تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804079904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروژه امريكايي آزادسازي موصل


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پروژه امريكايي آزادسازي موصل
در حالي كه پيش از اين امريكايي‌ها مدعي شده بودند كه تلاش‌دولت عراق براي آزادسازي موصل در بهار آينده غيرواقع‌بينانه است و با آن مخالفت كرده بودند مقامات اين كشور پنج‌شنبه از طرحي براي آزادسازي اين شهر عراق خبر دادند كه در آن احتمال دخالت زميني نظاميان امريكايي رد نشده است.


در حالي كه پيش از اين امريكايي‌ها مدعي شده بودند كه تلاش‌دولت عراق براي آزادسازي موصل در بهار آينده غيرواقع‌بينانه است و با آن مخالفت كرده بودند مقامات اين كشور پنج‌شنبه از طرحي براي آزادسازي اين شهر عراق خبر دادند كه در آن احتمال دخالت زميني نظاميان امريكايي رد نشده است.

اين چرخش امريكايي‌ها در مواضع خود همزمان با تضعيف داعش و شكست‌هاي پي‌درپي اين گروه تروريستي از نيروهاي مردمي و دولتي صورت مي‌گيرد و همين مسئله باعث شده كه تحليلگران اين موضع امريكايي‌ها را تلاش براي به عهده گرفتن فرماندهي عمليات آزادسازي موصل و كم‌رنگ كردن نقش گرو‌‌ههاي مردمي عنوان كرده‌اند.

به گزارش جوان، مقامات امريكايي در اظهارنظري كم بي‌سابقه از احتمال شروع عمليات آزادسازي موصل در بهار آينده خبر دادند. رسانه‌هاي امريكايي به نقل از يك مقام نظامي ايالات متحده امريكا گزارش دادند انتظار مي‌رود «عراق و پيشمرگه‌هاي كرد در ماه آوريل يا مه (بهار آينده)، عمليات بزرگ زميني خود را براي آزادي شهر موصل آغاز كنند.»

 به گفته وي قرار است يك ارتش حدودا ۲۵ هزار نفره متشكل از ارتش عراق و پيشمرگه‌هاي كرد، در عمليات آزادي موصل مشاركت داشته باشند. بنابر گفته وي« نيروي اصلي تهاجمي براي بازپس‌گيري موصل، شامل پنج تيپ ارتش عراق خواهد بود. چند تيپ كوچك نيز به‌عنوان نيروهاي ذخيره در اين عمليات حضور مشاركت خواهند داشت و سه تيپ نيروهاي پيشمرگه كرد نيز از شمال در اين عمليات حضور خواهند يافت». اين مقام امريكايي احتمال حضور نظامي امريكا در اين عمليات را رد نكرده است، در همين حال بعضي رسانه‌هاي امريكايي از احتمال رهبري اين عمليات توسط امريكا خبر دادند. وي گفت: «در خصوص اينكه آيا بايد شمار اندكي از مشاوران نظامي امريكا نزديك موصل حضور داشته باشند تا حمايت هوايي را از نزديك هدايت كنند، تصميمي اتخاذ نشده است.»

اين اظهارات مقام امريكايي در حالي مطرح مي‌شود كه پيشتر اين كشور از تلاش‌هاي نيروهاي دولتي و مردمي براي آزادسازي موصل ابراز نارضايتي كرده بود. شبكه امريكايي سي‌بي‌اس يك ماه پيش به نقل از مقامات امريكايي گزارش داد كه حمله تهاجمي عليه موصل در بهار آينده «غيرواقع‌بينانه» است. به نظر مي‌رسد اين چرخش موضع امريكا همزمان با آشكار شدن ضعف داعش و شكست‌هاي پي‌درپي اين گروه تروريستي از نيروهاي مردمي و دولتي عراق صورت گرفته است تا پس از آزادسازي موصل كه پايتخت داعش محسوب مي‌شود خود را قهرمان مبارزه با داعش معرفي كند. خبرنگار بي‌بي‌سي از واشنگتن گفت: «خبردهي درباره زمان انجام اين عمليات اقدامي نامعمول است اما امريكا اصرار دارد كه نيروهاي داعش در حال عقب‌نشيني هستند و واشنگتن نياز دارد كه توانايي خود در بازسازي ارتش عراق را به نمايش بگذارد. » از سوي ديگر اين اظهارات مقامات امريكايي در حالي است كه پيشتر رهبران عراق مخالفت خود را با حضور امريكايي‌ها درعمليات موصل اعلام كرده‌بودند. خالد العبيدي، وزير دفاع عراق اواخر آبان ماه اعلام كرد: بغداد مخالف هرگونه طرحي از سوي امريكا براي آزادسازي موصل از چنگال گروهك تروريستي داعش است.

  تلاش براي به حاشيه بردن بسيج مردمي
مقامات امريكايي در اظهارات خود هيچ اشاره‌اي به نقش گروه‌هاي مردمي در آزادسازي موصل نكردند اين در حالي است كه نقش اصلي در جنگ با داعش پس از سقوط موصل در تابستان سال جاري به عهده گروه‌هاي مردمي بود‌ه است. طي چند هفته گذشته رسانه‌ها و مقامات امريكايي با انتشار گزارش‌هايي سعي كرده‌اند اين گروه‌هاي مردمي را كه عمدتا از شيعيان تشكيل شده‌اند خطر جدي براي منافع واشنگتن در عراق توصيف كنند. تحليلگران امريكايي از جمله فيليپ اسميت، محقق دانشگاه مريلند معتقدند كه اين گروه‌ها تحت نفوذ ايران قرار و با امريكا دشمني ايدئولوژيك دارند.

 با توجه به اين تبليغات گسترده عليه نيروهاي مردمي تحليلگران معتقدند امريكا سعي مي‌كند با گرفتن رهبري عمليات آزادسازي موصل از اهميت و نقش اين گروه‌هاي مردمي بكاهد. با وجود اين، بعضي رهبران اين گروه‌هاي مردمي از آمادگي نيروهاي داوطلب براي آزادسازي موصل خبر دادند. به گزارش فارس، محمد ناجي، مدير اجرايي دفتر سياسي جنبش بدر در گفت‌وگو با شبكه خبري «السومريه»، اعلام كرد نيروهايي كه براي آزادسازي موصل آماده شده‌اند داعش را غافلگير خواهند كرد.

وي تأكيد كرد كه 35 هزار نيروي داوطلب از شهر موصل در «دهوك» در حال آماده‌سازي براي آزاد‌سازي موصل هستند و نيروهاي ارتش و گروه‌هاي مردمي نيز به آنها ياري خواهند رساند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن