تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820347061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسلام و مسلمانان در جهان - 1حضور ديرينه مسلمانان در ايتاليا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اسلام و مسلمانان در جهان - 1حضور ديرينه مسلمانان در ايتاليا
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: يكي از مهمترين دلايل رشد جمعيت مسلمانان در غرب علاقه و مطالعه غير مسلمانان است كه در سايه تلاش مسلمانان شكل گرفته و شرايط تشرف آنها به اسلام مهيا شده، البته تعداد جمعيت با نفوذ مسلمانان در اروپا به علت عدم مطرح شدن پرسش دين در بسياري از سرشماريها چندان دقيق نيست.

در مقايسه با ديگر كشورهاي اروپايي دين در ايتاليا از اهميت و نفوذ بيشتري برخوردار است و اين امر با قرارگيري واتيكان، مركز كليساي كاتوليك روم در قلب پايتخت اين كشور بي ارتباط نيست. بيش از 90 درصد مردم ايتاليا پيرو آيين كاتوليك روم بوده و در بين كشورهايي كه داراي بيشترين كاتوليك هستند تنها اسپانيا با اين كشور قابل ملاحظه است.

اگرچه سيسيل ساردني و برخي مناطق شبه جزيره اي ايتاليا بين سالهاي 828 و 1300 بخشي ازامت اسلام بوده است، اما تقريباً از سال 1861 تا 1970 اسلام در اين سرزمين غايب بود تا هنگامي كه اولين مهاجران شمال آفريقا به ايتاليا وارد شدند. اين آفريقايي هاي شمالي بيشتر بربر (اهل طايفه بزرگ شمال آفريقا) يا عرب تبار بودند كه اغلب از مراكش مهاجرت كرده بودند.

پس از درگذشت پيامبر اسلام حضرت محمد(ص) و طي قرون هفتم تا يازدهم بخشهاي كوچكي از جنوب ايتاليا، سيسيل و ساردني توسط مسلمانان اشغال شد و چندين مسجد زيبا كه توسط مسلمانان ساخته شده بود به دنبال عقب نشيني مسلمانان در دهه 1100 به كليساهاي كاتوليك تبديل شدند.

بر اساس آخرين آمار رسمي ايتاليا، مسلمانان حدود 34 درصد از جميعت ساكنان خارجي اين كشور را تشكيل داده اند.

بر اساس آماري كه در سال 2005 ارائه شد تعداد مسلماناني كه در ايتاليا زندگي مي كنند بين 960 تا 1 ميليون و 30 هزار نفر برآورد شده است و رسانه هاي ايتاليا هنگام اشاره به مسلمانان اين كشور تعداد آنها را يك ميليون نفر اعلام مي كنند. امروزه مسلمانان 4/1 درصد جميعت اين كشور را تشكيل داده اند .

وسعت جوامع محلي مسلمانان اين كشور كه خاستگاه مذهب كاتوليك به شمار مي رود، به معناي تأثير قابل توجه اسلام در زندگي عمومي ايتاليا است، اما در عين حال نشانه هايي مبني بر تغيير اين روند نيز وجود دارد.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن