محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843016789
درس تفسیر آیتالله ریشهری عوامل انحراف جامعه از دیدگاه قرآن/ چه کسانی مورد غضب الهی قرار میگیرند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: درس تفسیر آیتالله ریشهری
عوامل انحراف جامعه از دیدگاه قرآن/ چه کسانی مورد غضب الهی قرار میگیرند؟
در قرآن از 3 قوم یاد شده که مورد خشم الهی قرار گرفتهاند؛ قومهای عاد، فرعون و بنیاسرائیل. اما برجستهترین مصداق «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» در قرآن قوم یهود است چرا که آنها با انحراف جامعه، زمینه خشم الهی را فراهم ساختند.
خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی: جلسه درس تفسیر قرآن آیتالله «محمدی ریشهری» پنجشنبه هر هفته پس از فریضه نماز مغرب و عشا در مصلای بزرگ ری برگزار میشود که در جلسه هفته گذشته( 2 بهمن ماه 1393)، این مفسر قرآن کریم به تفسیر آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» و بررسی ویژگیهای گمراهان از نظر قرآن پرداخت که بخشی از آن در ادامه میآید: چند جلسه در تبیین و تفسیر جمله نورانی «غیرالمَغضُوبِ عَلَیهِمْ» مطالبی تقدیم میشود. در این جمله ما از خداوند منان میخواهیم که ما را در زندگی در راه کسانی که مورد غضب او قرار گرفتند، قرار ندهد بلکه توفیق حرکت در راه کسانی را که نعمت یافتهاند به ما عطا کند. اما چه کسانی مورد خشم خدا بودند یا هستند و ما چه کنیم مثل آنها نباشیم. اقوامی که مورد غضب الهی قرار گرفتند/ برجستهترین مصداق «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» در قرآن در قرآن از سه طایفه یاد شده که مورد خشم قرار گرفتهاند؛ قومهای عاد، فرعون و بنیاسرائیل. در جلسات قبل ویژگی و سرنوشت قوم عاد و فرعون را به طور مختصر بیان کردیم اما برجستهترین مصداق «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» در قرآن قوم یهود است. تصور نکنیم صهیونیستها استثنا هستند؛ این قوم از ابتدا مشکلاتی به وجود آوردند به طوری که خداوند در قرآن میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسَى»(احزاب/ 69) مثل آنهایی که موسی(ع) را اذیت کردند، نباشید. یکی از جاهایی که قرآن یهود را به عنوان «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» معرفی کرده آیاتی از سوره مبارکه «اعراف» است که میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ الْعِجْلَ سَیَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَذِلَّةٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیَا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُفْتَرِینَ؛ آنها که گوساله را (معبود خود) انتخاب کردند به زودی خشم پروردگار و ذلت در زندگی دنیا به آنها میرسد، و اینچنین کسانی را که (بر خدا) افترا میبندند کیفر میدهیم» (اعراف/ 152) بنیاسرائیل قبل از اینکه به حضرت موسی(ع) ایمان بیاوردند دیده بودند که مردم گاوپرست بودند بعد حضرت موسی(ع) آنها را به پرستش خدا دعوت کرد و آنها ایمان آوردند. پس از درگیری با فرعونیان و نجات از رود نیل آنها تازه این معجزه را دیده بودند که خداوند به اذن حضرت موسی(ع) رود نیل را شکافت تا آنها عبور کردند و وقتی فرعونیان آمدند رود نیل به هم پیوست و آنها غرق شدند. پس از رهایی و نجاب، وقتی معجزه را دیدند چشمشان به قومی افتاد که بتپرست بودند. گفتند ما چنین خدایی میخواهیم که قابل دیدن باشند؛ حضرت موسی(ع) گفت: شما انسانهای جاهلی هستید. عوامل انحراف جامعه از دیدگاه قرآن قرآن کریم مکرر قوم یهود را مورد غضب الهی معرفی کرده است. از این داستان چند درس میتوان گرفت. یکی از آنها این است که عوامل انحراف جامعه چیست که موجب غضب الهی میشود؟ یکی فقدان رهبری است. در مدت کوتاهی که حضرت موسی(ع) نبود دشمنان سوء استفاده کردند و باعث انحراف جامعه شدند. نکته دوم سوء استفاده از هنر است که میتواند جامعه را منحرف کرده و مورد غضب الهی قرار دهد. سامری از هنر مجسمه سازی استفاده کرد و مردم را فریب داد. سومین نکته جهل و چهارم تقلید کورکورانه است. یکی از عوامل انحراف الگوگیری کورکورانه است که این به بصیرت برمیگردد. پیامبر(ص) میفرمایند: «یا دانشمند باش یا دانشجو ولی تقلید کورکورانه نکن». بیبصیرتی و تقلیدکورکورانه افراد را مورد غضب الهی قرار میدهد. خداوند در جایی دیگر از قرآن بنیاسرائیل را به عنوان «مغضوب علیهم» معرفی کرده است و میفرمایند: «وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَکُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْکَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُواْ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذَلِکَ بِمَا عَصَواْ وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ؛ و چون گفتید اى موسى هرگز بر یک [نوع] خوراک تاب نیاوریم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمین مىرویاند از [قبیل] سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز براى ما برویاند [موسى] گفت آیا به جاى چیز بهتر خواهان چیز پستترید پس به شهر فرود آیید که آنچه را خواستهاید براى شما [در آنجا مهیا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پیشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانههاى خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را بناحق مىکشتند این از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانیده بودند» (بقره/ 61) یکی از نعمتهایی که خداوند به بنیاسرائیل داد رایگان بودن غذا بود. آنها دو نوع غذا یعنی «من و سلوی» داشتند. مدتی که این را میخوردند شروع به ایرادگیری کردند و به موسی(ع) گفتند: ما این غذاها را نمیخواهیم؛ به خدایت بگو ما غذاهای زمینی میخواهیم. شکمپرستی یکی از مصادیق رفاهطلبی است/شکمپرستی زمینهساز کفر یکی از درسهایی که از این آیه میگیریم خطر شکمپرستی است که زمینهساز کفر و سقوط انسان است. شکمپرستان و کسانی که جلوی شکم خود را نمیگیرند به حرام و کفر کشیده میشوند. یکی دیگر از درسهای این آیه رفاه طلبی است که خود شکمپرستی هم یکی از مصادیق رفاهطلبی تلقی میشود. سومین عامل و زمینهساز کفر بیادبی است. در روایاتی از امام علی(ع) داریم: «فرد بیادب زمینه انواع آلودگیها را دارد». کسی که ادبش کم باشد گناهانش زیاد میشود. نکته دیگر قانع نبودن است. خداوند روزی حلال به قوم حضرت موسی(ع) داده بود اما قناعت نکردند. در روایتی از رسول اکرم(ص) داریم: «مسلمان خوبامت من قانع است و بدترین امت من کسانی هستند که حرص میزنند». در روایتی داریم که از امام علی(ع) سؤال کردند: قرآن میگویند اگر کسی ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد زندگی خوب به او میدهیم؛ زندگی خوب و طیبه به چه معناست؟ امام علی(ع) فرمودند: زندگی خوب زندگی توأم با قناعت است. انسانهای حریص هر چقدر هم داشته باشند باز هم حرص میزنند که بیشتر داشته باشند و در نتیجه آسایش ندارند. خداوند انشاالله به ما توفیق دهد در زنذدگی مسیر کسانی را انتخاب کنیم که مورد نعمت الهی قرار گرفتند.
درس تفسیر قرآن آیتالله ریشهری 2 بهمنماه 1393 دانلود انتهای پیام/
لینک را کپی کنید
93/11/04 - 11:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
درس تفسیر آیتالله ریشهری کسانی که مورد غضب الهی قرار میگیرند/ مرضی که حضرت عیسی(ع) هم نتوانست مداوا کند
درس تفسیر آیتالله ریشهریکسانی که مورد غضب الهی قرار میگیرند مرضی که حضرت عیسی ع هم نتوانست مداوا کنددر قرآن کریم داستان زندگی 2 قومی که مورد خشم الهی قرار گرفتند مطرح شده است اما چه چیزی آنها را گمراه کرد و چه ویژگیهایی باعث نزول خشم الهی بر سر آنها شد خبرگزاری فارس- گروهدرس تفسیر آیتالله ریشهری گناهانی که خدا را خشمگین میکند
درس تفسیر آیتالله ریشهریگناهانی که خدا را خشمگین میکندهمه گناهان زمینهساز خشم خداوند متعال است اما آنچه باعث شده پروردگار جهانیان در قرآن به برخی از گناهان تأکید داشته باشد و آنها را سزاوار عذاب بداند چیست خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی جلسه درس تفسیر قرآن آیت&zگزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «علی نهری قاضیانی» مادرجان احساس تنهایی نکن من کنارت
گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید علی نهری قاضیانیمادرجان احساس تنهایی نکن من کنارت هستم اخراج از مدرسه برای مخالفت با بنی صدرتنها ۱۶ سال داشت قرآن میخواند و مادر اشک میریخت به تکه نانی قناعت می کرد و رسیدگی به محرومان را برای خود واجب میدانست در عملیات بیتاچهارشنبه شب در قم مجمع عمومی جامعه مدرسین با سخنرانی آیتالله جوادیآملی تشکیل شد
چهارشنبه شب در قممجمع عمومی جامعه مدرسین با سخنرانی آیتالله جوادیآملی تشکیل شدسومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین با سخنرانی آیتالله جوادیآملی و قرائت پیام آیتالله سبحانی برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه چهارشنبه شبقاری نیجریایی در گفتوگو با فارس: قرآن را در قلبم جای دادم/ زمزمه آیات الهی لالایی شبهای من است
قاری نیجریایی در گفتوگو با فارس قرآن را در قلبم جای دادم زمزمه آیات الهی لالایی شبهای من استپس از حفظ قرآن در عرصه تلاوت به موفقیتهایی دست یافتم اما بیشتر از موفقیت در تلاوت به پیشرفت در عرصه حفظ علاقهمندم به همین جهت همواره محفوظاتم را مرور میکنم به طوری که حتی با زمزمه آیکتاب «امامت در قرآن» آیتالله محسن اراکی به چاپ دوم میرسد
کتاب امامت در قرآن آیتالله محسن اراکی به چاپ دوم میرسدکتاب امامت در قرآن تبیین نظریه گزینش الهی امام نوشته آیتالله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با ترجمه سید امید موذنی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم میرسد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس موضواجمالی/ آیتالله یزدی در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین: اجتماع علما و مراجع تقلید در اجلاس جامعه مدرسین اعتبار بز
اجمالی آیتالله یزدی در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین اجتماع علما و مراجع تقلید در اجلاس جامعه مدرسین اعتبار بزرگی استرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اجلاسیه جامعه مدرسین گفت نفس اجتماع حضرات آیات و علما و همچنین دیدار از یکدیگر در چنین اجتماعی باشکوه اعتبار بزرگی محبا همت اتحادیه تشکلهای قرآنی کمپین جامعه قرآنی در حمایت از پیامبر رحمت و مهربانی راهاندازی شد
با همت اتحادیه تشکلهای قرآنیکمپین جامعه قرآنی در حمایت از پیامبر رحمت و مهربانی راهاندازی شدجامعه قرآنی کشور و با محوریت اتحادیه تشلهای قرآنی کمپین عشاق محمد ص را در محکومیت اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم ص راهاندازی کردند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روآیتالله اراکی: در قرآن بر وحدت میان ادیان الهی تاکید شده است
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۸ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت در قرآن کریم نه تنها بر وحدت امت اسلامی بلکه بر وحدت میان ادیان الهی نیز تاکید شده است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گنتایج مسابقات تفسیر اعلام شد پذیرفتهشدن 367 نفر در هفتمین دوره مسابقه قرآن «نورالهدی»
نتایج مسابقات تفسیر اعلام شدپذیرفتهشدن 367 نفر در هفتمین دوره مسابقه قرآن نورالهدینتایج هفتمین دوره مسابقات تفسیر قرآن نورالهدی اعلام شد که بر اساس آن 33 نفر در رشته تفسیر سه جزء و 334 نفر در رشته تفسیر یک جزء موفق به کسب حدنصاب نمره و قبولی در این مسابقات شدند «مسعود وادقرهشیخلو در برنامه افق رادیو قرآن مطرح کرد اهالی قرآن باید تأثیرات کار خود بر جامعه را نشان دهند
قرهشیخلو در برنامه افق رادیو قرآن مطرح کرداهالی قرآن باید تأثیرات کار خود بر جامعه را نشان دهندرئیس سازمان دارالقرآن در برنامه افق رادیو از ضرورت پیگیری تسهیلات نخبگان توسط دسگاههای قرآنی خبر داد و گفت در این راستا باید اهالی قرآن هم تأثیر کار خود بر جامعه را نشان دهند به گزرئیس انجمن موبدان جامعه زرتشتیان تهران: اقدام شارلیابدو «وحشیگری» بود/ حضرت آیتالله خامنهای پاسد
رئیس انجمن موبدان جامعه زرتشتیان تهران اقدام شارلیابدو وحشیگری بود حضرت آیتالله خامنهای پاسدار فرهنگ احترام به ادیان هستندرئیس انجمن موبدان جامعه زرتشتیان تهران گفت اقدام نشریه شارلی ابدو اهانت به یک پیامبر آسمانی بود پیامبری که 1 5 میلیارد پیرو دارد اسم این کار را چه میاجمالی/در نشست خبری آیتالله حسینی بوشهری مطرح شد سخنرانی آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله سبحانی در اجلاسیه س
اجمالی در نشست خبری آیتالله حسینی بوشهری مطرح شدسخنرانی آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله سبحانی در اجلاسیه سراسری جامعه مدرسینمدیر حوزههای علمیه از برگزاری نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سخنرانی آیتالله مکارمشیرازی و آیتالله سبحانی 24 و 25 دی ماه سال جاریآیتالله موسوی جزایری در اجلاسیه جامعه مدرسین: برخی تولیدکنندگان داخلی محصولات خود را به نام کالای خارجی می
آیتالله موسوی جزایری در اجلاسیه جامعه مدرسین برخی تولیدکنندگان داخلی محصولات خود را به نام کالای خارجی میفروشند دچار غربزدگی هستیمنماینده ولی فقیه در خوزستان گفت در زمینه مصرف کالاهای داخلی دچار نوعی غربزدگی هستیم به طوری که برخی اجناس داخلی به نام خارجی به فروش میرسند بآیتالله مقتدایی: برگزاری اجلاسیه جامعه مدرسین عمل به منویات امام راحل است
آیتالله مقتدایی برگزاری اجلاسیه جامعه مدرسین عمل به منویات امام راحل استدبیر شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به اجلاسیه جامعه مدرسین گفت امام راحل اصل تشکیل اینگونه اجلاسیهها را مورد تاکید قرار داده بودند و به همین دلیل برگزاری مداوم آنها تحقق سفارشات و منویات ایشان استتمسک جامعه اسلامي به قرآن رمز پيروزي است
۱۵ دي ۱۳۹۳ ۱۰ ۲۵ق ظ لاريجاني تمسک جامعه اسلامي به قرآن رمز پيروزي است رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر رشد عقلانيت در امت اسلا گفت تنها رمز پيشرفت و رفع مشکلات جامعه اسلام وحدت ميان مسلمانان است به گزارش خبرگزاري موج علي لاريجاني در مراسم اختتاميه پنجمين دوره مسابقات بينپیام آیتالله مکارم شیرازی به مسابقات دارالقرآن امامعلی(ع)
پیام آیتالله مکارم شیرازی به مسابقات دارالقرآن امامعلی ع آیتالله مکارم شیرازی به مناسبت آغاز هشتمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امامعلی ع پیامی صادر کردند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس آیتالله مکارم شیرازی در پیامی از برگزاری هشتم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها