محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844606828
«کاشت ناخن» و حکم شرعی آن
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
«کاشت ناخن» و حکم شرعی آن شاید شما هم این روزها شنیده باشید بعضی از مراجع، مجوز کاشت ناخن دادهاند و در درستی یا نادرستی آن تردید به دل راه دادهاید. با ما در این گزارش همراه باشید تا صحت و سقم آن را بررسی کنیم.
به گزارش فرهنگ نیوز، اخیراً برخی آرایشگران خانم برای جلب مشتری و کسب درآمد بیشتر، به تبلیغ و بازارگرمی برای کاشت ناخن میپردازند و بیان میکنند که از دیدگاه فلان مرجع تقلید، ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمیکند. این مسئله حتی در برخی بروشورهای تبلیغاتی آرایشگری نیز به چشم میخورد.
اما حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به این سؤال ما پاسخ داده است.
ضمناً با توجه به اینکه پاسخهای ذیل بر اساس فتواها و استفتائات مراجع عظام تقلید است، امکان دارد مشتمل بر اصطلاحات فقهی و تخصصی باشد. برخی از این اصطلاحات به همراه توضیح روان آن به شرح زیر است:
الف) عُسر و حَرَج: مشقت و سختی غیر قابل تحمل
ب) وضوی جبیره: کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.
ج) احتیاط واجب: مواردی که فرد میتواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.
پرسش کلی: کاشت ناخن برای خانمها چه حکمی دارد؟
پاسخ: طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیتالله خامنهای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال میداند- جایز نمیدانند.
** امام خمینی(ره)
پرسش: آیا میشود با ناخن کاشته شده نماز خواند؟
پاسخ: نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخنها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (1)
پینوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، شرط سیزدهم از شرایط وضو.
** حضرت آیتالله خامنهای
پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب میشود؟
پاسخ: کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.(1)
در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع و لو به صرف هزینه ممکن- برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیر قابل تحمل دارد باید وضو جبیرهای بگیرد.
در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنابراین وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده میشود. (2) نه اینکه روی جبیره شسته شود.
پینوشت:
1. استفتاء کتبی از دفتر آیتالله خامنه ای.
2. آیتالله خامنه ای، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء باب وضو، ص 19.
** آیتالله مکارم شیرازی
پرسش: آیا کاشت ناخن مصنوعی که سطح ناخن را میپوشاند و قابل رشد است مانع وضو است؟ آیا زینت محسوب میشود؟
پاسخ: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.(1)
به نظر آیتالله مکارم کاشت ناخن در صورت ضرورت اشکال ندارد. در هر صورت اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، در صورت امکان می بایست برای وضو و غسل ناخن مصنوعی را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیر قابل تحمل باشد، به صورت جبیره ای وضو و غسل را انجام دهد،(یعنی روی ناخن مصنوعی دست تر بکشد) وضو و غسل صحیح است.(2)
چنین ناخنی در مورد سؤال پیش گفته زینت محسوب نمی شود.(3)
پینوشتها:
1. سایت آیتالله مکارم شیرازی، سؤال 9.
2. آیتالله مکارم، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهرا، جزوه غسل، صفحه 16 و 18.
3. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهراء(قم).
** آیتالله سیستانی
پرسش: حکم غسل و وضو با ناخن کاشته شده، چیست؟ آیا کلاً میتوان با ناخن کاشته شده غسل کرد و وضو گرفت؟ اگر این طور است چگونه باید انجام شود؟ آیا زینت محسوب میشود؟
پاسخ: کاشت ناخن جایز نیست. چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل و تیمم خواهد بود. (1)
بنا بر این کسی که ناخن مصنوعی کاشته باید آنها را برای غسل و وضو از بدن جدا کند و در صورت داشتن عسر و حرج باید نیت غسل و وضوی جبیرهای کند. و علاوه بر آن نیز باید تیمم نماید و اگر با علم به این مسئله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
به نظر میرسد ناخن مصنوعی عرفاً زینت محسوب میشود ولی در صورتی که شک دارد حکم زینت را نخواهد داشت.(2)
پینوشتها:
1. سایت آیتالله سیستانی، سؤال و جواب ها، احکام وضو، مربوط به سؤالات بخش احکام وضو.
2. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم).
** مرحوم آیتالله بهجت(ره)
پرسش: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مىتوانند ناخن مصنوعى بکارند؟ آیا وضو و غسل آنها صحیح است؟
1) حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.
پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مىخواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمىشود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
2) در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفهاش در وضو و غسل چیست؟
پاسخ: وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.
3) آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: ملاک زینت بودن و نبودن عرف است.(2)
پینوشت:
1. آیتالله بهجت، استفتائات ، ج 1، سؤال 610.
2. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهراء(قم)
** آیتالله صافی
پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیره ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد.(1)
در چنین صورتی تیمم لازم و احتیاط واجب آن خواهد بود که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب میشود.(2)
پینوشت:
1. http://www.saafi.net/fa/node/5303
2. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)
** آیتالله شبیری زنجانی
پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیرهای نیز بگیرد.(1)
در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب نمیشود و موکول به نظر عرف است.
پینوشت:
1. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)
2. استفتاء از دفتر آیتالله شبیری زنجانی.
** آیتالله وحید خراسانی
پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج(سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیرهای گرفته و هم تیمم نماید.(۱)
همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب میشود. (۲)
پینوشت:
1. آیتالله وحید، توضیح المسائل، ص251، م344.
2. استفتاء از دفتر آیتالله وحید.
** مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی
پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.(1)
در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینت محسوب میشود.(2)
پینوشت:
1. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)
2. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)
**آیتالله نوری همدانی
پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن می کارند، چیست؟ در صورتی که ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، چطور؟ آیا زینت محسوب میشود؟
پاسخ: در مورد سؤال که چنین ناخنی قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید هم وضو و غسل جبیرهای انجام داده و هم تیمم کند.
البته چنین عملی(کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست است و در مورد سؤال مذکور چنین ناخنی، زینت محسوب نمی شود.(تعلیمات علی العروةالوثقی، ص51، فی احکام الجبائر)
* در توضیح این استفتائات به چند نکته اشاره میشود:
1ـ منظور از عبارت «فینفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.
2ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمتهای بدن، لازم است و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نشده است، لذا هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.
3ـ اگر مانعی در بدن وجود داشته باشد، که قابل برداشتن باشد (مانند لاک، چسب، قیر و ...) باید قبل از وضو و غسل برطرف شود.
4ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن باشد و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولاً قابل تحمل نیست، مطابق با نظر اکثر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام میشود، ولی شخص نباید عمداً برای خودش چنین جبیرهای ایجاد کند.
5ـ در موضوع کاشت ناخن با توجه به اینکه در حال حاضر، برداشتن ناخن به راحتی امکانپذیر است، مسئله جبیره منتفی است؛ لذا افرادی که اقدام به این کار کردهاند، باید ناخنها را ولو با صرف هزینهای، برداشته و به صورت معمول وضو و غسل را به جا آورند.
5ـ در فاصله زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن میکند، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام میشود.
6ـ تمامی احکام بیان شده فوق برای وضو و غسل، از آن جهت دارای اهمیت است که مقدمه واجب نماز است و اگر کسی وضو و یا غسلش صحیح نباشد نمازش باطل میشود.
93/12/18 - 19:16 - 2015-3-9 19:16:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
فارس گزارش میدهد «کاشت ناخن» و حکم شرعی آن از نظر مراجع تقلید
فارس گزارش میدهدکاشت ناخن و حکم شرعی آن از نظر مراجع تقلیدشاید شما هم این روزها شنیده باشید بعضی از مراجع مجوز کاشت ناخن دادهاند و در درستی یا نادرستی آن تردید به دل راه دادهاید با ما در این گزارش همراه باشید تا صحت و سقم آن را بررسی کنیم خبرگزاری فارس ـ گروه آیین و اندیشهحکم شرعی درباره «کاشت ناخن»
حکم شرعی درباره کاشت ناخن تاریخ انتشار دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۲۴ شاید شما هم این روزها شنیده باشید بعضی از مراجع مجوز کاشت ناخن دادهاند و در درستی یا نادرستی آن تردید به دل راه دادهاید با ما در این گزارش همراه باشید تا صحت و سقم آن را بررسی کنیم اخیراً برخینظر رهبر معظم انقلاب درباره «کاشت ناخن»
نظر رهبر معظم انقلاب درباره کاشت ناخن شاید شما هم این روزها شنیده باشید بعضی از مراجع مجوز کاشت ناخن دادهاند و در درستی یا نادرستی آن تردید به دل راه دادهاید با ما در این گزارش همراه باشید تا صحت و سقم آن را بررسی کنیم خبرگزاری فارس شاید شما هم این روزها شنیده باشینظر رهبر انقلاب و مراجع درباره "کاشت ناخن"
نظر رهبر انقلاب و مراجع درباره "کاشت ناخن" شاید شما هم این روزها شنیده باشید بعضی از مراجع مجوز کاشت ناخن دادهاند و در درستی یا نادرستی آن تردید به دل راه دادهاید با ما در این گزارش همراه باشید تا صحت و سقم آن را بررسی کنیم خبرگزاری فارس شاید شما هم این روزها شنیدحكم شرعي طلايي كه توسط مرد ساخته مي شود
احكام حكم شرعي طلايي كه توسط مرد ساخته مي شود ساخت و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است و زنان از آنها استفاده نمی کنند چه حکمی دارد به گزارش سرويس ديني جام نيوز مقام معظم رهبري به پرسشي در خصوص جواهرات طلا كه توسط مردان ساخته مي شود و مخصوص مردان است پاسخ دادند بهحکم شرعی خواندن کتب ادیان آسمانی
پاسخ مراجع حکم شرعی خواندن کتب ادیان آسمانی آیا خواندن تورات و سایر کتب ادیان آسمانی برای یک مسلمان اشکالی دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیا خواندن تورات و سایر کتب ادیان آسمانی برای یک مسلمان اشکالی دارد و حرام است برای کسانی که مطالب حق و باطل آن را تشخیص می&zwnjحکم شرعی استفاده زن از زینت پس از مرگ شوهر
احکام حکم شرعی استفاده زن از زینت پس از مرگ شوهر آيا واجب است زن زينت هايى را كه در زمان حيات شوهر بر بدن داشته در مرگ شوهر خارج نمايد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی سبحانی به پرسشی درباره مرگ شوهر وزینت زن پاسخ گفته است به گزارش شفقنا محکم شرعی تصرف در هدیهی بچه یتیم
احکام حکم شرعی تصرف در هدیهی بچه یتیم آیا شرعاً تصرّف در هدیه هایی که یتیم غیر بالغ اهدا میکند جایز است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی خامنه ای به پرسشی درباره تصرف درهدیه ی یتیم غیربالغ پاسخ گفته است به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپشرعیت حکم حکومتی
شرعیت حکم حکومتیاحکام حکومتی مانند احکام الهی شرعی بوده و نتایج و ثمراتی که بر حکم شرعی مترتب است بر حکم حکومتی نیز مترتب خواهد شد چکیده حکم در لغت دارای معانی زیادی از قبیل منع علم و قضاوت میباشد اما معنای آن در ترکیب «حکم حکومتی» همان تصمیماتی است که حاکمحکم شرعی سوراخکردن بینی برای زن و مرد، چیست؟
احکام حکم شرعی سوراخکردن بینی برای زن و مرد چیست نسبت به مردان اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسدهانگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید جایز نیست به گزارش سرویس دینی جام نیوز حکم شرعی سوراخکردن بینی جهت انجام زینت و یا اغراض دیگر برای زنچند حکم شرعی در پزشکی
چند حکم شرعی در پزشکی سوال 1- آیا مرد مىتواند نزد زن نامحرم حجامت کند 2- آیا مرد مىتواند نزد دکتر زن نامحرم رود با لمس بدن ج1 با توجه به اینكه حجامت مستلزم نظر به بدن مرد و احیاناً لمس است جایز نیست ج2 با امكان لمس از روى لباس یا با دست كردن دستكش هنگام معالجه مانع نداردیک مدیر تئاتری حکم گرفت
یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹ ۳۱ مدیر هماهنگی تئاتر استانهای مرکز هنرهای نمایشی حکم گرفت به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا طی حکمی از سوی مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی اتابک نادری به سمت مدیر هماهنگی تئاتر استانها منصوب شد در بخشی از این حکم آمده است توجه به استمرار اجرای عمومیصداوسیماییها درخت زیتون کاشتند
صداوسیماییها درخت زیتون کاشتند تاریخ انتشار دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت 10 50 | شماره خبر 1860441084100041706 تعداد بازدید 0 پ پ همزمان با نیمه اسفند و ایام درختکاری کارکنان و مدیران صداوسیما هم دست به کار شدند و با 110 اصله نهال زیتون در فضای این سازمان غرس کردند در مراسمی- هزاران درخت چناربه یاد شهدای دفاع مقدس دربهشت زهرا (س) کاشته شد
هزاران درخت چناربه یاد شهدای دفاع مقدس دربهشت زهرا س کاشته شد تهران-ایرنا- هزاران درخت چنار با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران و مدیران شهری به نیات شهدای هشت سال دفاع مقدس در بهشت زهرا س کاشته شد به گزارش ایرنا مجتبی عبدالهی روز سه شنبه در مراسم به یاد هر شهید نهالی میبا حکم معاون قرآنی وزارت ارشاد «مهدی حقیقی» دبیر جشنواره بینالمللی فیلمهای کوتاه «محمد(ص) پیا
با حکم معاون قرآنی وزارت ارشادمهدی حقیقی دبیر جشنواره بینالمللی فیلمهای کوتاه محمد ص پیامبر صلح شدبا حکم محمدرضا حشتمی مهدی حقیقی دبیر جشنواره بین المللی فیلمهای کوتاه ۱۱۴ ثانیهای محمد ص پیامبر صلح شد به گزارش خبرگزاری فارس حقیقی که در حال حاضر مشاور حجت الاسلام محمد رضا حکاشت 80 اصله نهال در دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم
یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۴ به مناسبت روز درختکاری باحضور وزیرعلوم و مسئولان و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه تهران 80 اصله درخت در محوطه فضای سبز این دانشگاه کاشته شد به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به مناسبت هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران و- یک مسوول فرهنگی: کتاب حکمت و سیاست از منابع تاریخی ایران است
نقد کتاب یک مسوول فرهنگی کتاب حکمت و سیاست از منابع تاریخی ایران است مشهد - ایرنا - رییس مرکز اسناد و کتابخانه های ملی خراسان رضوی گفت کتاب حکمت و سیاست از این به بعد به عنوان یکی از مراجع مهم تاریخ ایران به حساب می آید و دارای آثار بسیار مثبتی است کتاب خاطرات دکتر سیدحسین ن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها