تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842722150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتظارات متعارض؛ سود کوتاه مدت و رضایت مشتری


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
انتظارات متعارض؛ سود کوتاه مدت و رضایت مشتری
آزمون میانگین تک‌نمونه‌ای نشان داد که از بین شش رفتار اخلاقی، دو رفتار برخورد خوب با مشتری و وفای به عهد از طرف فروشندگان لوازم خانگی در حد بالاتر از متوسط رعایت می‌شود.

خبرگزاری فارس: انتظارات متعارض؛ سود کوتاه مدت و رضایت مشتری



بخش سوم و پایانی تحلیل داده‌ها یک. توصیف نمونه برای سنجش وضعیت جمعیت‌شناختی اعضای نمونه، پنج سؤال مطرح شد. نتایج حاکی از آن است که از بین 168 پاسخ‌گو، حدود 40% مرد و 60 % زن هستند. این آمار بیانگر مشارکت بالای زنان در فرآیند خرید یا اثرگذاری بر تصمیمات مربوط به خرید لوازم‌ خانگی است. از نظر سنی، حدود 73% از اعضای نمونه را افراد زیر40 سال و بقیه را افراد بالای 40 سال تشکیل می‌دهند. حدود 55% از بازدیدکنندگان را افراد دارای مدرک لیسانس و بالاتر تشکیل می‌دهند و بقیه افراد دارای مدرک فوق‌دیپلم یا پایین‌تر بودند. حدود 67 % اعضایِ نمونه متأهل بوده‌اند و 40% از آنها خانه‌دار به‌شمار می‌آیند. در جدول (7) خصوصیات جمعیت‌شناختی اعضای نمونه به‌صورت کامل ارائه شده است. جدول (7): وضعیت جمعیت‌شناختی نمونه متغیر سطح درصد متغیر سطح درصد سن کمتر از 30 سال 3 / 36 تأهل متاهل 3 / 67 40 ـ 30 سال 3 / 36 مجرد 7 / 32 50 ـ 40 سال 3 / 17 جنسیت مرد 9 / 39 بیشتر از 50 سال 1 / 10 زن 1 / 60 شغل آزاد 9 / 14 تحصیلات زیر دیپلم 5 / 18 دولتی 1 / 13 دیپلم و فوق‌دیپلم 8 / 26 جویای کار 2 / 26 لیسانس 3 / 42 خانه‌دار 9 / 39 فوق لیسانس و بالاتر 5 / 12 بازنشسته 6 دو. بررسی میانگین، انحراف معیار و هم‌بستگی بین رفتارهای اخلاق اسلامی فروش قبل از بررسی وضعیت ابعاد پژوهش و هر یک از گویه‌های سنجه لازم است تا میانگین، انحراف معیار و هم‌بستگی بین ابعاد پژوهش مورد توجه قرار گیرد. (جدول 8) جدول8. میانگین، انحراف معیار و هم‌بستگی بین ابعاد پژوهش بُعد میانگین انحراف معیار 1 2 3 4 5 6 1. عدم فریب 2/77 0/698 __ **0/479 *0/166- *0/189- 0/005- 0/031 2. اقاله 2/19 0/915 __ __ 0/031 0/108- 0/023 0/114 3. راست‌گویی 2/99 0/564 __ __ __ **0/409 0/037 **0/399 4. برخورد خوب 3/58 0/677 __ __ __ __ **0/462- **0/457 5. عدم سودجویی 2/42   0/916 __ __ __ __ __ **0/215- 6. وفای به عهد 3/63   0/791 __ __ __ __ __ __ * = p < 0.05; ** = p < 0.01 همان‌گونه که مشاهده می‌شود، در بین ابعاد پژوهش، وفای به عهد و سپس برخورد خوب، بیشترین نمره و نیز اقاله، عدم سودجویی، عدم فریب و راست‌گویی به‌ترتیب کمترین نمرات را کسب کرده‌اند. نتایج تحلیل هم‌بستگی نشان داد که بُعد عدم فریب ارتباط مثبتی با اقاله و ارتباط منفی با راست‌گویی و برخورد خوب دارد. راست‌گویی با برخورد خوب و وفای به عهد ارتباط مثبت دارد. برخورد خوب با عدم سودجویی ارتباط منفی و با وفای به عهد ارتباط مثبت دارد. 1. میزان رعایت رفتارهای اخلاقی شش‌گانه برای دستیابی به این هدف که رفتارهای شش‌گانه اخلاقی اسلامی تا چه حد از سوی فروشندگان رعایت می‌شود، از آزمون میانگین تک‌نمونه‌ای استفاده شد. (جدول 9) بر این اساس، برخورد خوب و وفای به عهد از سوی فروشندگان صنف لوزام خانگی در حد بالایی رعایت می‌شود. میزان رعایت رفتار اخلاقی صداقت و راست‌گویی در حد متوسط است. بر‌اساس خروجی آزمون، سه رفتار اخلاقی شامل: عدم فریب، اقاله و عدم سودجویی رعایت نمی‌شوند. جدول (9): میزان رعایت رفتارهای اخلاقی شش‌گانه بُعد Sig آماره t وضعیت بُعد عدم فریب 0/000
  13/634-   عدم رعایت اقاله 0/000
  11/464- عدم رعایت صداقت و راست‌گویی 0/820 0/228- در حد متوسط برخورد خوب 0/000
  11/054 رعایت عدم سودجویی 0/000
  10/777- عدم رعایت وفای به عهد 0/000 10/341 رعایت 2. میزان رعایت رفتارهای اخلاقی در هر بعد همان‌گونه که بیان شد، هر یک از شش بعد اصلی رفتارهای اخلاقی اسلامی دارای ابعاد جزئی‌تر و تفصیلی‌تری است که رفتارهای دقیق‌تر و جزئی‌تری را ارزیابی می‌کند. در بخش بعدی، میزان رعایت رفتارهای جزئی در هر بعد به‌صورت جداگانه بررسی می‌شود. میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد عدم فریب براساس جدول (10) بالاترین نمره مربوط به رفتارهای اخلاقیِ بعد عدم فریب به امکان بررسی و ارزیابی جنس از سوی مشتری است و نیز کمترین نمره به دو رفتار قسم نخوردن هنگام فروش محصول برای قانع کردن مشتری و عدم تلاش برای پنهان کردن عیوب احتمالی محصول اختصاص دارد. بر اساس نتایج آزمون مشخص می‌شود که از بین شش رفتار اخلاقی در بعد عدم فریب، تنها رفتار امکان بررسی و ارزیابی جنس از سوی مشتری رعایت می‌شود و پنج رفتار اخلاقی دیگر رعایت نمی‌شوند. جدول (10): میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد عدم فریب رفتارهای اخلاقی بعد عدم فریب میانگین انحراف معیار t Sig قسم نخوردن هنگام فروش محصول برای قانع کردن مشتری 1/88 1/06 13/729- 0/000 عدم تعریف و تمجید از محصول 2/13 1/31 8/661- 0/000 عدم تلاش برای پنهان کردن عیوب احتمالی محصول 1/88 1/06 13/729- 0/000 بهتر جلوه ندادن محصول خود از سایر فروشنده‌ها 1/92 1/17 11/995- 0/000 امکان بررسی و ارزیابی جنس از سوی مشتری 3/64 1/15 7/250 0/000 عدم سوء‌استفاده فروشنده از ضعف اطلاعات و دانش مشتری در مورد محصول 2/16   1/22 8/915- 0/000 میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد اقاله براساس جدول (11) میزان رعایت هیچ‌کدام از دو رفتارِ پذیرش برگشت محصول مطابق شرایط اعلام‌شده و پذیرش برگشت محصول حتی خارج از شرایط اعلام‌شده از حد متوسط بیشتر نیست. بر‌اساس نتایج آزمون، هیچ‌کدام از دو رفتار فوق رعایت نمی‌شود. در حقیقت فروشندگان صنف لوازم خانگی حتی مطابق شرایط اعلام‌شده به مشتری از باز پس‌گیری محصول هم خودداری می‌کنند. جدول (11): میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد اقاله رفتارهای اخلاقی بُعد اقاله میانگین انحراف معیار T Sig پذیرش برگشت محصول مطابق شرایط اعلام شده 2/43 1/12 6/516- 0/000 پذیرش برگشت محصول حتی خارج از شرایط اعلام شده 1/95 1/06 12/853- 0/000 میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد صداقت و راست‌گویی مطابق جدول (12) تنها رفتار اخلاقی ارائه اطلاعات درست در مورد کشورِ محل ساخت محصول، نمره‌ای بالاتر از متوسط دارد و دو رفتار دیگر، نمره کمتر از حد متوسط دارند. با ‌توجه به سطح معناداری آزمون و علامت آماره آزمون می‌توان نتیجه‌گیری نمود که رفتار اخلاقی ارائه اطلاعات درست در مورد کشور محل ساخت محصول از سوی فروشندگان صنف لوازم خانگی رعایت می‌شود؛ دو رفتار اخلاقی پاسخ صادقانه به سؤال‌های مشتری و ارائه اطلاعات درست در مورد ویژگی‌های عملکردی محصول رعایت نمی‌شوند. جدول (12): میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد صداقت و راست‌گویی رفتارهای اخلاقی بُعد صداقت و راست‌گویی میانگین انحراف معیار T Sig پاسخ صادقانه به سؤال‌های مشتری 2/61 0/94 5/408- 0/000 ارائه اطلاعات درست در مورد کشور محل ساخت محصول 3/99 1/11 11/588 0/000 ارائه اطلاعات درست در مورد ویژگی‌های عملکردی محصول 2/38 0/79 10/296- 0/000 میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد برخورد خوب همان‌طور که در جدول (13) مشاهده می‌شود، هر سه رفتار اخلاقیِ زیرمجموعه بعد برخورد خوب دارای میانگین بالاتر از حد متوسط هستند. نتیجه آزمون هم نشان می‌دهد که فروشندگان در صنف لوازم ‌خانگی، دو رفتار اخلاقی عدم تبعیض فروشنده در تعامل با مشتریان و خوش‌رویی و ادب در برخورد با مشتری را رعایت می‌کنند. رفتار گوش دادن دقیق به خواسته و سؤال‌های مشتری نیز در حد متوسط رعایت می‌شود. جدول (13): میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد برخورد خوب رفتارهای اخلاقی بُعد برخورد خوب میانگین انحراف معیار T Sig گوش دادن دقیق به خواسته و سؤال‌های مشتری 3/05 1/10 0/63 0/529 عدم تبعیض فروشنده در تعامل با مشتریان 3/92 1/14 10/52 0/000 خوش‌رویی و ادب در برخورد با مشتری 3/76 1/17 8/37 0/000 میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد عدم سودجویی مطابق جدول (14) نمره هیچ کدام از رفتارهای اخلاقیِ بعد عدم سودجویی از حد متوسط بالاتر نیست. نتیجه آزمون هم نشان می‌دهد که هیچ‌یک از چهار رفتار اخلاقی بُعد عدم سودجویی شامل: عدم احتکار کردن محصولات، عدم معرفی محصول سودآورتر به‌جای محصول مورد نیاز مشتری، عدم تبانی بین فروشنده‌ها در افزایش قیمت محصولات کمیاب و عدم افزایش قیمت محصول در صورت اطلاع از تمایل مشتری به محصول رعایت نمی‌شود. جدول (14): میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد عدم سودجویی رفتارهای اخلاقی بُعد عدم سودجویی میانگین انحراف معیار t Sig عدم احتکار محصولاتی که قیمت آنها رو به افزایش است 2/30 1/43 6/39 0/000 عدم معرفی محصول سودآورتر به‌جای محصول مورد نیاز مشتری 2/20 1/16 8/90 0/000
  عدم تبانی بین فروشنده‌ها در افزایش قیمت محصولات کمیاب 2/29 1/25 7/39 0/000
  عدم افزایش قیمت محصول در صورت اطلاع از تمایل مشتری به محصول 2/17 1/17 9/26 0/000
  میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد وفای به عهد مطابق جدول (15) امتیاز میزان رعایت هر سه رفتار اخلاقی پایبندی فروشنده به تاریخ تحویل، نحوه پرداخت هزینه حمل و ضمانت محصول فروخته‌شده بالاتر از متوسط است. نتیجه آزمون هم رعایت هر سه رفتار را تأیید می‌کند. جدول (15): میزان رعایت رفتارهای اخلاقی بُعد وفای به عهد گویه میانگین انحراف معیار t Sig پایبندی فروشنده به تاریخ تحویل محصول فروخته‌شده 3/60 1/14 6/75 0/000 پایبندی فروشنده به نحوه پرداخت هزینه حمل محصول فروخته‌شده 3/80 1/15 8/99 0/000
  پاسخ‌گویی فروشنده در قبال ضمانت محصول 3/50 1/26 5/15 0/000
  اولویت‌بندی میزان رعایت رفتارهای اخلاقی اسلامی اصلی و تفصیلی / جزئی فروش اولویت‌بندی میزان رعایت ابعاد اصلی شش‌گانه اخلاق اسلامی فروش برای اولویت‌بندی میزان رعایت این ابعاد اصلی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتیجه آزمون نشان داد که اولویت رعایت ابعاد اصلی شش‌گانه اخلاق اسلامیِ فروش به‌ترتیب از زیاد به کم عبارت است از: وفای به عهد، برخورد خوب، صداقت و راست‌گویی، عدم فریب، عدم سودجویی و اقاله. جدول (16): اولویت میزان رعایت ابعاد اصلی شش‌گانه اخلاق اسلامی فروش بُعد میانگین رتبه اولویت عدم فریب 2/57 4 اقاله 2/39 6 صداقت 3/82 3 برخورد خوب 4/82 2 عدم سودجویی 2/44 5 وفای به عهد 4/96 1 X2 = 354.027         d.f = 5         Sig = 0.000 اولویت‌بندی میزان رعایت ابعاد تفصیلی / جزئی اخلاق اسلامی فروش برای این منظور ـ همانند مورد قبلی از آزمون فریدمن ـ هر یک از ابعاد شش‌گانه رفتار اخلاقی اسلامی فروش استفاده شد. در بعد رفتار عدم فریب، اولویت اول رعایت امکان بررسی و ارزیابی جنس از سوی مشتری و اولویت آخر، عدم تلاش برای پنهان کردن عیوب احتمالی محصول است. در بعد رفتار اقاله، اولویت اول در رعایت پذیرش برگشت محصول مطابق شرایط اعلام‌شده و اولویت آخر نیز پذیرش برگشت محصول حتی خارج از شرایط اعلام‌شده قرار دارد. در رفتار صداقت و راست‌گویی، اولویت اول در رعایت ارائه اطلاعات درست در مورد کشور محل ساخت محصول و اولویت آخر در ارائه اطلاعات درست در مورد ویژگی‌های عملکردی محصول مشاهده می‌شود. در رفتار برخورد خوب، اولویت اول در رعایت عدم تبعیض فروشنده در تعامل با مشتریان و اولویت آخر در رعایت گوش دادن دقیق به خواسته و سؤال‌های مشتری دیده می‌شود. در رفتار عدم سودجویی، اولویت اول در رعایت عدم تبانی بین فروشنده‌ها در افزایش قیمت محصولات کمیاب و اولویت آخر در رعایت عدم افزایش قیمت محصول در صورت اطلاع از تمایل مشتری به محصول مشاهده می‌شود. در رفتار وفای به عهد نیز اولویت اول در رعایت پایبندی فروشنده به نحوه پرداخت هزینه حمل محصول فروخته‌شده و اولویت آخر در رعایت پایبندی فروشنده به تاریخ تحویل محصول فروخته‌شده دیده می‌شود. جدول (17): اولویت رفتارهای اخلاقی اسلامی تفصیلی / جزئی فروش بُعد گویه‌های مربوط به بُعد میانگین رتبه اولویت عدم فریب X2 = 209.87; d.f = 5; Sig = 0.00 قسم نخوردن هنگام فروش محصول برای قانع‌کردن مشتری 2/98 5 عدم تعریف و تمجید از محصول 3/41 3 عدم تلاش برای پنهان کردن عیوب احتمالی محصول 2/98 6 بهتر جلوه ندادن محصول خود از سایر فروشنده‌ها 3/06 4 امکان بررسی و ارزیابی جنس از سوی مشتری 5/11 1 عدم سوء‌استفاده فروشنده از ضعف اطلاعات / دانش مشتری در مورد محصول 3/46 2 اقاله X2 = 31.73; d.f = 1; Sig = 0.00 پذیرش برگشت محصول مطابق شرایط اعلام‌شده 1/67 1 پذیرش برگشت محصول حتی خارج از شرایط اعلام‌شده 1/33 2 صداقت و راستگویی X2 = 162.08; d.f = 2; Sig = 0.00 پاسخ صادقانه به سؤال‌های مشتری 1/70 2 ارائه اطلاعات درست در مورد کشور محل ساخت محصول 2/73 1 ارائه اطلاعات درست در مورد ویژگی‌های عملکردی محصول 1/57 3 برخورد خوب X2 = 55.94; d.f = 2; Sig = 0.00 گوش دادن دقیق به خواسته و سؤال‌های مشتری 1/59 3 عدم تبعیض فروشنده در تعامل با مشتریان 2/24 1 خوش‌رویی و ادب در برخورد با مشتری 2/17 2 عدم سودجویی X2 = 1.2; d.f = 3; Sig = 0.75 عدم احتکار محصولاتی که قیمت آنها رو به افزایش است 2/51 2 عدم‌معرفی محصول سودآورتر به‌جای محصول مورد نیاز مشتری 2/46 3 عدم تبانی بین فروشنده‌ها در افزایش قیمت محصولات کمیاب 2/57 1 عدم افزایش قیمت محصول در صورت اطلاع از تمایل مشتری به محصول 2/46 4 وفای به عهد X2 = 8.38; d.f = 2; Sig = 0.01 پایبندی فروشنده به تاریخ تحویل محصول فروخته‌شده 1/91 3 پایبندی فروشنده به‌نحوه پرداخت هزینه حمل محصول فروخته‌شده 2/15 1 پاسخ‌گویی فروشنده در قبال ضمانت محصول 1/94 2 نتیجه پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد اصلی رفتار اخلاق اسلامی فروش و میزان رعایت آنها در صنف لوازم خانگی انجام شد. با ‌توجه به ضعفِ مطالعاتی در این حوزه، در مرحله اول برای شناسایی رفتارهای اخلاق اسلامیِ فروش از مطالعات کتابخانه‌ای و رجوع به منابع اسلامی معتبر از‌جمله قرآن، نهج‌البلاغه، وسائل‌الشیعه، غررالحکم و دررالکلم، المکاسب، مجمع‌البیان، اخلاق در قرآن، من لایحضره الفقیه، الفروع من الکافی، بحارالأنوار، میزان‌الحکمه، شرح اللعمه، کنزالعمال، تحف‌العقول و بسیاری از منابع دیگر استفاده شد. خروجی این مرحله، مجموعه‌ای شامل 21 رفتار اخلاق اسلامی در زمینه فروش بود. رفتارهای مذکور در قالب شش طبقه اصلی شامل: عدم فریب، اقاله، صداقت و راست‌گویی، برخورد خوب، عدم سودجویی و وفای به عهد تقسیم‌بندی شد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که از بین شش رفتار اخلاقی، دو رفتار برخورد خوب با مشتری و وفای به عهد از طرف فروشندگان لوازم خانگی در حد بالاتر از متوسط رعایت می‌شود. یافته‌ها همچنین نشان داد که رفتارهای عدم فریب، اقاله و عدم سودجویی رعایت نمی‌شوند و رفتار صداقت و راست‌گویی نیز در ‌حد متوسط رعایت می‌شود. آزمون فریدمن، اولویت رعایت رفتارهای اخلاقی را از زیاد به کم بدین صورت نشان داد: 1. وفای به عهد، 2. برخورد خوب، 3. صداقت، 4. عدم فریب، 5. عدم سودجویی، 6 . اقاله. همان‌طور که مشاهده می‌شود، میزان رعایت رفتار اخلاقی وفای به عهد، بالاترین اولویت را به خود اختصاص داده است. این امر حکایت از آن دارد که گویه‌های موجود در این بعد تا حد زیادی بین فروشندگان لوازم خانگی رعایت می‌شود. یکی از مواردی که بازدیدکنندگان، امتیاز بالایی برای آن در ‌نظر گرفته‌اند، پایبندی فروشنده به نحوه پرداخت هزینه حمل محصول فروخته‌شده در کنار پاسخ‌گویی در قبال ضمانت محصول است. شاید یکی از دلایلی که می‌توان برای رعایت نمودن این موارد از سوی فروشندگان در نظر گرفت، مدوّن و مکتوب بودن آنها باشد. به عبارت دیگر، فروشنده در بیشتر موارد مجبور به عمل به تعهدات این‌چنینی است. این در‌حالی است که در مورد سایر ابعاد، بیش از آنکه تعهد قانونی ملاک باشد، تعهد اخلاق فروشنده تعیین‌کننده است. پس از وفای به عهد، آنچه فروشندگان لوازم خانگی در درجه بالایی رعایت می‌کنند، برخود خوب و مناسب است. در این بعد از مجموع سه‌گویه، دو  گویه آن یعنی عدم تبعیض فروشنده در تعامل با مشتریان و خوش‌رویی و ادب در برخورد با مشتری توانسته‌اند اولویت بالایی را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که میزان گوش دادن دقیق به خواسته‌ها و سؤالات مشتری در حد متوسط تلقی شده است که شاید بتوان آن را تا حدی به شلوغی مکان‌های فروش و رسیدگی هم‌زمان یک فروشنده به خواسته‌های چند مشتری مرتبط دانست. در‌خصوص رفتار اخلاقی صداقت و راست‌گویی می‌توان به نمره بالایی که بازدیدکنندگان برای ارائه اطلاعات درست در مورد کشور محل ساخت محصول در نظر گرفته‌اند، اشاره کرد. نمره بالای این گویه نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان معتقدند فروشندگان در گفتنِ نامِ کشور تولیدکننده محصول، صادقانه رفتار می‌کنند. در عین حال، نمره پایین برای گویه ارائه اطلاعات درست در مورد ویژگی‌های عملکردی محصول جای بسی تأمل دارد. مقایسه این دو وضعیت نشان می‌دهد که اغلب فروشندگان درباره موارد ملموس و غیر قابل انکار ـ به‌دلیل درج روی بسته‌بندی محصول ـ همچون کشور تولیدکننده محصول، صداقت را رعایت نموده‌اند؛ اما در مواردی که تا حدی چالشی بوده و به عبارت دیگر فضا برای عدم ‌صداقت مهیا است ـ مانند ویژگی‌های عملکردی محصول که امری ذهنی است ـ خود را چندان متعهد به رعایت اصول اخلاقی نمی‌دانند. درباره رفتار اخلاقی عدم فریب ـ که از دید مشتریان رعایت نمی‌شود ـ از بین شش گویه در نظر گرفته‌شده، تنها امکان بررسی و ارزیابی جنس از سوی مشتری رعایت می‌شود. نگاه دقیق‌تر به گویه‌های این بُعد نشان می‌دهد که قسم خوردن هنگام فروش محصول برای قانع کردن مشتری و تلاش برای پنهان کردن عیوب احتمالی آن تا حد بالایی بین فروشندگان لوازم خانگی رواج دارد. لذا توجه به این شاخص‌ها و نیز در نظر گرفتن تدابیر لازم برای فرهنگ‌سازی در این زمینه الزامی می‌نماید. یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود، در نظر گرفتن فعالیت‌ها و دوره‌های آموزشی (به شیوه‌های مختلف) برای فروشندگان است. مشتریان همچنین اشاره کرده‌اند که رفتار اخلاقی عدم سودجویی تا حد بسیار بالایی بین فروشندگان لوازم خانگی رعایت نمی‌شود؛ به‌طوری‌که از چهار گویه که برای سنجش این بعد در نظر گرفته شده بود، هیچ‌کدام نتوانستند نمره‌ای بالاتر از میانگین کسب کنند. به عبارت دیگر، بازدیدکنندگان، فروشندگان صنف لوازم‌خانگی را افرادی منفعت‌طلب و سودجو می‌دانند که جز به مال‌اندوزی خویش نمی‌اندیشند. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، در آیات متعددی از قرآن کریم و همچنین احادیث معتبری از ائمه اطهار، سودجویی بیش از حد تجار سرزنش شده است. بنابراین شاید عدم آگاهی فروشندگان از این احکام دینی در بسیاری از موارد زمینه لغزش آنها را فراهم آورده است. در نهایت، این بعد اقاله است که کمترین امتیاز و اولویت را از نظر رعایت فروشندگان به خود اختصاص داده است و مشتریان اعتقاد محکمی دارند که فروشندگان پذیرش برگشت محصول مطابق شرایط اعلام‌شده و پذیرش برگشت محصول حتی خارج از شرایط اعلام‌شده را به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌کنند. با توجه به ماهیت اسلامی بودن نظام حکومتی کشور و نیز مسلمان بودن قریب به اتفاق شهروندان ایرانی پیشنهاد می‌شود که مطالعه‌ای مشابه با پژوهش حاضر به‌منظور شناسایی اخلاق اسلامی نیروی فروش در سایر صنوف و مشاغلی که مخاطب عمده آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، انجام شود. نکته پایانی اینکه ازجمله محدودیت‌های این پژوهش، پراکندگی بالای مشتریان لوازم ‌خانگی در سطح شهر تهران و در اختیار نبودن فهرست کامل این مشتریان جهت نمونه‌گیری بود که محققان را مجبور به استفاده از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی از شاخه ساده / راحت نمود. منابع و مآخذ قرآن کریم.
نهج‌البلاغه، 1374، ترجمه عبدالمجید معادیخواه، تهران، ذره.
ابن‌بابویه، محمد بن علی، 1404، من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین.
ابن‌بابویه، محمد بن علی، 1403، کتاب الخصال، مصحح جواد غفاری، قم، جماعه المدرسین.
ابن‌ماجه، 1429، سنن ابن‌ماجه، قاهره، جمعیه المکنز الإسلامی.
ابن‌مسکویه، ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب، 1384، تهذیب الاخلاق و تهذیب الاعراق، قم، زاهدی.
ابن‌هندی، حسام، 1985، کنز العمال، بیروت، مؤسسه الرساله.
انصاری، مرتضی، 1386، کتاب المکاسب، قم، مکتبه العلامه.
تقی‌زاده، هوشنگ و غلامرضا سلطانی فسقندیس، 1389، «تأثیر اخلاق کسب و کار بر مسئولیت اجتماعی بنگاه»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شماره 3 و 4، 103 ـ 94.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، 1366، غررالحکم و دررالکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
حر عاملی، محمد ابن حسن، 1403، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تصحیح و پژوهش عبدالرحیم ربانی شیرازی، تهران، مکتبه الاسلامیه.
حرّانی، ابومحمد، 1385، تحف العقول، ترجمه صادق حسن‌زاده، قم، آل‌علی(علیه السلام)، چ 6.
حیدری نراقی، علی محمد، 1384، آیین تجارت از دیدگاه اسلام، قم، ناشر، مهدی نراقی.
زین‌الدین بن علی، شهید ثانی، 1377، تحریر الروضه فی شرح اللمعه، تهیه‌کننده: علیرضا امینی و محمدرضا آیتی، ویرایش دوم، تهران، سازمان مطاله و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
طبرسی، فضل بن حسن، 1372، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ویرایش دوم، تهران، ناصرخسرو.
فیض‌کاشانی، ملامحسن، 1380، حقایق، ترجمه محمدباقر ساعدی خراسانی، تهران، کتابخانه علمیه اسلامیه.
فیض‌کاشانی، مولی محسن، 1361، المحجه البیضاء فی تهذیب الأحیاء، مصحح علی‌اکبر غفاری، قم، انتشارات جامعه مدرسین قم.
قحف، منذر، 1384، «دین و اقتصاد: نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی»، اقتصاد اسلامی، ترجمه سید محسن میرمعزی، سال 5، شماره 18.
کرمی، محمد مهدی و محمد پورمند، 1380، اقتصاد اسلامی، تهران، سمت، چ 1.
کلینی، محمد بن یعقوب، 1366، الفروع من الکافی، ترجمه علی‌اکبر غفاری، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمدباقر، 1403، بحارالانوار الجامعه لدرر أخبار الائمه الاطهار، بیروت، مؤسسه الوفاء.
مستغفری، عفر بن محمد، 1385، طب النبی، ترجمه محمدجعفر واصف، قم، مؤمنین.
معین، محمد، 1371، فرهنگ فارسی، تهران، امیرکبیر.
مکارم شیرازی، ناصر، 1377، زندگی در پرتو اخلاق، قم، نسل جوان.
مکارم شیرازی، ناصر، 1382، اخلاق در قرآن، قم، انتشارات مدرسه الامام علی ابن ابیطالب.
Abratt, R. & Penman, N, 2002, “Understanding Factors Affecting Salespeople’s Perceptions of Ethical Behavior in South Africa”, Journal of Business Ethics, 35, 269 - 680.
Ahmad, M. ,1995, Business Ethics In Islam, IIIT, Pakistan, Islamabad.
Al-Ukhuwa, Diya’al-Din Muhammad Ibn, 1983, The ma’alim al-Qurba fi Ahkam al-Hisbah, by Reuben Levy ed. (Luzak, London).
Boedecker, K. A., Morgan, F. W. & Stoltman, J.J. ,1991, “Legal dimensions of salesperson’s statements: a review and managerial suggestions”, Journal of Marketing, 55, 70 - 80.
Dabholkar, P.A. & Kellaris, J.J. ,1992, “Toward Understanding Marketing Students' Ethical Judgment of Controversial Personal Selling Practices”, Journal of Business Research, 24, 4 (June), 313 - 329.
Epstein, E. M. ,2002, ‘Religion and Business - The Critical Role of Religious Traditions in Management Education” Journal of Business Ethics 38, 91 - 96.
Futrell, C.M. ,2002, Fundamentals of Selling: Customers for Life, 7 th ed., McGraw -Hill, New York, NY.
Gundlach, G.T. & Murphy, P.E. ,1993, “Ethical and Legal Foundations of Relational Marketing Exchanges”, Journal of Marketing, 57, 35 - 46.
Hassan, A., Chachi, A. & Abdul Latiff, S, 2008, Islamic Marketing Ethics and Its Impact on Customer Satisfaction in the Islamic Banking Industry, Journal of Islamic Econ, 21 (1), 27 - 46.
Lagace, R. R., Dahlstrom, R. & Gassenheimer, J. B. ,1991, “The Relevance of Ethical Salesperson Behavior on Relationship Quality: the Pharmaceutical Industry”, Journal of Personal Selling & Sales Management, 11, 39 - 47.
Roman, S. & Ruiz, S. ,2005, “Relationship Outcomes of Perceived Ethical Sales Behavior: the customer’s perspective”, Journal of Business Research, 234 - 253.
Saeed, M., Ahmad, U.Z. & Mukhtar, S.M, 2001, International Marketing Ethics form an Islamic Perspective: A Value-Maximization Approach, Journal of Business Ethics, 32, 127-142.
Shaw, W. H & Barry, V.B , 1995, "Moral Issues in Business", Belmond, California: Wadsworth Publishing Company. p.3.
Singhapakdi, A., Vitell, S.J. & Franke, G.R. ,1999, “Antecedents, consequences, and mediating effects of perceived moral intensity and personal moral philosophies”, Journal of the Academy of Marketing Science, 27 (1), 19 - 36.
Wotruba, T. ,1990, “A comprehensive framework for the analysis of ethical behavior, with a focus on sales organisations”, Journal of Personal Selling & Sales Management, 10, 29 - 42. شهریار عزیزی: استادیار بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی رضا قنبرزاده میاندهی: دانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی سینا فخارمنش: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش‌نامه اخلاق 19 انتهای متن/

93/11/01 - 06:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن