پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849524262
درباره تفاوتهای فیلمبرداری در سینما وتلویزیون
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تلویزیون در نمای درشت
درباره تفاوتهای فیلمبرداری در سینما وتلویزیون
تاریخ انتشار : جمعه 12 دی 1393 ساعت 15:08 | شماره خبر : 1772638125541191720 تعداد بازدید: 65
پ پ
بونوئل (1983 ـ 1900) معتقد بود که سینما بیننده را هیپنوتیزم میکند (با آخرین نفسهایم / خاطرات) به نظر او سالن دراز و تاریک سینما و زاویه صندلی ـ که نمیگذاشت تماشاچی به هیچ سمتی جز مقابل نگاه کندـ و نور درخشانی که از پرده نقرهای ساطع میشد، بیننده را به نوعی در خواب مصنوعی فرو میبرد.
میدانیم که بونوئل به روانشناسی و امور ماورائی علاقه داشت و از قضا من هم به این مسائل بیعلاقه نیستم، اما گمان نمیکنم تلویزیون به هیچ شکلی بتواند مخاطب خود را هیپنوتیزم کند. بر عکس سینما، کسی که تلویزیون میبیند، مستقیما برای بلیط پول نداده است. هروقت دلش بخواهد میتواند تلویزیونش را روشن و خاموش کند و شاید دلش خواست در فاصله تماشای برنامهای که دوست دارد سری به آشپزخانه بزند و چایی، نسکافهای یا چیزی بخورد، ممکن است برایش مهمان برسد یا حتی تلفنش زنگ بزند. این محذورات، صاحبخانه را از تماشای تلویزیون منصرف نمیکند، دستکم برای مدتی طولانی. حتی میدانیم که خانمها برخلاف آقایان میتوانند چند کار را همزمان با هم انجام دهند: دهان بچه غذا بگذارند، با تلفن صحبت کنند و ضمنا سریالی را که دوست دارند ببینند. تلویزیون برای نگاه داشتن بیننده، از مکانیزم دیگری بجز خواب مصنوعی استفاده میکند. شاید در فرصتی مناسب در اینباره نوشتیم، اما الان میخواهیم درباره یکی از اقتضائاتی بنویسیم که سینما را سینما کرده و تلویزیون را تلویزیون. این یعنی تفاوت از زمین تا آسمان، تقریبا. یکی از عوامل مهم و موثر در تفاوت این دو پدیده، تصویربرداری است. درواقع، عنصری که توجه بیننده را به پرده سینما جلب میکند تصویر است. *** تفاوت تصویر سینما و تلویزیون صرفا به نگاتیو و ویدئو برنمیگردد. بسیاری از خوشفرمترین سریالهای تلویزیونی با نگاتیو 16م.م. فیلمبرداری شدهاند (مثل سریال «پوآرو» / تلویزیون ملی انگلیس» یا «دلیران تنگستان / تلویزیون ایران 1352». موضوع در اصل به پرده عریض سینما و صفحه کوچک تلویزیون برمیگردد. تلویزیون نمیتواند نماهای باز یا نماهای برخوردار از جزئیات بسیار را بخوبی سینما نمایش دهد. رنگها ـ که بر پرده سینما حسی نوستالژیک و مسحورکننده به وجود میآورند ـ در تلویزیون اصلا دیده نمیشوند. سینما میتواند صدا را بخوبی از طریق چند باند مدیریت کند طوری که پایینترین صداها هم در سالن شنیده شوند، اما تلویزیون از انتقال صداهای خیلی پایین یا چند لایه عاجز است. صحنههای اکشن و شلوغ در سینما کار برد زیادی دارند و جذاب هم هستند، اما در تلویزیون، همین صحنهها بیش از اندازه شلوغ و درهم ریخته و نامفهوم به نظر میرسند. در نوشته هفته قبل، اشاره کردیم که چطور در دهه 50 میلادی فیلم تلویزیونی به وجود آمد. برنامهسازان تلویزیون به این نتیجه رسیدند که رقابت با سینما نهتنها ممکن نیست، بلکه اصلا نیازی هم به آن ندارند. فیلمسازان تلویزیونی و تصویربرداران آثار داستانی تلویزیون، دست به ابتکاراتی زدند که بعدها جزو اصول متمایزکننده فیلمهای سینمایی و تلویزیونی درآمد. مثلا: 1 ـ تاکید بر نماهای داخلی: اگر سریالهای «لبه تاریکی / بیبیسی. 1985» یا «سلطان و شبان / 1363» را از این منظر مرور کنید در خواهید یافت که نماهای خارجی در حداقل هستند. بخشهای عمدهای از این دو مجموعه در فضای داخلی تصویربرداری شدهاند. 2 ـ دیالوگمحوری: برخلاف فیلمهای سینمایی که اصل حرکت و سکوت در هر فیلم خوبی به دقت رعایت میشود، تلویزیون چنین نیست. مخاطب حتی دوست دارد وقتی در آشپزخانه است دیالوگ شخصیتهای محبوبش را بشنود تا توالی داستان را گم نکند. این اصل ـ به اضافه بیان روشن و واضح بازیگران ـ در فیلمهای تلویزیونی خوب رعایت میشود. 3 ـ نماهای بیش از حد شلوغ ممنوع: در فیلمهای تلویزیونی تلاش میشود که تا حد مقدور از بلند پروازیهای سینمایی خودداری شود. برای مثال سریالهای «کیف انگلیسی / ضیاءالدین دری 1378 و « کارآگاه علوی / حسن هدایت 1375 این اصل را بخوبی لحاظ کردهاند. 4 ـ استفاده از نمای درشت: مخاطب تلویزیونی ممکن است از ته اتاق به تماشای تلویزیون بنشیند یا ممکن است چشمهایش ضعیف باشد و خلاصه باید پذیرفت که تماشاچیان، هرکدام از موضعی تلویزیون میبینند. نمای درشت به بیننده کمک میکند با دقت بیشتری شخصیتها و موضع مورد علاقه خود را دنبال کند. استفاده از نمای درشت، در تصویربرداری تلویزیون، به یک نشانه خاص زیبایی شناسانه بدل شده است. شاید مهمترین مشخصه فیلمسازی در تلویزیون، در تصویربرداری تجلی پیدا کند. البته در زمینه تصویربرداری تلویزیونی خیلی بیشتر از اینها بحث شده. مثلا اینکه راوی فیلم، تصویربردار است یا فیلمنامه؟ کدامشان فیلم را روایت میکنند؟ میدانیم که فیلمنامه، پایه داستان است اما راوی فیلم کیست؟ حتی فلاسفه و زبانشناسان برای یافتن پاسخ این سوال وارد گود شدند. نگارنده معتقد است تصویربردار (اگر راوی اصلی نباشد) نقشی اساسی در روایت فیلم دارد. به شرط اینکه تصویربردار خوبی باشد. تبعیت تام و تمام از فیلمنامه، محصول نهایی را به داستان مصور (فوتو رمان) بدل خواهد کرد. پس شاید بهترین گزینه استفاده همزمان از چند دوربین باشد. در اروپا و آمریکا از همان ابتدا تلاش میشد که در تصویربرداری فیلم یا مجموعههای داستانی تلویزیونی، بیشتر از یک دوربین استفاده شود. دوربینها بر پایه مخصوصی ثابت میماندند و صحنهها به شکلی کلاسیک تصویربرداری میشدند. بعدها ـ از سال 80 میلادی به این طرف ـ امکاناتی به بازار آمد که حمل دوربین را بر دوش ممکن میساخت بدون اینکه تکانهای ناشی از حرکت تصویربردار در ضبط تصویر اختلال ایجاد کند. این ابزارها انقلابی واقعی در تصویربرداری تلویزیونی ایجاد کردند و به آن امکان دادند که فیلمنامه تلویزیونی را بازتعریف کند. تلویزیون که در مسیری آرام و تدریجی، مخاطب خود را با سواد بصری آشنا کرده بود، کمکم کیفیت تولیدات خود را از حیث داستانی بالا برد. در انتهای این نوشتار، اشارهای به آخرین تحولات تصویربرداری در فیلمها و مجموعههای تلویزیونی خواهم کرد، اما... *** بگذارید نگاهی به کیفیت تصویربرداری در آثار تلویزیونی خودمان بیندازیم. نگارنده بیش از ده سال در عرصه تولید داستانی فعال بوده، اما در این مدت به طیف متنوعی از نکات قابل ذکر برخورد کرده است که بد نیست به بعضی از آنها اشاره شود. مثلا هنوز جایگاه تصویربرداری تلویزیون، آشکارا از سینما پایینتر است و جشنوارههای تلویزیونی نتواستهاند ـ چنان که باید و شاید ـ جایزه تصویربرداری را ارج و قرب قابل توجهی دهند. دیگر اینکه کمتر دیده شده است که تصویربرداری فیلم یا سریالی به کمک بیشتر از یک دوربین صورت گرفته باشد. دستکم میشود گفت که خیلی از فیلمهای تلویزیون به این مساله کمتوجهاند. البته شاید ضعف امکانات و بالا بودن هزینهها در این قناعت موثر باشد، اما در هر حال، استفاده از چند دوربین مزایایی دارد که قابل انکار نیست: روایت فیلم، متفاوت و چندوجهی میشود. کیفیت بازی بازیگران بشدت افزایش مییابد و مهمتر از همه، زیبایی تصاویر به نحوی خیرهکننده افزایش مییابد و هنگام تدوین، میتوان مجموعهای کامل برای انتخاب هر نما داشت. ضمن اینکه سرعت تولید هم تا اندازه قابل ملاحظهای افزایش مییابد. از این طریق میتوان مخاطب ایرانی را که به نماهای یکنواخت دوربینی واحد عادت کرده، به روایتی چابکتر و کمدیالوگتر علاقهمند کرد و در فرآیندی چند ساله به سوی آشنایی بیشتر با زیباییشناسی و زبان بصری رسانه سوق داد. یکی از وجوه تمایز سریالهای «آشپزباشی» / 1389 یا « شب دهم » / 1380 با دیگر تولیدات همسان خود همین مساله بود. ایراد بعدی این است که تعدادی از تصویربرداران تلویزیون یا از سینما به تلویزیون آمدهاند یا درخصوص تصویربرداری تلویزیونی آموزش کافی ندیدهاند (خوشبختانه ساز و کار سازمان صدا و سیما از بابت آموزش، کم و کسری ندارد. کافی است که بهکارگیری تصویربرداران تولیدات داستانی تلویزیونی، تابع ضوابطی شود) *** گفتیم که در سالهای اخیر نهتنها تصویربرداری تلویزیونی در جهان متحول شد، بلکه اصول تولیدات فیلم تلویزیونی نیز متغیری شده که همچنان در حال به روز شدن است. با ابداع صفحات عریض و باز شدن پای سینماهای خانگی به اتاق نشیمن مخاطبان، تلویزیون هم در اصول خود بازنگری کرد. استفاده گسترده از تصویربرداری هوایی، پرده آبی و کروماکی، بهکارگیری وسیع نرمافزارهای و سختافزارهای رایانهای برای تولید سکانسهای شلوغ و دشوار یا تخیلی در دستور کار قرار گرفت و سریالهای عظیمی مثل بازی «تاج و تخت / شبکه اچ.بی.او 2007» و «بیدار / ان.بی.سی 2012 » تا حال تولید شدند. تاج و تخت، سریالی است که به سینمای تاریخی دهه 70 پهلو میزند و بیدار، داستانی چند لایه و پیچیده دارد. درست نقطه مقابل اصولی که در ساخت آثار تلویزیونی باب شده بود. جای خوشحالی است که تلویزیون ما هم توانست تا حدودی خود را با این حرکت شتابناک هماهنگ کند. سریال «مختارنامه / 1390» یکی از نمونه تولیدات ارجمند رسانه است که به گمان نگارنده، بزرگترین وجه شاخصهاش، فیلمبرداری آن است که توسط مرحوم عظیم جوانروح انجام شد. برخلاف سریال «سربداران» 1363 » که از حیث فیلمبرداری تحت تاثیر آموزهها و روشهای سینمای تاریخی قرار داشت، فیلمبرداری مختارنامه، به تلویزیون نزدیکتر است تا به سینما. نکتهای که هوش و دقت کارگردان و فیلمبردار آن را نشان میدهد. نورپردازی مجموعه، تا حدود زیادی تخت است و پیداست که فیلمبردار میدانسته محصول کارش برای تلویزیون آماده میشود و نه سینما. نماهای داخلی، پیچیده و چندبعدی نیستند و اصراری نشده که نماهای خارجی باشکوه و عظیم به نظر میرسند. نکات ظریفی که نشان میدهد وقتی کسی با تصویربرداری تلویزیونی آشنا باشد، نتیجه چقدر دلچسب و ماندنی از آب درمیآید. به گمان نگارنده، رسانه به خیزی دوباره نیاز دارد. حرکتی که مخاطبان را دوباره به اتاق نشیمن بکشاند و سریالهای عامهپسند ماهواره را منکوب کند. تصویربرداری متفاوت، همان چیزی است که این قبیل سریالها ندارند و همان قابلیتی است که در تلویزیون ما هست. امید بهشتی (فیلمنامهنویس) / (ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : جمعه 12 دی 1393 ساعت 15:08 | شماره خبر : 1772638125541191720 تعداد بازدید: 65
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
مناظره یک سینماگر با عضو کمیسیون فرهنگی/ نظر بیژن نوباوه و طائرپور درباره توقیف برخی فیلم ها
مناظره یک سینماگر با عضو کمیسیون فرهنگی نظر بیژن نوباوه و طائرپور درباره توقیف برخی فیلم ها فرهنگ > سینما - مهر نوشت بیژن نوباوه و فرشته طائرپور بر سر مسایل روز سینما و به ویژه روش برخورد مجلس که به توقیف برخی فیلمها منجر میشود مناظره کردند بیژن نوباواظهارات کمال تبریزی دربارهی فیلم جدیدش/ هر زمان که به خانه سینما میروم بوی سیگار میگیرم
اظهارات کمال تبریزی دربارهی فیلم جدیدش هر زمان که به خانه سینما میروم بوی سیگار میگیرم کمال تبریزی گفت که فیلم جدیدش طعم شیرین خیال فضای مفرح و شادی دارد اما قصه داستانی عاشقانه و لطیف است به گزارش نامه نیوز این کارگردان سینما که شامگاه 29 دی ماه در پردیس ملت و در برنامهاطلاعیه اداره کل سینمای حرفهای درباره فیلم اولیها
اطلاعیه اداره کل سینمای حرفهای درباره فیلم اولیها کلیه پروانه ساخت های صادره ذیل عنوان کارگردان اول که دوره قانونی اعتبار پروانه ساخت آن ها به اتمام رسیده است لغو می شود آفتاب- سرویس فرهنگی اداره کل سینمای حرفهای سازمان سینمایی درباره پروانه ساخت فیلم اولی ها اطلاعیه ای صااظهارات ایوبی دربارهی بودجه سینما، پروانه نمایش و...
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹ ۵۰ رییس سازمان سینمایی سال آینده را سال ریاضت اقتصادی به ویژه در حوزه سینما دانست به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتر حجتالله ایوبی شامگاه دوشنبه 29 دی ماه با حضور در پردیس سینمایی ملت از برنامه یک فیلم یک سلام بازدید کرد وفردا ساعت 18 سالن 2 سینما فلسطین «کلاه انگلیسی»؛ مستندی درباره رواج بانکداری اسلامی در غرب+ آنونس
فردا ساعت 18 سالن 2 سینما فلسطینکلاه انگلیسی مستندی درباره رواج بانکداری اسلامی در غرب آنونسمستند کلاه انگلیسی ساخته مهدی کرباسی باب محوریت رواج بانکداری اسلامی در غرب فردا پنجشنبه 18 دیماه برای اولین بار در سالن شماره 2 سینما فلسطین به روی پرده میرود به گزارش خبرنگار سینمایمناظره یک سینماگر با عضو کمیسیون فرهنگی درباره توقیف برخی فیلم ها
مناظره یک سینماگر با عضو کمیسیون فرهنگی درباره توقیف برخی فیلم هاتاریخ انتشار سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳ ۵۹ بیژن نوباوه و فرشته طائرپور بر سر مسایل روز سینما و به ویژه روش برخورد مجلس که به توقیف برخی فیلمها منجر میشود مناظره کردند به گزارش مهر بیژن نوباوه در نشستاطلاعیه اداره کل سینمای حرفه ای درباره فیلم اولی ها
اطلاعیه اداره کل سینمای حرفه ای درباره فیلم اولی ها خبرگزاری پانا اداره کل سینمای حرفه ای سازمان سینمایی درباره پروانه ساخت فیلم اولی ها اطلاعیه ای صادر کرد ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي ساعت 15 29 به گزارش سرویس فرهنگی پانا متن اطلاعیه به شرح زیر است کلیه پروانه ساخت های صادره ذیل عنواسینمای سوریه/ «عشق در جنگ» درباره حوادث سوریه ساخته میشود
سینمای سوریه عشق در جنگ درباره حوادث سوریه ساخته میشودیکی از فیلمهای در دست ساخت موسسه سینمایی سوریه فیلم سینمایی عشق در جنگ به نویسندگی و کارگردانی عبداللطیف عبدالحمید است به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس این روزها ساخته شدن فیلمهای سینمایی درباره وقایع رخ داده در منطقه درآیتالله حسینیبوشهری: باید از نظرات منتقدان درباره آثار هنری و سینمایی بهره برد
آیتالله حسینیبوشهری باید از نظرات منتقدان درباره آثار هنری و سینمایی بهره بردمدیرحوزههای علمیه کشور گفت پیش از آغاز جشنوارهها و قبل از اکران فیلمها باید از نظرات منتقدان درباره آثار هنری و سینمایی بهره برد تا اگر نقدی بر آن اثر بود باید پیش از اکران این نقد اصلاح شود به گسیاست بانک مرکزی درباره نرخ ارز
سیاست بانک مرکزی درباره نرخ ارز قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد که با بهبود اوضاع نرخ دلار باید در جهت ثبات و کاهش حرکت کند ایسنا اکبر کمیجانی در این مورد که آیا قرار گرفتن نرخ دلار در سطح 3500 تومان در یکی دوماه اخیر به معنای ماندگاری در این رنج قیمت و عدم بازگشت به نرخهای قبلسیاست بانک مرکزی درباره نرخ ارز اعلام شد
سیاست بانک مرکزی درباره نرخ ارز اعلام شد قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد که با بهبود اوضاع نرخ دلار باید در جهت ثبات و کاهش حرکت کند به گزارش نامه نیوز اکبر کمیجانی در این مورد که آیا قرار گرفتن نرخ دلار در سطح 3500 تومان در یکی دوماه اخیر به معنای ماندگاری در این رنج قیمت و عد«افبیآی» درباره هک شدن مرکز فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا تحقیق میکند
افبیآی درباره هک شدن مرکز فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا تحقیق میکندپلیس فدرال آمریکا اعلام کرد با همکاری وزارت دفاع درباره ماهیت و دامنه حمله سایبری و هک شدن توئیتر و یوتیوب مرکز فرماندهی مرکزی ارتش تحقیق میکند به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس افبیآوزارت کشور بدهی خود را به سینماگران بپردازید!
سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ رئیس شورای عالی تهیه کنندگان سینما هرچند از آمادگی این شورا برای همکاری در زمینه اکران فیلمهای جشنواره فجر در استانها خبر داد اما از بدهی وزارت کشور به این شورا ابراز گلهمندی کرد سید غلامرضا موسوی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایسنا یادآور شدگفتگوی اوباما و نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران /تعهد مجدد آمریکا درباره امنیت اسراییل
گفتگوی اوباما و نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران تعهد مجدد آمریکا درباره امنیت اسراییل سیاست > دیپلماسی - مهر نوشت رئیس جمهور آمریکا در آستانه دیدار وزیر امور خارجه این کشور با همتای ایرانی خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گفتگو نشست و در مورد رسیدن به توافقرئیس انجمن سینمای جوانان مشهد: دورههای مشاغل سینمایی در شهرستانهای خراسان رضوی برگزار میشود
رئیس انجمن سینمای جوانان مشهد دورههای مشاغل سینمایی در شهرستانهای خراسان رضوی برگزار میشودرئیس انجمن سینمای جوانان مشهد با اشاره به برگزاری دورههای مشاغل سینمایی در شهرستانها گفت هنرجویان پس از گذراندن کارگاههای آموزشی هفت ماهه از کمک یک میلیون تومانی انجمن سینمای جوانان بدر گفتوگوی تلفنی؛ اوباما بار دیگر به نتانیاهو درباره مذاکرات هستهای ایران تضمین داد
در گفتوگوی تلفنی اوباما بار دیگر به نتانیاهو درباره مذاکرات هستهای ایران تضمین داد نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهوری آمریکا درباره برنامه هستهای ایران گفتوگو کردند خبرگزاری فارس اوباما بار دیگر به نتانیاهو درباره مذاکرات هستهای ایران تضمین داد به گزارش نامه نیوز کاخپاسخ های دو مرجع تقلید به پرسش هایی درباره «ازدواج سفید»
پاسخ های دو مرجع تقلید به پرسش هایی درباره ازدواج سفید فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله جعفر سبحانی به استفتائی درباره ازدواج سفید پاسخ دادند به گزارش خبرآنلاین آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله جعفر سبحانی به پرسش هایی درباره ازدواج-