تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804890648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتراف بدي است كه دولت 15ميليون يارانه بگير را نمي‌شناسد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اعتراف بدي است كه دولت 15ميليون يارانه بگير را نمي‌شناسد
كسري بودجه هدفمندي يارانه‌ها و همچنين تعارض در پرداخت عادلانه يارانه نقدي موجب شده دولت در رابطه با اجراي هدفمندي يارانه‌ها با نقد‌هاي جدي از سوي افكار عمومي روبه‌رو شود، اين درحالي است كه حذف يارانه نقدي ثروتمندان براي خود داستاني شده است؛ داستاني كه سر‌تا‌سر آن رنگ و بوي انتخاباتي به خود گرفته است.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


كسري بودجه هدفمندي يارانه‌ها و همچنين تعارض در پرداخت عادلانه يارانه نقدي موجب شده دولت در رابطه با اجراي هدفمندي يارانه‌ها با نقد‌هاي جدي از سوي افكار عمومي روبه‌رو شود، اين درحالي است كه حذف يارانه نقدي ثروتمندان براي خود داستاني شده است؛ داستاني كه سر‌تا‌سر آن رنگ و بوي انتخاباتي به خود گرفته است.
به گزارش «جوان» ناكامي دولت در بهبود معيشت مردم موجب شده تا دولت به حذف يارانه ثروتمندان تن ندهد، اين در حالي است كه بنا به اعتقاد بسياري از منتقدان و كارشناسان اقتصادي دولت به دليل نيازهاي انتخاباتي و تبليغي خود قصد ندارد يارانه نقدي 10‌ميليون ثروتمند و متمول را قطع كند.
گفتني است دولت با گذشت بيش از يك‌سال‌و‌نيم از آغاز به كارش هنوز نتوانسته يا به عبارت بهتر نخواسته برحسب بانك اطلاعاتي خود يارانه ثروتمندان را حذف كند و در اين رابطه استراتژي تأخير و تعلل در شناسايي ثروتمندان را پيگيري كرده است تا اگر قرار بر حذف يارانه نقدي ثروتمندان شد، مسئوليت اين اقدام را نهاد ديگري چون مجلس شوراي اسلامي بر عهده بگيرد و تبعات اين امر دامنگير دولت نشود. در اين بين، هر چند نماينده دولت هنگام تصويب پيشنهاد كميسيون تلفيق بودجه با تعيين سقف درآمد 5/2 ميليون توماني موافق بود، اما در تازه‌ترين اظهارنظر اين موضوع منجر به اذيت مردم شده و همچنين اطلاعات ۱۵ ميليون نفر نامشخص است.
يكي از چالش‌هاي جدي دولت و مجلس با توجه به كمبود درآمدها و كاهش قيمت نفت موضوع حذف شناسايي پردرآمدها بوده و در هفته‌هاي گذشته كميسيون تلفيق بودجه مجلس با تعيين سقف درآمدي 5/2 ميليون تومان و چهار گروه مشمول يارانه وارد مباحث اجرايي شد تا ديگر بهانه‌اي براي عدم‌اجرا از سوي دولت وجود نداشته باشد. هرچند اين مصوبه به گفته سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه و ديگر اعضا با رضايت و موافقت كامل نوبخت به عنوان سخنگو و نماينده دولت همراه بود اما در حال حاضر از زمزمه‌هايي مبني بر عدم‌اجرا حكايت مي‌كند. در اين راستا رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها با تأكيد بر اينكه اين مصوبه موجب اذيت مردم خواهد شد، گفته است ابهامات متعددي از جمله سقف درآمدي سرپرست خانوار يا كل خانوار، شفاف نبودن وضعيت هزينه‌ها و محل سكونت خانوار وجود دارد.
با اين حال سيد‌سعيد زمانيان عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اين سؤال كه مسئولان اجرايي عنوان مي‌كنند، مشخص نيست درآمد سرپرست يا كل خانوار در نظر گرفته شده است، گفت: منظور از مصوبه سرپرست خانوار بوده و اگر اين موضوع غيرشفاف است در صحن علني اصلاح خواهد شد. اين نماينده مجلس تأكيد كرد: معاون اول رئيس‌جمهور در تازه‌ترين اظهار نظر گفته است كه نمي‌توانيم آن را اجرا كنيم، اين در حالي است كه سخنگوي دولت و نيز رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در روز رأي‌گيري براي اين موضوع با آن موافقت كردند. به گفته‌ زمانيان در صورتي كه دولت نخواهد اين موضوع را اجرايي كند، قطعاً دولت را مكلف مي‌كنيم، به آنچه در قانون هدفمندي يارانه‌ها پيشنهاد شده است برگردد، زيرا تأكيد شده دولت موظف است به اقشار آسيب‌پذير يارانه بدهد و افراد توانمند حذف شوند.
   اعتراف بدي است كه اطلاعات ۱۵ ميليون ايراني را نداريم
از سوي ديگر ايرج نديمي در گفت‌وگو با فارس در خصوص اينكه گفته مي‌شود مصوبه كميسيون تلفيق در رابطه با سقف درآمدي 5/2 ميليون تومان براي شناسايي دهك‌ها شفاف نيست، اظهارداشت: قانون كاملاً روشن است و كلمه خانوار در مصوبه آمده، البته برخي از نمايندگان معتقدند بايد مبناي 5/2 ميليون تومان سرپرست خانوار باشد.
عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس در پاسخ به اين سؤال كه رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها عنوان كرده اطلاعات 7 تا 15 ميليون از افراد جامعه در هيچ بانك اطلاعاتي وجود ندارد، تصريح كرد: اگر اين اطلاعات وجود ندارد اعتراف بدي است كه طي اين سال‌ها اين همه خرج و دفتر و دستك ايجاد شده اما اطلاعات از جامعه ايراني وجود ندارد. در حقيقت اين موضوع نگران‌كننده است و نمي‌تواند مبناي درستي باشد.
وي تأكيد كرد: بر فرض صحت اين موضوع بايد از كساني كه شناسايي شده‌اند و اطلاعاتشان موجود است شروع و به تدريج اطلاعات را اصلاح كرد، در حقيقت بايد كار با اطلاعات موجود شروع شود.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه زمزمه عدم‌توانايي در اجراي شناسايي دهك‌ها قابل تأمل است، بيان داشت: هنگام نشست كميسيون تلفيق نماينده دولت و رئيس سازمان مديريت برنامه‌ريزي كشور حضور داشتند و آن را تأييد كردند.
وي نكته ديگر را موضوع درآمد 37 هزار ميليارد توماني در لايحه بودجه 94 دانست و افزود: در اين راستا مجلس به كمك دولت آمده زيرا عملاً نمي‌تواند بيشتر از 37 هزار ميليارد به يارانه نقدي بپردازد و اگر شناسايي دهك‌ها رخ ندهد، دولت در پرداخت‌ها با مشكل مواجه خواهد شد. اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه اعضا و محل سكونت خانوار نيز در مصوبه مجلس وجود ندارد، اظهارداشت: قطعاً يارانه‌بگيران حساب داشته و با اطلاع و هشدار مي‌توان مسئله را حل كرد و اگر براي كوتاه‌مدت يارانه متوقف شود، خانوارها اطلاعات خود را اصلاح مي‌كنند، يارانه نقدي سهم‌الارث نيست كه بخواهيم آن را اينگونه توزيع كنيم و به همه برسد بلكه كمك جبراني بوده كه نمي‌تواند در سال‌هاي آينده ادامه پيدا كند و دولت بايد در اين زمينه طبقات برخوردار و غير‌برخوردار را تعريف كند.
   قانون لازم‌الاجراست
عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس در پاسخ به اين سؤال كه ضمانت اجرايي قانون چه خواهد بود، گفت: قطعاً قانوني شدن اين موضوع ضمانت اجرايي خواهد بود و دولت موظف به اجراست. پيش از اين رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها گفته بود حدود 7‌تا 15ميليون نفر در كشور هستند كه اطلاعاتشان در هيچ بانك اطلاعاتي وجود ندارد و اين مسئله بسيار مشكل ساز خواهد بود. اينكه مصوب شده درآمدهاي بالاي 5/2 ميليون تومان از دريافت يارانه حذف شوند، داراي ابهام است چراكه ضمن اينكه مشخص نيست منظور درآمد كل خانوار است يا سرپرست، تعداد اعضا يا استان محل سكونت نيز تعيين نشده است. اين در حالي است كه وضعيت درآمد و هزينه در استان‌هاي مختلف با يكديگر متفاوت است، به عنوان مثال شرايط تهران با ساير استان‌ها هم‌سطح نيست.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن