تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805304714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گرارش می‌دهد زائران دوست به ‌پابوس امامزاده محمد(ع) می‌آیند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گرارش می‌دهد
زائران دوست به ‌پابوس امامزاده محمد(ع) می‌آیند
هرساله در طول سال به ویژه در ایام نوروز امامزاده محمد(ع) کوهدشت میزبان زائرانی از سراسر کشور است.

خبرگزاری فارس: زائران دوست به ‌پابوس امامزاده محمد(ع) می‌آیند



به گزارش خبرگزاری فارس از کوهدشت، لرستان منطقه‌ای پهناور و کوهستانی است، که در غربی‌ترین نقطه استان در دامنه کوه‌های مَت یا درامار (در انبار) کنار رود سیمره که پرآب‌ترین رود لرستان و غرب ایران است، روستایی که امروزه بخش است، بنام یکی از امامزاده‌های محترم است که به امامزاده محمد(ع) یا شاه‌محمد مشهور است.
امامزاده محمد(ع) که معروف به شاهزاده محمد است، یکی از نوادگان بزرگ حضرت امام موسی بن جعفر(ع)است.
شهر درب گنبد امامزاده محمد(ع) واقع در 40 کیلومتری شهرستان کوهدشت دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.
*شجره‌نامه امامزاده محمد (ع) کوهدشت

امامزاده محمد که معروف به شاهزاده محمد(ع) است، یکی از نوادگان بزرگ حضرت امام موسی بن جعفر(ع)است.
هر ساله جمعیتی زیادی از شهرهای دور و نزدیک از نقاط مختلف کشور به پابوس آن امامزاده می‌روند، کرامات و لطف‌های بی‌پایان آن حضرت به اهالی محل و زوار محترمش که برای رفع گرفتاری‌ها، شفاء مریض‌ها و... به محضرش می‌آیند.
این امامزاده برای استان‌های غربی کشور زیارتگاهی دائمی است که در تمام فصول سال به پابوس آن می‌آیند، اما در ایام نوروز هزاران نفر از سراسر کشور برای زیارت و سیاحت به این مکان مقدس می‌آیند.
حضرت آیت الله العظمی مرحوم مرعشی نجفی (ره) درستی نسب امامزاده را به حضرت امام موسی بن جعفر(ع) را مورد تأیید قرار داده‌اند.
همچنین در کتاب تحفه‌الازها تالیف ضامن بن شد قم المدنی الحسنی اجداد آن حضرت را چنین بیان نموده است:

ابی محمد زاهد بن ابی جعفر احمد زاهد بن تاج الدین ابراهیم مجاب بن محمد العابدین بن الامام موسی الکاظم ـ علیهم السّلام ـ و قبُرُه فی لرستان علی ماء سیمره و یعرف بشاه محمد ـ علیه السّلام.
در کتاب‌های تاریخی معصومان و کتاب‌های مربوط به امامزاده‌ها احوال اجداد این بزرگوار ذکر شده: 1-حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم(ع)2- محمد العابدین (کثیرالعباده، قلیل النوم، دائم الصوم) به همین جهت به عابد مشهور شده قبر شریفش در کنار قبر حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السّلام معروف به شاه چراغ در شیراز3-تاج الدین ابراهیم مجاب قبر شریفش درحائر حسینی (در حرم اباعبدالله الحسین علیه السّلام ـ ) است، سبب نامگذاری ایشان به مجاب این است که زمانی وارد حرم حضرت امام حسین علیه السّلام ـ شد، عرض کرد: (السلام علیک یا ابا) صدایی شنید: ( السلام علیک یا ولدی)، امامزاده محمد سه فرزند داشته به نام‌های محمد که در حائر حسینی، احمد و علی در کرمان مدفون هستند.
 4-امام زاده ‌ابی جعفر احمد زاهد که قبر شریفش در قصر بن هبیره است، طبق آنچه در کتاب معجم البلدان و لغت‌نامه دهخدا آمد جلد 35، حرف ق آمده، قصری است، منسوب به یزید بن عمر بن هبیره بن معیه والی عراق از طرف مروان بن محمد بن مروان، وی بر کنار فرات شهری ساخت و در آن سکونت کرد، چون مروان به وی سفارش کرد از مردم کوفه پرهیز کن آن شهر را رها ساخته و نزدیک پل سورا، قصری ساخت که بنام وی مشهور گشت.

*تاریخ بنای امامزاده محمد(ع)
آنچه که از بزرگان منطقه و گذشتگان به طور شفاهی رسیده، این است که در زمان یکی از شاهان مغول (هلاکوخان) اولین بناء بر آن ساخته شده و در زمان‌های مختلف بعدی تعمیراتی صورت گرفته است.
بر روی سنگی که بر دیواره شرقی نصب بوده تاریخ بناء و مشخصات مختلفی در هفت بند نوشته که در سال 1322 هـ .ق. در عهد مظفرالدین شاه، گنبد و گلدسته‌ای بر این مزار ساخته شده است.
همزمان با انقلاب اسلامی تجدید بنا و آبادی و عمران آن منطقه در دستور کار قرار گرفته که تا حال ادامه دارد و تا حدودی پیش رفته از جمله زائر سرایی برای رفاه حال زائران ساخته شده، هرچند در ایام خاص و تعطیلات جوابگوی زائران محترم نیست.
برای نخستین بار در سال1839 میلادی راولینسون از این بقعه یاد کرده است، بارون دوبد در سال 1845 میلادی از این بقعه ذکری به میان آورده است.
بدنه بنا از دو قسمت بدنه قدیمی والحاقات جدید تشکیل شده است که بنای قدیمی شامل ایوان ورودی، اتاق مقبره و پوسته درونی گنبد است و قسمت الحاقی نیز شامل یک شبستان که سه طرف بنا را در قسمت‌های شمالی، غربی و شرقی احاطه کرده است و دو گلدسته و پوسته بیرونی گنبد نیز از جمله بناهای الحاقی جدید هستند.

مصالح به کار رفته در این بنا در قسمت‌های مختلف متفاوت است و در قسمت قدیمی بنا از گچ، آجر و پوشش کاه‌گل استفاده شده است و قسمت الحاقی بنا از مصالح امروزی مانند آجر، ماسه، سیمان، آهن، کاشی‌های هفت رنگ، کاشی معرق و آیینه‌کاری ساخته شده است، از بنای قدیمی مقبره فقط قسمت اتاق مقبره باقی مانده که در فضای داخلی الحاقات جدید قرار گرفته است.
قبر این امامزاده دارای سنگ قبری بوده که جمله «هذا قبر محمد ابن احمد» روی آن نوشته است.
این سنگ قبر دارای ضریحی از جنس ورشو است، معین السلطنه چاغروند، حاکم وقت لرستان در زمان قاجار درباره امامزاده شاه محمد(ع) چنین می‌نویسد: امامزاده شاهزاده محمد(ع) در همین محل هلیلان مدفون است به اندازه‌ای اهالی لرستان از این امامزاده کشف و کرامت دیده‌اند که تمام اموال طوایف طرهان و بالاوند و بعضی از طوایف پشت‌کوه و بعضی از طوایف دلفان در میان ایوان و صحن و اطراف امامزاده ریخته است نه صاحب دارند و نه مستحفظ، احدی را جرات و قدرت نیست که دست به آن اموال دراز کند، سارقاان لرستانی از روی حسرت به آن اموال نگاه می‌کنند و قدرت دست‌درازی ندارند.
بنای فعلی این مقبره به دستور محمدعلی میرزای قاجار حاکم وقت لرستان و کرمانشاه بنا شده است.
امامزاده محمد( ع) همانند بسیاری از مکان‌های مقدس مکان برآورده شدن حاجات است و کرامات عدیده‌ای که از این محل صورت گرفته، نزد مردم لرستان حتی غرب کشور معروف است و عوام و خواص این مسئله را تائید می‌کنند که برای نمونه برآورده شدن حاجت یک مومن خدا در زیارت امامزاده محمد گواه صحت این موضوع است.
روایتی از قول مرحوم حاج محمدرضا الطافی نشاط نقل شده است که بیان آن گواه بر برآورده کردن حاجات مومنین در زیارت شاهزاده محمد است، اما برای آنکه اهمیت این روایت دوچندان شود، شرحی از سوابق مومن خداشناس الطافی نشاط را ذکر می‌کنیم.

مرحوم الطافی نشاط کسی بوده که شیخ رجبعلی خیاط سفارش دیدنش را به شاگردانش کرده بود و علمایی مانند مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی به ویعنایت داشت و ازعلمای حاضر نیز کسانی همچون دانشمند شهیر، حجت الاسلام قرائتی از محضرشان کسب فیض نموده‌اند.
مرحوم حاج محمد رضا الطافی نشاط درباره چگونگی تشرفش به خانه خدا می‌گفت: سال‌ها پیش، برای نخستین بار به زیارت شاهزاده محمد(ع) در منطقه درب گنبد رفته بودم و عرض کردم، شنیده‌ام که شما نوه موسی بن جعفر(ع) هستی، من حاجتی دارم که از شما می‌خواهم و آن سفر مکه است.
چند ماهی از این ماجرا گذشت و ایام حج نزدیک می‌شد، حاجی‌ها آماده سفر بودند و یکی یکی عازم می‌شدند، شبی در خانه به صدا درآمد، آشنایی بود که می‌گفت: فلانی بیماری قلبی دارد و به او اجازه سفر نداده‌اند، بلیط هواپیما هم برایش صادر شده، ولی نمی‌گذارند برود، شما (مرحوم الطافی نشاط) حاضری به جای ایشان بروید... و این چنین حاجت این مرد خدا توسط امامزاده شاه محمد (ع) برآورده به خیر می‌شود.
----------------------------
گزارش از شمس الله مینایی
------------------------------
انتهای پیام/2304/

93/12/18 - 07:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن