تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799418706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب ایران از هیأت‌ها به‌وجود آمد/مداحان در زمینه مداحی بسیار رشد کرده اند/ مداحان حافظ و سعدی بخوانند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: «غلامعلی حدادعادل» در آیین اختتامیه نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی مطرح کرد
انقلاب ایران از هیأت‌ها به‌وجود آمد/مداحان در زمینه مداحی بسیار رشد کرده اند/ مداحان حافظ و سعدی بخوانند
«غلامعلی حدادعادل»گفت: از همان هیئت ها یک انقلاب به وجود آمد، که در جهان بی نظیر بود و آثارش تاریخ جهان را متحول کرد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین اختتامیه نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی باحضور مداحان و شاعران نوجوان و جوان به همت هیئت رزمندگان اسلام در تالار ایوان شمس برگزار شد.


در ابتدا آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری نوجوان بین المللی ایران قرائت و پس از آن سرود جمهوری اسلامی ایران خوانده شد و در ادامه "سیدکمال هاشم زاده" به عنوان مجری برنامه به روی سن آمد و در مدح حضرت زهرا (س) اشعاری را قرائت کرد و از "علی اکبر مداحی" مدیر هیات رزمندگان اسلام دعوت کرد تا گزارشی از عملکرد هیئت در این یک سال گذشته قرائت کند.


*سوگواره به شهرستان ها می آید


علی اکبر مداحی در ابتدا گفت: ابتدا جا دارد که ولادت حضرت زینب (س) را تبریک بگویم  و همین طور تبریک دیگری را نیز به عزیزانی که به مرحله نهایی راه پیدا کردند عرض کنم.


وی افزود: جا دارد از نهادهای محترمی که با این سوگواری همکاری داشتند و ما را همراهی کردند از جمله شبکه قرآن و معارف اسلامی، بسیج مداحان، سازمان اوقاف و خیره و معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر کنم.


مداحی ادامه داد: در این دوره از سوگواره 2500 اثر در رشته شعر، 600 اثر در رشته مداحی و مناجات و بیش از 100 اثر در رشته سبک شرکت داشتند که طی سه مرحله داوری در مداحی و شعر 50 نفر در بخش نهایی مداحی و مناجات برگزیده شدند.


وی تصریح کرد: از سال آینده بنا داریم مرحله اول این سوگواره را به سرپرستی حجت الاسلام و المسلمین احمد پناهیان در شهرستان ها برگزار کنیم. که ایشان به عنوان هیات عاشورایی در کشور سفر کرده و این سوگواره را در شهرستان ها گسترش می دهد و در انتها در هیات همایش استانی در این سوگواره راه پیدا خواهد کرد.


وی ادامه داد: نکته دوم درباره آینده این سوگواره و بحث تداوم ارتباط با جوان هایی است که مقام اول تا سوم را کسب می کنند. در مجموع در این دوره ها حدود 100 نفر مقام اول و سوم را کسب کرده اند که برای آن ها اردوهای توجیهی برگزار کرده ایم که دوره اول آن در مشهد و ادامه دوره ها در تهران و قم خواهد بود تا این جوان ها بتوانند در سنگر مقدس هنر مداحی انجام وظیفه کرده و بدرخشند.


در ادامه گوشه ای از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل بیت (ع) در روز ولادت حضرت زهرا (س) پخش شد و پس از آن "فائزه زرافشان" از شاعران برگزیده این دوره در بخش شعر اشعاری را قرائت کرد و "علی اکبر علی بلندی" نفر اول در مداحی نوجوان از کاشان در مدح حضرت امام حسین (ع) و حضرت زهرا (س) مدیحه سرایی کرد.


در ادامه "مرتضی امیری اسفندقه" نماینده هیئت داوران و از داوران این سوگواره به روی سن آمد و در ابتدا گفت: در این مجلس هرکه خدمت آل الله می کند روحانی است چه ملبس باشد و چه نباشد. سلام بنده به طبع و طبیعت شاعران آیینی و حنجره های نورانی مادحین آل الله که از حنجر آل الله نفس می گیرند.


وی ادامه داد: زندگی هنرمندان و از جمله شاعران بیشتر با رندی گره خورده است. رندی به معنای دورویی و نفاق نیست. زندگی که با رندی گره خورده باشد درک و دریافت حقیقت دارد و کدام حقیقت بالاتر از ائمه اطهار (ع)، شاعر آنقدر رند است که در داوری آثار آیینی داور نیست بلکه داوری می شود، نقد نکند و نقد شود.


