تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821133848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سوگ ياس - 2حضرت فاطمه(س)؛ تبلور انديشه و عرفان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در سوگ ياس - 2حضرت فاطمه(س)؛ تبلور انديشه و عرفان
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: حضرت فاطمه براي بيان حقيقت و به عينيت رساندن مفهوم عشق و تبلور كامل انديشه و عرفان به باغ وجود قدم گذاشت و به عنوان سرور زنان عالم در هميشه تاريخ ماندگار شد.

فاطمه‌ ‌زهرا(س‌) در قله‌ بشريت‌ قرار دارد و كسي‌ از او بالاتر نيست‌ و مي‌بينيم‌ كه‌ آن‌ بزرگوار به ‌عنوان‌ يك‌ بانوي‌ مسلمان‌، اين‌ فرصت‌ و قدرت‌ را يافت‌ كه‌ خود‌ را به‌ اين‌ اوج‌ برساند .

ستارگان درخشان عالم بشريت اغلب در زمان حيات خود به‏ وسيله هم‏ عصرانشان شناخته نشده‏اند، مگر عده كمى از برجستگان كه انبيا و اوليا باشند، آن هم به ‏وسيله عده معدودى. اما فاطمه‌ زهرا چنان است كه در زمان خود، نه فقط پدر و همسر و فرزندان و شيعيان خاص، بلكه حتى كسانى كه شايد رابطه صميمانه و گرمى هم با ايشان نداشتند، زبان به مدح آن بزرگوار گشودند.

تا قبل از ازدواج كه دختركى بود، با آن پدر به اين عظمت كارى كرد كه كنيه ‏اش را ام ابيها ( مادر پدر) گذاشتند . در آن زمان، پيامبر رحمت و نور، پديد آورنده دنياى نو و رهبر و فرمانده عظيم آن انقلاب جهانى - انقلابى كه بايد تا ابد بماند .

‏ابيها، ناميدن آن حضرت به اين كنيه، به دليل خدمت و كار و مجاهدت و تلاش اوست.

آن حضرت چه در دوران مكه، چه در دوران شعب ‏ابي‌ طالب با آن‏ همه سختيها كه داشت و چه آن هنگام كه مادرش خديجه از دنيا رفت و پيغمبر را تنها گذاشت، در كنار و غمخوار پدر بود . دل پيغمبر در مدت كوتاهى با دو حادثه وفات خديجه و وفات ابي‌طالب شكست. فاطمه زهرا در آن روزها قد برافراشت و غبار محنت را از چهره پيغمبر زدود .

يعنى آن زندگى كوتاه چه در دوران كودكى، چه در دوران نوجوانى، چه در دوران تأهل و ازدواج و خانه ‏دارى اين ‏قدر پرمغز است، مگر هر كسى مى ‏تواند همسر اميرالمؤمنين باشد؟ عظمت على آنگونه است كه كوه هاى عظيم را در مقابل خود آب مى‏ كند.

همسرى اميرالمؤمنين، خود نشانه بزرگ عظمت است، اين و ديگر فعاليتها و ويژگيهاي اخلاقي و رفتاري حضرت فاطمه زهرا را فردي نمونه، شايسته، ويژه و خاص كرده كه اقدامات وي در دوران كوتاه زندگي وي، از او الگويي ارزشمند براي زنان تاريخ ساخته است .

سال يازدهم هجري ، در آخر ماه صفر رحلت جانگداز پيامبر پيش آمد و چه دردآور بود جدايي اين پدر و دختر .

پس از رحلت پيامبر اكرم، فاطمه سرور زنان عالم و سرور زنان اين امت ، اين نو گل خندان باغ رسالت بر اثر تندبادهاي حوادث ، زود پر پر شد و چندي بعد از پدر بزرگوارش به وي پيوست .

مرگ پدر مهربان و دگرگونيهايي كه پس از رسول خدا ايجاد شد ، روح و جسم دختر پيغمبر را آزرده ساخت . وي هرگز رنج جدايي پدر را تحمل نمي كرد . او مردن را بر جدا از پدر زيستن ترجيح مي داد .

سرانجام آزردگيها بدان جا كشيد كه دختر پيغمبر در بستر افتاد . دختر پيامبر بر اثر مصائب جانكاه و دوري از پدر مهربان و گرانقدرش رسول مكرم ، سر انجام به " گلشن رضوان " شتافت .

وفات حضرت زهرا بنابر رواياتي هفتاد و پنج روز پس از وفات پيامبر(ص) و در 13 جمادل الاول سال يازدهم هجري است و در برخي روايات نيز نود و پنج روز پس از رحلت پيامبر و سوم جمادي الثاني نيز ذكر شده است .

از آنجا كه پيكر مطهر حضرت فاطمه (س) بنا به وصيت ايشان ، شبانه و مخفيانه به خاك سپرده شده است ، محل دفن ايشان مشخص نيست .
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن