تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805039431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي مغايرت هاي آماري در نظام آماري کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ بهمن ۱۳۹۳ (۱۱:۲۸ق.ظ)
بررسي مغايرت هاي آماري در نظام آماري کشور گروه اقتصادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، آبان 1389 بود که مجلس در بررسي ماده 54 برنامه توسعه کشور مرکز آمار ايران را تنها مرجع تهيه، اعلام و انتشار آمارهاي رسمي در کشور تعيين کرد تا شايد بتواند تا حدودي از لجام گسيختگي و تشتت در سيستم آماري در کشور کاسته شود و از يک کانال معتبر و تخصصي که همان مرکز آمار است، آمار و ارقام و انواع شاخص ها و نماگرهاي اقتصادي و اجتماعي اجازه انتشار يابد.
همچنين از موازي کاري ها و تکرارها در عرصه توليد آمار جلوگيري شود تا برنامه ريزان، سياستگذاران و کاربران آماري قادر باشند به آمار قابل اتکا و بي خدشه در تحليل هاي آماري خود دست پيدا کنند.
گفتني است بخش عمده اي از تناقضات آماري ناشي از برداشت ها و تفسير هاي متفاوت تعاريف و مفاهيم واژه هاي آماري و همچنين متفاوت بودن معيار ها و طبقه بندي هاي آماري مي باشد.
از زمان تصويب قانون فوق و در طول اين مدت نرخ تورم،نرخ بيکاري،رشد اقتصادي و ضريب جيني از جمله بحث برانگيز ترين و چالشي ترين موضوعات مورد اختلاف بوده و بيشترين تناقضات آماري در گزارش هاي اين دو نهاد مشاهده شده است و موجي از تحليل ها و تفسير ها در تاييد يا رد اين گونه نرخ ها از سوي پژوهشگران و دست اندرکاران امر برنامه ريزي کشور و حتي افکار عمومي جامعه را پس از اعلام آنها از طريق رسانه هاي جمعي به راه انداخته است.
بانک مرکزي به عنوان رقيب ديرينه مرکز آمار در عرصه تهيه و انتشار آمارها کماکان بر توليد و ارائه شاخص هاي مورد نظر خود اصرار و ابرام دارد و هر از چند گاهي گريزي به اين حيطه زده و نتايج آمارگيري هاي خود را در اختيار افکار عمومي قرار مي دهد تا باز هم ميدان را خالي نکرده و با دستاني پر آمارها و شاخص هاي خود را در معرض رسانه ها و مردم قرار دهد.
و طبيعتا در اين وضعيت هر کس از ظن خود انگشت اتهام را به سمت درستي يا نادرستي آمارهاي اعلامي آمارها نشانه رفته است و گاهي برخي تحليل گران و اساتيد دانشگاه و حتي رسانه ها با تمام ظرفيت و توان خود درصدد برآمده اند در حرف ها و سخنراني هاي خود آمارهاي اعلامي را داراي خدشه و سوگيري و به عنون امر خلاف واقعيت براي جامعه معرفي نمايند بي آنکه استدلال چندان محکمي در رد آمارهاي اعلامي از سوي نهادهاي مذکور در چنته داشته باشند.
مسلما نقش و کاربرد آمار در برنامه ريزي هاي اقتصادي و اجتماعي کلان کشور بر کسي پوشيده نيست و در راستاي تحقق توسعه همه جانبه در تمام شئون کشور لزوم استفاده از آمارهاي به هنگام، دقيق و صحيح بيش از پيش احساس مي شود تا آمار همچو آيينه اي تمام نما وضعيت روندهاي اقتصادي و اجتماعي، نقاط ضعف برنامه ها و افت و خيزهاي اقتصادي را در بخش هاي مختلف را براي تصميم گيران، مديران و سياستگزاران کشور منعكس نمايد و با برجسته سازي و پررنگ کردن کاستي هاي موجود از رهگذر ارائه آمارهاي شاخص هاي کلان اقتصادي، حساسيت و توجه برنامه ريزان را براي يافتن تحليل هاي درست و ارائه راه حل هاي مناسب برانگيزد.
در همين حال دکتر عادل آذر، رئيس مرکز آمار ايران، بر اين‌ موضوع تاكيد دارد که تمامي دستگاه‌هاي توليدکننده آمار ملزم به استفاده از استانداردهاي مرکز آمار هستند و پذيرش مرجعيت اين مرکز و ساماندهي نظام آمارهاي ثبتي را از الزامات يکسان سازي آماري در کشور مي داند و اعلام و انتشار آمار به صورت موازي توسط دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف؛ به ويژه هنگامي که تفاوت‌هايي نيز در مقادير آن وجود داشته باشد را زمينه ساز وارد آمدن آسيب جدي به اعتبار و نظام آماري قلمداد كرده و ضرورت يکسان سازي آمار و اطلاعات اقتصادي را از جمله اقدامات مهم در زمينه همنوايي آماري مي داند.
آذر آمارهاي متناقض را موجب سرگرداني، ابهام و ترديد در ميان مسوولان، دست اندرکاران و برنامه‌ريزان کشور دانسته و معتقد است ادامه اين شرايط، زمينه مخربي را براي سوء استفاده معاندان به منظور مخدوش جلوه دادن وضعيت و عملکرد نظام و کشور فراهم مي‌يابد.
رياست مركز با اشاره به اين‌که مرکز آمار ايران به عنوان مرجع تهيه، اعلام و انتشار آمارهاي رسمي کشور همواره در راستاي ممانعت از تناقض‌هاي آماري و يکسان سازي حرکت کرده است مي گويد طبق قانون تمامي دستگاه‌هايي که به توليد آمار تخصصي مي‌پردازند ملزم‌اند تا براي توليد آمارهاي خود از استانداردهاي مرکز آمار استفاده کنند.
رئيس مرکز آمار ايران همچنين در مورد مهمترين راهکارها براي يکسان سازي آمار و پايان دادن به تناقض آماري خاطرنشان کرد: پذيرش مرجعيت مرکز آمار ايران به عنوان مرجع رسمي تهيه، اعلام و انتشار آمار، استفاده از تعاريف و مفاهيم مرکز آمار و رعايت استانداردهاي اين سازمان در توليد آمار، ساماندهي نظام آمارهاي ثبتي در دستگاه‌هاي اجرايي طبق استانداردهاي مرکز آمار و اتصال به شبکه ملي آمار مي‌تواند يکسان سازي اطلاعات را تسريع و تضمين کند.

اختلاف نرخ تورم مرکز آمار و بانک مرکزي از نگاه دكتر آذر
عادل آذر نيز دليل تفاوت نرخ تورم بانک مرکزي و مرکز آمار را در تفاوت نوع سبد کالاي روستايي و شهري مي داند و با تاکيد بر لزوم همسان‌سازي بين دو نهاد مي گويد اين هدف در دستور کار شوراي عالي آمار نيز قرار دارد براين اساس ما سال پايه را تغيير داده و اکنون با بانک مرکزي در اين مورد يکسان هستيم، از سوي ديگر سبد‌هاي شهري را نيز تقريبا به يکديگر نزديک کرده‌ايم.
رئيس مرکز آمار ادامه داد: در مورد سبد روستايي کمي با يکديگر اختلاف داريم که بانک مرکزي هنوز سازو‌کار تورم روستايي را فراهم نکرده است.
او همچنين در مورد اين‌که چرا با وجود اين‌که مرکز آمار مرجع رسمي اعلام نرخ تورم است، بانک مرکزي نيز اقدام به انتشار اين آمار مي‌کند، تاکيد مي‌کند: هيچ منعي از نظر قانون براي بانک مرکزي وجود ندارد و اين نهاد به دليل حفظ سري زماني خود اقدام به محاسبه و اعلام نرخ تورم مي‌کند.
دكتر جلالي، رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، در زمينه اختلافات آماري مواري نظير اصلاح نظام آماري، شفافيت در ارائه آمارهاي متشر شده، در دسترس قرار دادن مستندات و اصول تهيه آمار‌ها و پاسخگو بودن نسبت به درستي آمارها را از ضروريات نظام آماري كه بايستي دست اندكاران به آن توجه کنند.
همچنين او اتتشار تقويم كاري در زمينه اجراي طرح‌هاي آماري توسط مركز آمار ايران و كاهش زمان فاصله انتشار جدول داده – ستانده، تغيير سال پايه درمحاسبه نرخ تورم و شاخص قيمت و يكسان سازي متدولوژي تعيين نرخ تورم توسط مركز آمار ايران و بانك مركزي، از جمله پيشنهادات جلالي در زمينه رفع ابهامات موجود در آمارهاي ارائه شده است.
در همين حال عليرضا مقتدايي، مدير کل آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي، نيز در مورد تفاوت آمار ارائه شده توسط بانک مرکزي با آمار مرکز آمار ايران نيز تاکيد مي کند: «اختلافي بين بانک مرکزي و مرکز آمار نيست. اما در اين مورد هماهنگي هايي که بايد صورت بگيرد، جلسات دوجانبه اي داريم و در حال بررسي و رصد کردن اوضاع هستيم. اميدواريم به نتايجي هم برسيم. از نظر کلي بانک مرکزي و مرکز آمار دو موسسه اي هستند که خيلي نزديک به يکديگر کار مي کنند

نوبخت: آمارها همسو و همانند شوند
در همين حال نوبخت با انتقاد از اختلاف آماري بين مرکز آمار و بانک مرکزي گفت: اين تفاوت در نرخ تورم و رشد اقتصادي قابل تأمل تر است، هر چند که با شرايط موجود و نوع استاندارد‌هاي به‌کار رفته مي‌تواند کمي قابل توجيه باشد، اما؛ نبايد اختلاف بين نتايج به حد موجود برسد.
وي با اشاره به تفاوت بين نرخ‌هاي تورم اين دو نهاد بيان کرد: با وجود اين‌که سال پايه يکسان است و نمي‌تواند تفاوت چنداني در چگونگي پردازش داده‌ها با فرمول‌ها وجود داشته باشد؛ چرا که هر دو از فرمول "لاسپيرز" استفاده مي‌کنند احتمالا تفاوت در نتايج به نوع اقلام سبد کالا مربوط مي‌شود، که بايد همين تفاوت‌ نيز برطرف شده و آمار يکسان و همسو شوند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تاکيد مي كند كه مراجع محاسبه و اعلام‌ کننده آمارهاي مورد نياز بايد به سمت استاندارد‌سازي هم‌چنين يکسان‌سازي پيشرفته رفته تا آمارهاي دقيق و صحيح را در اختيار عموم جامعه، کارشناسان و مسوولين براي برنامه‌ريزي در کشور قرار دهند.
حال بايد ديد در اين شرايط راهکارهاي عملي در راستاي کاهش تشتت و پراكندگي هاي آماري در نظام آماري كشور صورت خواهد پذيرفت يا خير؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن