تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837146593
«محمد (ص)» بلوغ سینمای من است
واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: «محمد (ص)» بلوغ سینمای من است
امروز ۲۰ بهمن ماه، سرانجام از بزرگ ترین پروژه تاریخ سینمای ایران در سرزمین ایران رونمایی می شود و لحظهشماری برای تماشای خروجی تجمیع سرمایههای مادی و معنوی بخش بزرگی از سینمای ایران به پایان میرسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، امسال سال مجیدی است. مجیدی فیلمی در جشنواره ندارد، اما مهمترین آدم امسال سینمای ایران است. با ساخت شاید مهمترین فیلم تاریخ سینمای ایران. با مجیدی گریزان از رسانهها گفتگوی کوتاهی داشتیم درباره دو ماجرای اصلی جریان جدید مجیدی در سینما.
امروز 20 بهمن ماه، سرانجام از بزرگ ترین پروژه تاریخ سینمای ایران در سرزمین ایران رونمایی می شود و لحظهشماری برای تماشای خروجی تجمیع سرمایههای مادی و معنوی بخش بزرگی از سینمای ایران به پایان میرسد.
مجید مجیدی، کارگردان مشهور سینمای ایران، سال ها پیش، درست در روزهایی که فضای خاص سیاسی و امنیتی، خاورمیانه را در یکی از ملتهب ترین دوران تاریخ اش قرار داده بود، ساخت فیلمی به نام محمد(ص) را آغاز کرد و امروز پس از هفت سال در «سینما فرهنگ» همراه با تماشاگران سختگیر سینمای ایران، به تماشای مجموعهای بینظیر از فعالیتهای سینمایی در سینمای ایران می نشیند. در حاشیه جشنوارهای که این بار نخستین بار رئیس هیئت داوران پیدا کرده و مجید مجیدی قرار است سال بیرمق جشنواره را داوری کند.
پس از فیلم تلخ «بدوک»، مجیدی همچنان عدالتطلبانه به دنیا نگاه میکرد اما نگاهش بهشدت لطیف و انسانی شد. از «بدوک» یک فیلم اجتماعی تلخ جمع و جور تا «محمد(ص)» یک فیلم تاریخی عظیم ظاهراً باید راهی طولانی طی شده باشد. اما انگار، اتفاق تازه ای برای مجیدی رخ نداده است. سیری که او از سال ها پیش با «بدوک» در سینمای ایران آغاز کرد، حالا اینجا در آرمانگرایانه ترین صورت ممکن قرار است یک اتفاق سینمایی عظیم را رقم بزند.
مجیدی سالها بعد، از شنیدن صدای پای ابتذال در سینمای ایران سخن گفت و «آواز گنجشکها» را ساخت و منتقد مشهوری در نقد فیلمش نوشت: مجید مجیدی: کار بد نکن، نصف گوجهسبزهایت میریزد، کنایهای به آرمانگرایی غریبمانده مجیدی در آن روزگار.
امسال اما سال مجیدی است. مجیدی فیلمی در جشنواره ندارد، اما مهمترین آدم امسال سینمای ایران است. با ساخت شاید مهمترین فیلم تاریخ سینمای ایران. با مجیدی گریزان از رسانهها گفتگوی کوتاهی داشتیم درباره دو ماجرای اصلی جریان جدید مجیدی در سینما.
آخرین فیلم مجیدی قرار است روز پنجشنبه برای اهالی رسانه رونمایی شود.
آقای مجیدی، از همان هفت سال پیش که خبر رسمی ساخت فیلمی درباره زندگی پیامبر اکرم(ص) در رسانهها اعلام شد مهمترین سؤالی که پیشِروی سینمای ایران قرار گرفت این بود که سابقه طولانی و درخشان مجید مجیدی در سینمای اجتماعی ایران چگونه قرار است اینجا در یک فیلم تاریخی خاص با این عظمت پیوند بخورد. حالا سالها از اعلام این تصمیم گذشته است. دوست دارم از زبان خود شما بشنوم. مجیدی اجتماعیساز محبوب سینمای ایران در این فیلم تاریخی تفاوت کرده است؟ مسیر فیلمسازی مجیدی تغییر کرده است؟
تغییری در فیلمسازی من رخ نداده است. فیلم محمد(ص) در ادامه و تکمیل و بلوغ همان سینمای من است. فقط لوکیشن و فضا عوض شده است و حتی عنصر تاریخ هم نتوانسته است سایه بیندازد روی جریان و نوع نگاه فطریای که در آثار اجتماعی من تا به حال وجود داشته است. فقط نکتهای که این وسط وجود دارد این است که همه ویژگیها و صفات و مشخصاتی که در این سینما مطرح میکردیم، حالا تجلی پیدا کرده است در شخصیت مقدسی بهنام وجود پیامبر اکرم(ص) و حالا دیگر میتوانیم هرچه را از قبل میگفتیم در وجود یک انسان کامل بهصراحت جمع کنیم و بهعنوان یک انسان کامل مطلق معرفی کنیم. آن سینمای اجتماعی طولانی مقدمه این کار بود و حالا مجیدی ثمره کارش را میبیند.
خیلیها تعجب میکنند که مجیدی چطور رفته است فیلم تاریخی ساخته است. نه! تاریخی بودن فیلم فقط در لوکیشین و فضای فیلم مشهود است والا شخصیتها و نگاه فیلم همان نگاه معرفتی متعالی به انسان است که این جا به شکل کامل و منحصر به فردی تجلی در پیامبر دارد.
آقای مجیدی، فیلمهای اجتماعی شما معمولا با برگ برنده شخصیتپردازی شخصیت های ویژهای که نه آنقدر متفاوت بود که درکش نکنیم و نه آنقدر نزدیک که به کلیشه و تکرار بیفتد؛ شناخته میشود. اینجا شما با پردازش شخصیت ویژهای روبرو هستید که اولا نمیتوان آن را ساخت، قبلا ساخته شده است در ذهینت عمومی و ثانیا دستتان هم زیاد باز نیست برای تخیل و پردازش... اگر بر همین شخصیتپردازی تمرکز کنیم چه؟ کار شما ظاهرا باید خیلی سخت بوده باشد.
پروژه محمد(ص) به اعتقاد من پروژه سهل و ممتنعی بود. ما با وجود مقدسی روبرو هستیم که خیلی احتیاجی به شخصیت پردازی جدید و ویژه و خاص نداشت؛ نه اینکه اصلا نیاز به شخصیتپردازی نداشته باشد که این کار سینماست و قطعا نیاز به پرداخت شخصیت وجود دارد. اما ما از ابتدا میدانیم که شخصیت اصلی ما وجود مقدس پیامبر است. پیامبر بزرگی که سالها دربارهاش شنیدیم و حرف زدهایم و خواندهایم. خوب این کار را به تعبیری ساده تر میکرد و به تعبیری هم سختتر. به خصوص در دراماتیزه کردن کار ما نیاز به سرمایهگذاری بزرگی داشتیم. حالا این را هم لحاظ کنید که ما در این مسیر، چهره شخصیت اصلی را هم نمیتوانستیم نشان دهیم و این هم کار را به شدت سخت میکرد.در مجموع به نظرم فیلم وجوه بسیار سختی داشت که ترجیح می دهم به محض تماشای فیلم دربارهاش صحبت کنیم.
آقای مجیدی، مهمترین جنبه فیلم برای ما این است که این برای اولین بار ماست که ما در حال تعیین یک زمین بازی تمدنی هستیم. در طول این سالها چندین بار روایت تمدن غرب از تمدن اسلامی را در سینما دیدهایم و در خیلی از موافع آن را هم پذیرفتهایم. در مقابل در خیلی از اوقات هم ما نشستهایم و دیدهایم که آنها چگونه با ما روبرو میشوند و بعد فکر کردهایم به اینکه حالا چه موضعی بگیریم. طبیعی است که خیلی از این عکسالعملهایمان هم به دلیل نداشتن زبان جهانی و ضعف اساسا نتوانسته است در مقام رویارویی قرار گیرد. اما این بار جهان اسلام خود قرار است تولید کننده موجی باشد که اولا فرهنگی است و نه مثل همیشه با بیانیههای سیاسی و دیپلماتیک، دوما مخاطبش مردم دنیاست و سوما عکسالعمل نیست بلکه خودش باز کردن یک زمین بازی جدید است.
درست است، جهان غرب، ما را همیشه به واکنش وادار کرده؛ یعنی در واقع ابتکار عمل را به دست گرفته است، صورت مسئله را خودشان مطرح کرده، طرح موضوع کرده و ما را به چالش کشیده اند. ما هم همیشه به جای اینکه خودمان از اساس تعریف و قرائت خودمان را مطرح کنیم مجبور به واکنش و عکس العمل بودهایم. و بعد هم خیلی جالب است که خود همین عکس العمل را میگیرند و فیلم میکنند و در جهان نشان میدهند و دوباره همین یک میدان بازی جدید میشود.
خب به هر حال وقتی با احساسات مردمی که همه وجودشان درگیر آن مساله هست بازی میَشود، مردم هم با تمام احساساتشان وارد این ماجرا میشوند، به واسطه آن وجوه احساسی عصبانی میشوند، پرچم آتش میزنند، شعار میدهند و فریاد میزدنند. آنها هم از خداخواسته همان را میگیرند و دوباره نشان میدهند و میگویند که ببینید اینها همان مسلمانان هستند که قبلا برایتان تعریف کردیم. این هم واکنششان. من میگویم که ما باید ابتکار عمل را دست بگیریم یعنی جهانی اسلام باید بیاید به میدان. این روش دیگر فایده ندارد.
در تمام این سالها هم معلوم شده است که این روند عکسالعملی نه تنها فایدهای برای ما ندارد بلکه عملا موجب تضعیف ما هم شده است. ما مجبوریم با قواعد آنها و نتیجتا با روایت آنها دینمان، پیامبرمان را معرفی کنیم و طبیعتا قواعد این بازی جوری چیده شده است که ما راه به جایی نخواهیم برد. به این ترتیب به نظرم فیلم محمد(ص) آغاز یک روند است. روندی که معتقد است اگر ما خودمان، پیامبرمان، دینمان را معرفی کنیم، روایت خودمان را از این ماجرا طرح کنیم، فطرت آگاه و دستنخورده مردم دنیا به این سمت خواهد آمد. شک نکیند.
آقای مجیدی، مثل همیشه نگرانیهایی هم در این مسیر وجود دارد. این که اختلافات جهان اسلام روی مسالهای به این استراتژیکی هم سایه بیندازد. هنوز فیلم مطرح نشده زمزمههایی مبنی بر مخالفت جاهایی مثل الازهر شنیده میشود.
الازهر اعلام کرده است که نگران است. به نظر من این نگرانی فینفسه بد نیست. همه نگرانند که تصویر پیامبرشان در دنیا چگونه منعکس میشود. ما هم نگرانیم. اما نتیجه این نگرانی چیست؟ اینکه بیایند و فیلمی را که هنوز ندیدهاند تضعیف کنند. خب این دیگر اسمش نگرانی نیست. به نظرم این یک موقعیت خاص در جهان اسلام است. همه باید بیایند و کمک کنند تا اسلام واقعی را دوباره تعریف کنیم. اگر واقعا اعتقاد قلبی دارند بیایند و به ما کمک کنند. ما دست یاری به سمت تمام جهان اسلام دراز میکنیم. بیایند حتی به لوکیشن فیلم، بیایند در فضای من بیایند و کمک کنند به این کار بزرگی که در حال انجام است و نیاز به کمک دارد.
آقای مجیدی، چهقدر امیدوارید که ساخت فیلم محمد(ص) شروع یک جریان فرهنگی دنبالهدار در دنیای اسلام باشد؟
باید یک جریان فرهنگی درست و قوی و متحد راهاندازی کنیم تا بتوانیم از آن باورها و اندیشههای درست خودمان دفاع کنیم. چه کسی در ضرورت راهاندازی این جریان شک دارد؟ ما باید حقانیت اسلام را نشان دهیم و من معتقدم که پیام جهان اسلام با دریافتی که من از وجود مقدس حضرت محمد (ص) دارم این است که پیامبر فقط برای گروه و فرقهای خاص نیامده است.
پیامبر منحصرا برای مسلمانان نیست. برای همه بشریت است. ما باید دنیای غرب را دعوت کنیم که بیایند و ببینید که ما با چه وجود عظیم و شگرفی سروکار داریم. راهش هم معلوم است، باید درست تبلیغ کنیم، درست نمایش دهیم. من معتقدم که اگر فقط همین قرآن را بتوانیم به جهان معرفی کنیم، کار را تمام کردهایم. و ان شاء الله این مسیر جلو خواهد رفت.
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
کیفیت بالای فیلم محمد(ص) و استاندارهای سینمای ایران
تهیه کننده فیلم محمد ص کیفیت بالای فیلم محمد ص و استاندارهای سینمای ایران محمد مهدی حیدریان تهیه کننده فیلم محمد ص گفت فیلم محمد ص به صورت ۲۵ فریم و با کیفیت ۴K آماده و تبدیل به DCP شده است اما در ایران تنها ۷ سالن سینما داریم که قابلیت پخش سیستم نمایش D دارند آنهااکران فیلم سینمایی "محمدرسول الله (ص)" در جشنواره فیلم فجر حتمی است
اکران فیلم سینمایی محمدرسول الله ص در جشنواره فیلم فجر حتمی است فرهنگ > سینما - مهر نوشت مجری طرح فیلم «محمد رسول الله» با تاکید مجدد بر اینکه این اثر در افتتاحیه فجر اکران نمیشود اعلام کرد این اثر سینمایی در ایام دهه فجر حتما نمایشی خواهد داش- رییس سازمان سینمایی: اکران فیلم محمد (ص) منوط به تصمیم کارگردان است
رییس سازمان سینمایی اکران فیلم محمد ص منوط به تصمیم کارگردان است تهران - ایرنا - رییس سازمان سینمایی درباره اکران فیلم محمد ص در جشنواره سی و سوم فیلم فجر گفت علاقه مندیم تا درباره اکران این فیلم کارگردان آن مجید مجیدی تصمیم گیری کنند با این وجود امیدواریم که شاهد نمایشرئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران: انتخاب مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوان پیش از سال 94/احتمال نمایش محمد ر
رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران انتخاب مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوان پیش از سال 94 احتمال نمایش محمد رسولالله در فجر قوت گرفترئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوال خبرنگار سینمایی فارس مبنی بر انتخاب مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوان گفت خوشبختانه گزینههای متعددی برای این پمجید مجیدی: «محمد(ص)» بلوغ سینمای من است /همان مجیدی «آواز گنجشکها» هستم
مجید مجیدی محمد ص بلوغ سینمای من است همان مجیدی آواز گنجشکها هستم امسال سال مجیدی است مجیدی فیلمی در جشنواره ندارد اما مهمترین آدم امسال سینمای ایران است با ساخت شاید مهمترین فیلم تاریخ سینمای ایران با مجیدی گریزان از رسانهها گفتگوی کوتاهی داشتیم درباره دو ماجرای اصلسینمای ایران به گویاترین زبان میگوید من عاشق محمدم - اخبار ایران و جهان |
پیام ایوبی به فیلم فجر سینمای ایران به گویاترین زبان میگوید من عاشق محمدم شناسهٔ خبر 2475485 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۸ هنر > سینمای ایران حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در آستانه آغاز سی و سومین جشنواره فیلم فجر پیام داد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الله ایوبی رئیس سازمباران کوثری و نوید محمدزاده در پردیس سینمایی کوروش
باران کوثری و نوید محمدزاده در پردیس سینمایی کوروشاز تصاویر این مجموعه دیدن فرمایید هفتمین قرار تماشای فیلم سینمایی چند متر مكعب عشق باحضور باران كوثری و نوید محمد زاده به همراه عوامل فیلم در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد 1393 11 11«محمد رسولالله» در سینمای ایران کمنظیر است - اخبار ایران و جهان |
وزیر ارشاد در گفتگو با مهر محمد رسولالله در سینمای ایران کمنظیر است شناسهٔ خبر 2492236 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۹ هنر > سینمای ایران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نمایش فیلم سینمایی محمد رسولالله این اثر سینمایی را فاخر ترین فیلم سینمایی جمهوری اسلامی ایران توصیفاکران فیلم سینمایی محمدرسول الله (ص) در جشنواره فیلم فجر حتمی است
اکران فیلم سینمایی محمدرسول الله ص در جشنواره فیلم فجر حتمی است مجری طرح فیلم محمد رسول الله با تاکید مجدد بر اینکه این اثر در افتتاحیه فجر اکران نمیشود اعلام کرد این اثر سینمایی در ایام دهه فجر حتما نمایشی خواهد داشت روز نو مجری طرح فیلم محمد رسول الله با تاکید مجددرییس سازمان سینمایی: اکران فیلم محمد (ص) منوط به تصمیم کارگردان است
رییس سازمان سینمایی اکران فیلم محمد ص منوط به تصمیم کارگردان است رییس سازمان سینمایی درباره اکران فیلم محمد ص در جشنواره سی و سوم فیلم فجر گفت علاقه مندیم تا درباره اکران این فیلم کارگردان آن مجید مجیدی تصمیم گیری کنند با این وجود امیدواریم که شاهد نمایش آن باشیم آفتابگزارش رسانههای خارجی از گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران: «محمد» برای اولین بار روی پرده میرود
گزارش رسانههای خارجی از گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران محمد برای اولین بار روی پرده میرود گرانترین فیلم تاریخ ایران برای اولین بار در فستیوال فیلم تهران پخش خواهد شد فیلمی که درباره حضرت محمد ص پیامبر اسلام است به گزارش نامه نیوز واشنگتن پست در این باره می نویسد مجاحتمال نمایش فیلم «محمد» در شامگاه جمعه در برج میلاد - اخبار ایران و جهان |
احتمال نمایش فیلم محمد در شامگاه جمعه در برج میلاد شناسهٔ خبر 2483823 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۴ هنر > سینمای ایران هنوز سانس قطعی نمایش فیلم محمد رسولالله ساخته مجید مجیدی در جشنواره فجر مشخص نشده ولی این احتمال وجود دارد که 17 بهمن برج میلاد میزبان این اثر تاریخی مذهب«بخارا» ویژه محمدعلی جمالزاده
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹ ۳۸ شماره جدید مجله بخارا با ویژهنامه محمدعلی جمالزاده منتشر شد به گزارش ایسنا یکصد و سومین شماره مجله بخارا با آثاری از محمدرضا شفیعی کدکنی محمدرضا باطنی ژاله آموزگار داریوش شایگان محمود دولتآبادی کامران فانی و منتشر شده و از صبح سهشنبهفیلمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما در تعطیلات آخر هفته
فیلمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما در تعطیلات آخر هفته فیلمهای سینمایی وتلویزیونی و انیمیشن متفاوتی پنجشنبه و جمعه 16 و 17 بهمن ماه از شبکه های سیما روی آنتن میرود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران فیلم های سینمایی وتلویزیونی و انیمیشن پناهگاه ماندلاتودیع معارفه معاون ارزشیابی سازمان سینمایی برگزار شد ایوبی: ارتباط موثر با نسل جوان شاخص مدیریت احسانی/ سند ما
تودیع معارفه معاون ارزشیابی سازمان سینمایی برگزار شدایوبی ارتباط موثر با نسل جوان شاخص مدیریت احسانی سند مالکیت فیلم رونمایی شدرییس سازمان سینمایی گفت ارتباط موثر با نسل جوان از شاخصهای مدیریت محمد احسانی به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بود و امیدوارم حبیب ایلجدیدترین تصاویر از فیلم «محمد رسول الله»
جدیدترین تصاویر از فیلم محمد رسول الله در آستانهی جشنوارهی فجر جدیدترین تصاویر از فیلم محمد رسول الله که قرار است در افتتاحیه رونمایی شود را ببینید در آستانهی جشنوارهی فجر جدیدترین تصاویر از فیلم محمد رسول الله که قرار است در افتتاحیه رونمایی شود را ببینید گفتنی اسآغاز جا به جایی در مدیران سازمان سینمایی/ زمزمه های تغییر پست ایل بیگی و طباطبایی نژاد در سازمان سینمایی
آغاز جا به جایی در مدیران سازمان سینمایی زمزمه های تغییر پست ایل بیگی و طباطبایی نژاد در سازمان سینماییدر جالی که نزدیک به دو ماه از خروج محمد احسانی از معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی می گذرد و تلاش ها برای پیدا کردن گزینه های مناسب ادامه دارد زمزمه ها حکایت از تغییر و ت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها