تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819903349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رونمايي از نقشه قالي خليج فارس، برگرفته از قديمي ترين نقشه جهان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رونمايي از نقشه قالي خليج فارس، برگرفته از قديمي ترين نقشه جهان
به مناسبت روز جهاني موزه و گراميداشت هفته ميراث فرهنگي نقشه قالي خليج فارس برگرفته از قديمي ترين نقشه جهان در چهارمين روز از هفته ميراث فرهنگي در موزه ملي ايران رونمايي مي شود.

يه گزارش خبرگزاري مهر ، قرار است بافت اين قالي كه در دستور كار سالجاري پژوهشكده هنرهاي سنتي قرار گرفته توسط بنياد رسام عرب و به صورت تمام ابريشم صورت گيرد.

شمسي اسكندري كارشناس امور فرهنگي پزوهشكده هنرهاي سنتي با اعلام اين خبر گفت: اين نقشه به اندازه 2 در 2 متر،حاوي دوبخش متن و حاشيه است.زيرنويس نقشه به خط لاتين و فارسيِ ثلث و در دوطرف زيرنويس سرستون تخت جمشيد قرار گرفته است.

به گفته وي با تصويب اجراي پروژه پژوهشي بافت قالي خليج فارس ، طراحي و اجراي نقشه توسط استادمجيد مهرگان- نگارگر- وخطاطي زير نويس فارسي نقشه به خط ثلث ، از سوي غلامحسين فرخ نسب انجام گرفت.

حاشيه نقشه به دليل استفاده از نگاره هاي اصيل ايراني- اسلامي از اهميت هنري ويژه اي برخوردار است. تلفيق گل لوتوس با نقوش ختائي ، رنگ آميزي با رنگهاي قهوه اي، زرشكي، آبي لاجوردي و سبز زيتوني بر روي زمينه اي از رنگ خاكي ، حاكي از هويت ايراني و اسلامي قالي است.

نقشه خليج فارس ، برگرفته از قديمي ترين نقشه جهان ، ترسيم " استرابو" پدر علم جغرافيا و مورخ يونان باستان مي باشد كه در سال 1966 ميلادي در دانشگاه قاهره از لاتين به عربي ترجمه شده و در آن عنوان " الخليج الفارس" قيد شده است.

انجام سخنراني هاي علمي و تخصصي، معرفي پزوهشهاي برتر پايان يافته در هنرهاي سنتي، ارايه آثار جديد كارگاههاي پژوهشي اين پژوهشكده و نمايش آثار لعاب زرين فام از ديگر برنامه هاي پژوهشكده هنرهاي سنتي است.
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن