تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819487168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به‌کارگیری صحیح فناوری اطلاعات، بستری برای روندهای شفاف اقتصادی


واضح آرشیو وب فارسی:افتانا: توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد بانکداری الکترونیکی در برنامه ششم توسعه منجر به شفافیت در امور اقتصادی و مانع فسادهای مالی می‌شود.




به‌کارگیری صحیح فناوری اطلاعات، بستری برای روندهای شفاف اقتصادی


 


 

توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد بانکداری الکترونیکی در برنامه ششم توسعه منجر به شفافیت در امور اقتصادی و مانع فسادهای مالی می‌شود.

به گزارش مؤسسه دیدهبان آی تی، در برنامه این هفته اقتصاد فردا به دلیل استقبال گسترده مخاطبان به ادامه بحث لزوم توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با حضور دکتر محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیکی (فابا) و دکتر علیرضا صالحی به عنوان کارشناس مجری این برنامه پرداخته شد. 

دکتر بیات درباره میزان اهمیت و توجهی که در برنامه ششم به موضوع فناوری اطلاعات شده است، گفت: این نکته مهمی است که فناوری طلاعات علاوه بر اینکه در تبادلات مالی، اجتماعی و اقتصادی سرعت و دقت ایجاد می‌کند، شفافیت و آشکاری مسائل و عملکردها را نیز برای ما به ارمغان می‌آورد. عدم شفافیت در عرصه اقتصادی باعث ایجاد فساد می‌شود و ابزار فناوری اطلاعات می‌تواند حقوق افراد و اقشار مختلف از مردم تا مسئولان را حفظ کند و جلوی تعرض به حقوق آنان را بگیرد. برای مثال در گذشته اگر یک فرد در یک بانک چندین فقره چک برگشتی داشت به راحتی می‌توانست در بانک دیگری دسته چک جدیدی بگیرد اما امروز اگر یک فرد حتی یک قسط وام خود را در هر گوشهای از کشور پرداخت نکرده باشد با سیستم‌های هوشمند استعلام و با کمک بانکداری الکترونیک خیلی سریع شناسایی می‌شود و بدین ترتیب همه چیز کاملاً شفاف است. همچنین ما قادریم هر آن با یک پیامک و یا یک مز عبور از گردش مالی خود آگاه شویم و از کجا معلوم که اگر این‌ها را نداشتیم در اموال ما تعرض نمی‌شد. سوءاستفاده‌های بانکی در واقع تعرض به اموال مردم است و بهترین ابزار برای جلوگیری از فساد همین فناوری نوین اطلاعات و بانکداری الکترونیکی است؛ چون امروز با یک لشگر بازرس هم نمی‌توانیم این کنترل و نظارت
بیات: در فناوری اطلاعات علاوه بر زیرساخت‌های فنی و اقتصادی توجه به زیرساخت‌های قانونی و حقوقی نیز حائز اهمیت است و سعی شده در برنامه ششم به آن‌ها نیز توجه شود تا از فناوری و بانکداری الکترونیکی در تمام جامعه با بیشترین بهروری استفاده شود.


را انجام داده و امنیت اقتصادی و روانی جامعه را حفظ کنیم. 

دکتر صالحی نیز ضمن اشاره به طراحی‌های خوب نرمافزارها و ماژول‌های داخلی برای مانیتورینگ، پایش و مبارزه با پولشویی توسط متخصصان کشور از دکتر بیات خواست تا توضیح دهد در برنامه ششم توسعه چه احکام ویژهای در خصوص فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده و یا پیشنهاد دیده شدن آن ارائه شده است. 

دکتر بیات در این مورد اظهار داشت: اولویت‌های زیادی توسط کارشناسان پیشنهاد شده که برخی از آن‌ها همان چیزهایی است که مسئولان ارشد قطعاً به آن توجه دارند. از جمله این موضوعات جهتدهی و تخصیص بهینه منابع است؛ چون برای توسعه پایدار باید به درستی منابع را تفکیک و برنامهریزی کنیم تا همه اجزای کشور بتوانند به طور هماهنگ توسعه یابند اما نظارت بر این مسئله که تخصیص‌ها در جای خود اعمال می‌شوند یا خیر چیزی است که نیاز به ابزارهای کنترل، نظارت و هدایت دارد و فناوری اطلاعات این ابزار را در اختیار قرار می‌دهد. نظارت بر بازار پول و عملیات بانکداری موضوع دیگری است که در برنامه ششم توسعه دیده شده است. موضوع دیگر مبارزه با پولشویی با کمک ابزار فناوری اطلاعات است و بررسی اینکه مقصد و مبدأ پول کجا بوده است. تمام محدودیت‌های مبلغی که برای برداشت و انتقال پول و یا انجام تراکنش‌های مالی از یک دستگاه خودپرداز یا کارتخوان مشاهده می‌کنیم، هریک به نوعی کنترل جابهجایی پول و مبارزه با پولشویی است و فناوری اطلاعات ما را به این سمت می‌برد که بتوانیم بهترین و دقیق‌ترین کنترل‌ها را داشته باشیم. موضوع تدوین استاندارد و پروتکل ملی برای برنامه‌ها و نرمافزارهای نظام بانکی از دیگر مواردی است که پیشنهاد آن ارائه شده است. گاهی ممکن است نرم افزارها و سخت افزارهای دقیق و مشخصی در اختیار نباشند و همانطور که مردم وقتی دارو به نیاز دارند شاید سراغ داروی تقلبی هم بروند در این مورد نیز ممکن است چنین اتفاق بیفتد و فناوری اطلاعات به ما کمک خواهد کرد تا دقیقاً مشخص باشد که این نرم افزارها دقیقاً همان چیزی است که ما را به هدفمان می‌رساند یا خیر. 

وی ادامه داد: از دیگر پیشنهادات در این زمینه تقویت ساختار مالی و نهادی نظام بانکی در بستر فناوری نوین اطلاعات است تا مشخص باشد در تخصیص یا تجهیز منابع به چه صورت از بانک استفاده کنند. موضوع دیگر سود بانکی و نظارت شرعی بر بانکداری و همچنین استقرار بانکداری یکپارچه و متمرکز یا همان کربنکینگ است. اگر در هر کاری یک هسته هوشمند عملیاتی برای رصد همه مسائل نداشته باشیم به مشکل برخواهیم خورد و کربنکینگ این کار مهم را در سیستم بانکداری انجام می‌دهد و ما سعی داریم که در برنامه ششم این بخش تاکید و تقویت شود. موضوع دیگر حل مشکل نهادهای پولی و مالی غیرمجازی است که اغلب با اسامی مقدس و متبرک در گوشه و کنار کشور مشغول کارند. 

مدیرعامل فابا اذعان داشت: نکته دیگر در موضوع فناوری اطلاعات علاوه بر زیرساخت‌های فنی و اقتصادی توجه به زیرساخت‌های قانونی و حقوقی است
آقایی: یکی از بحث‌های مدنظر در برنامه ششم تکمیل موضوع فرهنگ‌سازی و ایجاد قوانینی است تا در کنار توسعه بستر زیرساختی به بومی‌سازی و ارتقای فرهنگ جامعه در حوزه بانکداری الکترونیک پرداخته و شرایط توسعه آن به بهترین نحو فراهم شود.


که سعی شده در برنامه ششم به آن‌ها نیز توجه شود؛ یعنی تعامل و چرخش مدیریت دانش به‌گونهای باشد که همه جامعه به فهم دقیقی از آن برسند تا از فناوری و بانکداری الکترونیکی در تمام جامعه با بیشترین بهروری استفاده شود. 

دکتر صالحی نیز به این مطلب اشاره کرد که بهدلیل عدم زیرساخت‌های حقوقی مناسب گاهی امکان ارائه برخی از سرویس‌ها وجود ندارد و رگولاتوری یعنی بانک مرکزی باید صبر کند تا این مسائل حقوقی حل شوند تا بتواند از این فناوری‌ها در بانکداری نوین برای سرویسدهی جدید استفاده کند و با بیان اینکه یکی از پنج فصل مهم برنامه ششم به علم و فناوری اختصاص دارد و مطابق برنامه تعدادی شورای برنامه‌ریزی مرتبط با بانکداری الکترونیک نیز در آن شکل گرفته، ابراز امیدواری کرد که نقش فناوری اطلاعات در برنامه ششم خوب و بهجا دیده شده باشد. 

دکتر بیات نیز در پایان تصریح کرد: طبق برنامه پنجم توسعه و سند چشمانداز باید رشد بهرهوری را به ۲٫۵ درصد برسانیم که نه فقط این اتفاق نیفتاد بلکه رشد منفی هم داشتیم و اکنون باید با کمک فناوری اطلاعات این عقبافتادگی را جبران کنیم. از آنجایی که ۹۵ درصد مدیریت منابع مالی کشور در دست بانک‌هاست، بانکداری الکترونیکی در ساماندهی و شفافیت آن نقش بسیار مهمی دارد و چون رشد بهرهوری ما منفی بوده باید این ابزار را برای جبران بهکار بگیریم و برای رسیدن به این امر مسئولان ما باید پارادایم عصر حاضر یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات را سرلوحه و پیشران برنامهریزی‌های اقتصادی و اجتماعی خود قرار دهند. 

در بخش دیگری از برنامه صحبت‌های مهندس الله‌محمد آقایی کارشناس حوزه فناوری اطلاعات پخش شد که درباره لزوم توجه به فرهنگ‌سازی گفت: یکی از مباحث بانکداری علاوه بر مسائل زیرساختی و سخت‌افزاری لزوم وجود مقررات و فرهنگ لازم برای استفاده از این فناوری‌های مرتبط با بانکداری الکترونیکی نظیر کربنکینگ است که متاسفانه از آن غفلت شده است. 

وی ادامه داد: توجه به مباحث مهم حقوقی و فرهنگ‌سازی باید در برنامه ششم توسعه مدنظر باشد تا جامعه را آماده استفاده از این شرایط جدید و رشد فزاینده تکنولوژی در جهان کنیم. طبیعی است که وقتی ابزاری می‌آید باید تغییر نگرش استفاده از آن هم صورت گیرد و باید با ایجاد قوانین و هنجارهای مرتبط، بستر استفاده بهینه از آن را نیز ایجاد کنیم و ما علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های اولیه توسعه الکترونیک نیازمند این بخش نیز هستیم. یکی از بحث‌های مدنظر در برنامه ششم تکمیل همین موضوع است تا در کنار توسعه بستر زیرساختی به بومی‌سازی و ارتقای فرهنگ جامعه در حوزه بانکداری الکترونیک پرداخته و شرایط توسعه آن به بهترین نحو فراهم شود. گاهی برای به‌کارگیری ابزارها موانع فرهنگی داریم که باید برای برون‌رفت از آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. استقرار بانکداری باید متناسب با شرایط جامعه مردم باشد و باید ابزارهایی متناسب با شرایط فرهنگی جامعه طراحی شوند.

 


تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: افتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن