پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849710375
چگونگی مرگ از دیدگاه نهج البلاغه
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چگونگی مرگ از دیدگاه نهج البلاغه محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهج البلاغه گفت: حقیقت مرگ قابل دستیابی نیست. آن چیزی که مهم است و باید به یادش باشی، ماهیت مرگ نیست، خود «مرگ» است. یادمان باشد که حادثه ای قطعی است و اتفاق می افتد.
به گزارش فرهنگ نیوز، دکتر محسن اسماعیلی، حقوقدان و استاد دانشگاه در ادامه سلسله جلسات شرح نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار می شود، به نامه ۶۹ رسید.
گزارشی از سخنان این جلسه از نظر شما می گذرد.
بحث راجع به نامه ۶۹ نهجالبلاغه بود. در ادامه می رسیم به: «وَ اءَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ»
بعد از جملات قبلی که درباره ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی بود، حضرت توصیه ای راجع به مرگ و قیامت دارند. یعنی بعد از توصیه راجع به مبدا، درباره معاد توصیه می کنند و این خودش یکی از معارف الهیست کهانسان باید یاد مبدا و معاد را با هم در نظر داشته باشد. خداوند به بندگانی بشارت می دهد که به هر دو با هم اعتقاد داشته باشند: «انا لله و انا الیه راجعون»؛ «انا لله» به مبدا مربوط است و «انا الیه راجعون» به معاد. مبدا و معاد باید با هم در یاد ما باشند. در اینجا هم بعد از عظمت باری تعالی، درباره عظمت مرگ صحبت می کنند و توصیه ای دارند که اتفاقا برای تعلیم و تربیت امثال من لازم تر و مفید تر است. می فرمایند: «وَ اءَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ». زیاد به یاد مرگ و مراحل پس از مرگ باشد.
در این جمله شریف چند نکته ظریف هست:
مطلب اول اینکه ماهیت مرگ از اسرار الهی است. اینکه «مرگ چیست» و چه اتفاقی موقع زهوق روح (خارج شدن روح از بدن) رخ می دهد را نه ما و نه بزرگتر از ما نمی دانیم و این از علوم خاص الهی است که جر خود خداوند به آن آگاه نیستند.
به امثال ابوعلی سینا، فیلسوف و حکیم بزرگ جهان اسلام و دنیا، حق بدهید که بعد از آن همه تحقیق و پژوهش که هنوز هم در خیلی از جنبه ها سرآمد تحقیق و پژوهش در دنیاست؛ در آخر عمر بگوید که من راجع به هر چیزی به نتیجه رسیدم جز حقیقت مرگ:
از قعر گل سیاه تا اوج زحل
کردم همه مشکلات گیتی را حل
بیرون جستم ز قید هر مکر و حیل
هر بند گشاده شد مگر بند اجل
نتوانست معمای حقیقت مرگ را حل کند و حق با اوست. چرا؟ چون آن کسی که «باب علم نبی» بود و آن کسی که فقط او حق داشت به مردم اعلام کند که «ايُّهَا النَّاسُ سَلُونِي قَبْلَ أن تَفْقِدُونِي لَأَنَا بِطُرُقِ اَلسَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ اَلْأَرْضِ» (هر چه می خواهید از من بپرسید که من به اسرار آسمانها آگاه ترم از آنچه در زمین می بینید و راهی نیست که برای من ناگشوده باقی مانده باشد) وقتی بر اثر ضربه ابن ملجم ملعون در بستر افتاده بود، فرمود من هم از فهمیدن حقیقت مرگ ناتوانم. وقتی علی(علیه السلام) چنین جمله ای بگوید، تکلیف ابو علی سینا دیگر روشن است.
حقیقت مرگ قابل دستیابی نیست. آن چیزی که مهم است و باید به یادش باشی، ماهیت مرگ نیست، خود «مرگ» است. یادمان باشد که حادثه ای قطعی است و اتفاق می افتد. توصیه حضرت به تفکر در کیفیت جدا شدن روح از بدن و رابطه روح و بدن بعد از مزگ نیست. اینها انسان ساز نیست. چیزی که انسان ساز است، تفکر در قطعی بودن مرگ است. وقتی حضرت در بستر شهادت بودند، وصیت بسیار خواندنیی دارند که در خطبه ۱۹۴ آمده است: «أَیُّهَا اَلنَّاسُ کُلُّ اِمْرِئٍ لاَقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ» همه شما، بدون استثنا، در حالی که از مرگ فرار می کنید، با مرگ ملاقات می کنید. هرچه سریعتر می دوید، زودتر با آن روبرو می شوید؛ «اَلْأَجَلُ مَسَاقُ اَلنَّفْسِ» اجل و مرگ، مقصد حیات شماست، «وَ اَلْهَرَبُ مِنْهُ مُوَافَاتُهُ»؛ هراسیدن و فرار از مرگ همان و ملاقات کردن مرگ همان. بعد از ۱۹ ماه مبارک رمضان است که حضرت می فرمایند «کُلُّ اِمْرِئٍ لاَقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ»؛ مرگ قطعی است.
بعد می فرمایند «کَمْ أَطْرَدْتُ اَلْأَیَّامَ أَبْحَثُهَا عَنْ مَکْنُونِ هَذَا اَلْأَمْر»؛ چدر روزهایی که من صرف کردم تا از مکنون و باطن و حقیقت مرگ آگاه شوم؛ «فَأَبَى اَللَّهُ إِلاَّ إِخْفَاءَهُ»؛ ولی خدا نخواست.» هَیْهَاتَ عِلْمٌ مَخْزُونٌ »؛ این علم در خزانه علم الهی است. سراغش نروید. آن چیزی که قطعی است، خود مرگ است. به جای اینکه عمر کوتاهمان را صرف بحث های علمی درباره ماهیت مرگ بکنیم و وقتمان را صرف حدس و گمان های افراد درباره آن بکنیم، باید به فکر این باشیم که برای آن اتفاق حتمی چه باید بکنیم. پرداختن به علوم غیر ضروری، اگر موجب غفلت از علوم ضروری شود، کار آدم عاقل نیست، لذا حضرت توصیه می فرمایند که به یاد خود مرگ باشید که قطعی است و این جای تعجب است که انسان از یک امر قطعی غیر قایل تردید غفلت کند و وقتش را صرف چیزهایی کند که بداند یا نداند خیلی برایش اثرگذار نیست. در حکمت ۱۲۶ حضرت می فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِیَ اَلْمَوْتَ وَ هُوَ یَرَى اَلْمَوْتَى» تعجب می کنم از کسی که از مرگ غافل است در حالی که مرده ها را می بیند. حواست کجاست؟ خودت را مشغول چه کرده ای؟ آن چیزی که یقینی است، یعنی مرگ، مبادا به دست شیطان مشکوک جلوه داده شود و آن چیزی که مشکوک است و علم مخزون است، وقت ما را بگیرد.
علی(علیه السلام) فرمود: «ما رَأيتُ إيمانا مَع يَقينٍ أشبَهَ مِنهُ بشَكٍّ على هذا الإنسانِ»؛ هیچ امر یقینی و قطعی و تردید ناپذیری را مانند مرگ در عمرم ندیدم که آدم به آن شک داشته باشد. با یقینی ترین مساله با شک مواجه می شود. انگار مرگ مال همسایه است. «إنّهُ كُلَّ يَومٍ يُوَدِّعُ إلَى القُبورِ و يُشَيِّعُ» هر روز با چشمان خودش تشییع جنازه ها را می بیند که می برند و دفن می کنند آدم ها را، «و إلى غُرورِ الدّنيا يَرجِعُ »؛ ولی باز هم فریب دنیا را می خورد؛ «عنِ الشَّهوَةِ و الذُّنوبِ لا يُقلِعُ» و از شهوت رانی دست بر نمی دارد. این هم از فریب های شیطان است تا ما از علوم نافع محروم شویم.
ابن ابی الحدید در جلد ۱۳ شرح نهج البلاغه وقتی به خطبه ۱۸۸ می رسد می گوید «نادر لا نظیر له»؛ این خطبه کمیاب است. بی نظیر است برای بیدار کردنم انسان. در این خطبه آمده است: «أُوصِيكُمْ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ وَ إِقْلاَلِ اَلْغَفْلَةِ عَنْهُ» یاد خود مرگ باشید و غفلت خود را کم کنید؛ « وَ كَيْفَ غَفْلَتُكُمْ عَمَّا لَيْسَ يُغْفِلُكُمْ»؛ چرا از چیزی که از شما غافل نیست، غفلت می کنید؟ «طَمَعُكُمْ فِيمَنْ لَيْسَ يُمْهِلُكُمْ » چرا به کسی که به شما مهلت نمی دهد طمع می کنید؟ عزرائیل به انبیا و بزرگان مهلت نداد. به من و شما مهلت نمی دهد.
حرف امیرالمومنین این است: گرگ اجل یکایک از این گله می برد/ این گله را ببین که چه آسوده می چرد
بعضی حرف هایی می زنند که درست نیست. می گویند یاد مرگ باعث از بین رفتن نشاط روحی و تلخکامی می شود و امید به زندگی را از بین می برد. این حرف ها ضد دین است. یاد مرگ شیرین کننده زندگی است. به عمر انسان ارزش و اعتبار می دهد. امیرالمومنین نمی خواهد زندگی را به کام ما تلخ کند. اتفاقا هر چه انسان بیشتر به یاد مرگ باشد؛ از ثانیه هایش بیشتر لذت می برد. من و شما از عمرمان بیشتر لذت می بریم یا امیرالمومنین سلام الله علیه که می گفت: « والله لابن ابى طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امه»؛ قسم خورد که من با مرگ بیشتر انس دارم تا طفل با پستان مادرش. او از عمرش بیشتر استفاده کرد یا ما؟ یاد مرگ پژمرده می کند؟ نشاط اجتماعی آن موقع حاصل می شود که انسان بداند این مهلتی که دارد نامحدود نیست و باید از آن استفاده کند. آن موقع است که دنیا تجارت خانه آخرت می شود. آدم یاد مرگ نباشد، تنبل می شود.
اینهایی که می گویم همه از روایات است:
یاد مرگ رضایت از زندگی را بیشتر می کند.
یاد مرگ باعث رضایت به آنچه خدا داده می شود. حرص نمی زند.
یاد مرگ تحمل مصائب را آسان می کند. جزع و فزع نمی کند.
یاد مرگ شعله های سرکش شهوت را خاموش می کند.
یاد مرگ از قساوت قلب جلوگیری می کند.
یاد مرگ انسان را مهربان می کند.
اینها زندگی را تلخ می کند؟ این که به ما گفته اند به زیارت اهل قبور بروید برای این است که نشاط پیدا کنیم تا از عمرمان بهره ببریم؛ نه اینکه زندگی را بر ما تلخ کنند. از اینها مهمتر این که یاد مرگ «هادم اللذات» است و جلوی دلبستگی به دنیا را می گیرد. حب به دنیا که «راس همه خطایا» است را از دل انسان بیرون می کند. انسان به آن طرف علاقمند می شود. خودش را برای قیامت آماده می کند.
امیرالمومنین در نامه ۳۱ به امام حسن مجتبی نوشتند: «يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ» تا می توانی به یاد مرگ باش؛ « وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ، وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَيْهِ » تا می توانی به یاد آن مراحلی باش که باید از آنها عبور کنی و بعد از مرگ با آنها مواجه خواهی شد. چرا؟ تا نتوانی زندگی کنی؟ نه؛ تا زود خودت را جمع و جور کنی و آماده شوی، «حَتَّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَكَ »؛ هر چه بیشتر یاد مرگ باشی، بیشتر آماده می شود تا جایی که هر موقع مرگ بیاید تو بارت را بسته ای و افسوس نمی خوری و کمرت را محکم بسته ای؛ « وَ لاَ يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَكَ » اما اگر یاد مرگ نباشی، هر موقع که بیاید، امروز یا صد سال دیگر، مبهوت می شوی. بیچاره می شوی.
مطلب دوم که در این جمله هست و کمتر به آن توجه شده است، این است که ما کمتر می شنویم کسی بگوید: به یاد بعد از مرگ باش. حضرت می فرمایند: «وَ اءَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ». به یاد پس از مرگ هم باش. پس از مرگ هم مهم است. مرگ با همه ی سختی و دشواری، اگر آخر قصه زندگی بود، یک جوری تحمل می کردیم؛ منتها مرگ پایان زندگی نیست. شروع داستان بی انتهای غیر قابل تصور است. خیلی فراز و نشیب بعد از مرگ هست. جان کندن خیلی سخت است؛ اما مگر وارد شدن در قبر و جواب دادن به نکیر و منکر و فشار قبر و ماندن در آن گودال تا وقتی خدا ما را خارج کند آسان است؟
مگر ما می فهمیم دوباره از قبر خارج شدن و در صحرای محشر چه هول و دشواریی دارد؟ مگر می فهمیم که میزان و حساب چقدر سخت است؟ هیچ حساب کرده ایم از پل صراط گذشتن چطور است؟ مرگ با همه سختی هایش نسبت به آنچه بعد از مرگ اتفاق می افتد چیزی نیست. پیامبر فرمود مرگ با همه سختی هایش مثل شاخ زدن یک بز است. سخت و دردناک است ولی به همین اندازه. بعد از مرگ سخت است. در روایتی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «لم يلق ابن آدم شيئا قطّ منذ خلقه اللَّه أشدّ عليه من الموت ثمّ إنّ الموت لأهون مما بعده»؛آدمیزاد از ابتدای خلقت، هیچ چیز سخت تر از مرگ ندیده و نخواهد دید ولی مرگ نسبت به بعد از مرگ خیلی آسان تر است.
فکر بعد از مرگ باید بود. آنقدر پس از مرگ سخت است که علی علیه السلام اسم آنرا «قبة کئـودا» گذاشته است. «گردنه ای صعب العبور» است. در نامه ۳۱ آمده است: «أَنَّ أَمَامَكَ عَقَبَةً كَؤُوداً، الُمخِفُّ فِيهَا أَحْسَنُ حَالاً مِنَ الْمُثْقِلِ وَالْمُبْطِيءُ عَلَيْهَا أَقْبَحُ حَالاً مِنَ الْمُسْرِعِ، وَ أَنَّ مَهْبِطَكَ بِهَا لاَ مَحَالَةَ إِمَّا عَلَى جَنَّةٍ أَوْ عَلَى نَارٍ، فَارْتَدْ لِنَفْسِكَ قَبْلَ نُزُولِكَ وَ وَطِّىءِ الْمَنْزِلَ قَبْلَ حُلُولِكَ، فَلَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ، وَ لاَ إِلَى الدُّنْيَا مُنْصَرَفٌ»؛ بدان كه پيشاپيش تو گردنه اى دشوار است، سبکبار در بر شدن بدان آسوده تر از سنگين بار است، و کند رونده در پيمودن آن زشت حال تر از شتابنده، و فرود آمدن تو در آن مسير بر بهشت يا دوزخ بود ناگزير. پس پيش از فرود آمدنت براى خويش پيشروى روانه ساز و پيش از رسيدنت خانه را بپرداز. كه پس از مرگ جاى عذر خواستن نيست، و نه راه به دنيا بازگشتن. «عَقَبَةً كَؤُوداً» می دانی یعنی چه؟ یعنی بعد از آن یا برای همیشه در جهنم هستی یا در بهشت! پس قبل از آن خودت را آماده کن. بمیری دیگر جای توبه نیست.
خطبه ۲۰۴ از خطبه هایی است که سید رضی در اولش نوشته: « و من كلام له ع كانَ كَثِيرا ما يُنادِي بِهِ اءَصْحابَهُ»؛ این جمله ها را علی خیلی برای یارانش تکرار می کرد و خیلی به یاد مرگ بود. می فرماید: « فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لاَ بُدَّ مِنَ اَلْوُرُودِ عَلَیْهَا وَ اَلْوُقُوفِ عِنْدَهَا»؛ بدانید! بعد از مرگ گردنه های صعب العبور در پیش است و منازل ترسناک و تکان دهنده ای که هیچ کس نمی تواند در آنها نماند. پیامبر فرمود که مرگ سخت ترین چیزی است که بشر از اول خلقت با آن مواجه می شود ولی بعد از مرگ از آن هم سخت تر است.
مرحوم مجلسی در بحارالانوار نقل کرده است که یک روز جبرائیل با حالتی به هم ریخته خدمت پیامبر رسید. پیامبر علت را جویا شد. عرض کرد یا رسول الله چرا حال من اینطور نباشد در حالی که امروز جهنم را دیدم که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. پیامبر فرمود مگر چه اتفاقی قرار است بیفتد. جبرائیل جواب داد: « و الذي بعثك بالحق نبيا لو أن مثل خرق إبرة خرج منها على أهل الارض لا حترقوا ّ عن آخرهم ، و لو أن رجلا دخل جهنم ثم أخرج منها لهلك أهل الارض جميعا حين ينظرون إليه ، لما يرون به ، و لو أن ذراعا من السلسلة التي ذكره الله تعالى في كتابه ّ وضع على جميع جبال الدنيا لذابت عن آخرها ، و لو أن بعض خزان جهنم التسعة»؛ قسم به خدایی که تو را به حق به رسالت مبعوث کرد، اگر به اندازه سوراخ سوزن در این دنیا به جهنم باز شود، همه انسان ها خواهند سوخت و اگر کسی وارد جهنم شود و فرض کنیم که نجات پیدا کند، تمام مردم روی زمین با دیدن این فرد، همگی از ترس جان می دهند و اگر از آن زنجیر آتش جهنم که خدا وصف کرده، یک حلقه را روی کوه ها بگذارند، تمام کوهستان ها آب می شود و اگر یکی از نگهبان های نوزده گانه جهنم به دنیا بیاید، همه مردم از ترس جان خواهند داد و اگر یک لباس از لباس های اهل جهنم را به این دنیا بیاورند، از بوی گند آن همه خفه خواهند شد. این اوضاع بعد از مرگ است.
در یک روایت دارد که وقتی حرف های جبرائیل به اینجا رسید، پیامبر به خاک افتاد و گریه کرد و جبرائیل هم به گریه افتاد. آنقدر گریه کردند که فرشته ای از آسمان صدا زد خدا شما را ایمنی داده است. خیال کسی نمی تواند راحت باشد مگر اینکه خدا به کسی ایمنی داده باشد. مطلب سوم یک نکته ظریف دیگر است. دقت کنید. نمی فرماید «اذِكْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ»؛ می فرماید «وَ اءَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ». نمی فرماید یاد مرگ و بعد از آن باشید. می فرماید «خیلی» به یاد مرگ باشید. این که گاهی یادت باشد کافی نیست. آن چیزی که جبرائیل گفته و پیامبر را بر زمین انداخته، چیزی نیست که انسان گهگاه یادش بیفتد. باید زیاد به یاد مرگ بود. یاد مرگ از آن چیزهایی است که زیاده روی در آن مطلوب است.
در نامه ۳۱ هم آمده بود که زیاد به یاد مرگ و بعد از مرگ باش. منظور از زیاد چیست؟ چقدر است؟ اندازه ندارد. شاید متناسب با معرفت افراد باشد. آن کسی که این ها را به ما یاد داده گفته «من مانوس با مرگ هستم». گفته بیش از انس یک نوزاد با سینه مادرش با مرگ مانوس است. من گشتم که اگر بتوانم یک عدد برای تعداد دفعات یاد مرگ پیدا کنم. چیزی نیافتم جز یک روایت. از پیامبر سوال شد: «یا رَسُولَ اللّه هَلْ یُحْشَرُ مَعَ الشُّهَداءِ اَحَدٌ. قالَ نَعَمْ مَنْ یَذْکُرُ الْمَوْتَ بَیْنَ الْیَوْمِ وَاللَّیْلَةِ عِشْرِینَ مَرَّةً»؛آیا کسی با شهدا محشور می شود؟ کسی می تواند به درجه شهادت نرسیده باشد ولی با شهدا محشور شود؟ پیامبر فرمود کسی که در شبانه روز ۲۰ مرتبه یاد مرگ بیفتد با شهدا محشور می شود.
منبع: مهر
93/11/17 - 11:38 - 2015-2-6 11:38:26
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
محسن اسماعیلی در شرح نهجالبلاغه نحوه مواجهه معاویه با امام علی(ع)/ از اسم خدا استفاده ابزاری نکنیم
محسن اسماعیلی در شرح نهجالبلاغهنحوه مواجهه معاویه با امام علی ع از اسم خدا استفاده ابزاری نکنیممگر معاویه چه میکرد معاویه منکر خدا و قیامت میشد نه بلکه امام جمعه و جماعت میشد معاویه به امیرالمؤمنین ع نامه مینوشت که ای علی از خدا بترس و این یعنی استفاده ابزاری به گزارشآغاز سلسله درسهای آشنایی با معارف نهجالبلاغه
آغاز سلسله درسهای آشنایی با معارف نهجالبلاغهموسسه نهجالبلاغه سلسله درسهای آشنایی با نهجالبلاغه و معارف آن را تحت عنوان پرتوی از نهجالبلاغه با سخنرانی مصطفی دلشاد تهرانی برگزار می کند به گزارش خبرگزاری فارس موسسه نهجالبلاغه به منظور آشنایی اقشار مختلف مردم با معارفاگر نهج البلاغه کلام امیرالمومنین(ع) است چرا در آن یاد مرگ بسیار ذکر شده است؟!
هشتمین شبهه در مورد نهج البلاغه اگر نهج البلاغه کلام امیرالمومنین ع است چرا در آن یاد مرگ بسیار ذکر شده است ياران خوب رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم پيوسته به ياد مرگ بودند لذتهاى دنيا را ناديده گرفتند و با عزت زيستند و بسيارى از آنان به شرف شهادت نائل شدند به گزجلسات فراگیری نهجالبلاغه پژوهش محور برگزار میشود
جلسات فراگیری نهجالبلاغه پژوهش محور برگزار میشود مدیر بنیاد نهجالبلاغه دفتر استان اردبیل گفت جلسات فراگیری نهجالبلاغه پژوهش محور برگزار شده و به صورت پرسش و پاسخ اداره میشود رحیم انوری در اولین جلسه تخصصی فراگیری نهجالبلاغه که در حسینیه مکتب الزهرا س اردبیل با حضونهجالبلاغهی منظوم در آذربایجانشرقی رونمایی شد
نهجالبلاغهی منظوم در آذربایجانشرقی رونمایی شد خبرگزاری پانا معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی از رونمایی کتاب نهجالبلاغه منظوم اثر ˝ثریا محمدپور ˝خبر داد ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن ساعت 08 57 به گزارش خبرگزاری پانا الیاس گندمی گفت تاثیر شخصیت متعالی امیر مومسئول دبیرخانه کانونهای مساجد هرمزگان خبر داد اجرای طرح قرائت نهجالبلاغه در کانونهای مساجد هرمزگان
مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد هرمزگان خبر داداجرای طرح قرائت نهجالبلاغه در کانونهای مساجد هرمزگانمسئول دبیرخانه کانونهای مساجد هرمزگان از اجرای طرح قرائت نهجالبلاغه در کانونهای فرهنگی هنری مساجد این استان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس حجتالاسلام افارس میزبان مسابقات کشوری مفاهیم نهج البلاغه
شیراز فارس میزبان مسابقات کشوری مفاهیم نهج البلاغه مسابقات ملی مفاهیم نهج البلاغه با حضور نفرات برگزیده مرحله مقدماتی در شیراز برگزار شد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز مسابقات ملی مفاهیم نهج البلاغه با حضور 800 نفر از برگزیدگان مرحله مقدماتی از 300 شهرستان و400 حوزه ااولین جلسه تخصصی فراگیری نهج البلاغه در اردبیل راه اندازی شد - اخبار ایران و جهان |
اولین جلسه تخصصی فراگیری نهج البلاغه در اردبیل راه اندازی شد شناسهٔ خبر 2480540 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۷ استانها > اردبیل اردبیل - اولین جلسه تخصصی فراگیری نهج البلاغه با هدف ورود مفاهیم این کتاب ارزشمند به دورن خانه ها و سبد کالای علمی و فرهنگی خانواده ها در اردبیل راه انیک روز درهفته پای درس نهج البلاغه
بندرعباس یک روز درهفته پای درس نهج البلاغه طرح قرائت نهجالبلاغه در کانونهای فرهنگی هنری مساجد هرمزگان اجرا می شود به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد هرمزگان گفت در این طرح با بهرهگیری از اساتید مجرب شبهای یکشنبه پس از اقامهمسئول بنیاد نهجالبلاغه بابل خبر داد راهاندازی نخستین بنیاد نهجالبلاغه در بابل
مسئول بنیاد نهجالبلاغه بابل خبر دادراهاندازی نخستین بنیاد نهجالبلاغه در بابلمسئول بنیاد نهجالبلاغه بابل گفت نخستین بنیاد نهجالبلاغه با رویکرد کتابخانه تخصصی در بابل راهاندازی شد حجتالاسلام محمدرضا نیرومند صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بابل اظهارمدیر بنیاد نهجالبلاغه دفتر استان اردبیل: جلسات فراگیری نهجالبلاغه پژوهشمحور برگزار میشود
مدیر بنیاد نهجالبلاغه دفتر استان اردبیل جلسات فراگیری نهجالبلاغه پژوهشمحور برگزار میشودمدیر بنیاد نهجالبلاغه دفتر استان اردبیل گفت جلسات فراگیری نهجالبلاغه پژوهشمحور برگزار شده و به صورت پرسش و پاسخ اداره میشود به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل رحیم انوری صبح امروز در ابازگشت لئوناردو دیکاپریو از مرگ
بازگشت لئوناردو دیکاپریو از مرگ لئوناردو دیکاپریو از مرگی که آلخاندرو گونزالز ایناریتو براش رقم زده بود نجات پیدا کرد به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران اولین تصویر از فیلم بازگشته با بازی لئوناردو دیکاپریو منتشر شد بازگشته ماجرای هیو گلس که در یکی از شکپانته آ بهرام،طنازطباطبایی،بابک حمیدیان و علی مصفا در نشست خبریمرگ ماهی
پانته آ بهرام طنازطباطبایی بابک حمیدیان و علی مصفا در نشست خبری مرگ ماهی نشست رسانه ای فیلم مرگ ماهی در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار شد نشست رسانه ای فیلم سینمایی مرگ ماهی با حضور روح الله حجازی کارگردان محمود کلاری مدیر فیلمبرداری علی مصفا ریما رامینطناز طباطبايي با «مرگ ماهي» در جشنواره فجر +تصویر
طناز طباطبايي با مرگ ماهي در جشنواره فجر تصویر به گزارش آخرین نیوز طناز طباطبايي که با فيلم مرگ ماهي به کارگرداني روح الله حجازي در جشنواره فجر حضور دارد در اينستاگرامش نوشت هميشه فکر مي کردم ماهي ها موقع مردن وقتي لب مي زنند يک چيزي ميخوان بگن که من اونو نمي شنوم یکشنبهبررسی یک شبهه موبایلی آیا مرگ عبدالله با ظهور امام زمان(عج) رابطه دارد
بررسی یک شبهه موبایلیآیا مرگ عبدالله با ظهور امام زمان عج رابطه داردبا مرگ پادشاه عربستان مطلبی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و طی آن از قول پیامبر ص یا امام صادق ع چنین عنوان میشود که مرگ عبدالله یکی از نشانههای نزدیکی ظهور است اما این روایات تا چه حد صحیح هستندنگاهی به فیلم «خانه دختر» رمزگشایی از یک مرگ مرموز در حوالی خطوط قرمز
نگاهی به فیلم خانه دختررمزگشایی از یک مرگ مرموز در حوالی خطوط قرمزخانه دختر تا به امروز بهترین فیلم شهرام شاهحسینی که این را باید مدیون فیلمنامه خوب پرویز شهبازی بدانیم نویسندهای که سوژهای ملهتب را دستمایه داستان خود قرار میدهد اما توانسته از حوالی خطوط قرمز فیلم را برگرداناگفتهها و حواشی «مرگ ماهی» در کاخ جشنواره
سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ کارگردان فیلمسینمایی مرگ ماهی فیلمش را به علی حاتمی و رسول ملاقلیپور تقدیم کرد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا فیلم مرگ ماهی به کارگردانی روحالله حجازی امروز 14 بهمن ماه در اولین سانس برنامه نمایش برج میلاد برای اهالی رسانه و سینماگران اکران-