امیری اسفندقه افزود: برای بنده کمی افتخار است که به عنوان یک فردی که الفبای ادبیات را کمی آموزش و نوازش دیده به نظر بزرگان هیئت رزمندگان اسلام به عنوان داور انتخاب شود و داوری شود.


در ادامه امیری اسفندقه و "سعید یوسف نیا" اشعاری را در مدح حضرت زهرا (س) قرائت کردند و پس از آن کلیپ گزارش دوره های آموزشی در مشهد مقدس پخش شد و گپ و گفتی با برگزیدگان این سوگواره در تالار ایوان شمس صورت گرفت که در این بخش از برنامه از "محمدامین ابوالقاسمی" از نونهالان مهمان در برنامه، "محمدحسین ملکیان" از برگزیدگان بخش شعر و "حمادی" نفر اول مداحی جوانان به روی صحنه آمدند.


حمادی در ابتدا گفت: بنده بالاصل مداح هستم و نزدیک به 14 سال است که به زبان عربی مداحی می کنم. بعضی وقت ها نیز به زبان فارسی می خوانم که مورد استقبال مردم قرار می گیرد. بنده در سوسنگرد در هیئت شباب علی اکبر (س) و محمدرسول الله (ص) جلساتی دارم و با هیئت رزمندگان در بخش دعاخوانی و مناجات همکاری دارم و پنجمین دوره است که در این سوگواره شرکت می کنم.


ملکیان نیز در ادامه برنامه گفت: افتخارم این است که شعر را از حوزه آیینی و ادبیات دفاع مقدس آغاز کردم. از دوران دبیرستان و به مدت 6 سال است که در این حوزه شعر می نویسم و دومین بار است که در این سوگواره شرکت می کنم.


"محمدامین ابوالقاسمی" مداح نونهال نیز در ادامه برنامه گفت: من در هیئت "بوی سیب" و هیئت "رزمندگان قم" مداحی می کنم. استاد بنده و پدر و مادرم در فعالیت من خیلی نقش داشتند و من از همین جا دست آن ها را می بوسم.


در ادامه این سه نماینده گروه های سنی شرکت کننده در آیین سوگواری اشعار برگزیده و انتخابی را برای حاضران در تالار ایوان شمس خواندند و پس از آن از "غلامعلی حدادعادل" دعوت شد تا به روی سن آمده و سخنانی را ایراد کند.


همین عزاداراری ها به انقلاب کمک کرد


حدادعادل در ابتدا گفت: این جا دارد که به روح پرفتوح امام راحل درود بفرستم که با تقوا و قدرت انقلاب اسلامی را به ما ارزانی کرد و امکانات این تحولات را فراهم کرد. وظیفه دارم از همه مدیرانی که در این سال ها این برنامه را اداره کردند سپاسگزاری کنم و به همه شما ستایش گری و مداحی اهل بیت (ع) را تبریک بگویم.


وی ادامه داد: در این مسابقه که جنبه معنوی والایی دارد همه برنده هستند. برای بنده مشاهده تحولی که با ظهور انقلاب اسلامی در عرصه مداحی و نوحه خوانی پدید آمده بسیار پرمعنا است و علت آن این است که بنده شخصا 70 سال است که در مجالس روضه شرکت دارم و وقتی که تاریخ این 70 سال را مرور می کنم از این تحول مثبتی که در عرصه مداحی رخ داده است خدا را شکر می کنم.


حدادعادل تصریح کرد: وقتی که جوان بودیم و به دانشگاه می رفتیم در بین سال های 42 تا 43 هنوز تبلیغات مارکسیست ها علیه دین وجود داشت. آن ها می گفتند دین افیون توده ها و ملت ها است. آن ها می گفتند دین برای خواب کردن و خام کردن مردم آمده است. این تصویری بود که در آن دوره برای جوان ها از دین عرضه می کردند.


وی ادامه داد: آن ها می گفتند که از این گریه ها، نوحه ها و به سر زدن های شما چه نتیجه و حرکتی بوجود می آید. 50 سال پیش در جامعه ما علیه دین چنین تبلیغاتی بود. اما از همان هیئت ها یک انقلابی بوجود آمد که در جهان بی نظیر بود و آثارش تاریخ جهان را متحول کرد که هم در انقلاب و هم در جنگ آثار همان عزاداری ها و هیئت ها را دیدیم.


وی افزود: هم این عزاداری ها به انقلاب کمک کرد و هم این انقلاب به این عزاداری ها، این مجالس روضه خوانی زمینه ای شد برای انقلاب و انقلاب با تشکیل چنین فضایی در رشد و تسریع آن کمک کرد. وقتی که مجالس عزاداری در محضر رهبری برگزار می شود بنده گوشه ای می نشینم و به مداحی ها گوش می کنم و این تاریخ 70 ساله در ذهن من مرور می شود و باخود می اندیشم که چقدر ما در زمینه مداحی رشد کرده ایم.


*وظیفه هیات ها نشان دادن حقیقت عاشورا است


رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: آن اتفاقی که در مداحی می افتد نشان دادن حقیقت عاشورا و کربلا است، نشان دادن ظلم ستیزی در کربلا است در حالی که در گذشته به نهضت حسینی جفا می شد و بیشتر آن جنبه مظلوم کربلا و آن جنبه ای که بوی ذلت و خواری داشت مطرح می شد. به طور مثال در جامعه تصویری از حضرت زینب (س) ترسیم شده بود که جز بدبختی و ستم کشی چیزی به همراه نداشت به همین خاطر در یک دوره نام زینب را در خانواده ها خیلی کم بر روی دختران خود می گذاشتند که این یک واقعیت است و چنین اسنادی را از سازمان ثبت احوال می توان پیگیری کرد.


وی تصریح کرد: از همین مجالس روضه و عزاداری رزمندگان ما حرکت کردند و به جبهه ها رفتند و شهید شدند و استکبار جهانی را با همین عزاداری ها در توطئه هایی که علیه این کشور و انقلاب صورت گرفته ناکام گذاشتند. دوستان جوانی که قدم در این راه گذاشته اید باید با اندیشه های امام و رهنمودهای رهبری این راه را به پیش ببرید و باید همه تلاش کنید تا عاشورا، محرم و عزاداری هم چنان که از سال 41 آغاز قیام امام راحل موتور محرک این انقلاب بوده از این پس نیز این حرکت آفرینی با قدرت ادامه یابد.


مداحان حافظ و سعدی بخوانند


وی افزود: شما در دل توده های مردم راه دارید. شما در جایی راه دارید که امسال ما دانشگاهی ها راه نداریم، باید از این فرصت و نعمت استفاده کنید و سعی کنید سطح تفکر دینی مردم را ارتقا بخشید. به جهت مسئولیتی که در فرهنگستان زبان فارسی دارم و علاقه ای که به شعرهای آیینی دارم چند نکته را جا دارد که عرض کنم.


وی ادامه داد: علاوه بر شعرهای آیینی شاعران معاصر از شعرهای اخلاقی، عرفانی، توحیدی و معنوی شاعران زبان فارسی هم استفاده کنید. ما در این گنجینه هزار ساله ی شعر فارسی غزلیاتی داریم که می تواند جامعه را هدایت کنند. گاهی یک مداح با خواندن یک غزل اخلاقی از شاعری مثل صائب تبریزی می تواند قد یک منبر مفصل فکر معنوی به مستمع هایش بیاموزد.


وی ادامه داد: در میان مداحان قدیم این سنت بود که از اشعار شاعران بزرگ شعر حفظ داشتند و خصوصا در آغاز برنامه هایشان شعر می خواندند. تا می توانید سعدی و حافظ بخوانید و اشعار آن ها را حفظ کنید. ذهن و زبان خود را با اشعار شاعران درجه اول زبان فارسی میزان و موزون کنید و کلام خود را فاخر کنید. هرچه می توانید به رمز شعر فارسی تسلطتان را بیشتر کنید. صنایع ادبی را بیاموزید و نسبت به وزن شعر حساس باشید. مبادا شعری را خارج از وزن و قافیه بخوانید. این قوائد را یک مداح درجه یک باید کاملا بیاموزد.


شما مداحان وارثان 1400 ساله مدیحه سرایی هستید


وی تصریح کرد: در دوران نوجوانی ما در بین مداحان مرسوم نبود اشعاری به زبان محاوره بخوانند و مداحان آن دوره از قول حضرت زینب (س) امام حسین (ع) را داداش صدا نمی کردند این رسم عوض شده و مداحان اشعار محاوره می خوانند من نمی خواهم بگویم که عیب دارد و مداحانی را دیده ام که با این سبک خوب عمل می کنند ولی می خواهم بگویم که باید مراقب باشید این سبک بر زبان کلاسیک شعر غلبه پیدا نکند.


وی ادامه داد: این به عنوان حاشیه ای که کمی تا قسمتی ذائقه را عوض می کند نشان داده که خوب و موثر است اما شما مداحان وارثان سنت 1400 ساله مدیحه سرایی هستید. با آشنایی روز افزون از گنجینه شعر فارسی هرچه بهتر مداحی کنید و با آشنایی هرچه بیشتر فلسفه قیام حسینی و ارتباط آن با انقلاب چهره آن را مجسم کرده و ترسیم کند.


حدادعادل در انتها خاطر نشان کرد: از این تک بیت هایی که مداحان قدیم در انتهای روضه ی خود می خواندند و روضه را با آن به پایان می رساندند هم غافل نشوید. شما باید ذهنتان از تک بیتی، رباعی، قطعه، غزل و قصیده، از این ادبیات هزار ساله سرشار باشد تا پامنبری های شما حس کنند ذهنشان دارد پاک تر شده و رشد می کند.  امسال با بیش از 2 میلیون عزادار حسینی در اربعین قدرت خود را به استکبار جهانی نشان دادیم و ثابت کردیم که امام حسین (ع) و قیامش جهانی است.


در ادامه از مداح اهل بیت (ع) و مدیر سابق شبکه قران و معارف، "حسن گروسی" تجلیل شد.


برگزیدگان سوگواره نواها و اشعار آیینی


*برگزیدگان مداحی


گروه الف ( از 12 سال تا 15 سال )


1.    سید سعید حسینی بافقی از استان یزد شهرستان بافق
2.  ابوالفضل مناجاتی از استان کرمانشاه
3.    مهدی حسینی از استان کرمان شهرستان انار


گروه ب ( از 16 سال تا 20 سال ) 


1. علی هراقی آرانی از شهرستان آران بیدگل
2.    نریمان محمدحسینی از تهران
3.   سعید شعبانی از قم


گروه ج ( از 21 سال تا 25 سال )


1. ابوالفضل علی بلندی از شهر کاشان
2. علیرضا آبیارکاشی از شهر کاشان
3. مجید پاینده از شهر لاهیجان استان گیلان


گروه د ( از 26 سال تا 30 سال )


1. حسن محمدیان تهران
2. عماد صالحی از شهرستان آران بیدگل
3. سیدمحمدعلی خورشیدی از استان خراسان شهر مشهد الرضا (ع)


*برگزیدگان دعاخوانی


بالای 20 سال


1. یوسف زاهدی
2. حجت احسان بخش از شهر دزفول
جایزه مناجات خوانی به زبان عربی به "امین حمادی" از سوسنگرد اهدا شد
در رده سنی زیر 20 سال جایزه به "معین علی مردی" از کاشان اهدا شد.


برگزیدگان شعر به نام حضرت قاسم بن الحسن (ع)


1. میثم داوودی از قم
2. محمدحسین ملکیان
3. فائزه زرافشان
4. علی اصغر شیری


برگزیدگان بخش سبک


داوران فردی را به عنوان نفر اول معرفی نکردند و جایزه نفر دوم به صورت مشترک به "صادق اویسی" و "امیر سمیعی" تعلق گرفت و نفر سوم نیز "اسماعیل شب رنگ" شد.


در انتها نیز دعای فرج امام زمان (عج) توسط حاضران در ایوان شمس به صورت ایستاده قرائت شد.


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

جشن بزرگ میلاد امام رضا (ع) با اجرای "حامد زمانی" برپا خواهد شد
اقامه عزای شهادت امام صادق(ع) در مساجد همنام آن حضرت
چهارمین اجتماع بزرگ مدافعان در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم
مصلي تهران در احياء شب‌هاي‌قدر
چهارمین اجتماع بزرگ مدافعان حرم برگزار می گردد
دعای پرفیض مجیر و فضیلت خواندن آن+صوت
نشست روسای کانونهای مداحی با دبیر اجلاس بین المللی پیر غلامان حسینی (ع)
جشن ميلاد حضرت زهرا(س) و روز زن در نيوزيلند برگزار شد
برنامه‌هاي دهه اول محرم در حرم حضرت معصومه(س)
تجمع بزرگ آمران به معروف و ناهيان از منكر




۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن