تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833758793
عبدالوهاب فراتی در گفتوگوی مشروح با فارس: پلورالیزم دینی یا حقگرا را رد میکنیم/ ضرورت مدارا با فرقهها در جهان اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عبدالوهاب فراتی در گفتوگوی مشروح با فارس:
پلورالیزم دینی یا حقگرا را رد میکنیم/ ضرورت مدارا با فرقهها در جهان اسلام
عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پلورالیسم دینی یا حقگرایی را رد میکنیم اما مدارا و مرافقت با فرقههای اسلامی را قبول داریم، اساساً طرح اختلافات شیعه و سنی الان مفهوم ندارد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از مباحثی که در ادبیات معاصر در حوزه پلورالیزم دینی مطرح است این که معتقدان بدان میگویند ما تفاوت همه چیز را در تفاوت فهمها میبینیم یعنی دین گوهر واحدی دارد اما برداشتها، تفسیرها و قرائتها از دین متفاوت است، بنابراین ما به عدد مفسرین اسلامی فهمهای متفاوتی داریم. براساس این اعتقاد گوهر دین مقدس است اما معرفتهای دینی مقدس و معتبر نیست یا به عبارت دیگر هیچ یکی از این معرفتها و تفسیرهای دینی نمیتواند ادعا کند که فهمشان حق است و سایر فهمها باطل است، تفکر امثال عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری چنین است. منظور رهبری از تأکید بر لفظ پلورالیزم این بوده که ما پلورالیزم دینی یا حقگرایی را رد میکنیم اما مدارا و مرافقت با فرقههای اسلامی را قبول داریم یعنی بدین معنا که الان مشکل ما این نیست که یکی سنی و دیگری شیعه است اساساً طرح این بحث الان مفهوم ندارد که فرض کنید چه فرقهای به بهشت میرود یا جهنم، بلکه بحث ضروری امروز اختلاف نظرهای مسلمانان و مشکلاتی که برای دنیای اسلام ایجاد کردند، است الان بحث مسلمانان باید به سمت مدارای مذهبی و پایین آوردن سطح اختلافات مذهبی برای حل مسائل جهان اسلام سوق یابد. عبدالوهاب فراتی عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با توجه به سخنان اخیر رهبری در جمع مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی درباره پلورالیزم و وحدت شیعه و سنی، درباره مفهوم پلورالیزم و معتقدان بدان در گفتوگو با فارس نکاتی را بیان کرد که در ادامه میخوانیم:
* ابتدا درباره مفهوم پلورالیزم و شعب مختلفی که دارد، توضیح بدهید. - اگر ما پلورالیزم را به معنای لغوی در نظر بگیریم به معنای تکثر و تعدد معنا میشود، در اینجا بحثی را شروع میکنیم که پلورالیزم را دارای دو نوع پلورالیزم نجات بخش و پلورالیزم حق میداند. پلورالیزم حق بدین معناست که برخی معتقد هستند ما یک حقیقت واحدی نداریم هر تفکر و دینی به بخشی از حقیقت دسترسی پیدا میکند و هیچ کس هم نمیتواند بگوید که حقیقت را تماماٌ بدست آورده است، در واقع حقیقت واحد نیست بلکه متکثر است و هر کس بخشی از این حقیقت را دریافت میکند، بنابراین این یک نوع تعریف پلورالیستی است اما همه ما معتقد هستیم که از نظر اسلام حقیقت یک چیز است و آن هم نزد خداوند تبارک است و خود خداوند هم در قرآن کریم فرموده که «إنّ الدّین عند الله الإسلام» یعنی در واقع آن دینی که حقانیت دارد فقط اسلام است و سایر ادیان در واقع از این جهت حق نیستند. اما نوع دیگر که وجود دارد «پلورالیزم نجاتبخش» است این بدین معناست که ما با این امر کاری نداریم که حقیقت واحدی وجود دارد یا ندارد، بلکه بحث بر سر این است که آیا افرادی غیر از دیانت اسلامی در روز قیامت نجات پیدا میکنند یا خیر؟ آیا کسانی که در آیینها و مذاهب و ادیان دیگر هستند در روز قیامت رستگار خواهند شد یا خیر؟ این را اصطلاحاً پلورالیزم نجاتبخش میگویند. ظاهرا دراین بحث در واقع اختلاف چندانی بین افراد وجود ندارد و خیلیها معتقد هستند که ممکن است کسی بر یک مذهب خاصی باشد اما انسان صالح و درستکاری باشد و این هم ممکن است در روز قیامت رستگار شود و نجات یابد اما درجات نجات در روز قیامت و رستگاری متفاوت است اما همه در یک ردیف نمینشینند، به همین دلیل مراتب رستگاری در روز قیامت بین افراد ذومراتب میشود و کسی در جای برتری مینشیند و کسی درجای پایینتر. کسانی که ولایت را نپذیرفتند، بهشتی هستند یا جهنمی؟ *این نوع پلورالیزم در اسلام تبیینی دارد؟ -بله به دلیل همین تفکرات است که در برخی روایات اسلامی آمده است که یکی از امامان معصوم (ع) فرمود اسلام بر چند چیز بنا شده چون نماز، روزه، جهاد و آخری هم ولایت است این ولایت همان ولایت اهل بیت (ع) است، بنابراین امام فرمود که اگر ولایت کسی قبول بشود بقیه اعمالش هم قبول میشود و اگر ولایت او پذیرفته نشود بقیه اعمالش هم مورد پذیرش قرار نمیگیرد. راوی دوباره از امام میپرسد که پس کسانی که الان ولایت شما را قبول نکردهاند به جهنم میروند؟ امام فرمود که اینها به عنوان محسن (نیکوکار) وارد بهشت میشوند، اما مراتب و مقامات آنها با کسانی که ولایت داشتهاند متفاوت است، بنابراین کسی که اعمالش را بر مدار ولایت انجام داده مقامش یقیناً بالاتر از دیگران است. بنابراین این نوع پلورالیزم با نوع اسلام اصیل تفاوت جدی دارد چرا که ما معتقدیم ما یک حق بیشتر نداریم که آن هم حقیقت اسلام است البته این بدین معنا نیست که اگر کسی مثلا مسلمان نباشد یا شیعه نباشد نجات پیدا نمیکند بلکه آنها به عنوان محسن وارد بهشت میشوند و رستگاریشان برحسب اعمال نیک و خوبی که انجام میدهند، تعریف میشود. تفکرات سروش و مجتهد شبستری پلورال دینی است *بنابراین بحث پلورالیزم دینی چگونه قابل تعریف است؟ -یکی از مباحثی که در ادبیات معاصر در حوزه پلورالیزم دینی مطرح است این که معتقدان بدان میگویند ما تفاوت همه چیز را در تفاوت فهمها میبینیم یعنی دین گوهر واحدی دارد اما برداشتها، تفسیرها و قرائتها از دین متفاوت است بنابراین ما به عدد مفسرین اسلامی فهمهای متفاوتی داریم، بنابراین بر اساس این اعتقاد گوهر دین مقدس است اما معرفتهای دینی مقدس و معتبر نیست یا به عبارت دیگر هیچ یکی از این معرفتها و تفسیر های دینی نمیتواند ادعا کند که فهمشان حق است و سایر فهمها باطل است هرکدامشان میتوانند بخشی از حقیقت اسلام را بازگو کنند، بخشی هم ممکن است اما بخش دیگری از حقیقت اسلام را بازگو کنند در واقع ما فهم حق و باطل نداریم بلکه فهمها همه معتبر هستند یکی ممکن است فهمش معتبر و دیگری معتبرتر باشد این تفکر را افرادی همچون دکتر سروش و مجتهد شبستری مطرح کردهاند و این مباحث را در ساحت به اصطلاح معرفت دینی میبرند و در واقع هدفشان این است که بگویند اگر علما چیزی از اسلام فهمیدند تنها فهم آنها معتبر نیست فهم روشنفکری از دین هم نامعتبر نیست یا به عبارت دیگر به دنبال نوعی اعتبار بخشی به فهمهای خود از دین هستند. *علمای اصیل اسلامی چه تفکری را در مقابل مطرح میکنند؟ -علمای ما معتقدند فهمها متفاوت است اما هر فهمی هم نمیتواند معتبر باشد، فهمی که روشمند صورت گرفته باشد و جریان استنادش به منابع دینی دقیق صورت گرفته باشد آن فهم معتبر است. ما کسی که در فهم خودش به قرآن و سنت استشهاد میکند نه استناد، مشخص نیست که این فهم معتبر باشد در واقع احراز حجیت و اعتبار فهم علما از دین فقط از طریق دستگاه اجتهادی ممکن است صرف اینکه شما برداشتی از دین بکنید و به دو حدیث یا آیه استشهاد کنید ملاکی برای حجیت این فهم نیست. مشکل امروز جهان اسلام، شیعه و سنی نیست *در نهایت تصور میکنید دغدغه اصلی رهبری از مطرح کردن بحث پلورالیزم در بین مهمانان کنفرانس وحدت چه بوده و ایشان تلاش داشتند که چه تفکری را به مهمانان ارائه کنند؟ - من تصور میکنم که منظور ایشان این بوده که ما پلورالیسم دینی یا حقگرایی را رد میکنیم اما مدارا و مرافقت با فرق اسلامی را قبول داریم، یعنی بدین معنا که الان مشکل ما این نیست که یکی سنی و دیگری شیعه است اساسا طرح این بحث اینجا مفهوم ندارد که فرض کنید چه فرقهای به بهشت میرود یا جهنم، بلکه بحث ضروری امروز اختلاف نظرهای مسلمانان و مشکلاتی است که برای دنیای اسلام ایجاد کردند، الان بحث مسلمانان باید به سمت مدارای مذهبی و پایین آوردن سطح اختلافات مذهبی برای حل مسائل جهان اسلام سوق یابد. نگاه رهبری به مسئله شیعه و سنی استراتژیک است نه تاکتیکی بدین معنا که الان طرح خیلی مسائل به مصلحت نیست و باید سر فرصت اختلافات را مطرح کرد، ایشان معتقد هستند که اساساً وحدت شیعه و سنی استراتژی است نباید در هیچ دوره شرایط تاریخ به سمت اختلافات برویم، خود حضرت امام (ره) هم نگاهشان به وحدت، استراتژیک بود و همینطور در صحیفه خودشان فرمودند که امروزه اختلاف کردن درباره خلافت حضرت امیر (ع) خیانت به اسلام است، این جمله را برای این فرمودند چون معتقد بودند که امروز اینکه ما دعوا کنیم حضرت امیر(ع) خلیفه اول یا چهارم میشد مسئله مهم ما این نیست مسئله ما بحرانهای عقبماندگی و وابستگی به دولتهای غربی و مهجوریت اسلام است، نه اینکه بخواهیم اختلافات شیعه و سنی را برجسته و درگیری ایجاد کنیم. انتهای پیام/ک
93/11/05 - 09:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
ناظمیاردکانی در گفتوگوی مشروح با فارس: ارزیابی از وضعیت فرهنگ زمانبر است/ فرهنگ جامعه با سکولاریسم اصلاح نم
ناظمیاردکانی در گفتوگوی مشروح با فارس ارزیابی از وضعیت فرهنگ زمانبر است فرهنگ جامعه با سکولاریسم اصلاح نمیشود اصلاح فرهنگ عمومی فقط بر عهده وزارت ارشاد نیستفرهنگ عمومی فرهنگ ملی با پیوست شرایط و مقتضیات زمان است قاعدتاً ما باید فرهنگ عمومیمان را به گونهای سامان دهیم که کشهریار زرشناس در گفتوگوی مشروح با فارس: شورای عالی انقلاب فرهنگی مرزبندیهای فرهنگی را رعایت کند/ اقتضائات مد
شهریار زرشناس در گفتوگوی مشروح با فارس شورای عالی انقلاب فرهنگی مرزبندیهای فرهنگی را رعایت کند اقتضائات مدرنیته را بپذیریم ولی مرعوب آن نشویم چرا کتاب یک فرد سکولار در دانشگاه تدریس میشودعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت رهبر انقلاب تعبیر معارضان عنود با انگییک کارشناس رسانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد ردپای مسئولان عالیرتبه دولت در شبکههای اجتماعی فیلتر شد
یک کارشناس رسانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کردردپای مسئولان عالیرتبه دولت در شبکههای اجتماعی فیلتر شده این دهنکجی به قوانین استیک کارشناس رسانه ضمن انتقاد ار برخورد انفعالی دولتمردان در مواجهه با شبکههای اجتماعی معتقد است که رد پای برخی مسئولان عالی رتبه دولت در شبکهگفتوگوی فارس با کاریکاتوریست جهانی کشور کاریکاتور یعنی معکوس و متفاوت دیدن/ کاریکاتوریست مسلمان در خط مقدم مب
گفتوگوی فارس با کاریکاتوریست جهانی کشورکاریکاتور یعنی معکوس و متفاوت دیدن کاریکاتوریست مسلمان در خط مقدم مبارزه با اسلامهراسی جایزههای بینالمللی به دست ما نمیرسدسعید صادقی اعتقاد دارد که کاریکاتوریست مسلمان در خط مقدم مبارزه با اسلام هراسی است و میگوید استفاده از کاریکاتعضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با فارس تذکر داد ضرورت پرهیز از برخوردهای جناحی ارشاد در برابر رسانهها
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با فارس تذکر دادضرورت پرهیز از برخوردهای جناحی ارشاد در برابر رسانههاعضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر ضرورت پرهیز از برخوردهای جناحی و سمت و سو دار ارشاد در خصوص رسانهها گفت باید نظر هیات نظارت بر مطبوعات به شکلی نباشد که موجب تبعیض شوددر گفتوگو با فارس عنوان شد انتشار چهار اثر دینی برای کودکان انگلیسیزبان
در گفتوگو با فارس عنوان شدانتشار چهار اثر دینی برای کودکان انگلیسیزباننویسنده دینی کتابهای کودکان گفت کتاب پیامبر و قصههایش با ارائه ۷۰ روایت از مراحل مختلف زندگی پیامبر ص اثری متنوع و جدید در معرفی شخصیت حضرت رسول ص است که در میان اهل تسنن نیز میتواند مورد استفاده قرارحجتالاسلام مبلغی در گفتوگو با فارس: الازهر به دنبال فتوای فراگیرتر و قاطعتری درباره تحریم توهین به صحابه/گف
حجتالاسلام مبلغی در گفتوگو با فارس الازهر به دنبال فتوای فراگیرتر و قاطعتری درباره تحریم توهین به صحابه گفتوگوی الازهر با مراجع فرصتی تاریخی استرئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با استقبال از رغبت شیخ الازهر برای گفتوگو با مراجع تقلید آن را فرصت تاریخی دانست و گفت الازهر به دنبال فحجتالاسلام برنجکار در گفتوگو با فارس: نظریه پلورالیزم را چه کسی مطرح کرد/ پلورالیزم معرفتی را به هیچ وجه قبو
حجتالاسلام برنجکار در گفتوگو با فارس نظریه پلورالیزم را چه کسی مطرح کرد پلورالیزم معرفتی را به هیچ وجه قبول نداریماستاد پردیس قم دانشگاه تهران گفت ما پلورالیزم دینی را قبول نداریم ولی در عین حال به اختلافات بین شیعه و سنی معتقد هستیم اما این اختلافات دلیل نمیشود که مسلمانانگزارش مشروح فارس از آئین اختتامیه پنجمین جشنواره «عمار» از هدیه ویژه رهبرانقلاب به آهنگران تا شور و
گزارش مشروح فارس از آئین اختتامیه پنجمین جشنواره عماراز هدیه ویژه رهبرانقلاب به آهنگران تا شور و حالی که مردم از با نوای کاروان گرفتندآئین اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی برگزار شد که هدیه ویژه مقام معظم رهبری به آهنگران همراهی مردم با نوحه با نوای کاروان و پخشفارس گزارش میدهد ورود مجدد الازهر به انتقاد از ساخت فیلم «محمد(ص)» و ضرورت کار تبلیغاتی قوی
فارس گزارش میدهدورود مجدد الازهر به انتقاد از ساخت فیلم محمد ص و ضرورت کار تبلیغاتی قویدر ادامه حملات به فیلم محمد ص مجید مجیدی الازهر بار دیگر از زبان مجله رسمی و معاون شیخ الازهر به انتقاد از ساخت فیلم محمد ص اقدام کرده است خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان چند روز پیش بود کهعابدینی به فارس خبر داد برپایی پاویون صنعت چاپ ایران در نمایشگاه چاپ دُبی
عابدینی به فارس خبر دادبرپایی پاویون صنعت چاپ ایران در نمایشگاه چاپ دُبیرئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران از حضور و برپایی پاویون صنعت چاپ ایران در نمایشگاه چاپ و بستهبندی دُبی خبر داد بابک عابدینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در گفتوگو با خبرنگار کتابدر گفتوگوی تفصیلی با فارس عنوان شد کوثری: نقشهای تاریخی حرفهای بیشتری برای گفتن دارد/ مادر سختگیری دارم
در گفتوگوی تفصیلی با فارس عنوان شدکوثری نقشهای تاریخی حرفهای بیشتری برای گفتن دارد مادر سختگیری دارمفریبا کوثری گفت در کارهای تاریخی این امکان در اختیار بازیگر قرار میگیرد که وارد فضای جدیدی شود و این آثار حرفهای بیشتری برای گفتن دارند خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیعضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگوی تفصیلی با فارس انتقاد کرد غفلت مسئولان برای کنترل شبکههای اجتماعی/برقرار
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگوی تفصیلی با فارس انتقاد کردغفلت مسئولان برای کنترل شبکههای اجتماعی برقراری ارتباطات غیر متعارف در فضای مجازیعضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که جنبه منفی استفاده از شبکههای اجتماعی بر جنبههای مثبت آن قالب شده است مسئولان نیز بیشتر توجهشاننماینده مردم تهران در مجلس در گفتوگو با فارس: قوه قضاییه با افرادی که فضای رسانه را کانونی برای تهاجم به ارزش
نماینده مردم تهران در مجلس در گفتوگو با فارس قوه قضاییه با افرادی که فضای رسانه را کانونی برای تهاجم به ارزشهای دینی قرار دادهاند برخورد کندنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت لازم است قوه قضاییه در جهت ایجاد محدودیت برای فعالیت افرادی که فضای رسانه را کانونی برای ححجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس: اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است/ دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پی
حجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پیشینه تاریخی داردمدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت اهل بیت ع منطقشان عقلانیت بود و در عین حال که به حقانیت دیگر مذهب اعتقاد نداشتند اما برای حفظ اصل اسلامگفتوگوی فارس با حجتالاسلام انهاری استعانت از غیرخدا خیر، اما استعانت از شبکه شعور کیهانی آری!
گفتوگوی فارس با حجتالاسلام انهاریاستعانت از غیرخدا خیر اما استعانت از شبکه شعور کیهانی آری پژوهشگر فرق و ادیان گفت چگونه استعانت غیر از خداوند در عرفان کیهانی شرک است و نباید از این طریق از خداوند درخواستی داشت ولی جواب درخواست را باید از طریق شبکه شعور کیهانی گرفت به گزارحجتالاسلام مسائلی در گفتوگو با فارس: محتوای فرهنگی ـ هنری و دینی درباره وحدت کم تولید شده/بحث وحدت از فرآیند
حجتالاسلام مسائلی در گفتوگو با فارس محتوای فرهنگی ـ هنری و دینی درباره وحدت کم تولید شده بحث وحدت از فرآیندهای دولتی خارج شودحجتالاسلام مسائلی با بیان اینکه محتوای فرهنگی ـ هنری درباره وحدت کم تولید شده گفت این اقدامات کاری مهمتر از اقداماتی است که علما در مورد وحدت انجام-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها