تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834065858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی وایبر و واتس‌اپ سوژه فیلم‌سازی یک پیرمرد می‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادداشت/
وقتی وایبر و واتس‌اپ سوژه فیلم‌سازی یک پیرمرد می‌شود!
این فیلم جوانان امروزی را در شبکه‌های اجتماعی خلاصه می‌کند، بی‌آنکه نویسنده و کارگردان آن از خصوصیات و ویژگی‌های این فضا هم کوچک‌ترین اطلاعی داشته باشند.


به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ سینمای ایران این شکلی است؛ چند سال همه جمع می‌شوند و فیلم اکشن می‌سازند تا حدی که دیگر شور قضیه در بیاید و مخاطب، هر نوع میل و رغبتی به این نوع آثار را از دست بدهد. بعد می‌فهمند که فیلم اکشن دیگر جواب نخواهد داد و یک فیلم دختر - پسری باعث می‌شود که باز همه دست جمعی به یک سمت دیگر بروند.

آن وقت شور فیلم‌های دختر - پسری هم که درآمد و مخاطب از آن‌ها هم که دل زده شد، نوبت چیز دیگری می‌شود، مثلا فیلم‌های سیاسی بعد از سال ۷۶ و بازهم پس از آن به نوبت، سینمای کمدی و بعد داستان‌های رئال و واقع گرا.

در هیچ جای دنیا مثل ایران شور یک قضیه را تا این حد در نمی‌آورند و هیچ سینمایی مثل سینمای ایران بلد نیست کاری کند که یک ژانر تا این حد دل مخاطبانش را بزند، طوری که هر وقت یک فیلم خوب ایرانی می‌بینیم، به جای خوشحالی باید بابت تقلید‌های آبکی و دست چندمی که از آن در راه است، نگران باشیم.

حالا و در فجر سی و سوم داریم آخرین فیلم‌های موج رئالیستی سینمای ایران و اولین فیلم‌های موج جدید آن را می‌بینیم.

موجی که جدیداً در سینمای ایران به راه افتاده مربوط به گونه‌ معمایی سینماست و از اصلی ترین مولفه‌های سبکی آن، باید به خطی نبودن قصه و جابجایی ارائه شدن اتفاقات از لحاظ زمانی اشاره کرد.

حتی بعضی از فیلم‌های کاملاً اجتماعی این دوره هم متاثر از همین جو و حال و هوا هستند و می‌شود در این رابطه به «چهارشنبه 19 اردیبهشت» اشاره کرد که با وجود اجتماعی بودن موضوعش، هم معما دارد و هم روایت آن توالی زمانی را بهم زده.

اینکه یک فیلم اجتماعی برای روایت کردن داستانش از شیوه‌هایی استفاده کند که آن را از کسالت بار بودن در می‌آورند، خیلی خوب است، اما اگر خلاف این قضیه اتفاق بیافتد، اصلاً خوب نیست، یعنی اگر یک فیلم گیشه‌ای که صرفاً برای سرگرم کردن مخاطب ساخته شده ادعای اجتماعی بودن داشته باشد، سر همین ادعا به ابتذال کلامی خواهد افتاد و یک سری حرف‌های سطحی و عوامانه که همگی کاریکاتوری از نصیحت یا انتقاد هستند، فیلم را از مسیرش منحرف خواهند کرد. «رخ دیوانه» در کنار آثاری مثل «عصر یخبندان» و «خانه‌ دختر» و... جزو اولین آثار موج جدید سینمای ایران هستند، یعنی موج فیلم‌های معمایی و این فیلم‌ها به خاطر تازگی چنین موضوعاتی در سینمای ایران،‌ بیشتر از ارزش واقعی‌شان جلب توجه کرده‌اند.

حالا مخاطب سینمای ایران هنوز داغ است و از سر ذوق‌زدگی بعضی از ایراد‌ها را در این فیلم‌ها نمی‌بیند اما باید مطمئن باشید که چند وقت بعد آثار این تیپی آنقدر زیاد خواهند شد که کاملاً دلتان را بزنند.

سازنده‌ «رخ دیوانه» ادعا می‌کند که تصویر برهنه‌ای از نسل جوان را به نمایش گذاشته اما خود فیلم نشان می‌دهد که او هیچ چیز از جوان‌های امروزی نفهمیده.

این فیلم جوانان امروزی را در شبکه‌های اجتماعی خلاصه می‌کند، بی اینکه نویسنده و کارگردان آن از خصوصیات و ویژگی‌های این فضا هم کوچکترین اطلاعی داشته باشند.

حتی سازندگان اثر به این هم توجه نداشته‌اند که دوره‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی فرا رسیده و با اینکه در فیلم نامی از نرم افزارهای وایبر، واتس اپ و... برده می‌شود اما عملا نوع کاربری کسانی‌که اصطلاحاً عضو یک گروه اینترنتی هستند، ‌مربوط به چند سال قبل است، یعنی وقتی که هنوز نرم افزارهای موبایلی باب نشده بود. مثلاً شخصیت‌های قصه با اینکه عضو یک گروه اینترنتی هستند، شماره‌ی هم را ندارند و...

غیر از این‌ها باید گفت که داستان «رخ دیوانه» با اینکه معمایی بود، هم به لحاظ چفت و بست منطقی مشکلات متعددی داشت و هم اینکه اصل مطلب آن، برای مخاطبی که تا به حال چندتا فیلم سرپا در این ژانر دیده باشد، خیلی زود لو می‌رفت و از یک جایی به بعد هم تلاش سازندگان اثر برای رو دست زدن به مخاطب خیلی لوث می‌شد طوری که شخصیت‌ها عملاً برای همدیگر تئاتر خیابانی اجرا می‌کردند!

اما هرچه باشد، این فیلم جزء اولین آثار موج جدید سینمای ایران است، یعنی موج فیلم‌های معمایی؛ و ذوق‌زدگی اولیه‌ خیلی از مخاطبان، ممکن است باعث شود که آن‌ها بعضی از این ایرادها را فعلاً نبینند، اما دیر نیست که همین مخاطبان شروع به ایراد گرفتن خواهند کرد.

 
یادداشت از میلاد جلیل زاده

انتهای پیام/




اخبار مرتبط

خبری از «جواد شمقدری» نیست/ حرفی که «مریلا زارعی» را مجبور به سخن گفتن کرد/ «عادل فردوسی پور» در کاخ جشنواره
برای حفظ حرمت «الفت‌ها» از نقش‌هایی مانند الفت گذشتم/ تنها آرزویم آرامش مردم است/ فیلم‌های جشنواره فجر را نمی‌بینم
ژست عجیب «مهناز افشار» / سلفی «باران کوثری»
اميدوارم تا ابد با فرهاد اصلاني نقش پدر و دختر را بازي کنيم
«رخ دیوانه» همچنان پیشتاز در آرای مردمی
تعجب «گلاب آدینه» از اظهارات «بهرام توکلی»/ ویشکا آسایش: من از این تجربه درجه یک خیلی چیزها آموختم
مریلا زارعی: برای نمایش مظلومیت امام حسین (ع) حاضرم نقش یزید را بازی کنم/ گله همایون ارشادی از مدیر کاخ جشنواره
آمدم که به مستند سازان بگویم مهم هستند و دیده می‌شوند
فردا تاریخ دقیق اکران فیلم محمد رسول الله مشخص می‌شود / ممیزی فیلم‌ها بعد از جشنواره
جوان گرایی در سینما را باید به فال نیک گرفت




کد خبر: ۵۱۲۵۱۷۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن