تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831098492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ما سینمای سیاه نمی خواهیم


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


آسیب شناسی سینمای اجتماعی معاصر ایران؛
ما سینمای سیاه نمی خواهیم
من به عنوان یک مخاطب قرار است بیایم و در سینما یک فیلم سیاه ببینیم. چه فایده‌ای برایم دارد؟ سیاهی‌ها را که هر روز در جامعه دارم می‌بینیم. چه فایده دیگری دارد؟




به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، ایراد بزرگ سینمای اجتماعی ما این است که ما در سال‌های اخیر کمتر به سمت امیدبخشی حرکت کردیم. اکثر فیلم‌های اجتماعی ما رنگ و بوی سیاهی داشته است و این در شرایط خاص اجتماع امروز ایران یعنی یک آسیب اجتماعی دیگر. سینما باید بر شرایط اجتماعی موثر باشد اما ظاهرا در این سال‌ها به شدت تاثیرپذیر شده است. این عقب نشینی از سمت خود ماست. شرایط اقتصادی خودش را بر سینمای ما به شدت تحمیل کرده است و ما وا داده‌ایم.

اکثرا کارهای اجتماعی ما تک لوکیشنه شده است، همه هم دغدغه بازگرداندن سرمایه دارند و این بشدت جای تاسف دارد که چرا سینمای اجتماعی ما به این وضع افتاده است. در عین حال سینمای اجتماعی به شدت هم دچار سوءتفاهم است. من خیلی اوقات خیال می‌کنم که سینمای اجتماعی در ایران که قرار بود بخشی از منازعات اجتماعی را حل کند، خودش تبدیل به یک منازعه جدید شده است.

من فکر می‌کنم راه حل کنار گذاشته شدن این منازعات، تفکیکی است که ما باید بین سینما و فیلم قائل شویم و معمولا این کار را نمی‌کنیم. سینما یعنی یک رسانه عمومی و قابل دسترس برای همه است. مردم می‌آیند و بلیط می‌خرند و می‌نشینند داخل سینما و انتخاب می‌کنند. اما فیلم منحصر در سینما نیست. فیلم می‌تواند تبدیل به یک رسانه با مخاطبان خاص شود. می‌تواند در تلویزیون پخش شود، در جشنواره مطرح شود، در شبکه خانگی بیاید و یا اینکه برای مخاطبان خاصی ساخته و پخش شود. مثلا فیلمی ساخته شود فقط برای نمایندگان مجلس...

ما در این تفکیک دچار مشکل شد‌ه‌ایم و جای سینما را با فیلم اشتباه می‌گیریم. سینمای ما پر شده است از فیلم‌هایی سیاه‌نما. فیلم‌هایی که برای مخاطب عمومی پخش می‌شود و فقط سیاهی و کثیفی را نمایش می‌دهد.

خب... من به عنوان یک مخاطب قرار است بیایم و در سینما یک فیلم سیاه ببینیم. چه فایده‌ای برایم دارد؟ سیاهی‌ها را که هر روز در جامعه دارم می‌بینیم. چه فایده دیگری دارد؟ حالا شما در نظر بگیرید که معمولا هم این فیلم‌ها در ‌‌نهایت پایانی تلخ و ناامیدکننده دارند. یعنی یک ناامیدی و رنج افزون بر آنچه در جامعه وجود دارد هم من به مخاطب تزریق می‌کنم.

خب پس جای این سیاهی‌ها، این کثیفی‌ها و این معضلات کجاست؟ در فیلم. در فیلمی که مخاطبانش مشخص شده باشند. اینجاست که دیگر دست فیلمساز باید باز گذاشته شود. فیلمی بسازد کاملا سیاه برای مسئولان مرتبط نمایش داده شود تا چاره‌جویی کنند.

این تفکیک در سینمای ما وجود ندارد. من فیلمساز می‌توانم فیلمی بسازم که هم مخاطب را جلب کنم، هم آن درد و معضل اجتماعی را مطرح کنم و هم راهکارهایی را به این ماجرا اضافه کنم و مردم را سرگردان نکنم، اما وقتی فیلمی می‌سازم که دوباره همانی که مردم می‌دانند را به آن‌ها یادآوری می‌کنم، راهکاری هم ندارم، آخرش هم تلخی مضاعفی به مخاطب می‌دهم پس مردم برای چه به سینما بیایند؟

قطعا فیلمی که راهکار بدهد بیننده خودش را خواهد داشت. من مطمئنم که مردم، خیلی بهتر از ما این درد‌ها را می‌دانند و درک می‌کنند، اگر قرار باشد که سینمای اجتماعی ما هم نهایتا منتهی به اعلام و طرح و نمایش این درد‌ها شود، عملا کارکردی ندارد و کاری نکرده است.

من دوستان فیلمسازم را نقد نمی‌کنم به خودم نقد می‌کنم؛ در همین فیلم آخرم دائما مواظبم که این حس ایجاد نشود. دارم مشکلی را طرح می‌کنم که به شدت سخت و لاینحل است اما دائما مراقبم که این فیلم به این دام نیفتد که بن‌بستی بسازد.

از طرف دیگر به اعتقاد من، فیلمساز حق ندارد طرح موضوع کند و بعد کاملا ناجوانمردانه بخواهد موضوع را به صورتی کاملا باسمه‌ای و ساده‌لوحانه حل کند و الکی امید واهی بدهد. یعنی کار سینمای اجتماعی حرکت روی لبه تیغ است، دقیقا مثل بندبازی است که با کوچک‌ترین لغزشی، می‌تواند یک آسیب مضاعف برای جامعه کند.   محمدحسین لطیفی، کارگردان   تسنیم 115  



۱۴/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن