تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802428065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارقام موهومی برای قیمت نفت نتیجه خرج تراشی دولت و مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز:با توجه به روش های تکراری بودجه بندی در مجلس و دولت طی سالیان گذشته و روند سیاست های مالی دولت در مورد منابع نفتی و نرخ ارز، که معمولا با کمبود بودجه در میانه سال روبرو می شود، هرساله مسکن های مختلفی نیز در نظر گرفته می شود.اما با تشدید فشارهای اقتصادی و مطالبه عمومی جهت اصلاح سیاست های اقتصادی در کشور، طی چند سال گذشته، توجهات به این دور باطل معطوف شده است.

پایگاه خبری تحلیلی تراز:  پیشنهادات متنوعی که در مورد نحوه قیمت گذاری و تعیین حجم صادرات نفت در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شده است که میتوان اساسا عملکرد قیمت گذاری در این کمیسیون را نوعی تداخل سیاست های مالی با منافع راهبردی در کشور دانست.در آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تحلیلی از جایگاه نظام پولی،ارزی و بانکی در لایحه بودجه سال 1394 ارائه شده است. نظام پولی، ارزی و بانکی در بودجه ریزی مخصوصا بودجه 94 آثار سوء کلانی متوجه اداره کشور می کند. از جمله پیامدهای اشاره شده در این گزارش موارد زیر است:
1. تحدید اختیارات بانک مرکزی و بانک ها
2. چشم انداز غیرشفاف انواع اوراق مالی مندرج در تبصره های بودجه
3. عدم توجه به جایگاه و سهم صندوق توسعه ملی در قوانین و سیاست های کلی
4. از بین رفتن ضمنی حساب ذخیره ارزی با نادیده انگاشتن نقش حساب ذخیره ارزی به عنوان لنگر نوسانات ارزی
5. تبعات منفی تعیین نرخ ارز در قوانین بودجه
6. عدم تکافوی منابع پیش بینی شده برای پرداخت تسهیلات تکلیفی (ازدواج و... )
7. عدم توجه به الزامات افزایش سرمایه بانک ها.

در ادامه این مرکز به ارائه راه حل هایی نظیر کاهش حجم اوراق مالی، حذف ساز و کار تعیین نرخ ارز در بودجه و دیگر موارد پرداخته است .
از طرفی با توجه به روش های تکراری بودجه بندی در مجلس و دولت طی سالیان گذشته و روند سیاست های مالی دولت در مورد منابع نفتی و نرخ ارز ، که معمولا با کمبود بودجه در میانه سال روبرو می شود، هرساله مسکن های مختلفی نیز در نظر گرفته می شود.
اما با تشدید فشارهای اقتصادی و مطالبه عمومی جهت اصلاح سیاست های اقتصادی در کشور،  طی چند سال گذشته، توجهات به این دور باطل معطوف شده است. در روزهای اخیر نظر به نزدیک شدن به موعد تصمیم گیری درباره بودجه سال آینده، هشدارها و توجهاتی به اشکالات اساسی مسیر بودجه توسط اقتصاددانان مطرح شده است.

حضور کم رنگ شورای عالی نفت و شورای پول و اعتبار  در تدوین سیاست های قیمت گذاری
آیا اصولا عملکرد قیمت گذاری و تعیین قیمت در ردیف های بودجه علی الخصوص در مورد منابع نفتی و نرخ ارز امر درستی است یا خیر ؟ در این زمینه احمد توکلی عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای پیرامون طرح‌های پیشنهادی اقتصاد بدون نفت که در بودجه امسال مطرح شده است، اظهار کرد: «وقتی می پرسیم چقدر نفت بفروشیم خوب است جواب این سوال را وزارت نفت و شورای عالی نفت بدهد و نه ما نمایندگان مجلس در مقام رسیدگی و تصویب بودجه، چرا که آنها هستند که درمقام سیاست گذار اصلی قرار دارند و می توانند در باره سؤالاتی ذی ربط اظهار نظر کنند که استخراج صیانتی چقدر است؟ میزان و نحوه تعهدات به اوپک چیست؟ اقتضای بازار چه حجمی از صدور را الزام می کند و سوالات دیگر.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری میزان گفت: «نباید نمایندگان مجلس در این زمینه بحث کنند و مقدار استخراج نفت را بر اساس نیاز هایی که تشخیص می دهند مشخص نمایند چرا که ممکن است با پیشنهادیهایی که مقدار استخراج غیر صیانتی نفت را نشانه میگیرد نا خواسته به اقتصاد آسیب بزنند.»

ارقام موهومی برای قیمت نفت نتیجه خرج تراشی دولت و مجلس
این اقتصاد دان روش فعلی نقش نفت در بودجه دنباله روی سیاست نفتی از سیاست مالی عنوان و اظهار کرد: «وقتی می گوییم قیمت هر بشکه نفت را در بودجه چند بگیریم، کاملا جوابش مشخص است زیرا نفت قیمت جهانی دارد و یک متغیر برون زاست و ما نمی توانیم تصمیمی راجع به آن بگیریم چرا که وقتی این موضوع را به شور می گذاریم، نتیجه اش این می شود که با وجود روحیه خرج تراشی در دولت و مجلس، ارقام بالاتری فرض می شود.»

قیمت های برون زا ، هزینه های موهومی
وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: « مثلا یکی دو سال پیش دولت گفته بود هر بشکه نفت را ۸۰ دلار در نظر بگیریم، بعد در کمیسیون گفتند ۸۱.۵ دلار حساب کنید تا درآمد ریالی زیادتر نشان داده شود و از این محل مثلا در روستاها برق بکشیم و بعد با درآمد موهومی که با فرض قیمت نفت درست شده بود، هزینه ها را بالا بردند حال آن که هیچکس و از جمله دولت و مجلس توانایی پیش بینی صحیح و کاملی از قیمت نفت را ندارد.»

تعیین قیمت ارز بر اساس نیاز ریالی بودجه!
دکتر توکلی با اشاره روند قیمت گذاری ارز گفت: «در مورد قیمت دلار نیز چنین استدلالی را در نظر میگیریم که در مرحله بعد می گوییم حالا هر دلار را چقدر حساب کنیم و باز هم نگاه می کنیم به نیازمان در حالی که قیمت دلار و ارز طبق قانون باید در شورای پول و اعتبار و توسط بانک مرکزی متناسب با نیازهای تولید داخلی و وضع سرمایه گذاری و اشتغال و با توجه به اهداف و عوامل متعدد مانند میزان تورم داخل و خارج تصمیم گیری شود نه به وسیله نمایندگان و دولت و متناسب با نیاز ریالی بودجه.»
وی ادامه داد:« در نتیجه سیاستگذار ارزی که باید قیمت ارز را بر اساس آن ملاک ها تعیین کند، از کار افتاده میشود و تابعی از سیاستگذاری مالی بودجه در دولت و مجلس خواهد شد یعنی ابزارهای هدایت اقتصاد از کار می افتد و در نهایت هم چون بانک مرکزی خریدار نهایی ارزهای ما می شود، اسکناس چاپ کرده و پرداخت می کند که در نتیجه آن افزایش پول پرقدرت در اقتصاد را شاهد خواهیم بود که باعث تشدید تورم خواهد شد و به این ترتیب تغییر حجم پول که ابزار مهم سیاست پولی است و باید در دست بانک مرکزی باشد، ناکارآمد و تابع سیاست مالی می گردد و بانک مرکزی از این حیث تقریبا خلع سلاح می شود.»
 با توجه به فرآیند قیمت گذاری در کشور می توان نتیجه گیری نمود که تداخل سیاست های مالی دولتی و سیاستهای قیمت گذاری در کشور خود از اولین عوامل کسری بودجه است که با نگاهی غیر تخصصی در تصمیمات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق مجلس نفوذ و ظهور پیدا کرده است. این امر خود عاملی است در ناتمام ماندن پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری در کشور که به نارضایتی و اتلاف منابع منجر خواهد شد .




سه شنبه 7 بهمن 1393 ساعت 10:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن