تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804288964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ عامل اصلی در شکل گیری روابط اقتصادی و سیاسی ایران و ترکمنستان


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: وزیر امور خارجه ترکمنستان در دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات با اشاره به برگزاری روزهای فرهنگی ایران در عشق آباد، گفت: با توجه به فرهنگ و آداب رسوم مشترک ایران و ترکمنستان، مقوله فرهنگ در شکل گیری و مستحکم شدن روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور بسیار مهم بوده است.

به گزارش تراز ،ابوذر ابراهیمی ترکمان که به منظور شرکت در آیین افتتاحیه روزهای فرهنگی ایران در عشق آباد به ترکمنستان سفر کرده بود، با رشید مرئدوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه ترکمنستان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری روزهای فرهنگی ایران در عشق آباد، گفت: با توجه به فرهنگ و آداب رسوم مشترک ایران و ترکمنستان، مقوله فرهنگ بسیار مهم است بنابراین برگزاری روزهای فرهنگی ایران در توسعه روابط فرهنگی دو کشور مؤثر است.
مرئدوف با اشاره به اجرای مطلوب روزهای فرهنگی ایران در عشق آباد، افزود: در کابینه دولت رئیس جمهوری ترکمنستان مجددا دستور مؤکد صادر شد تا شرایط لازم برای اجرای مطلوب این رویداد فرهنگی مهیا شود؛ و برنامه ها به خوبی پیش رفت.
وی با بیان تأثیرگذار بودن سفر ابراهیمی ترکمان،خاطرنشان کرد: روابط فرهنگی، اساس روابط بین المللی است و من سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را مثبت و مؤثر ارزیابی می کنم.
مرئدوف در ادامه گفت: هر سال هیاتی ترکمنی به آرامگاه مختومقلی فراغی رهسپار می شوند؛ ما باید برای برنامه های مشترک احترام قائل شویم تا فعالیت های این دور از برنامه ها در فضای دوستی و برادری برگزار شود. به عنوان مثال می توان به مراسم میلاد امام رضا (ع) اشاره کرد که در قدمگاه امام رضا (ع) در مرو برگزار می شود. همچنین درمورد زمخشری مراسم مشترک برگزار کردیم که نشان دهنده برادری و دوستی است.
وزیر خارجه ترکمنستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ایران با ایده های بسیار بزرگ در دنیا ظاهر می شود؛ از این رو با پیشنهاد شما که نسایی و زبان فارسی را مطرح کردید، موافقم و نسبت به آن توجه داریم که پس از بررسی های لازم در دستور اجرا قرار می دهیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه ترجمه دیوان مختومقلی فراغی به زبان فارسی در دو قطع وزیری و جیبی را به وزیر خارجه ترکمنستان اهداء کرد.
طرفین با تأکید بر غنای فرهنگی مردم ایران و ترکمنستان، احیای سنت ها و ارزش های انسانی را تأیید و آن را بسیار مهم ارزیابی کردند.
به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار که سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان نیز حضور داشتند، ابراهیمی ترکمان نیز با ابراز خرسندی از برگزاری مطلوب روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمهوری اسلامی ایران تنظیم روابط فرهنگی با دیگر کشورها را بر عهده دارد. از این رو علاقه مند به توسعه روابط فرهنگی دو کشور هستیم.
ابراهیمی ترکمان افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای ایجاد زمینه های لازم برای گسترش و توسعه همکاری های فرهنگی، اقدام به ترجمه و چاپ دیوان مختومقلی فراغی به زبان فارسی کرده است.
وی با اشاره به 1200 کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور، گفت: در شاکله فرهنگ به هیچ وجه مرزی میان ایران و ترکمنستان وجود ندارد، زیرا فرهنگ کار دل است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این دیدار افزود: سنن نسایی یکی از صحاح سته از منابع مورد قبول مسلمانان و تألیف نسایی است، این کتاب معتبر دارای احادیث صحیحی است که می توان آن را محور بخشی از فعالیت های فرهنگی قرار داد.
ابراهیمی ترکمان با پیشنهاد برگزاری کنفرانسی در خصوص معرفی نسایی این عالم اسلامی گفت: می توان با مشارکت سازمان کنفرانس اسلامی در معرفی این شخصیت جهان اسلام ، کنفرانس دو جانبه ای برگزار شود.
وی با اشاره به آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان ترکمنی گفت: این سازمان آمادگی لازم برای ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان زبان فارسی را دارد. نمایش 100 تابلو خوشنویسی آیات قرآنی، نمایش انواع صنایع دستی از قبیل آثار معرق کاری، میناکاری، خاتم کاری، سفالگری ، اجرای کنسرت موسیقی اصیل ایرانی (سنتی و عاشیقلار)، اجرای کنسرت موسیقی مشترک با گروه های موسیقی ترکمنستان، و نمایش آثار نقاشی و نگارگری از هنرمندان ایران و برگزاری جشنواره غذاهای ایرانی و ترکمنی و نیز نمایش چهار فیلم سینمایی ایرانی در سینماهای ترکمنستان از مهمترین محورهای روزهای فرهنگی ایران در این کشور ‏است.
همچنین همزمان با برگزاری روزهای فرهنگی ایران، نمایشگاه فرهنگی و هنری شامل انواع صنایع دستی استان های مختلف کشورمان اعم از خاتم کاری، میناکاری، مینیاتوری، گلیم بافی، جاجیم دوزی، فرش و قالیچه ترکمن، کردی، آذربایجانی، قشقایی، بخش خوشنویسی و خطاطی، معرق کاری، تراش سنگ های قیمتی به صورت نمایش آثار در قالب 70 نوع تابلو، بخش کتاب شامل کتاب های تاریخی، ایرانشناسی، فرهنگ و هنر، موسیقی معماری، کتب نفیس، بخش جشنواره غذایی شامل 120 نوع غذای ایرانی و ترکمنی نیز برگزار شد.

روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در عشق آباد از 14 اسفندماه آغاز شده است و به مدت چهار روز ادامه دارد.




دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت 15:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن