محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841969571
پاسخ عموی پاشایی به آقای جامعه شناس
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا » خبر » پاسخ عموی پاشایی به آقای جامعه شناس
پاسخ عموی پاشایی به آقای جامعه شناس دوشنبه 1 دی 1393 07:35 | کد خبر: 1765227203986519755 | بازدید: 3338
جام جم نوا: درگذشت مرتضی پاشایی خواننده محبوب و مردمی پاپ و تشییع با شکوه و البته غیر قابل توصیف و انتظار وی چندی است که بازتاب وسیعی در جامعه داشته و منشا نقدها و تحلیل های جامعه شناسان و اهالی نظر گردیده است.
اساسا نقد یک پدیده اجتماعی نفیا و اثباتا امری مبارک است و باید از آن استقبال کرد و آن را منشا خیر و برکات آتی دانست. لذا اینجانب به نمایندگی از خانواده پاشایی و به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی کشور از هرگونه نقد منصفانه استقبال نموده و هرگز به دنبال تقدیس و بزرگنمایی آن مرحوم نیستم. لکن اخیرا نقدی در یک جمع دانشگاهی مطرح شده که چه از نظر شکلی و ادبیات و چه از نظر ماهوی محل تامل و تاسف است و به ویژه آن که صاحب این نقد، جامعه شناس و دانشگاهی است. بنابراین لازم می دانم از باب تنویر افکار عمومی مطالبی را به اختصار عرضه نمایم. منتقد مذکور در ابتدای سخنان خویش موسیقی پاپ را کلا و اساسا مبتذل معرفی می کند و در جای دیگری از سخنان خویش مدعی می گردد که این نوع موسیقی هیچ نسبتی با آرمانهای اول انقلاب ندارد. مبتذل دانستن و زیر سوال بردن یک سبک موسیقی و هنر و یا تایید و تکریم آن مستلزم داشتن تخصص و دانش در خصوص موضوع است. ایشان خود اذعان می کند تخصصی در هنر و موسیقی ندارد و بر اساس نظرات دیگران گزاره های خویش را بنا نهاده است. پس آیا بهتر نیست که نقد سطح هنری و اصالت و یا ابتذال موسیقی را به اهلش واگذاریم چنانکه فرموده اند: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ... یعنی خدا به شما فرمان میدهد که سپردهها را به صاحبان آنها ردّ کنید و چون میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید. در باب ادبیات مطرح شده نکته قابل طرح این است که به فرض صحت ودرستی محتوای کلام، به قول ظریفی کلام حق، مشروط است به ادبیات و زمان مناسب. یعنی اگر کلامی با ادبیات نامناسب بیان گردید دیگر به حق نیز دانسته نمی شود. شاید اندیشیده شود که ایشان از باب تلنگر به اجتماع خویش و در جهت اصلاح آن، این نوع ادبیات را بکار برده اند. در حالیکه هیچ کس نمی تواند و نباید حتی با دیدگاه و نیت مصلحانه به گروهی از مردم توهین و بی احترامی نموده و مع الاسف به آن افتخار نماید. چنانکه نگارنده و خانواده آن مرحوم نیز علی رغم بی احترامی به عزیزمان، همچنین تازه شدن داغ دلمان، حتی با نیت مصلحانه و از باب نهی از منکر، بی احترامی و توهین به ایشان را حق خود نداسته و در شان خود و آن مرحوم نمی دانیم. آیا شایسته تر نیست که نقد خود را همراه با متانت و ادب مطرح کنیم؟ اما این اظهارات موجب شد که نقدی بر اینگونه اظهارات در جامعه از جمله منتقد محترم داشته باشیم، تا شاید اشاره ای باشد بر توقف این پدیده نابهنجار، یعنی شکستن حرمت دیگران در جامعه، و از سوی دیگر ترویجی برای باز کردن راه گفتگوی مشفقانه باشد. به راستی چرا فکر می کنیم که همه باید همانند ما فکر کنند؟ چرا فکر می کنیم که همه باید با سلیقه ما هم رای باشند؟ چرا فکر می کنیم که اگر کسی مثل ما فکر نمی کند پس از ما نیست؟ چرا در برابر هر پدیده ای اینقدر خشن برخورد می شود؟ چرا اینقدر نسبت به هم بی مهر شده ایم؟ چرا عواطف و سبک ارتباطات انسانی یک جامعه شرقی یعنی جمع گرایی (Collectivism) را با سبک ارتباطات انسانی غربی فردگرایانه (Individualism) عوض کرده ایم؟ و سوال اساسی تر اینکه چرا به یک جوان تازه گذشته که به قول معروف هنوز آب کفنش خشک نشده اینگونه بی رحمانه تاخته و با بدترین و سخیف ترین کلمات از وی یاد می کنیم؟ آیا در هیچ جامعه ای سراغ داریم که به یک فردی که مورد استقبال میلیونها نفر از جوانان کشور است اینگونه توهین شود؟ چرا این همه خشونت و توهین؟ چرا این همه ناسزا گویی به ملت؟ اگر سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و خوی و خلق مهربان آن حضرت در برخورد با افراد جامعه آن زمان در جزیره العرب را معیار خود قرار دهیم و اگر فرمان خداوند متعال به آن حضرت را ملاک ارزیابی رفتار خود در جامعه بدانیم که فرمود: فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ القَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ یعنی: "خداوند با رحمت خویش تو را با مردم مهربان و خوشخو گرداند و اگر تندخو و سخت دل بودی، مردم از پیرامون تو پراکنده می شدند"، پس چگونه بپذیریم که اینگونه نقد ها در مواجهه با مسائل اجتماعی صحیح است؟ اشکال دیگری که در شیوه نقد جامعه شناختی منتقد محترم مشاهده می شود این است که ایشان علیرغم اصول و مبانی پذیرفته شده علمی در حوزه نقد و تحلیل، همانند یک فرد غیر علمی برخورد نموده اند. همه افراد فرهیخته علمی می دانند که نقد و تحلیل یک پدیده یا می بایست بصورت قیاسی و از روی تئوری های پذیرفته شده در یک پارادایم علمی بوده، و یا به روش استقرایی و مشاهده، با روش های کمی و یا با روش های کیفی و مستند به شواهد و قرائن پژوهشی باشد. یک محقق فرضیه ای را ساخته و تلاش می کند تا با استفاده از تئوری های موجود و یا شواهد و دلائل کافی آن فرضیه را اثبات کند. در واقع یک فرضیه علمی حدس هوشمندانه محقق است، اما ایشان فرضیه ای را ساخته که آن فرضیه اولا به جای اینکه یک حدس هوشمندانه باشد، یک ظن و گمان شکاکانه است. ثانیا این فرضیه مستند به هیچ یک از شواهد و قرائن پژوهشی نمی باشد و آن فرضیه تبدیل به یک قضاوت بی اساس شده است. حدس و گمان ایشان از اینجا ناشی می شود که تصور می کنند حاکمیت می خواهد تا با بزرگ جلوه دادن بعضی از هنرمندان و ورزشکاران از جامعه سیاست زدایی کند. اولا باید عرض کنم که بنده در مقامی نیستم که بخواهم از سوی دولتمردان به ایشان پاسخ دهم، و این به عهده خود متولیان امور است. اما بنده از مرتضی پاشایی دفاع می کنم و باید عرض کنم که وی در طول حیات کوتاه خود به هیچ وجه وارد عرصه سیاست نشد و ابزار دست هیچ کس و هیچ گروهی قرار نگرفت. فقط به عنوان یک مصداق عرض می کنم که وقتی مرتضی هنوز به شهرت این چنین نرسیده بود، بعضی از دوستانش به وی پیشنهاد کردند که با توجه به صبغه مذهبی جامعه، اگر ترانه ای در وصف برخی مقدسات بخواند، ممکن است به سرعت پیشرفت نماید، اما آن مرحوم در پاسخ گفت که به هیچ وجه نمی خواهد از مقدسات به عنوان ابزار و نردبان ترقی استفاده کند. آیا ما می توانیم با عنوان نقد علمی، اخلاق و اعتقادات مان را فراموش کنیم؟ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ... (سوره حجرات آیه 12) یعنی: ای کسانی که ایمان آوردهاید از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است.... امیدوارم که خداوند متعال همه ما را به نور هدایت رهنمون فرماید، و بنده با توجه به شناختی که از مرتضای عزیزم دارم، مطمئن هستم که روح بزرگ ایشان برای همه مردم ایران آرزوی توفیق و سعادت داشته و برای منتقد محترم نیز طلب مغفرت خواهد نمود. * منصور پاشایی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
رضا رشیدپور جواب عموی پاشایی را داد
رضا رشیدپور جواب عموی پاشایی را داد رضا رشیدپور مجری تهیهکننده کارگردان و بازیگر تلویزیون و سینما در آخرین استاتوس فیس بوکی خود نسبت به اظهارات اخیر منصور پاشایی عموی مرحوم مرتضی پاشایی درباره مستند سیب واکنش نشان داد خبرگزاری ایسکا نیوز رضا رشیدپور مجری تهیهکنن«جامعهشناسی دین» و «فلسفه کانت» در سامانه کتب علوم انسانی نقد شد
جامعهشناسی دین و فلسفه کانت در سامانه کتب علوم انسانی نقد شددو عنوان کتاب جامعهشناسی دین ترجمه محسن ثلاثی و فلسفه کانت فلسفه کانت ترجمه عزتالله فولادوند در سامانه نقدِنقد بانک کتب علوم انسانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس سامانه نقد«رضا رشیدپور» جواب عموی پاشایی را داد
رضا رشیدپور جواب عموی پاشایی را داد رضا رشیدپور مجری تهیهکننده کارگردان و بازیگر تلویزیون و سینما در آخرین استاتوس فیس بوکی خود نسبت به اظهارات اخیر منصور پاشایی عموی مرحوم مرتضی پاشایی درباره مستند سیب واکنش نشان داد خبرگزاری ایسکا نیوز رضا رشیدپور مجری تهیهکننده«مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده» برای بیست و یکمین بار چاپ شد
مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده برای بیست و یکمین بار چاپ شدکتاب مقدمهای بر جامعه شناسی خانواده نوشته باقر ساروخانی با تجدید نظر و اضافات جدید از سوی انتشارات سروش منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس جامعه شناسی خانواده از جمله مباحثی است که در نهاد خانواده نقش و اهمیتیقرهشیخلو در گفتوگو با فارس: مساجد به تنهایی پاسخگوی نیاز قرآنی جامعه نیستند
قرهشیخلو در گفتوگو با فارس مساجد به تنهایی پاسخگوی نیاز قرآنی جامعه نیستندرئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه فعالیت مؤسسات مشکلی در جلسات قرآن مساجد ایجاد نمیکند گفت در گذشته فعالیت قرآنی مساجد به تنهایی پاسخگوی نیاز جامعه بود اما اکنون برای پیشبرد اهداف قرآنی باید از تمامیآشنا: انتصاب «جبلی» نشان از هوشمندی و زمان شناسی آقای دکتر سرافراز است
آشنا انتصاب جبلی نشان از هوشمندی و زمان شناسی آقای دکتر سرافراز است حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری از تغییر نام معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما به معاونت خبر استقبال کرد و گفت این تغییر به معنای این است که دیگر اخبار سیاست محور نخواهد بود مشاور فرهنگی رییس جمهوریدر راهپیمایی پس از نماز جمعه صورت میگیرد پاسخ دندانشکن جامعه ورزش کرمان به شارلی
در راهپیمایی پس از نماز جمعه صورت میگیردپاسخ دندانشکن جامعه ورزش کرمان به شارلیمدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت جامعه ورزش کرمان فردا پس از نماز جمعه همگام با سراسر کشور اعتراض خود را در اهانت نشریه شارلی به پیامبر گرامی اسلام ص اعلام میدارد محمود محمودینیا امروزاولاند: جامعه جهانی پاسخ فوری به مقابله با تروریسم در عراق و سوریه نداده است
اولاند جامعه جهانی پاسخ فوری به مقابله با تروریسم در عراق و سوریه نداده است رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی گفت جامعه جهانی پاسخ فوری به مقابله با تروریسم در عراق و سوریه نداده است به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران فرانسوا اولاند لحظاتی پیش در سخنانی باجامعهشناسی در جهان اسلام توسعه نیافتهاست/ راه غیراستعماری کردن دانش -
فرید العطاس در گفتگو با مهر جامعهشناسی در جهان اسلام توسعه نیافتهاست راه غیراستعماری کردن دانش شناسهٔ خبر 2466732 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد دانشگاه سنگاپور با بیان اینکه در بسیاری از مناطق جهان اسلام با نوعی توسعه نیافتگی در علوم اجتماعی ررشیدپور: آقای پاشایی آبروی و حیثیت من را چند میلیون تومان می خری؟!+تصاویر
رشیدپور آقای پاشایی آبروی و حیثیت من را چند میلیون تومان می خری تصاویر رضا رشیدپور مجری تهیهکننده کارگردان و بازیگر تلویزیون و سینما در آخرین استاتوس فیس بوکی خود نسبت به اظهارات اخیر منصور پاشایی عموی مرحوم مرتضی پاشایی درباره مستند سیب واکنش نشان داد رشیدپور در این«منکرات» جامعه را بشناسید/ امروز دستهایی تلاش میکنند تا مردم را به بیاعتنایی بکشانند
راهبردهای رهبر فرزانه انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر منکرات جامعه را بشناسید امروز دستهایی تلاش میکنند تا مردم را به بیاعتنایی بکشانند امروز دستهایی تلاش میکنند تا فساد را به صورت نامحسوس نه آن طوری که شما در خیابان آن را ببینید و بفهمید و مشاهده کنید به شکلمدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتوگو با فارس هشدار داد شناسایی ۵۱ سایت فارسیزبان برای ج
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتوگو با فارس هشدار دادشناسایی ۵۱ سایت فارسیزبان برای جذب مشتری موادمخدر رواج الگوی چندمصرفی در جامعهمدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از شناسایی 51 سایت فارسی زبان در پوشش سایت علمی خبر داد که به جذب مشتری معرمبانی نظری هنرهای تجسمی ایران در سه دهه اخیر از منظر جامعهشناسی -
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران برگزار می کند مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران در سه دهه اخیر از منظر جامعهشناسی شناسهٔ خبر 2458460 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دومین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران در سه دهه اخیر از منظر جامعه شناسی درتکرار/ سلیمانی در گفتوگو با فارس: عملکرد وزارت ارشاد اصلاً مورد قبول جامعه اسلامی نیست/ آقای وزیر نباید در بر
تکرار سلیمانی در گفتوگو با فارس عملکرد وزارت ارشاد اصلاً مورد قبول جامعه اسلامی نیست آقای وزیر نباید در برابر توهین به پیامبر ص ساکت بنشیندنماینده تهران در مجلس با بیان اینکه عملکرد وزارت ارشاد اصلاً مورد قبول جامعه اسلامی نیست گفت این وزارتخانه نباید در برابر توهین به پیامیک جامعه شناس در گفت و گوی تفصیلی با فارس عنوان کرد ایجاد اتاقهای امن شایعات با فقدان نظارت بر شبکههای اجتما
یک جامعه شناس در گفت و گوی تفصیلی با فارس عنوان کردایجاد اتاقهای امن شایعات با فقدان نظارت بر شبکههای اجتماعییک جامعه شناس با اشاره به آسیبهای شبکههای اجتماعی مانند وایبر و واتس آپ به عدم نظارت بر محتوای پیامهای منتشر شده در این فضا اشاره کرد و گفت فقدان نظارت بر شبکههای اجامعه ای که قدرشناس فرهیختگان نیست نمی تواند محافظ فرهنگ وهنر خود باشد
صفی پور جامعه ای که قدرشناس فرهیختگان نیست نمی تواند محافظ فرهنگ وهنر خود باشد خبرگزاری پانا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت جامعه ای که نتواند قدرشناس بزرگان و شخصیت های فرهیخته خود باشد نمی تواند از فرهنگ و هنر خود در برابر هجمه ها محافظت کند ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱یک جامعهشناس سیاسی: هیچ جامعهای بدون نفوذ رسانه به جایی نمیرسد
یک جامعهشناس سیاسی هیچ جامعهای بدون نفوذ رسانه به جایی نمیرسدیک جامعه شناس سیاسی گفت اگر در جامعهای رسانهها تقویت نشوند و به مقام و جایگاه واقعی خود نرسند آن جامعه نمیتواند از نیرومند بودن خود صحبت کند به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان احمد پیشهور پیش از ظهر امرو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها