محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842683569
تنهایی یکی از اصلیترین درون مایههای داستان باغ وحش/ هدف این نمایش درگیر کردن مخاطب با جهان سرسامآور است
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: خراسانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
تنهایی یکی از اصلیترین درون مایههای "داستان باغ وحش"/ هدف این نمایش درگیر کردن مخاطب با جهان سرسامآور است
مترجم، طراح و کارگردان نمایش داستان باغ وحش با بیان اینکه یکی از اهداف مهم گروه اجرایی در به صحنه بردن این نمایش درگیر کردن مخاطب با جهان سرسامآوری بود که کاراکتر جری آن را از سر گذرانده بود، گفت: در سالن نمایشخانه استاد انتظامی نشانهگذاریهای مورد نظر گروه اجرایی ما به صورت کامل امکان تحقق یافتن نداشت.
"مسلم خراسانی" کارگردان «داستان باغ وحش» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در مورد اجرای این نمایش گفت: نمایش «داستان باغ وحش» از جمله آثار شناخته شده ادوارد آلبی است که در آن نویسنده مضامین مهمی را مطرح میکند. وی درباره تغییراتی که در متن اصلی برای اجرا داده است، بیان داشت: ما برای روی صحنه بردن این اثر نمایشی تقریبا به متن اصلی ادوارد آلبی وفادار بودیم و تغییرات زیادی در نمایشنامه داده نشده اما بیشتر تاکیدمان روی طراحی صحنه نمایش بوده است به این شکل که در صحنه فقط شاهد یک نیمکت هستیم که در انتهای سمت چپ صحنه قرار دارد، با استقرار نیمکت در این مکان یک خط اریب در مقابل ایستایی بازیگر نقش جری در صحنه شکل میگیرد، تلاش کردیم با این طراحی و فضاسازی، درون مایههای اصلی این اثر را به مخاطب نیز منتقل کنیم. کارگردان نمایش داستان باغ وحش با بیان اینکه تعداد قابل ملاحظهای از آثار نمایشی که در دوره اخیر به روی صحنه رفتند به گزینش و انتخاب رویکردهای اجرایی دست میزنند که بیشتر به جذب مخاطب و تماشاگر معطوف است، افزود: فرم و سبک در نمایش داستان باغ وحش بدبن منظور سازماندهی نشده است. وی اظهار داشت: همواره در تمامی آثار نمایشی نشانهها و مفاهیم مورد نظر اجراگران فریاد زده نمیشود، به بیانی بهتر بر خلاف شیوههای مرسوم ویا تجربههای بسیار چشمگیر، برجسته کردن محتوای اندیشگانی و زیباییشناسی در پارهای آثار بنا به دلایلی به گونهای است که امکان تشخیص و تفسیر این نشانهها برای ادراک گران به راحتی و به دور از ظریفنگری اتفاق نخواهد افتاد. خراسانی ادامه داد: نشانهها در طول یک اجرا هر چند در ظاهر ثابت و بدون تغییر باشند همواره یک معنی ثابت نداشته و با پیشروی رویدادها و تغییر بافت نمایشی لایهها و ابعاد معنایی تازهتری به خود میگیرند. کارگردان نمایش داستان باغ وحش گفت: شمار قابل ملاحظهای از آثار نمایشی نیز به روی صحنه میرود که به نقد و قضاوت ادراک گران آنها اجراهایی باصطلاح "بد"، خیلی بد" یا "واقعا بد" معرفی شده و در صورتی که ارتباط موثر با ادراکگر ملاکی برای تعیین خوب یا بد بودن "ارزش گذاری" اینگونه آثار قرار گیرد، چه بسا بتوان گفت که این آثار دچار "شکست" شدهاند.
وی در ادامه افزود: بدون شک در صورتی که نشانههای هرچند در ظاهر غیر برجسته که به گونهای ظریف و دقیق در اثری نمایشی لحاظ شدهاند با همان دقت و ظرافت نگریسته نشود و ادراکگران علاوه بر معانی صریح و باصطلاح واضح و مشخص این نشانهها، معانی ضمنی و باصطلاح پنهان آنها را مد نظر قرار ندهند هر اثر نمایشی دیگری نیز میتواند در زمره طبقهبندیهای فوق از "بد بودن" و "شکست خوردن" قرار گیرد. کارگردان نمایش داستان باغ وحش تصریح کرد: بعید نیست این اصطلاح "بدبودن" آگاهانه به عنوان نشانهای کلیدی در راستای مقاصد زیبایی شناسانه و محتوایی یک اثر مورد لحاظ قرار گرفته باشد هر چند که در اغلب موارد این مشخصه به عنوان ضعف گروه اجرایی دانسته میشود اما شاید سادهترین راه برای آغاز درک این انتخاب شکست توسط گروه اجرایی مطرح کردن این پرسش باشد که چرا علیرغم امکانهای دیگری که وجود داشته دست به چنین انتخابی زده است؟ خراسانی در ادامه با بیان اینکه داستان باغ وحش از موسیقی و نظام موسیقایی به گونهای مرسوم بهره نمیبرد، اظهار داشت: تعبیری وجود دارد از یوجینیو باربا کارگردان فرانسوی که "نمایشنامه سکوتها منقطع است" و ما نیز پیرو این تعبیر و به دلیل اهمیت یکی از تمهای برجسته داستان باغ وحش -انزوا و تنهایی- و انسانهایی که ناخواسته در سکوت ناشی از این تنهایی فرو رفتهاند سکوت را به عنوان یک عنصر اساسی در راستای فضاسازی و ساخت موسیقی درونی نمایش بکار بستهایم، همگام با پیشرفت کنش نمایشی صدای پارک ماشین هواپیما و پرنده استفاده کردیم که از ابتدای شروع نمایش در فضا پخش میشود. وی با اشاره به اینکه در سالن نمایشخانه استاد انتظامی نشانهگذاریهای مورد نظر گروه اجرایی ما به صورت کامل امکان تحقق یافتن نداشت، افزود: یکی از ایدههای اصلی که ما در هماهنگی با محتوای نمایشنامه مورد نظر قرار گرفته بود باز گذاشتن درهای سالن در کل زمان اجرا بود. یکی از دلایل این انتخاب قائل شدن حق انتخاب برای ماندن و ترک سالن توسط مخاطب بود اما متاسفانه بنا به ظوابط و شرایط سالن این امر امکانپذیر نشد. کارگردان نمایش داستان باغ وحش با تاکید براینکه کاراکتر جری در آغاز نمایش همراه با تماشاگران وارد سالن میشود، گفت: در به عنوان یک موتیف بسیار مهم در نمایشنامه مورد تأکید قرار گرفته است و یکی از کارکردهای معنایی ورود جری از در سالن برجسته کردن این موتیف است. خراسانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دقایق اولیه نمایش تا حدی مخاطب را خسته میکند، بیان داشت: بهتر است قسمت آغازین نمایش را که با سکون و سکوتهای قابل ملاحظهای در هم تنیده شده است را در کنار هیجان و ضربان انتهایی کار مورد بررسی و توجه قرار دهیم. مترجم، طراح و کارگردان نمایش داستان باغ وحش افزود: ما در طراحی نظامهای صحنهای نمایش از طراحی هارمونیک بهره بردیم، بدین صورت که نظامهای طراحی صحنه و دکور، نور، بازیگری (حرکت،صوت،لحن) و ... به گونهای سازماندهی شدند که در عین هماهنگی که در همنشینی میان آنها به چشم میخورد هماهنگی چشمگیر و قابل ملاحظهای نیز با درون مایههای نمایشنامه در آن به چشم میخورد. وی همچنین تصریح کرد: اگر هیچ سکوتی نداشته باشیم محتوای عمیقی که در نمایش هست را نمیتوان برای ادراک گران تصویر کرد و تجسم بخشید بلکه تنها باید از سکوت و تنهایی حرف زد. خراسانی با بیان اینکه تمام کاراکترها همچون جری، زن صاحبخانه دوست دارند صحبت کنند، گفت: از نگاه من اگر از ابتدای نمایش کاراکتر جری را عجولانه و بدون مقدمه چینی هوشمندانه وادار به حرف زدن میکردیم نمیتوانستیم قسمت آغازین نمایش را که با سکون و سکوتهای قابل ملاحظهای در هم تنیده است را در کنار هیجان و ضربان انتهایی کار مورد بررسی و توجه قرار دهیم. وی در مورد برخورد جری و پیتر در پارک گفت: این برخورد احتمال دارد در واقعیت هم اتفاق بیفتد اما به علت نشان دادن یک سری درون مایهها در نمایش این ارتباط با موقعیتهای مرسوم تفاوتهای قابل ملاحظهای دارد میگیرد. خراسانی پیرامون پاره ای مضامین مطرح شده در اثر اینگونه توضیح داد: تنهایی یکی از اصلیترین درون مایههای اثر است که به اندازهای در شخصیتهای نمایش شدت گرفته که به نوعی انزوا انجامیده است. این تنهایی را در تمام کاراکترهای نمایش شاهد هستیم و با وجود اینکه از نظر فیزیکی تنها دو شخصیت روی صحنه حضور دارند اما با توجه به داستانهایی که جری از پدر، مادر، زن صاحب خانه و افرادی که با او در طبقات مختلف یک پانسیون زندگی میکنند، بازگو میکند ما با افراد مختلفی در داستان آشنا میشویم. در حقیقت فصل مشترک همه آدمهای این داستان فرو رفتن آنها در تنهایی است.اما این تنها درون مایه این اثر نیست هر چند که یکی ار برجستهترینهاست. کارگردان داستان باغ وحش به تم دیگری که در این نمایش مطرح میشود اشاره کرد و افزود: اختلاف طبقاتی یکی دیگر از مسألههای نمایشنامه است که هم در خاطرات جری شخصیت اصلی نمایش و هم در نوع رابطهای که با پیتر برقرار میکند، قابل استنباط است. خراسانی ادامه داد: تمام مضامین نمایش در هم تنیده هستند و یک نظام معنایی در هم تنیده و منسجم را شکل میدهند و نمیتوان به راحتی آنها را از یکدیگر تفکیک و مجزا ساخت، بنابراین تلاش کردم روی همه این مضامین تاکید داشته و بازتاب تمام مفاهیم مطرح شده در متن نمایشنامه را به مخاطب انتقال دهم. وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم گروه اجرایی در به صحنه بردن این نمایش درگیر کردن مخاطب با جهان سرسامآوری بود که کاراکتر جری آن را از سر گذرانده بود و از آنجا که رویکرد سبکی و زیباییشناسی مورد نظر ما انتظارات مرسوم مخاطب را به چالش میکشید بنا بود با درون مایه این اثر نیست هر چند که یکی از برجستهترینهاست. انتهای پیام/
اخبار مرتبط
بسیاری از هنرمندان بزرگ امروز کار خود را از سالنهای کوچک شروع کردهاند/ سال آینده "تماشاخانه ایرانشهر" میزبان اثرهای برگزیده تماشاخانه انتظامی
جامعهشناس اسپانیایی به تماشای "فصلنامه ناکوک" نشست/ تاکید بر انتشار موضوع این تئاتر در نشریات جزیره قناری
وقتی "فصل نامه ناکوک" کوک میشود/ از تمرینات سخت و فشرده تا بداهه نوازی و اجرای موسیقی زنده
نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس در کمیسیون تلفیق تعیین شدند/حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی در محل رزمایش محمدرسولالله(ص)
کمیسیون فرهنگی مجلس درگذشت «انوشیران ارجمند» تسلیت گفت
اقتصاد کشور در معرض خطر افزایش واردات کالای قاچاق قرار دارد/ وزارت ارشاد تئاتر را دریابد
۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگو با فارس عنوان شد «چرا در باغ پرندگان» از فردا در شبکه نمایش خانگی/ برنامهای که به نیاز کودکان پاسخ
در گفتوگو با فارس عنوان شد چرا در باغ پرندگان از فردا در شبکه نمایش خانگی برنامهای که به نیاز کودکان پاسخ میدهدتهیهکننده برنامه به من بگو چرا گفت جای خالی چنین مجموعهای در شبکه نمایش خانگی احساس میشد کودکان بیشتر از بزرگسالان به برنامههایی از این دست نیاز دارند و مانمایش «داستان وست ساید» برای چندمین بار روی صحنه میرود
نمایش داستان وست ساید برای چندمین بار روی صحنه میرود نمایش داستان وست ساید که بارها روی صحنه رفته است این بار با بازی آنتونی فستا در نقش تونی در فلوریدا اجرا میشود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئاتر بازی خوب آنتونی فستا پیشتر در نمایش عریپخش دو نمایش همین نزدیکی و پند پیر دانا از رادیو نمایش
پخش دو نمایش همین نزدیکی و پند پیر دانا از رادیو نمایش 4 اسفند دو نمایش رادیویی همین نزدیکی به کارگردانی اکبر زنجان پور و پند پیر دانا کاری از مجید حمزه را از رادیو نمایش بشنوید به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ربهار 94 با نمایش «رام کردن زن سرکش»
بهار 94 با نمایش رام کردن زن سرکش نمایش رام کردن زن سرکش نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی مریم کاظمی بهار 1394 در تماشاخانه ایرانشهر اجرای عمومی خود را آغاز میکند به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران نمایش رام کردن زن سرکش نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی مریم کاظمی بهار«آمستردام» در خیابان انقلاب/ نمایشی که هر اجرا ۵ مخاطب میپذیرد
در گفتگو با مهر مطرح شد آمستردام در خیابان انقلاب نمایشی که هر اجرا ۵ مخاطب میپذیرد شناسهٔ خبر 2506102 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۱ هنر > تئاتر نمایش آمستردام نوشته و کارگردانی حسین توازنی زاده که در خانه ای در خیابان انقلاب اجرا می شود تا ۲۲ اسفند ماه میزبان مخاطبانطباطبایینژاد اعلام کرد مرکز گسترش دیگر فیلم کوتاه داستانی تولید نمیکند/فارابی برای اکران و نمایش خانگی برنام
طباطبایینژاد اعلام کردمرکز گسترش دیگر فیلم کوتاه داستانی تولید نمیکند فارابی برای اکران و نمایش خانگی برنامهریزی میکندمدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد که با تغییر رویکرد مؤسسات تابعه سازمان سینمایی از این پس فیلمهای کوتاه داستانی بصورت حرفهای در انجمن سین- هنر قصه گویی داستان ها را در درون کودک ماندگار می کند
هنر قصه گویی داستان ها را در درون کودک ماندگار می کند کرمانشاه - ایرنا - نویسنده و پژوهشگر حوزه قصه و نمایش کودک گفت قصه زمانی در وجود کودکان حک و ماندگار می شود که با هنر قصه گویی آمیخته شود به گزارش روز چهارشنبه ایرنا محمد سیمزاری در نشست تخصصی با موضوع کاتارسیس در جریان قصداستان چال اسکندرون برره به روایت شیرفرهاد
شیرفرهاد که به تازگی مفهوم توریست و پولی را که از این راه به دست می آورد فهمیده است توریستی را گیر میآورد و به عنوان راهنمای تور با روایت ماجرای چال اسکندرون می خواهد پولی به جیب بزند این سکانس از شب های برره را با هم ببینیم منبع شبکه سه دانلود لینک را کپی کنید دانلوددوشنبهاز جهنم سرد شین تا بهشت ارزنتاک/ داستان ورود چریکی به خاک همسایه
از جهنم سرد شین تا بهشت ارزنتاک داستان ورود چریکی به خاک همسایه فرهنگ > کتاب - از جهنم سرد شین تا بهشت ارزنتاک خاطرات خودنوشت سیدعلی کاظم داور از حضور در جبهههای جنوب تا جنگهای نامنظم در عراق به زودی روانه بازار کتاب خواهد شد به گزارش خبرآنلاین سیدعلی کاظم داو- سه میلیون دانش آموز در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای مشارکت کردند
سه میلیون دانش آموز در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای مشارکت کردند تهران - ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای المپیاد ورزشی درون مدرسه ای در سراسر کشور گفت سه میلیون دانش آموز در برگزاری این المپیاد مشارکت کردند دکتر مهرزاد حمیدی روز سه شنبه در آنژادفلاح: آمدهام تا نشاط به پرسپولیس برگردد/ یکی از وظایفم دنبال کردن وضعیت سیاسی است
نژادفلاح آمدهام تا نشاط به پرسپولیس برگردد یکی از وظایفم دنبال کردن وضعیت سیاسی است قائم مقام جدید باشگاه پرسپولیس معتقد است بازگشت وی برای بازگشت نشاط به باشگاه است به گزارش نامه نیوز شب گذشته بالاخره اخبار مربوط به انتخاب محمدحسین نژادفلاح به عنوان مسئول اول باشگاه پرسپولیبیانیه مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران در محکومیت جنایت چپل هیل حادثه چپل هیل نشان از توحش در حال رشد در درون آمر
بیانیه مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران در محکومیت جنایت چپل هیلحادثه چپل هیل نشان از توحش در حال رشد در درون آمریکا داردمرکز دانشجویی حقوق بشر ایرانبا صدور بیانیهای به 3 زبان دنیا ضمن محکومیت شهادت 3 دانشجوی مسلمان در جنایت چپل هیل اعلام کرد قتل 3 دانشجوی مسلمان در حادثه چپل هیل نالمپيكيها ضرر كردند
المپيكيها ضرر كردند كسب عنوان سومي تيمملي كشتي فرنگي در مسابقات جام جهاني تهران انتقادهاي زيادي را به همراه داشت انتقادهايي كه نوك تيز آنها بيشتر از همه متوجه كادر فني تيمملي بهخصوص احد پازاج بود البته سرمربي تيمملي پيش از آغاز رقابتها غايبان المپيكي تيم را دليل افت تيم مماجرای درگیری فیزیکی بازیکن پرسپولیس
ماجرای درگیری فیزیکی بازیکن پرسپولیس خبرنگار مضروب توسط بازیکن پرسپولیس گفت این بازیکن بارها علیه من در جمع بازیکنان حرفهایی به زبان آورده و من سکوت کردهام خبر ورزشی به محض اتمام تمرین عصر دیروز پرسپولیس که یک دیدار تدارکاتی برای بازیکنان ذخیره بود افشین اسماعیلزاده اقماجرای درگیری فیزیکی بازیکن پرسپولیس از زبان خوردبین و فرد مضروب
به شدت با اسماعیلزاده برخورد می کنیم ماجرای درگیری فیزیکی بازیکن پرسپولیس از زبان خوردبین و فرد مضروب خبرنگار مضروب توسط بازیکن پرسپولیس گفت این بازیکن بارها علیه من در جمع بازیکنان حرفهایی به زبان آورده و من سکوت کردهام به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز به محض اتمام تمریندرگیری فیزیکی بازیکن پرسپولیس با یک خبرنگار + تصاویر
درگیری فیزیکی بازیکن پرسپولیس با یک خبرنگار تصاویردر پایان تمرین پرسپولیس بین بازیکن جوان این تیم و یکی از اصحاب رسانه درگیری فیزیکی به وقوع پیوست افشین اسماعیل زاده که عملکرد مثبتی در این فصل برای پرسپولیس نداشته و غالبا نیمکت نشین بوده و به تازگی از سوی درخشان بعد از اخراج بحاشیههای دیدار تیمهای پارسه و نفت آبادان درگیری فیزیکی شدید بین بازیکنان/ مربی دروازهبانهای پارسه بیهوش شد
حاشیههای دیدار تیمهای پارسه و نفت آباداندرگیری فیزیکی شدید بین بازیکنان مربی دروازهبانهای پارسه بیهوش شددر پایان دیدار تیمهای پارسه تهران و نفت آبادان بازیکنان دو تیم با هم درگیری فیزیکی پیدا کردند به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارسف هفته چهاردهم رقابتهای لیگ دسته-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها