واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 27 بهمن 1387 تعداد مشاهده : 146 بازگشت كاروان اسرا به كربلا قطعي است خبرگزاري فارس: حجت الاسلام سيد محمود طباطبايي حضور كاروان اسرا در كربلا را قطعي دانست و گفت: اگر كاروان اسرا اول صفر در شام بوده باشد ميتوانسته از مسير باديه خود را در اربعين به كربلا برساند. به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، حجت الاسلام سيد محمود طباطبايي در پاسخ به اين سوال كه بعد از واقعه عاشورا بر كاروان اسرا چه گذشت، گفت: از جهت تاريخي اخبار چنداني از ماجراي سفر اسرا نداريم. در چند نقل آمده است كه كاروان اسرا روز اول صفر به شام رسيدهاند، اما اينكه دقيقاً چند روز در راه بودهاند و از چه مسيري خود را به شام رساندهاند دقيقاً مشخص نيست. وي ادامه داد: بين شام و كوفه حداقل سه مسير اصلي وجود داشته است و احتمالاً كاروان اسرا از يكي از اين سه مسير خود را به شام رسانيدهاند. كوتاهترين مسير موجود، مسير «باديةالشام» است كه تقريباً 800 كيلومتر است. طباطبائي با اشاره به دو مسير ديگر تصريح كرد: مسير دوم مسير كناره فرات است كه به آب نيز دسترسي داشته و حدود 1200 كيلومتر مسافت آن بوده است. اين همان مسيري است كه حضرت علي (ع) براي جنگ با معاويه از آن استفاده كرد و «صفين» در آن قرار دارد. طباطبائي در مورد مسير سوم گفت: طولانيترين مسير، اين مسير است كه 1600 كيلومتر درازا دارد و از شهرهايي مثل تكريت، موصل و نصيبين عبور ميكند. در واقع اگر نقشه امروزي اين مسير را ملاحظه كنيم از چندين كشور عبور ميكند. مسئول تحقيقات دانشنامه امام حسين (ع) در موسسه دارالحديث قم، احتمال عبور كاروان از «باديةالشام» را بيشتر دانسته و گفت: با توجه به اينكه از مواجهه مردم با كاروان اسرا روايات اندكي نقل شده است به احتمال قوي مسير عبور كاروان، «باديةالشام» بوده است. البته در برخي منابع متأخر «مقتل ابي مخنف» ماجراهايي نقل شده است كه براي ما سنديت ندارد. طباطبائي با اشاره به اين نكته كه ورود اسرا به شام با توهين و پايكوبي همراه بوده است گفت: برخورد شجاعانه اسرا و درايت حضرت زينب (س) باعث تغيير جو حاكم شده و يزيد مجبور به تبرّا جستن از اين جنايت شد. بنابراين مقصر اصلي را عبيدالله زياد معرفي و او را لعنت ميكند. وي ادامه داد: يزيد بعد از اين ماجرا تا حدودي وسائل رفاه و آسايش اهل بيت عليهم السلام را فراهم آورد. بنابراين ضمن دستور به نومان ابن نصير (مسئول كاروان) مبني خوش برخوردي با اسرا، اختيار مسير برگشت را به خود كاروانيان سپرد. در پاسخ به اين سوال كه برگشت اسرا از شام چند روز به طول انجاميده است گفت: اگر بنا را بر اگر بنا را بر اين بگذاريم كه اسرا براي اربعين به كربلا رفته باشند، مسير برگشت باديه نزديك به دو برابر ميشود. وي ادامه داد: در مورد اربعين بين علما اختلاف است. عدهاي با وجود مسير طولاني امكان حضور كاروان اسرا در كربلا در روز اربعين را منتفي ميدانند. عدهاي نيز اين امكان را ميسر دانسته و معتقدند اگر كاروان اسرا اول صفر در شام بوده باشد ميتوانسته از مسير باديه خود را در اربعين به كربلا برساند. مسئول تحقيقات دانشنامه امام حسين (ع)، حضور كاروان اسرا در كربلا را قطعي دانسته و گفت: نكتهاي كه مشخص و بارز است اين كه اهلبيت (ع) به كربلا رفتهاند. چرا كه در نقلهاي تاريخي نيز ملاقات جابر ابن عبدالله انصاري (صحابي بزرگ رسول خدا) با اهل بيت (ع) در كربلا تأئيد شده است. طباطبائي در پايان با اشاره به روايتي كه يكي از نشانههاي مؤمن را زيارت اربعين عنوان ميكند، تصريح كرد: از آنجايي كه اصل و بناي حادثه كربلا مبني بر ماندگاري آن بوده است هر اتفاق و نكتهاي كه يادآور امام حسين (ع) باشد از اهميت ويژهاي برخوردار است و بايستي گرامي داشته شود. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]