تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820058900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ 30 هزار سرطاني در سال نظام ثبت ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مرگ 30 هزار سرطاني در سال نظام ثبت ندارد
اگرچه به گفته دبير علمي همايش سرطان و پيشگيري تا سال ۲۰۲۵ سرطان در ايران ۳۵ درصد افزايش مي‌‌يابد اما بنا به تأكيد معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، شيوع سرطان در كشور كمتر از متوسط جهاني است.
نویسنده : زهرا چيذري 


اگرچه به گفته دبير علمي همايش سرطان و پيشگيري تا سال ۲۰۲۵ سرطان در ايران ۳۵ درصد افزايش مي‌‌يابد اما بنا به تأكيد معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، شيوع سرطان در كشور كمتر از متوسط جهاني است. اگرچه در حال حاضر هنوز سيستمي براي ثبت اين بيماري نداريم و قرار است براي نخستين بار نظام ثبت سرطان در كشور از سوي وزارت بهداشت راه‌‌اندازي شود.

سرطان يكي از بيماري‌هاي سخت و صعب‌العلاجي است كه سالانه 8 هزار ميليارد تومان هزينه روي دست نظام سلامت كشور مي‌گذارد اما اين بيماري با سبك زندگي ما در ارتباط بوده و بر همين اساس قابل پيش‌بيني و قابل پيشگيري است. به گفته رضا ملك‌زاده، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، ايران بزرگ‌ترين مصرف‌كننده ترياك دنياست و نقش اين ماده در بروز سرطان قطعي است.

همچنين چاي داغ و سمومي مانند نيترات كه در برخي آب‌ها و مواد غذايي هست، ‌نيز سرطان‌زا هستند.  شايد به همين دليل است كه فرهاد سميعي، دبير علمي همايش سرطان و پيشگيري از افزايش 35 درصدي سرطان در ايران تا سال ۲۰۲۵ خبر مي‌دهد، در حالي كه اين رقم به طور ميانگين در كشورهاي ديگر ۲۵ تا ۳۰ درصد و در اروپا ۱۵ درصد است. بنا به تأكيد وي سالانه 85 هزار نفر در ايران با سرطان درگير مي‌شوند و 25 تا 30 هزار مرگ نيز سالانه رخ مي‌دهد.

ارتباط افزايش اميد به زندگي با افزايش سرطان
رضا ملك‌زاده كه در همايش سرطان و پيشگيري سخن مي‌گفت با اشاره به بيماري سرطان به عنوان چالشي بزرگ براي سلامتي بشر افزود: در سال 2012 هر سال 14 ميليون مورد جديد و 8 ميليون مرگ ناشي از سرطان داشته‌ايم كه در اين ميان 165هزار مورد سرطان مربوط به كودكان است.  به گفته وي در دنيا سرطان‌هاي شايع شامل ريه، پستان، روده بزرگ، پروستات و معده است اما در ايران معده شايع‌ترين سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده بزرگ و ريه در مردان و در زنان پستان، روده بزرگ، ريه، مري و معده است و رتبه چهارم را در منطقه داريم.  بنا به اظهار سميعي، دبير اين همايش نيز سرطان سومين عامل مرگ و مير و دومين عامل در برخي كشورهاي توسعه‌يافته است.

با وجود اين معاون تحقيقات وزير بهداشت با اشاره به متوسط جهاني بروز سرطان گفت: در حالي كه متوسط جهاني اين بيماري در سال 182در ۱۰۰ هزار است، در ايران 134 در 100 هزار است كه نشان مي‌دهد شيوع سرطان در كشور از متوسط جهاني كمتر است. البته سرطان‌ها به خوبي ثبت نمي‌شوند و در 45 سال گذشته در ايران اميد به زندگي 22سال افزايش يافته است. بنا به تأكيد وي افزايش طول عمر، كنترل عفونت‌ها، كاهش مرگ نوزادان و تغيير سبك زندگي باعث افزايش بروز سرطان در كشور است.

رتبه‌داران سرطان مري و معده در كشور
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با اشاره به تحقيق انجام شده در شمال ايران و شمال آسيا گفت: مشخص شده كه بيشترين سرطان مري و معده در سال 1970 در دو شهر گنبد كاووس و تركمن صحرا بوده است. در 10 سال گذشته نيز در استان گلستان مطالعه‌اي انجام شد و نشان داد مرگ و مير بر اثر سرطان مري فقط 22 درصد بوده است و 50 درصد مرگ‌ها به دليل سكته‌هاي قلبي بوده، بنابراين بسياري از افراد قبل از سرطان بر اثر سكته مي‌‌ميرند.

 ترياك سكته‌هاي مغزي و قلبي را دو برابر مي‌كند
وي مهم‌ترين علل سرطان مري در اين منطقه را نوشيدن چاي داغ، مسائل ژنتيكي و مصرف مواد دخاني به ويژه ترياك دانست و گفت: در گذشته 18 درصد افراد بالاي 40 سال روزانه ترياك مصرف مي‌كردند، در حالي كه مصرف سيگار 12 درصد بوده است.
بنابه تأكيد ملك‌زاده ترياك در انواع سرطان‌ها نقش دارد، البته علل سرطان در همه جاي دنيا يكسان نيست. پايين بودن وضعيت بهداشت دهان و دندان نيز عامل مهمي در ابتلا به سرطان‌هاي مري و معده در ايران است. وي با تأكيد بر اينكه ‌50 درصد سرطان‌ها قابل‌پيشگيري و 50 درصد قابل درمان است، افزود: عوامل مهمي كه مي‌توان در پيشگيري از سرطان آنها را شناخت مصرف سيگار، قليان و ترياك است. وي نقش ترياك را در ابتلا به سرطان مهم‌تر از سيگار دانست و خاطرنشان كرد: در حالي كه ترياك از عوامل ابتلا به سرطان لوزالمعده است اما هنوز برخي اطبا يا در طب سنتي به مصرف آن توصيه مي‌شود.

 بنا به تأكيد معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت بر اساس مقاله‌اي علمي بيشترين مصرف ترياك جهان در ايران است. اين در حالي است كه مصرف ترياك سكته‌هاي مغزي و قلبي را دو برابر مي‌كند. به گفته معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت فقط 5 درصد سرطان‌ها جنبه ژنتيكي دارند. معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درباره نقش آلودگي‌ها در افزايش ابتلا به سرطان گفت: در مورد سموم كه نيترات مهم‌ترين آن است كاري نشده اما مشخص شده مصرف نيترات همزمان با عدم رعايت بهداشت دهان و دندان در ابتلا به سرطان نقش دارند.

وي چاقي را از دلايل ديگر ابتلا به سرطان دانست و افزود: 65 تا 70 درصد ايراني‌ها اضافه وزن دارند كه اين موضوع در ابتلا به سرطان روده بزرگ، سينه و پروستات نقش دارد. همچنين مصرف ميوه و سبزي در كشور كم است از طرفي مصرف آجيل بي‌نمك در پيشگيري از سرطان نقش دارد.  ملك‌زاده با تأكيد بر اينكه در بررسي‌هاي سازمان جهاني بهداشت اثر امواج موبايل بر سرطان هنوز ثابت نشده‌، تصريح كرد: طبق مطالعه‌اي در كشور سوئد معلوم شد كه موبايل و سرطان مي‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. وي با اعتراف به اينكه ‌برنامه كنترل سرطان در ايران جدي گرفته نشده، تأكيد كرد: در حالي كه بايد نظام ثبت دقيق سرطان را داشته باشيم به همين دليل برنامه‌اي داريم كه در 10 استان كشور اجرا خواهيم كرد تا آمار و نوع سرطان‌ها را شناسايي كنيم.

 آلودگي‌هاي محيطي بسترساز سرطان
معصومه ابتكار هم كه مهمان اين همايش بود درباره تأثير آلودگي‌ها و تغييرات محيط‌زيست در سرطان گفت: سالانه 70 هزار ماده شيميايي جديد به محيط جهان عرضه مي‌شود كه از نظر ريسك خطر و سرطان نگراني و تلاش جدي را مي‌طلبد. بنابه تأكيد وي نيز سرطان علاوه بر اينكه ريشه ژنتيك دارد، سيستم ايمني پاسخ متفاوتي مي‌دهد. به گفته وي روزانه 16 هزار كيلو هوا مصرف مي‌شود بنابراين امكان ورود آلاينده از هوا بيش از همه است. بنا به اظهار ابتكار، سموم كشاورزي و به طور خاص نيترات از عوامل سرطانزاست كه اصلاح الگوي مصرف آنها نيازمند آموزش دادن كشاورزان، سنجش فرآورده‌هاي كشاورزي و غذايي و زمان‌بر است.

رئيس سازمان محيط‌زيست كشور در رابطه با مواد دستكاري شده ژنتيك در بخش كشاورزي و فرآورده‌هاي دارويي گفت:مطابق قانون اين مواد بايد دو نوع تأييديه پزشكي و زيست‌محيطي قبل از ورود به بازار داشته باشند. به باور وي سبك زندگي و آموزش جوانان در استفاده از تلفن همراه اهميت دارد چراكه در مورد امواج كمترين آموزش‌ها داده مي‌شود و بايد ياد بگيريم از ابزار درست استفاده كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن