اند اين مولفه ها را داشته باشند؟
متاسفانه، خبرگزاري هاي ما در ايران هيچ گاه نتوانسته اند آنطور که بايد در انتشار اخبار تاثير گذار، نقش فعالي را ايفا کنند و تنها در موارد محدودي شاهد بوده ايم که اخبار توليد شده در ايران توانسته توجه رسانه هاي خارجي را به خود جلب کند. يکي از اين موارد، انتشار خبر فوت صدام حسين از سوي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) بود. آن زمان تمام رسانه ها اين خبر را به نقل از خبرگزاري ايرنا منتشر کردند اما موارد اين چنيني ديگر در کشور چندان تکرار نشده است.
يکي از مولفه هاي ديگر نيز تازگي خبر است. اگر رسانه ها به اين مسائل توجه کنند مي توانند اخبار کمي را به خبرهاي کيفي تبديل کرده و آن زمان است که مي توانيم بگوييم که کدام يک از خبرگزاري ها، شايستگي حضور در شاخص خبرگزاري هاي برتر کشور را دارند.
ما بايد در کشور يک سري شاخص را در نظر گرفته و بر اساس آن، خبرگزاري هايي را که از نظر نو آوري، تاثير و تازگي و ... شرايط لازم را دارند معرفي کنيم.

در شرايطي که راديو، تلويزيون و خبرگزاري هاي دنيا به اخبار منتشر شده از سوي رسانه هاي ايران توجه چنداني ندارند آيا رسانه هاي داخلي در مقابل انتشار اخبار ساير رسانه هاي جهان، اخلاق حرفه اي را رعايت مي کنند؟
طي سال هاي اخير اخلاق حرفه اي در عرصه رسانه کشور آنطور که بايد رعايت نمي شود. بسياري از خبرگزاري ها و روزنامه هاي ايران در نقل قول هاي خود از رسانه هاي خارجي تنها به جمله « به نقل از يک رسانه غربي» اکتفا مي کنند که اين رفتار به هيچ وجه صحيح نيست. اينکه براي انتشار يک خبر، صدر و ذيل آن حذف شده و نامي از رسانه توليد کننده خبر برده نشود خلاف اخلاق حرفه اي است.

به نظر شما دليل اصلي تعدد خبرگزاري ها در ايران و يکسان بودن خط و مشي آنها چيست؟
بسياري از خبرگزاري هاي کشور يا دولتي و يا نيمه دولتي بوده و اعتباراتي را از دولت دريافت مي کنند. اگر اين اعتبارات دولتي نبود، بدون شک تعداد خبرگزاري هاي موجود در کشور بسيار کمتر و کيفيت خبرگزاري ها بالا تر بود. اين خبرگزاري ها به اين خاطر که اعتبارات دولتي دريافت مي کنند بايد پايبند به يک سري اصول بوده و همين موضوع بر عملکرد و خط و مشي آنها تاثير مي گذارد.
نبايد مخالف رونق بازار خبرگزاري ها بود اما بسياري از خبرگزاري هاي کشور شرايط حرفه اي گرايي کامل را ندارند. اين رسانه ها تعدادي نيروي کار را به عنوان خبرنگار جذب کرده اما بدون آنکه به آنها آموزش هاي لازم را ارائه دهند، در حال فعاليت در عرصه رسانه هستند. در کل بايد گفت، تعدد خبرگزاري ها در کشور در حوزه خبر ايجاد اشکال کرده است. اميدوارم در آينده وضعيت به گونه اي نشود که معاونت امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کند که برخي از رسانه ها مورد تاييد اين نهاد نيستند.
نه تنها در ميان رسانه ها بلکه بايد در اتاق خبر يک خبرگزاري نيز تکثر آرا به خوبي ديده شود و صاحبان رسانه ها ديدگاه هاي مختلف و چند گونه پذيري را مورد پذيرش قرار دهند. اگر در اتاق خبر رسانه اي، تکثر آرا وجود نداشته باشد، نمي توان به آن رسانه عنوان حرفه اي را داد.

در دوراني که به دليل مشکلات اقتصادي، سياسي و بين الملل کشور به بيشترين حجم توليد خبر نياز دارد، آيا رسانه ها توانسته اند در اين مسير کمک رسان ظاهر شوند؟
کشورها براي رسيدن به ديپلماسي عمومي، بايد چند فاکتور را مد نظر قرار دهند. بايد به اين موضوع توجه شود که راهکار رسيدن به ديپلماسي فرهنگي و اقتصادي، رسيدن به ديپلماسي رسانه اي است. رسانه ها اگر در تحقق اين ديپلماسي ها به دولت کمک نکنند، ديپلماسي عمومي محقق نخواهد شد.
بايد اعلام کنم که با بررسي هاي صورت گرفته شده، دشوار مي توان گفت که رسانه هاي کشور توانسته اند به رسيدن دولت به ديپلماسي عمومي کمک کنند.

در فضاي مجازي که سرعت انتشار اخبار به صدم ثانيه رسيده است، آيا توليد نرم خبرها مي تواند تحولي را در اين مسير ايجاد کند؟
اگر اعتقاد داشته باشيم که تفاوت عمده نرم خبرها و سخت خبرها عامل زماني آن است، با توجه به انتشار اخبار در صدم ثانيه در دنياي کنوني، نرم خبرها اهميت خود را بيش از پيش نمايان مي کنند.
مي توان اسم نرم خبرها را تفسير نيز گذاشت. رسانه هاي کشور نيز مي توانند از اين شرايط استفاده کرده و براي چرايي اخبار، يک پاسخ قانع کننده داشته باشند.
به عنوان مثال، زماني که داعش اقدام به بريدن سرِ يک فرد ژاپني مي کند، تمام رسانه ها زمان، مکان و حتي فيلم اين اتفاق را به روي خروجي هاي خود قرار مي دهند اما کمتر رسانه اي به چرايي اين اتفاق مي پردازد و دليل اين که چرا يک گروه از جنوب شرقي آسيا، شهروندي از کشوري که ديپلماسي آنها تنها اقتصاد است را به رشته تحرير در مي آورد.
بايد اعلام کنم که در حال حاضر و در فضاي مجازي، اهميت سخت خبرها کاهش نيافته بلکه به دليل شرايط هاي خاص، اهميت تفسير و نرم خبرها افزايش يافته است.

شرايط روزنامه نگاران ايراني در عرصه بين الملل چه گونه است؟ آيا رسانه هاي ما توانسته اند در تربيت روزنامه نگاران بين المللي موفق ظاهر شوند يا خير؟
يکي از مولفه هايي که کيفيت يک خبرگزاري را نشان مي دهد آن است که اين رسانه چند خبرنگار بين المللي دارد؟، در تاريخ روزنامه نگاري ايران، نمي توان خبرنگاري را يافت که با يک چهره بين المللي گفت و گو کرده باشد. تمام کشورهاي دنيا اکنون تلاش مي کنند که خبرنگاران بين المللي را تربيت کنند و در ايران نيز بايد اين گونه اقدامات در دستور کار قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن