خداحافظی طولانی فیلمفارسی ترین فیلم جشنواره سی سوم/سفر به دو سه دهه قبل، با "خداحافظی طولانی" خداحافظی طولانی با توجه به پوستر و اتمسفر حاکم بر فضای فیلم و نوع پوشش و میزانسن خود به بلندی فریاد می زند که قرار است یک فیلمفارسی تمام عیار برای مخاطب به نمایش بگذارد.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : فیلم «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، کارگردان با سابقه سینمای ایران در دو بخش سودای سیمرغ و هنر و تجربه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در این فیلم سعید آقاخانی، ساره بیات، میترا حجار و نادر فلاح به عنوان بازیگر حضور دارند.
نهمین ساخته فرزاد موتمن درباره مردی است که از اتهام یک قتل تبرئه شده ، ولی جامعه و اطرافیان هنوز به عنوان مجرم نگاهش می کنند و زندگی او تحت تاثیر نگاه مردم هر روز در حاشیه قرار گرفته است .
خداحافظی طولانی با توجه به پوستر و اتمسفر حاکم بر فضای فیلم و نوع پوشش و میزانسن خود به بلندی فریاد می زند که قرار است یک فیلمفارسی تمام عیار برای مخاطب به نمایش بگذارد و اگر بخواهیم خلاصه بگوییم پوستر آن به تنهایی کافیست نماینده فیلم فارسی امسال جشنواره فیلم فجر باشد. حتی موسیقی فیلم هم ذهن مخاطب را به دو و سه دهه قبل می برد و یاد فیلم های آن زمان را برای مخاطب تداعی می کند .
ایجاد تعلیق با حذف نکات اصلی فیلمنامه فیلمنامه خداحافظی طولانی درباره مردی است که از سر نداری و فقر مالی و شاید فقر فکری و انسانی زمانی که همسرش در بیمارستان به کما رفته و به دستگاه متصل است یکی از شلنگ های آن را می کشد تا همسرش هر چه زود تر بمیرد، نکته بسیار مهمی که در این فیلم و نوع کارگردانی موتمن اهمیت دارد، ایجاد خلا های بصری در درک واقعیت اصلی داستان برای جذب مخاطب و کشش داستان و ایجاد سوال در تماشاگر است ، وقتی سعید آقاخانی شلنگ دستگاه پزشکی را برای لحظاتی از همسر خود جدا می کند و پس از آن پرستار و دکتر به بالای سر او می رسند، تصویر کات می خورد و دیگر مخاطب نمی تواند متوجه شود که همسر او مرده است یا هنوز زنده است و آیا اساسا علت اصلی مرگ همسر او قطع شدن چند لحظه ای دستگاه است یا نه، این نحوه کارگردانی به مخاطب خود، خواه، ناخواه القای تشکیک در شخصیت انسان ها و نوع استدلال آنان در تحلیل واقعیت می کند و به گونه ای فلسفه تشکیک و نسبیت را به مخاطبان خود القا می کند و هیچ کس نمی داند واقعا چه اتفاقی برای همسر مرد افتاد است و نمی تواند به جرئت بگوید آیا سعید آقاخانی قاتل است یا خیر ؟ و اساسا فیلم بر اساس حذف نکات اصلی تعلیق ایجاد می کنند. دوربین هیچ قدرتی از خود ندارد و در حال فریب مخاطب است. بیننده تا وسط فیلم نمی داند که ساره بیات، همسر سعید آقاخانی، مرده است و او تنها با روح همسر خود در حال زندگی است با او صحبت می کند.
ریتمی به شدت کند و تکراری ریتم فیلم به شدت کند است و فیلم به سختی جلو می روند، حرکت دوربین بسیار ملایم است و در اکثر مواقع ساکن، حتی در شرایط جنجالی و التهاب فیلم هم دوربین ثابت است و خارج از ماجرا و بیرون فیلمنامه کاملا به عنوان ناظر عمل می کند و مدام در حال تکرار سکانس ها است در نبود فیلمنامه ای منسجم. علت یکسری از وقایع و اکت ها و حتی دیالوگ ها مشخص نیست و شاید در تدوین برای کاهش زمان فیلم این اتفاق افتاده ، به عنوان نمونه علت دعوا دو موتور سوار جلوی درب کارخانه با میترا حجار مشخص نیست و نمی دانیم آنها چه کسانی هستند و به چه منظور این کار را انجام داده اند.
بازی سعید آقاخانی و ساره بیات و ارتباط بین آنها خوب و باورز پذیر است و مخاطب را با خود همراه می کند ، اما شخصیت طلعت با بازی میترا حجار، در نیامده و به شدت برای پایان کار عجله دارد و می خواهد فیلم را به پیایان برساند و شخصیتی است کاملا نوشته شده و کاغذی و خود او چیزی برای ارائه به مخاطب ندارد و این نویسنده است که او را خلق کرده و رفتار غیر طبیعی و مصنوعی او را کنترل می کند.شخصیت طلعت برای راهبرد فیلمنامه آمده تا پیان فیلم را خوب تمام کند و بیشتر شبیه قهرمانان احمق است تا تاثیرگذار. زیادی خوشحال است و صمیمی ، هیچ چیز برایش اهمیت ندارد و به هر نحوی می خواهد با سعید آقاخانی ازدواج کند و جای خالی زن او را پر کند .
فیلمنامه ای که فقط روی کاغذ است ! فیلم به روی کاغذ نوشته شده و کارگردان هم فقط برای مخاطب از روی آن می خواند و جلو می رود بدون آنکه کسی را درگیر خود کند و پس از پایان آن تماشاگر تنها قسمتی از یک داستان مصور را دیده که شاید رنگامیزی آن برایش جذاب بوده باشد اما اتفاق خاصی را در او رقم نمی زند به جز آنکه بذر نسبیت و عدم قطعیت را در برخورد با پدیده های مختلف در دل او می کارد و اعتماد او را از شخصیتش صلب می کند و شاید به مخاطب کمک می کند که دیگر درباره هیچ کس نمی توان قضاوت کرد و این شرایط است که او را به چنین مرحله کشانده .
اگر به دنبال فیلمی هستید آرام و کند و می خواهید کمی تمرین صبر کنید ، و از مشکل کم خوابی رنج می برید ، خداحافظی طولانی قطعا می تواند گزینه مناسبی باشد در سالن تاریک سینما !!
رخ دیوانه بهترین فیلم جشنواره سی و سوم فجر شد تهران - ایرنا - بیتا منصوری تهیه کننده فیلم رخ دیوانه جایزه بهترین فیلم سی و سومین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم اکنون چهارشنبه شب در برج میلاد تهر
نگاهی به یکی از پرنامزدترین فیلمهای جشنواره سیوسومدوران عاشقی فضایی قصهگو که در سطح باقی مانددوران عاشقی فیلمی قصهگو است که به درستی مقدمهچینی صورت می گیرد و در زمان درست گرهافکنی و گرهگشایی صورت میگیرد خبرگزاری فارس - زهرا قزیلی دوران عاشقی درامی عاشقانه است که با مس
سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره سیوسوم برای رخ دیوانه سیمرغ بازیگری بر شانههای آقاخانی و کوثری فیلم سینمایی رخ دیوانه به کارگردانی با کسب پنج جایزه از جمله بهترین فیلم بهترین کارگردانی و بهترین فیلم تماشاگران به عنوان رکورددار کسب جوایز سیوسومین جشنواره فیلم فجر شنا
برگزیدگان سی و سومین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی با کسب چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به عنوان رکورددار کسب جوایز سیوسومین جشنواره فیلم فجر شناخته شد به گزارش فرهنگ نیوز بخش پایانی اهدای جوایز سیوسومین جشنوار
سی و سومین جشنواره فیلم فجر تا ساعاتی دیگر گشایش می یابد تهران - ایرنا - سی و سومین جشنواره فیلم فجر تا ساعاتی دیگر با حضور مسئولان و هنرمندان کشور در برج میلاد تهران گشایش می یابد به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمای ایرنا این جشنواره عصر امروز 12 بهمن ماه گشایش می یابد و تا 22 به
تنهایی پر هیاهو در سومین روز از جشنواره فیلم چه گذشت فرهنگ > سینما - سه روز ار سی و سومین جشنواره بینالمللی فجر گذشته است و هنوز حرفهای زیادی برای گفتن باقی مانده الهه خسروی یگانه توی سالن نمایش فیلم مرکز همایشهای برج میلاد باران بارید یک بار &laq
حواشی روز پنجم سی و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلادکاخ جشنواره در 16 بهمن ماه و پنجمین روز از جشنوارهی فیلم فجر با استقبال از فیلم رخ دیوانه در سانس اول آغاز شد و با رضایت تماشاگران از فیلم یحیی سکوت نکرد در سانس آخر به پایان رسید رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی اولین فیل
از خداحافظی طولانی موتمن تا موقت عزیزیاهالی رسانه به دنبال یک غافلگیری در فیلمهای دومین روز جشنوارهدر حالی شش اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در دومین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن برج میلاد به نمایش در میآیند که اهالی رسانه
لحظات درخشان فیلمهای جشنواره فجر سی و سوم از نگاه بهرام توکلی شناسهٔ خبر 2494230 پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۵ هنر > سینمای ایران بهرام توکلی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما طی یادداشتی از نگاه خود به لحظات درخشان برخی فیلمهای سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر پرداخت به
همراه با افتتاحیه سیوسومین جشنواره فیلم فجرهمراهی کشاورز بر روی صحنه توسط فرخنژاد و رادان امید همه ما به جوانهاستمحمدعلی کشاورز در مراسم تجلیل از 6 دهه فعالیت هنری خود گفت ای جوانها امید خود را از دست ندهید امید همه ما به جوانهاست به گزارش خبرنگار سینمایی فارس بخش انتهای
اعلام نتایج نظرسنجی مردمی در هشتم جشنواره رخ دیوانه به سیمرغ بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر نزدیک شد خبرگزاری پانا نتایج نظر سنجی مردمی در هشتمین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن ساعت 12 52 به گزارش سرویس فرهنگی پانا با شمارش ۶۱۳۳۶ رای در روز هشتم
جوان ترین تهیه کننده جشنواره سی و سوم خانه دختر را به پرویز شهبازی تقدیم کرد رویا تیموریان به آینده سینما امیدوارم محمد شایسته جوان ترین تهیه کننده جشنواره امسال فیلم خانه دختر را به پرویز شهبازی تقدیم کرد به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران جلسه معرفی فیلم خانه
نگاهی به سومین روز جشنواره فجرفیلمهایی برای یک عصر جمعه با چرتی بر روی کاناپهبهتر است فیلمهای روز سوم جشنواره را یک عصر جمعه در فضای ملالآور و غمافزای آن روز ببینید و چرتی هم روی کاناپه خود بزنید که مسلما با ندیدن این فیلمها چیزی از دست نمیدهید خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیا
همراه با اختتامیه فیلم فجر 9 33رخ دیوانه فیلم برگزیده تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم فجربا 349 نوبت رای گیری و شمارش 71356 برگ رای فیلم سینمایی رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز 17 3 به سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم
تهمراه با افتتاحیه سیوسومین جشنواره فیلم فجرآرزوی حسین جعفریان برای دیدن فیلم پسرش در برج میلاد وقتی کلاری به همکار خود ابراز علاقه کردحسین جعفریان در مراسم تقدیر از خود در سیوسومین جشنواره فیلم فجر آرزو کرد تا فیلم پسر خود را سال آینده در مرکز همایشهای برج میلاد تماشا کند ب
سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر به چه کسانی می رسد نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی وسومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد نامزدهای بخش سودای سیمرغ مسابقه سینمای ایران سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش های مختلف بدین شرح معرفی شدند نامزدهای جایزه بهترین فیلم ۱- فر
حجتاله ایوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران سینماگران با هزینه کم بهترین آثار را به مردم ایران تحویل دادند در فیلمهای جشنواره امید بر تلخی غلبه داشت رئیس سازمان سینمایی در حاشیهی اختتامیهی جشنواره فیلم فجر نسبت به عملکرد فیلمسازان و سینماگران جشنواره امسال ابراز رضایت کرد