تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819160377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رويش از نگاه کليشه‌اي و شعاري پرهيز مي‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ اسفند ۱۳۹۳ (۱۱:۳۳ق.ظ)
رويش از نگاه کليشه‌اي و شعاري پرهيز مي‌کند دبير نهمين جشنواره فيلم کوتاه ديني رويش تأکيد کرد: اين جشنواره يکي از جشنواره‌هايي است که مي‌تواند عدم داشتن نگاه شعارزده و سطحي به مقوله دين را ترويج داده و پرهيز از مستقيم گويي در آثار ديني را بين هنرمندان فيلم‌ساز اشاعه دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، علي قرباني، دبير نهمين دوره جشنواره فيلم‌هاي کوتاه ديني رويش، گفت: هدف اصلي اين جشنواره بسترسازي براي افزايش توليد فيلم‌هايي با رويکرد مذهبي و ديني با ساختارهاي حرفه‌اي است و بايد در راستاي سياست‌گذاري‌ها و اهداف حوزه هنري اين جشنواره محملي براي کشف استعدادهاي جوان در زمينه فيلم‌سازي و به‌خصوص فيلم‌سازي ديني شود.
وي بابيان اين‌که در جشنواره فيلم رويش ما اصلي را براي خود معين کرده‌ايم که همان فرازي از جملات مقام معظم رهبري است که در آن هنر ديني را تعريف کرده‌اند، ادامه داد: ايشان در آن جمله اشاره مي‌کنند: «هنر ديني آن است که معارفي را که اديان الهي و دين مبين اسلام باهدف سعادت بشر به دنبال ترويج آن بوده است، در جوامع انساني منتشر و در افکار بشر ماندگار و جاودانه سازد»، اين جمله براي ما خط‌مشي، کليدي مؤثر و درواقع راهکاري است براي فيلم‌سازاني که نمي‌دانند منظور ما از هنر ديني چيست. ايشان در بخش ديگري اشاره مي‌کنند: «در هنر ديني الزامي به استفاده از واژگان يا نمادهاي مذهبي نيست، بلکه ترويج هنرمندانه مقولاتي نظير عدالت، حقوق انساني، مسائل اخلاقي، پرهيز از ابتذال و استحاله هويت انسان و جامعه مي‌تواند نمونه‌هاي خوبي از هنر ديني باشد».
قرباني درباره برگزاري جشنواره رويش در سال‌هاي گذشته نيز اشاره کرد: در سال‌هاي گذشته و دوره‌هاي ابتدايي که جشنواره فيلم کوتاه ديني رويش شروع به کارکرده بود، چون براي بسياري از فيلم‌سازان هدف اصلي جشنواره و مفهوم سخنان مقام معظم رهبري هنوز تبيين نشده بود، تلقي و برداشت از سينماي ديني به اين شکل بود که حتما در اين نوع آثار بايد به نمادها و نشانه‌هاي مذهبي و ديني پرداخته و به اين شکل فيلم به يک اثر ديني تبديل شود.
فيلم‌سازان تصور مي‌کردند اگر به مقولاتي همچون نماز و مکان‌هاي مقدس نظير امام زادگان و المان‌هاي مذهبي در آثارشان بپردازند، فيلم اثري مذهبي خواهد شد، مثلا؛ در اکثر فيلم‌ها صداي اذان شنيده مي‌شد و اغلب آثار مملو بودند از نمادها و نشانه‌هاي مشخص مذهبي، اما؛ تمايل ما اين بود که طبق فرمايشات مقام معظم رهبري، مذهب در لايه‌هاي عميق‌تري از آثار نمايان باشد و فيلم‌سازان تنها به پرداخت نشانه‌هاي ظاهري مذهب اکتفا نکنند و به لايه‌هاي دروني‌تر دين رفته و درباره مسائل عميق‌تري از مذهب سخن گفته و فيلم بسازند.
دبير نهمين جشنواره فيلم‌هاي کوتاه ديني رويش اظهار کرد: اگر به عنوان يک مخاطب، فيلم‌هاي سال‌هاي ابتدايي برگزاري جشنواره فيلم کوتاه ديني رويش را تماشا کنيد، متوجه خواهيد شد استفاده از اين نمادهاي مذهبي به شکل فراگيري در آن‌ها ديده مي‌شود؛ تحقيقي در دبيرخانه جشنواره رويش در سال‌هاي گذشته نشان داد حدود هشتاد هزار نشانه مذهبي مانند آنچه پيش‌تر ذکر کردم در حدود هزار اثري که به دبيرخانه ارسال شده، وجود دارد. يعني گروهي وقت گذاشته و اين نشانه‌ها و نمادها را از اين فيلم‌ها استخراج کردند و ما به اين رقم رسيديم.
اما؛ با جدي‌تر شدن بحث جشنواره رويش و ورک شاپ هايي که براي فيلم‌سازان در سراسر کشور گذاشته شد، چه به لحاظ فني و چه از نظر محتوايي شاهد رشد و پيشرفت آثار بوديم و ديدگاه عميق به مسائل ديني در اين جشنواره و آثار ارسالي تا حد زيادي تبيين شد و فيلم‌سازان کم‌کم به لايه‌هاي دروني‌تر در سينماي ديني پرداختند و در نهايت حالا که نهمين دوره از برگزاري جشنواره را پيش رو داريم، فيلم‌سازان مان با مبحث ابتدايي درباره نگاه عميق به سينمايي ديني و پرهيز از نمادگرايي و شعار آشنا شده و آثار بهتري ارائه کرده‌اند.
قرباني همچنين گفت: امروز جشنواره رويش محملي است براي آن‌که فيلم‌سازان جوان يا فيلم‌سازان فيلم کوتاه نگاهي ويژه به آن داشته باشند؛ چراکه فيلم‌ها از حالت شعاري خود خارج و با سر و شکلي حرفه‌اي‌تر و مقبول‌تر به جشنواره ارسال و پيشرفت چشمگيري در آثار ارسالي ديده مي‌شود.
وي ضمن تأکيد بر پرهيز از نگاه کليشه‌اي و شعاري در اين جشنواره بيان کرد: جشنواره فيلم رويش يکي از جشنواره‌هايي است که مي‌تواند عدم داشتن نگاه شعارزده و سطحي به مقوله دين را ترويج داده و پرهيز از مستقيم گويي در آثار ديني را بين هنرمندان فيلم‌ساز اشاعه دهد، البته من نمي‌خواهم مستقيم گويي را به شکل کامل رد کنم؛ چراکه شايد در برخي موارد اين موضوع حتي کارگشا و حتي بيان هنرمندانه مستقيم گويي هم بعضا بتواند مؤثر باشد، اما؛ متأسفانه معمولا اين اشاره‌هاي مستقيم در رشته‌هاي مختلف و همين‌طور سينما آن‌قدر دور از ظرافت و ابعاد هنري صورت گرفته‌اند که اثرگذاري مطلوبي نداشته‌اند، در نهايت من اين شيوه از روايت را رد نمي‌کنم، اما؛ نظر شخصي من پرهيز از مستقيم گويي در راستاي اثرگذاري عميق‌تر، قابل‌قبول‌تر و هنري‌تر است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن