واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مروری بر آلبوم «جرس» به خوانندگی سینا سرلک
در میانههای شرق و غرب
آلبوم جرس به خوانندگی سینا سرلک، آهنگسازی میدیا فرجنژاد و تنظیم امیرحسین سمیعی در مجموع اثری دارای استانداردهای لازم بوده و از جذابیتهای متنوع شنیداری از جمله خوانندگی، آهنگ، تنظیم و نوازندگی برخوردار است.
خبرگزاری فارس - گروه موسیقی: آلبوم جرس به خوانندگی سینا سرلک، آهنگسازی میدیا فرجنژاد و تنظیم امیرحسین سمیعی در مجموع اثری دارای استانداردهای لازم بوده و از جذابیتهای متنوع شنیداری از جمله خوانندگی، آهنگ، تنظیم و نوازندگی برخوردار است. از آنجاییکه هنوز دسته بندی تعریف شدهای برای این نوع ژانر موسیقایی وجود ندارد، با این حال، استفاده از موسیقی ایرانی بر مبنای رپرتوار ایرانی و بهره از ارکستراسیون، تنظیم، کنترپون و هارمونی موسیقی کلاسیک غربی با عنوان ارکسترال تلفیقی رایج گردیده است. قطعه 1- «نهان مکن» شعر از مولانا این قطعه از تنظیمی زیبا و فنی برخوردار است. غالب تنظیم بر اساس جملات تار و اکمپانیمان، کنترپون و هارمونی ارکستر انجام گرفته است. جملات تکنیکی تار، قرینههای دور و نزدیک و پاساژهای سرعتی این ساز با نوازندگی توانای میدیا فرجنژاد، جذابیت شنیداری اثر را دوچندان میکند. اجرای تریولههای گهگاه تار و شکستن ریتم، بهجا و زیبا در قطعه گنجانده شده است. گیرایی و زیبایی تنظیم بر بخش موسیقی کلام برتری داشته و برای اینچنین شعری از مولانا میتوانست تلفیق بهتری صورت گرفته و موسیقی کلام جذابتر خلق شود. خواننده این قطعه را به زیبایی اجرا کرده و با وضوح کلام به نحو احسن از عهده تحریرهای نرم و لطیف برآمده است. قطعه 2- «هم فریاد» بی کلام نوازنده تار همچون بندبازی بیپروا روی طناب باریک و لغزان ریتم طبلا به رقص در میآید. استفاده از تکنیکهای زیبای تار، قرینههای دور و نزدیک، نوآنس، فورته پیانوهای بهجا و با سلیقه و درآبهای قوی و پاساژهای سرعتی، نشان از قدرت و خلاقیت نوازنده دارد. نوازنده طبلا با درک ریتم بالا با ملودی نوازی زیبا به میدان این قطعه میآید و هر از گاه با دوبل کردن تمپوی ریتم هیجانی مضاعف به قطعه میبخشد. تغییر آکسان سرضربها نیز از جلوهگریهای نوازنده طبلا در این قطعه است. تنها ایرادی که میتوان بر این قطعه گرفت این است که روند این قطعه خط مشخصی از ملودی توام با احساس را ایجاد نکرده و بیشتر موتیفها و فیگورها توانمندی نوازنده تار را نشانه رفته، با این وجود، این قطعه بسیار زیبا، تکنیکی و شنیدنی است. قطعه 3- «سوگ» شعر از سایه (ساز و آواز) حسن انتخاب شعر هوشنگ ابتهاج برای این قطعه، جذابیت موسیقی آوازی را افزون کرده است. خواننده، سینا سرلک، به خوبی از عهده این قطعه برآمده و با کششهای بهجا و تحریرهای نرم و روان و ادای واضح و شفاف واژگان، آواز را جذاب ارائه داده است بجز چند تحریر دقیقه 6/31 که گوش نواز نیست و میتوانست گام انتخابی نیم پرده پایینتر در نظر گرفته شود که عدم فشار ناشی از اجرای این چند تحریر معدود، این ساز و آواز را بی نقص کند. نوازنده تار، میدیا فرجنژاد به زیبایی نواخته و حسی که از خواننده دریافت کرده به خوبی در جواب آواز منعکس کرده هرچند میتوانست جواب آوازها را کاملتر و دقیقتر اجرا کند. لیکن قطعه پنج ضربی این ساز و آواز جانی دوباره به قطعه میبخشد و بر تنوع شنیدن کلام میافزاید. قطعه 4- «بیآواز» شعر از فریدون مشیری این قطعه هفت ضربی تقریبا از ارکستری تمام ایرانی بهره برده اما با تنظیم تلفیقی با استفاده از موتیفها و فواصل غربی رایج در موسیقی اصیل معاصر ایرانی. این قطعه از تنظیمی زیباتر و فنیتر نسبت به موسیقی کلام بهره برده است. جا داشت ملودی با احساس و سوز بیشتر برای شعر مشیری خلق گردد. البته خواننده به زیبایی این قطعه را اجرا کرده و علیرغم منظور احتمالی آهنگساز برای فریادگونه بودن کلام، گام انتخابی میتوانست نیم تا یک پرده بمتر در نظر گرفته شود. قطعه 5- «چشم به راه» شعر از سایه موتیفهای پاساژگونه سنتور و تار با اکمپانیمان بمتار در ثانیه 40 به بعد با نتهای زیبای تریل نوازنده نی پاشا هنجنی، اوج زیبایی تنظیم این قطعه را به رخ میکشد و با وجود زمان حدود سه دقیقهای اورتور قبل کلام، شنونده با وجود تنظیم زیبا این فاصله را حس نمیکند. کلام آوازین این قطعه به زیبایی توسط خواننده اجرا میگردد و حق شعر هوشنگ ابتهاج به خوبی ادا میشود. اکمپانیمان و موسیقی زیر کلام به درستی برای این قطعه ساخته شده است. کوتاهی آواز این قطعه عصارهای از فن و زیبایی و شور و حس را القاء میکند. تنها اشکال وارد بر این قطعه، کادانس آن است که از لحاظ کیفی به زیبایی بقیه قطعه به پایان نمیانجامد. قطعه 6- «جرس» شعر از شفیعی کدکنی در اورتور آغازین این قطعه ساز تار بازهم به زیبایی در تعامل با ارکستر خود نمایی میکند. تنظیم این قطعه در تقابل موسیقی کلاسیک ایرانی و کلاسیک غربی بهتر توانسته در خدمت موسیقی ایرانی قرار گیرد. موسیقی زیر کلام خواننده از جمله پارت ویلنسل جلوه بیشتری به صدای خواننده میدهد. قطعه 7- «صبوحی» (بیکلام) این قطعه با تنظیم زیبا و پارت کوتاه تار، شنونده را زیبا و ملایم به آوای بیکلام خواننده که در ترکیب هارمونیزه قطعه تنیده شده، رهنمون میکند. در مجموع قطعهای زیبا و فنی است لیکن موارد شنیدنیتر بیشتر در اورتور ابتدای قطعه منظور گردیده است. قطعه 8- «کوچه» شعر از فریدون مشیری تنظیم اثر همچون دیگر قطعات پسندیده است اما تلفیق شعر و موسیقی به درستی انجام نشده و حق شعر معروف کوچه فریدون مشیری آنچنان که باید ادا نشده به خصوص آنجا که شعر در دقیقه 1/31 «شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم» موسیقی کلام نمیتواند بار عاطفی این واژگان را بیان کند. با این وجود، خواننده آنچه در اختیار وی گذاشته شده را به نحو احسن به اجرا در میآورد. یادداشت از علیرضا سپهوند انتهای پیام/
93/12/12 - 12:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]