واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه مسابقه طرح اولیه سینمایی در جشنواره شهر:
مهکام: فیلمنامه نویسی در سینمای شهری نیازمند انگیزه و حمایت است
حسین مهکام معتقد است برای برای غنی تر و پررونق شدن بخش طرح اولیه فیلمنامه سینمایی باید حمایت از سه اثر برتر و یا حداقل یک اثر وجود داشته باشد تا در نهایت تبدیل به یک فیلمنامه کامل شود چون در این صورت شرکت کنندگان زیاد و به نوعی وارد سینمای حرفهای می شوند.
![خبرگزاری فارس: مهکام: فیلمنامه نویسی در سینمای شهری نیازمند انگیزه و حمایت است خبرگزاری فارس: مهکام: فیلمنامه نویسی در سینمای شهری نیازمند انگیزه و حمایت است](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/11/23/13911123000314_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین مهکام درباره طرح اولیه فیلمنامه سینمایی در جشنواره فیلم شهر گفت: این کار می تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد اما باید از کسانی که انتخاب می شوند حمایت کرد تا طرح و ایدهای را که ارائه میدهند تبدیل به فیلمنامه شوند. وی افزود: چنین بخشی در جشنوارههای خارجی هم وجود دارد به طور مشخص در جشنواره آسیاپاسفیک بخشی وجود دارد که شامل طرح جامع فیلمنامه است، ضمن اینکه این بخش هم به جایزه گذاشته می شود و برگزیده این بخش از کمک های جشنواره برای به نتیجه رساندن ایده بهره مند میشود. این فیلمنامه نویس با بیان اینکه اگر چنین کاری تداوم داشته باشد اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه به دنبال خواهد داشت گفت: همانطور که می دانید مهمترین بخش ساخت یک فیلم، فیلمنامه است؛ بنابراین باید در برگزیدن داوران این بخش هم نهایت دقت را داشت تا از کارشناسان این حیطه استفاده کنند و از بین آثاری که ارائه می شود بهترین را انتخاب کنند. مهکام برای غنی تر و پررونق شدن این بخش جشنواره پیشنهاد داد: برای بهتر نتیجه گرفتن طرح و ایده اولیه در فیلمنامه نویسی سینمایی باید حمایت از سه اثر برتر و یا حداقل یک اثر وجود داشته باشد تا در نهایت تبدیل به یک فیلمنامه کامل شود زیرا در این صورت شرکتکنندگان زیاد و به نوعی وارد سینمای حرفهای میشوند. کارگردان «آزادی مشروط» خاطرنشان کرد: زمانی که جشنواره فیلم شهر چنین طرحی را ارائه میدهد موجب میشود تا همان فیلمنامه نویس با اثرش که تبدیل به فیلم شده در دوره بعد در جشنواره شرکت کند ضمن جشنواره فیلم شهر باید به فیلمنامه نویسانی که شرکت میکنند مجالی دهد تا برگزیدههای این بخش در دوره های بعدی نیاز به گزینش نداشته باشند زیرا این امر موجب میشود تا فیلمنامه نویسان برای کارهای بهتر انگیزه مند شوند. وی درباره جایگاه فیلمنامه نویسی در سینمای ایران نیز گفت: همواره شاهدیم که بسیاری از اهالی سینما از ضعف فیلمنامه نویسی گله مند هستند که عموما هم پیشکسوتها هستند. همانطور که میدانید در دهه 60 مشکل فیلمنامه نویسی به پختگی امروز وجود نداشت ضمن اینکه ورود تجربیات و انتقال تجربیات فیلمنامه نویسی نیز محدود بود و برای اینکه آثار سینمایی خوب و بد را مقایسه کند منابع کمی برای بحثهای علمی فیلمنامه نویسی داشتیم اما امروز علاوه بر وسائل ارتباط جمعی، فضاهای آکادمیک در فضای فیلمنامه نویسی وجود دارد ضمن اینکه تلقی نسل جدید از فیلمنامه نویس با پیش کسوتها متفاوت است. مهکام در ادامه افزود: شاید در گذشته اهمیت علمی فیلمنامه نویسی برای عده محدودی جزء شاخصه هایشان محسوب می شد اما امروز شاهدیم که سینمای کشور با فیلمنامه به مثابه یک علم برخورد می کند همانطور که در ماه های اخیر خانه سینما به طور دقیقی به فیلمنامه نویسی پرداخته است. این نویسنده سینمایی همچنین گفت: معتقدم همه کسانیکه به فیلمنامه نویسی علاقمند هستند معیار تشخیص فیلمنامه خوب از بد را دارند زیرا امروز منابع علمی خوبی برای بحث فیلمنامه نویسی وجود دارد و علاوه بر آن آکادمی، کلاسهای اینترنتی و ترجمه های خوبی از اصول فیلمنامه نویسی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: اصغر فرهادی نمونه خوبی از فیلمنامه نویسی ایران در جهان است که نشان داد در ایران هم فیلمنامه نویسانی وجود دارند که میتوانند فیلمنامه های استانداری را ارائه دهند. انتهای پیام/
93/11/04 - 11:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]