تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805565986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايجاد ارتباط و تعامل ميان شعر فارسي و شعر ديگر ملت ها از وظايف جشنواره شعر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۵۳ق.ظ)
وزير ارشاد: ايجاد ارتباط و تعامل ميان شعر فارسي و شعر ديگر ملت ها از وظايف جشنواره شعر است ايجاد ارتباط و تعامل ميان شعر فارسي با شعر ديگر ملت‌ها يکي از وظايف مهم جشنواره بين‌المللي شعر فجر است و ما بايد در آثار شاعران ديگر ملت‌ها تدبر و تأمل کرده و بر سير تحول شعرشان وقوف پيدا کنيم.
به گزارش خبرگزاري موج، علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در آيين پاياني نهمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر در تالار وحدت با بيان اين مطلب گفت: با شناخت کم و کيف شعر ملت‌هاي ديگر، يگانگي و سرآمدي شعر فارسي و شرافت و قداستش بيش‌ازپيش آشکار مي‌شود.
وي افزود: هر کس که با گنجينه معنوي ادب فارسي نسبتي دارد، با سير در شعر ملت‌هاي ديگر بيش از هر چيز، عظمت و شکوه حيرت‌آور فرهنگ خودي را درمي‌يابد، والايي و بالايي آن را متذکر مي‌شود و خود را به پاسداشت آن ملتزم مي‌کند.
جنتي ادامه داد: شعر رکن وثيق و ستون فقرات فرهنگ ماست. رازبانان فکر و فرهنگ اين مرز و بوم، عصاره ايمان و آرمان ما را در دل شعر تعبيه کرده‌اند تا پيام‌رسان آيندگان باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: شعر عرصه صميميت و راستي و آيين و انصاف است و پاسداشت شعر، اين ميراث معنوي و ثروت ملي، پاسداشت حکمت و حريت به شمار مي‌آيد.
وي افزود: ما وارث تاريخي هستيم که از قرن چهارم تا اواخر قرن هشتم هجري، شاعرانش سرآمدان و پيشگامان انديشه، حکمت و عرفان بوده‌اند، شعري که به قله‌اي چنين رفيع دست مي‌يابد، هدهدي است که هم شاعر و هم مخاطب را با خود به سرمنزل عنقا مي‌برد و شاعري که به مقامي چنين والا مي‌رسد، در فهم حقايق هستي پيشاهنگ خلق است.
عضو دولت تدبير و اميد شاعران را فاتحان فلات فضيلت و ساکنان حريم حقيقت دانست و گفت: شاعران پرده‌داران ملکوت امانت و راه پويان سلوک اقامت و سرير نشينان سلطنت سخن هستند.
وي ادامه داد: شاعران سليمان سرزمين سکوت و صدايند و لبريزند از انتظار و حکمت و حيا و شرف. آن‌ها خنياگران بزم بزرگي‌اند، سراپاي تاريخ گواه اين مدعاست که هر شاعري چشم به‌حقيقت جهان گشود جهان را با کليد زبان گشود و زبان، ارمغان فطرت است که در آفرينش بي‌همتاست.
جنتي گفت: شاعران فارسي‌گو، مرتبتي بي‌مثال در خرد و انديشه جهانيان دارند چراکه فراتر از ايما و الفبا، رساتر از گفتار و نوشتار عناصر سازنده جهان را به عقد نظم کشيده‌اند.
وزير فرهنگ دولت يازدهم ادامه داد: شعر فارسي مظهر اعتدال طبع و توازن در بيان انديشه و عاطفه و خيال است. اگر فلسفه، هسته خردورزي است، اگر اخلاق نسخه سعادت است، اگر تاريخ سرگذشت آدمي است، اگر جامعه‌شناسي آينه رفتار اجتماعي و روان‌شناسي آزمايشگاه رفتار فردي بشر است؛ شعر عصاره اين‌همه را به کمال و کفايت خود دارد.
چراکه از يک‌سو جلوه‌گاه انديشه است و از ديگر سو طنين عاطفه. هم با تلطيف، عواطف و احساسات ارزش‌هاي الهي و فضايل انساني را به ما متذکر مي‌شود و هم با خود ما را به تماشاگه راز مي‌برد تا راه پيوند و ارتباطمان را با حقيقت هستي بگشايد.
وي افزود: شعر هم تصوير فرديت و هم آينه اجتماع ماست، هم در روان و خودآگاه و انگيزه‌هاي فردي ما اثرگذار است و هم باهدف و حرکت اجتماعي ما پيوند دارد، جز شعر هيچ پديده ديگري نمي‌تواند زبان را که مهم‌ترين عنصر هويتي و يگانه محمل ارتباط و درک و دريافت ماست، به شايستگي صيانت کند و به نسل‌هاي آتي بسپارد.
جنتي گفت: شعر فارسي در طول تاريخ پر فراز و نشيب هزارساله خود يادها و يادگاران فراواني از خود به‌جا گذاشته است، روزي که مشيت الهي بر اين قرار گرفت که مردم ما به بانگ بيدار باش آن پيک رباني و مقتداي روحاني، امام خميني (ره) از خواب تاريک غفلت برخيزند، افقي تازه در پيش چشم اهالي فرهنگ و هنر گشوده شد، تجلي اين تغيير البته در شعر از ديگر هنرها بارزتر و چشمگيرتر بود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگ ادامه داد: شعر فارسي به مدد انقلاب عظيم اسلامي جاني تازه يافت و از نو درخشيدن گرفت، تغيير رنگ و آهنگ شعر نسل‌هاي پيش و ظهور و درخشش شاعران جوان، شعر ما را به عرصه‌اي بلند، رنگارنگ و سرشار از نوگويي و نوگرايي رساند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: شاعران دوران انقلاب اسلامي، در رجعت مردم ما به اصل خود و آيين و فرهنگ خودي سهيم شدند و خود و جهان را به اعتلاي معنوي فراخواندند. شعر آن‌ها نه فقط بازتاب عاطفه سرشار و خيال فعال، بلکه شورانگيز معنويت و قدسيت آرمان‌ها و اعتقاداتشان شد.
وي افزود: شعر فارسي به‌ويژه در بيش از سه دهه اخير در انحصار اقشار و طبقات خاص نبوده بلکه آينه‌اي پيش روي توده‌هاي مردم گرفته است تا جلوه‌هاي حزن و سرور، عشق و نفرت، آرمان و حرمان و هيات و حيات خود را در آن ببينند.
جنتي ادامه داد: شعر امروز ايران، تنها عرصه قدرت‌نمايي شاعر براي نشان دادن تسلط وي بر الفاظ و معاني نيست بلکه طلايه‌دار عزت و کرامت انساني، آگاهي اجتماعي، آزادگي و آزادانديشي و پويايي و نوگرايي است.
وي گفت: نگاه شاعر امروز ايران به انسان و جهان، نگاهي به‌کلي تازه است و طراوتي و تپشي دلپسند و اميدبخش دارد.
وزير فرهنگ افزود: ضرب‌المثل «به کجا چنين شتابان؟» سطري از شعر محمدرضا شفيعي کدکني شاعر هم روزگار ما و جمله مشهور «ناگهان چقدر زود دير مي‌شود» مصراعي از سروده زنده‌ياد قيصر امين پور شاعر بلند آوازه انقلاب اسلامي است، حضور شعر اين سرايندگان در ذهن و زبان جامعه امروز نشان‌دهنده عمق تأثير و نفوذ اين هنر در فکر و فرهنگ و سير تحولات تاريخي و اجتماعي ماست.
وي گفت: گذشته از صبغه مردمي و پيوند با متن زندگي مردم، ويژگي ديگر شعر امروز چند صدايي و کثرت‌گرايي آن است. شعر کنوني ايران، عرصه کثرت در عين وحدت است. اين کثرت از يک‌سو گواه ظهور فرديت شاعران در شعر آنان و از سوي ديگر نشانه رهيافت‌هاي نو در شعر فارسي است که هر دو مؤيد رونق و حيات بالنده اين هنر ارزشمند است.
جنتي اظهار کرد: آنچه در مقام داوري بر شعر انقلاب عرضه‌شده است معمولا يا رد و انکار تمام بوده و يا تحسين و اثبات مطلق. رسانه‌ها، مراکز فرهنگي و دانشگاه‌ها که کم و بيش به نشر و عرضه شعر اين دوران اهتمام داشته‌اند، کمتر به‌نقد و تحليل و بررسي علمي آن همت گماشته‌اند.
وي افزود: جشنواره شعر فجر فرصت و مجالي مغتنم است تا باعرضه داوري‌هاي دقيق، سنجيده و به‌حق، سروده‌اي اهل ذوق را به ميزان آورد و با رونق بخشيدن به‌نقد، تحليل، سبک‌شناسي و زيبايي‌شناسي شعر امروز فارسي، ضامن پويايي و شکوفايي آن شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن