محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844082470
به مناسبت دوازدهم ربیعالثانی راز تعداد رکعات هر نماز چیست/ علت شکستهشدن نماز در سفر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به مناسبت دوازدهم ربیعالثانی
راز تعداد رکعات هر نماز چیست/ علت شکستهشدن نماز در سفر
حضرت آدم(ع) بعد از قبولشدن توبهاش در وقت مغرب سه رکعت نماز خواند؛ یک رکعت برای کفاره گناه خودش و رکعت دیگر برای کفاره گناه حوّا و یک رکعت نیز به شکرانه پذیرفتهشدن توبهاش.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در منابع اسلامى گزارشهاى مختلفى درباره تاریخ تشریع نماز آمده است، برخى روایات، تشریع نمازهاى یومیه را مصادف با واقعه معراج پیامبر(ص) مىدانند و برخى دیگر، از نمازهاى پیامبر(ص) پیش از معراج و حتى پیش از بعثت سخن به میان آوردهاند، همچنین از بعضى آیههایى که در اوایل بعثت پیغمبر(ص) نازل شده، نمازگزاردن ایشان(ص) و حتى فرمان به نماز شب استفاده مىشود، با این وجود در سالهای ابتدایی صدر اسلام نمازهای مسلمانان به صورت پنج نماز دو رکعتی بود که بعد از مدتی شخص پیامبر اکرم(ص) در روز 12 ربیعالثانی سال اول هجرت با تشریع الهی تعداد رکعات نمازهای یومیه را 17 رکعت بیان کردند، حجتالاسلام علیمحمد باقی نویسنده کتاب «اسرار نماز» درباره علت سیر تکمیل نمازهای واجب این گونه مینویسد: *سر تعداد رکعات هر نماز روایاتی که راز تعداد رکعات نمازهای واجب را بیان میدارد، نشان دهنده سیر تطوری است برای رسیدن تعداد و چگونگی نمازهای واجب به گونهای که به ما رسیده است. *سیر تکمیل نمازهای واجب بر اساس «إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتا»[1]؛ چگونگی نماز برای مؤمنان از ابتدا مشخص بوده[2]؛ اما همچون دیگر احکام ارسال آن دارای سیری است. مبداء واجب شدن نمازهای پنجگانه به صورت کامل، معراج پیامبر اعظم(ص) است، در معراج، نمازهای پنجگانه بر مسلمانان واجب شد، گفتنی است که در ابتدا پنجاه نماز بر مؤمنان واجب بود؛ اما با شفاعت پیامبر رحمت(ص) نمازهای واجب بر مسلمانان تخفیف داده شد و به پنج نماز رسید تا عموم مسلمانان توانایی انجام آنها را داشته باشند، البته در اینکه چرا تعداد نمازها، به پنج رسید و کمتر یا بیشتر نشد نیز رازی وجود دارد. حضرت زین العابدین(ع) علت را اینگونه پاسخ میدهند که: «رسول خدا (ص) مىخواست براى امتش تخفیف بگیرد و در عین حال با وجود کم شدن رکعات نماز همچنان ثواب پنجاه نماز عاید امت ایشان شود، به علت قول خداوند عزوجل که «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»[3]؛ هر کس حسنه و کار نیکى انجام دهد براى او ده برابر آن پاداش است، به همین علت وقتى آن حضرت به زمین فرود آمد جبرئیل بر او نازل شده و گفت: اى محمد! همانا پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: که من این پنج نماز را به جاى همان پنجاه نماز مىپذیرم.[4] آن حضرت(ص) به اذن خدا تا در مکه بودند فقط ده رکعت را بیان فرمودند و بقیه را بعد از هجرت اظهار داشتهاند، بنابراین نمازها در ابتدا دو رکعتی بودند، اما در مدینه به علت شرایط مناسب مسلمانان و تقویت معنویت آنها به رکعات کامل خود که هفده رکعت بود، رسید، امام سجاد(ع) میفرمایند: نماز در مکه دو رکعت واجب شده بود و پیامبر اکرم(ص) در مدینه بعد از قوت یافتن دعوت اسلام و وجوب مهار بر مسلمانان به نماز اضافه کردند.[5] البته این عمل پیامبر به دستور و اذن خداوند بوده؛ چون او هر چرا را بفرماید از جانب خداوند گفته است.[6] اصل گفته شده (سیر تطور نماز) منافاتی با علل گفته شده در روایات برای اضافه شدن تعداد رکعات ندارد، بدین سان که علاوه بر علت کلی، در چگونگی تعداد رکعتهایی که به نمازهای پنجگانه اضافه شده نیز اسراری وجود دارد، از جمله آنها دو روایت است که در ادامه میآید: امام رضا(ع) میفرمایند: اینکه در نماز، اصل دو رکعت شد و بر بعضی دو رکعت و بر بعضی یک رکعت و بر بعضی دیگر هیچ نیافزود، بدان جهت بوده که اصل نماز فقط یک رکعت بود، چون عدد اصلی همان یک است، پس اگر از یک هم کمتر میشد دیگر آن نماز نمیبود و چون خداوند عزوجل میدانست که بندگانش آن یک رکعت را که کمتر از آن دیگر نماز محسوب نمیشود به تمام و کمال و با حضور قلب به جای نخواهند آورد، لذا رکعتی به آن اضافه فرمود تا اگر در رکعت اول کمبودی باشد در رکعت دوم آن نقص بر طرف شود، پس اصل نماز که خداوند عزّوجّل واجب فرموده، دو رکعت شد.[7] أُخْرَى لِیُتِمَّ بِالثَّانِیَةِ مَا نَقَصَ مِنَ الْأُولَى به حضرت موسی بن جعفر(ع) عرض شد: براى چه نمازهاى واجب و مستحب پنجاه رکعت بوده، نه زیادتر و نه کمتر از آن است؟ حضرت(ع) در جواب فرمودند: ... حق تعالى براى هر ساعت دو رکعت نماز قرار داده که مجموعا پنجاه رکعت است و ما بین غروب آفتاب تا سقوط شفق، ظلمت است که براى آن نیز یک رکعت نماز منظور شده است.[8] *نتیجه در تحلیل این روایات و بحث افزوده شدن تعداد رکعات، این گونه میشود بیان داشت که نزول احکام ناظر به شرایط و بالا رفتن ظرفیت مردم است، همچون اعلام حرمت شراب که دفعی نبوده و به تدریج بیان شد[9]. نماز نیز به مرور به جایگاه و شکل انتهایی خود رسیده البته در این سیر نیز رازهایی وجود دارد. *علت چهار رکعت خواندن نمازهای ظهر و عصر و عشا نمازی که در شب معراج از جانب پروردگار عزوجل بر حضرت ختمی مرتبت(ص) واجب گشت، هر نماز دو رکعت بود، هنگامی که پیامبر(ص) مشاهده کردند، مسلمانان آن دو رکعت را کامل ادا نمیکنند، به تعداد نمازها افزودند؛ پس به نمازهای ظهر، عصر و عشا دو رکعت افزودند تا تکمیل دو رکعت اول آن باشد.[10] *علت سه رکعت خواندن نماز مغرب حضرت آدم(ع) بعد از قبول شدن توبهاش در وقت مغرب سه رکعت نماز خواند، یک رکعت برای کفاره گناه خودش و رکعت دیگر برای کفاره گناه حوا و یک رکعت نیز به شکرانه پذیرفته شدن توبهاش، حضرت رسول اکرم(ص) هنگامی که هفت رکعت به نمازهای یومیه افزودند، یک رکعت به نماز مغرب افزودند و خواستند نماز مغربشان مطابق نماز حضرت آدم(ع) باشد و خداوند نیز آن را امضا فرمود.[11] *علت دو رکعت بودن نماز صبح طبق روایت امام زین العابدین(ع) که فرمودند: چون در هنگام صبح ملائکه روز برای آمدن و ملائکه شب برای رفتن عجله دارند؛ لذا نماز صبح را برای اینکه هم آیندگان آن را با حضرت رسول(ص) درک کنند و هم روندگان، آن جناب [نماز صبح را] به دو رکعت اصلی باقی گذاشتند و چیزی به آن اضافه نکردند و معنای آیه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا»[12] همین است؛ نماز صبح هم مشهود ملائکه شب است که میروند و هم ملائکه روز که میآیند، همچنین است که هم مسلمانان آن را شاهدند و هم ملائکه شب و هم ملائکه روز.[13] *علت شکسته شدن نماز در سفر امام رضا(ع) میفرمایند: اینکه در سفر نماز شکسته میشود، به این علت است که نماز واجبی که خداوند عزّوجّل در ابتدا بر خلائق مقرر فرمود، تنها ده رکعت بود و بعداً هفت رکعت دیگر به وسیله حضرت رسول اکرم(ص) به آن افزود، پس خداوند عزّوجّل آن هفت رکعت زیادی (اضافه شده) را از بندگانش در سفر ساقط کرد، به علت وضع خاصی که سفر دارد و رنج و مشقت آن.[14] به بیانی دیگر، مسأله شکسته شدن نمازهای چهار رکعتی مسافر و لزوم افطار روزه از احکام امتنانی خداوند است؛ یعنی چون غالباً مسافرت با دشواریهایی همراه است. خداوند برخی از احکام خویش را در این زمینه تخفیف داده تا تسهیل بر مکلفان باشد، این حکمت هم اکنون نیز پابرجا است؛ یعنی، هر چند مسافرتها از گذشته آسانتر است، لیکن اکنون نیز از خستگی و رنج تهی نیست. در خصوص شکسته نشدن نماز مغرب، فضل بن شاذان از حضرت رضا(ع) نقل میکند که فرمودند: نماز مغرب در سفر کم نمیشود و کامل به جای آورده شود؛ زیرا آن یکبار قصر شده است.[15] توضیح اینکه حضرت فرمودند: نماز مغرب یک بار قصر شده است، بدین جهت است که اصل نماز دو رکعت بود و حضرت به نماز دو رکعت دیگر اضافه کردند، فرمودند: مگر به نماز مغرب که به آن یک رکعت اضافه نمودند، یک رکعت خود شکسته است، چون نصف دو رکعت است در سفر قصر نمیشود.[16] *پینوشتها: [1]. ر.ک ترجمه تفسیر المیزان، محمدباقر موسوی همدانی، ج5 ص 101. [2]. ظاهرا (مَوْقُوتا) وقت در نماز، کنایه باشد از ثبات و عدم تغیر و خلاصه کلام اینکه ظاهر لفظ منظور نیست، و نمىخواهد بفرماید نماز فریضهاى است داراى وقت بلکه مىخواهد بفرماید: فریضهاى است لا یتغیر و ثابت و بنا بر این اطلاق موقوت بر کلمه کتاب، اطلاق ملزوم بر لازمه چیزى است. و مراد از کتاب موقوت، کتابى مفروض و ثابت و غیر متغیر است. مىخواهد بفرماید: نماز به حسب اصل، دگرگونگى نمىپذیرد.(ترجمه تفسیر المیزان ج 5، ص 101) [3]. أنعام: 160. [4]. وَ بِإِسْنَادهِ عَنْ زَیْدِ بْنِ عَلِیٍّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبِی سَیِّدَ الْعَابِدِینَ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَبَهْ أَخْبِرْنِی عَنْ جَدِّنَا رَسُولِ اللَّهِ لَمَّا عُرِجَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ أَمَرهُ رَبُّهُ عزّوجل بِخَمْسِینَ صَلَاةً کَیْفَ لَمْ یَسْأَلْهُ التَّخْفِیفَ عَنْ أُمَّتِهِ حَتَّى قَالَ لَهُ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ- ارْجِعْ إِلَى رَبِّکَ فَسَلْهُ التَّخْفِیفَ فَإِنَّ أُمَّتَکَ لَا تُطِیقُ ذَلِکَ فَقَالَ یَا بُنَیَّ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِsلا یَقْتَرِحُ عَلَى رَبِّهِ عزّوجل وَ لَا یُرَاجِعُهُ فِی شَیْءٍ یَأْمُرُهُ بِهِ فَلَمَّا سَأَلَهُ مُوسَى ذَلِکَ وَ صَارَ شَفِیعاً لِأُمَّتِهِ إِلَیْهِ لَمْ یَجُزْ لَهُ رَدُّ شَفَاعَةِ أَخِیهِ مُوسَى- فَرَجَعَ إِلَى رَبِّهِ فَسَأَلَهُ التَّخْفِیفَ إِلَى أَنْ رَدَّهَا إِلَى خَمْسِ صَلَوَاتٍ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَبَتِ فَلِمَ لَمْ یَرْجِعْ إِلَى رَبِّهِ عزّوجل وَ لَمْ یَسْأَلْهُ التَّخْفِیفَ مِنْ خَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ قَدْ سَأَلَهُ مُوسَى ع- أَنْ یَرْجِعَ إِلَى رَبِّهِ عزّوجل وَ یَسْأَلَهُ التَّخْفِیفَفَقَالَ یَا بُنَیَّ أَرَادَ أَنْ یُحَصِّلَ لِأُمَّتِهِ التَّخْفِیفَ مَعَ أَجْرِ خَمْسِینَ صَلَاةً لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوجَلَ «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» أَ لَا تَرَى أَنَّهُ لَمَّا هَبَطَ إِلَى الْأَرْضِ نَزَلَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ- فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ إِنَّهَا خَمْسٌ بِخَمْسِینَ ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ وَ ما أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ. (الفقیه،ج 1، ص 198) [5]. المیزان،ج 13،ص 246. [6]. وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى. إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى. (نجم: 4و5). [7]. لِأَنَّ أَصْلَ الصَّلَاةِ إِنَّمَا هِیَ رَکْعَةٌ وَاحِدَةٌ لِأَنَّ أَصْلَ الْعَدَدِ وَاحِدٌ فَإِنْ نَقَصَتْ مِنْ وَاحِدَةٍ فَلَیْسَتْ هِیَ صَلَاةً فَعَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ الْعِبَادَ لَا یُؤَدُّونَ تِلْکَ الرَّکْعَةَ الْوَاحِدَةَ الَّتِی لَا صَلَاةَ أَقَلَّ مِنْهَا بِکَمَالِهَا وَ تَمَامِهَا وَ الْإِقْبَالِ عَلَیْهَا فَقَرَنَ إِلَیْهَا رَکْعَةً. (عیون أخبار الرضاg ، ج2، ص 10) [8]. علل الشرائع، ترجمه محمدجواد ذهنى تهرانى، ج2، ص77. [9]. اگر اسلام میخواست بدون رعایت اصول روانی و اجتماعی با شراب، این بلای بزرگ عمومی آن زمان به مبارزه برخیزد ممکن نبود. لذا از روش تحریم تدریجی و آماده ساختن افکار و اذهان برای ریشه کن کردن میگساری که به صورت یک عادت ثانوی در رگ و پوست مردم آن زمان نفوذ کرده بود، استفاده کرده است. بر این اساس، نخست در بعضی آیات(نحل،67) اشاره به زشتی این کار کرده است. بعد در آیاتی (بقره:219؛ نسأ:43) به صورت قاطعانهتر به این مهم پرداخته است. در نهایت در آیات 90 ـ 92 مائده برای اجتناب حرمت شراب حکم قطعی صادر کرده است. نماز نیز ناظر به ظرفیت مردم به مرور به رکعات کامل خود رسید. [10]. فَفَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَصْلَ الصَّلَاةِ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ عَلِمَ رَسُولُ اللَّهِ أَنَّ الْعِبَادَ لَا یُؤَدُّونَ هَاتَیْنِ الرَّکْعَتَیْنِ بِتَمَامِ مَا أُمِرُوا بِهِ وَ کَمَالِهِ فَضَمَّ إِلَى الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ رَکْعَتَیْنِ رَکْعَتَیْنِ لِیَکُونَ فِیهَا تَمَامُ الرَّکْعَتَیْنِ الْأُولَیَیْنِ. عیون أخبار الرضا، ج2، ص 108؛ روح الله خمینی، سرالصلاة،ص 35. [11]. طهرانی، اسرار الصلاة، ص 288. [12]. اسراء: 77. [13]. المیزان، ج13، ص 246. [14]. فَإِنْ قَالَ فَلِمَ قُصِّرَتِ الصَّلَاةُ فِی السَّفَرِ قِیلَ لِأَنَّ الصَّلَاةَ الْمَفْرُوضَةَ أَوَّلًا إِنَّمَا هِیَ عَشْرُ رَکَعَاتٍ وَ السَّبْعُ إِنَّمَا زِیدَتْ عَلَیْهَا بَعْدُ فَخَفَّفَ اللَّهُ عَنْهُمْ تِلْکَ الزِّیَادَةَ لِمَوْضِعِ السَّفَرِ وَ تَعَبِهِ وَ نَصَبِهِ وَ اشْتِغَالِهِ بِأَمْرِ نَفْسِهِ وَ ظَعْنِهِ وَ إِقَامَتِهِ لِئَلَّا یَشْتَغِلَ عَمَّا لَا بُدَّ لَهُ مِنْ مَعِیشَةٍ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ تَعَطُّفاً عَلَیْهِ إِلَّا صَلَاةَ الْمَغْرِبِ فَإِنَّهَا لَمْ تُقَصَّرْ لِأَنَّهَا صَلَاةٌ مَقْصُورَةٌ فِی الْأَصْلِ. (من لایحضره الفقیه،ج 2،ص 137) [15]. همان. [16]. ایوب نظری، اسرار و شگفتیهای نماز، 126. انتهای پیام/
93/11/13 - 12:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]
صفحات پیشنهادی
یادداشت/ سخنان رحیمپورازغدی، نماز جمعه واقعی و ضرورت تجدیدنظر در سیاستگذاریها
یادداشت سخنان رحیمپورازغدی نماز جمعه واقعی و ضرورت تجدیدنظر در سیاستگذاریهاپس سخنان رحیمپورازغدی درباره نماز جمعه واقعی بسیاری با اشاره به خطبههای نماز جمعه در شهرهای کوچک و بزرگ از اینکه بسیاری از ائمه جمعه به قول رحیمپورازغدی میگویند روز روز است و شب شب است گلایه میکنننماز دولتی نشود ولی دولت نمازی شود
رئیس ستاد اقامه نماز نماز دولتی نشود ولی دولت نمازی شود حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جلسه هیأت دولت انتظارات و درخواستهای ستاد اقامه نماز را در حضور رئیسجمهور مطرح کرد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جلسه هیأت دولت انتظارات و درخواست&یادداشت/ نقش نماز در ارتقای فرهنگی جامعه
یادداشت نقش نماز در ارتقای فرهنگی جامعهدر سالهای پس از انقلاب مساجد در جایگاه اصلیترین کانونهای ترویج و اقامه نماز نقش بسزایی در استحکام فرهنگی ایفا کردهاند و محلاتی که مسجد در آنجا رونق دارد و نماز جماعت برگزار میشود مشکلات کمتری نسبت به مکانهای دیگر دارند خبرگزاری فاربه مناسبت چهارم ربیعالثانی خبری که ابوذر در غزوه «غابه» به پیامبر(ص) رساند
به مناسبت چهارم ربیعالثانیخبری که ابوذر در غزوه غابه به پیامبر ص رساندابوذر خبر تهاجم عُیینه به منطقه غابه را همان شب به پیامبر ص رساند و حضرت در بامداد آن روز برای سرکشی با تعدادی از یارانش عازم آن ناحیه شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس یکی از وقایعی که در چهقرائتی: نماز دولتی نشود، دولت نمازی شود |اخبار ایران و جهان
قرائتی نماز دولتی نشود دولت نمازی شود حجتالاسلام قرائتی در دیدار با حجتالاسلام حسن روحانی گفت نماز مسئولین در جمع همکارانشان ریا نیست به عبارت دیگر این کار خوبنمایی است نه خودنمایی وی همچنین توصیه کرد در پروژههای مسکن مهر واحدی به نام خانه عالِم در نظر بگیرند کد خبرقرائتی در دیدار با روحانی: نماز دولتی نشود ولی دولت نمازی شود/ مالیات مسجدسازان کاهش یابد/ نزد شاهعباس شرمنده
قرائتی در دیدار با روحانی نماز دولتی نشود ولی دولت نمازی شود مالیات مسجدسازان کاهش یابد نزد شاهعباس شرمندهایمحجتالاسلام قرائتی در دیدار با حجتالاسلام حسن روحانی گفت نماز مسئولین در جمع همکارانشان ریا نیست به عبارت دیگر این کار خوبنمایی است نه خودنمایی وی همچنین توصیه کرمعیار های نماز جمعه در اسلام
تراز بنا بر روایات زیادی امامت جمعه در درجه اول جایگاه امام معصوم علیه السلام است و برای همین کسی که قرار است در آن جایگاه قرار گیرد باید چون امام معصوم علیه السلام حقیقت دین را بشناسد و برای مردم تشریح نماید به گزارش تراز نماز جمعه از عباداتیست که اسلام با هدف تجمع و قدرتروشهای مؤثر در جذب کودکان به نماز
روشهای مؤثر در جذب کودکان به نماز با چند روش کاربردی که والدین میتوانند با به کارگیری آنها اثر مثبت در نهادینه نمودن نماز در فرزند خود به جا بگذارند آشنا شوید به گزارش فرهنگ نیوز دغدغه بسیاری از مادران و مربیان در جامعه امروزی این سوال است و از آنجا که درباره روشهایاین دو رکعت نماز را امروز بخوانید + متن دعا
اعمال روز چهارشنبه این دو رکعت نماز را امروز بخوانید متن دعا سپاس از آنِ خدايي است كه شب را جامه و خواب را سبب آسودگي ساخته و روز را براي تكاپو نهاده به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران 1 دعاي روز چهارشنبهبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِاَلْحَمْدُ للَّهِِ الانتشار فراخوان همايش نماز، ميراث نيايش در آيينه فرهنگ ايران
۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲ ۳ب ظ انتشار فراخوان همايش نماز ميراث نيايش در آيينه فرهنگ ايران فراخوان همايش نماز ميراث نيايش در آيينه فرهنگ ايران که در تاريخ 29 و 30 ارديبهشت سال آينده برگزار ميشود منتشر شد به گزارش خبرگزاري موج حسيني مکارم معاون توسعه مديريت سازمان با اعلام اين خبراین نماز حاجت مخصوص روز پنجشنبه است
این نماز حاجت مخصوص روز پنجشنبه است در روز پنجشنبه از صبح تا غروب هر وقت بتواند چهار رکعت نماز بخواند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در روز پنجشنبه از صبح تا غروب هر وقت بتواند چهار رکعت نماز بخواند دو نماز دو رکعتی در رکعتاول بعد از حمد یازده مرتبه سو- مسابقات دانش آموزی قرآن ، نماز و عترت در آستارا آغاز شد
مسابقات دانش آموزی قرآن نماز و عترت در آستارا آغاز شد آستارا ـ ایرنا ـ مسابقات قرآن نماز و عترت با شرکت دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان آستارا آغاز شد مدیر آموزش و پرورش شهرستان آستارا عصر سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت مسابقات دانش آموزی قرآن نماز و عترمعرفی سرپرست ستاد اقامه نماز استان قم
معرفی سرپرست ستاد اقامه نماز استان قمحجتالاسلام محمدصادق کفیل به سرپرستی ستاد اقامه نماز استان قم انتخاب شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در حکمی حجتالاسلام محمدصادق کفیل را به سمت سرپرست ستاد اقامه نماز استان قم مدوشنبه هرهفته بعد از نماز مغرب جلسه قرآن «مهدی غلامنژاد» در مسجد امیرالمؤمنین(ع) شهریار برگزار می
دوشنبه هرهفته بعد از نماز مغربجلسه قرآن مهدی غلامنژاد در مسجد امیرالمؤمنین ع شهریار برگزار میشودجلسه قرآن مهدی غلامنژاد قاری ممتاز قرآن کریم دوشنبه هرهفته در مسجد امیرالمؤمنین ع شهرک سعیدآباد شهریار برگزار میشود به گزارش خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس جلسه قرآن- در دوهزار و 338 مسجد مازندران نماز جماعت برپا نمی شود
رییس اداره امور فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در دوهزار و 338 مسجد مازندران نماز جماعت برپا نمی شود ساری - ایرنا - رییس اداره امور فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران گفت از مجموع سه هزار و 599 مسجد در مازندران در دوهزار و 338 مسجد نماز جماعت برپاپاسخ به شبههای در مورد نماز و روزهی قضا
پاسخ به شبههای در مورد نماز و روزهی قضا یادم هست که مدت زیادی اهتمام به نماز صبح نداشتم و پس از بیدار شدن نیز قضای آن را به جای نمیآوردم پس یادم نیست که چقدر نماز قضای صبح دارم سایت پاسخگویی به شبهات نوشت گاهی کسی تا آنجا که یادش میآید نماز قضایی ندارد اما با خو- سرانه فضای نمازخانه مدارس البرز 35 سانتی مترمربع است
مدیرکل آموزش و پرورش البرز سرانه فضای نمازخانه مدارس البرز 35 سانتی مترمربع است کرج- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز سرانه فضای نمازخانه ها در مدارس استان را پایین تر از استاندارد کشوری دانست و گفت این سرانه در البرز 35 سانتی مترمربع است به گزارش ایرنا خسرو ساکی روز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها