محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832480430
حجتالاسلام علیاکبر رشاد: غرب در برابر منطق اسلام دچار فقر فکری است/رفتارهای ضداخلاقی برخی کشورها در قرن21 باعث تأسف است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام علیاکبر رشاد:
غرب در برابر منطق اسلام دچار فقر فکری است/رفتارهای ضداخلاقی برخی کشورها در قرن21 باعث تأسف است
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید حقی به عنوان دینداری نظیر حق آزادی، آگاهی و برخورداری از صلح و عدل از طریق مجامع جهانی پیگیری و تصویب شود تا از رهگذر تمسک بدان، از تعرض به دین و دینداری جلوگیری شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، نظر به اهانت برخی مطبوعات غربی به ساحت قدسی حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و وقایع اخیر سامرا و توهین وقیحانه عمال آمریکایی به بارگاه مقدس امامین عسکریین، ماهنامه زمانه گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری گفتوگوی ادیان و تمدنها انجام داده است که با هم میخوانیم: آیا دینگرایی ذاتی آدمی نیست؟ و دینداری حق طبیعی همه انسانها به شمار نمیرود؟ اگر پاسخ عقل سلیم مثبت است، پس باید پرسید که چرا نظامهای حقوقی دنیای مدرن، این فطریترین و عمیقترین حق طبیعی انسان را مورد شناسایی و دفاع قرار نمیدهند؟ در فضای موجود بینالمللی، زراندوزان و زورمداران جهان چنان بر ایده برخورد فرهنگها و تمدنها پای میفشارند که برای مواجهکردن ملتها و پیروان ادیان و مذاهب با یکدیگر و اثبات نظریه خود، هر گونه توهین، توطئه و جنایتی را تجویز میکنند. اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام و تخریب بارگاه ملکوتی پیشوایان معصوم شیعیان جهان را چگونه میتوان برآیند دنیای متمدنی به حساب آورد که آزادی و امنیت انسان را شعار خود قرار داده است، آغوش اندیشه اسلامی در طول تاریخ به روی همه منتقدان باز بوده است، اما میان توهین و دشنام با نقد و بررسی تفاوتی از زمین سخافت تا آسمان کرامت است. در اسلام، انسان از کرامت ذاتی برخوردار است *جناب آقای رشاد، چنانکه مستحضر هستید مدتی است در اینسو و آنسوی غرب و در نشریات آن دیار به شیوههایی سخیف به ساحت قدسی حضرت نبیاکرم(ص) اهانت میشود. اخیرا در واقعهای تکاندهنده، حرم امامین عسکریین در شهر سامرا مورد حملات تروریستی و تخریبی قرار گرفت و با این اعمال به اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان و به ویژه شیعیان آشکارا توهین روا شد، با نظر به اینگونه وقایع، لطفاً بفرمایید مبنا یا مبانی جرمانگاری توهین به انبیا و معصومین و احیاناً دیگر آحاد انسانی چیست؟ -در اسلام، انسان از کرامت ذاتی برخوردار است؛ از اینرو در هیچ مکتب و مذهبی حرمت و حریم انسان هرگز به پایه مکتب ما نمیرسد. قرآن فرموده است: «... من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانّما قتل الناس جمیعا و من احیاها فکانّما احیا الناس جمیعا (مائده/32): هر کس فردی را بکشد، گویی همه مردم را کشته است و هر آنکه فردی را زنده کند، گویی همه مردم را زنده کرده است.» از این آیه، اصلی بهدست میآید که علامه جعفری از آن اصل به «¥ = 1» تعبیر کرده است. این آیه میگوید: هر کس یک انسان را به ناحق بکشد، گویی همه بشریت را کشته است، کما اینکه اگر کسی یک فرد را احیا کند و نجات دهد، گویی همه مردم را نجات داده، یعنی ارزش نفس انسانی بینهایت است و یک نفر برابر است با همه بشریت؛ پس ارزش ذاتی بشر، بینهایت است. حیثیت و آبروی یک انسان هم به اقتضای همان حرمت و ارزش ذاتی او، بسیار بالا است و همانگونهکه نقض حریم نفس و ذات انسان ممنوع و جرم بزرگی قلمداد میشود، نقض حریم حیثیتی انسانها هم همینگونه است. در آیه 11 سوره حجرات خداوند متعال در باب حریم حیثیت آدمی چند اصل و قانون را بیان کرده است: 1ــ «لایسخر قوم من قوم»؛ گروهی گروه دیگر را استهزاء نکند. 2ــ «ولاتلمزوا انفسکم»؛ از همدیگر عیب جویی نکنید. 3ــ «ولاتنابزوا بالالقاب»؛ لقبهای زشت به هم ندهید. بعد از ذکر این اصول و قوانین، آیه با این عبارت تمام میشود: «اگر کسی توبه نکند، او ستمگر است»؛ یعنی این قوانین نباید نقض شود؛ چون حفاظت از حریم و حرمت آحاد انسانی لازم و نقض آن جرم است و مرتکب جرم باید توبه کند، والا باید کیفر شود. این قبیل جرمها در زمره ظلم قرار میگیرند و در حقوق اسلامی، ظلم بزرگترین جنایتها و جرمها محسوب میشود. اینکه در حقوق اسلامی (که از کلام خدا نشأت گرفته است)، این همه نسبت به توهین، تحقیر، تهمت، افترا، سب و ناسزا حدّت و شدّت نشان داده میشود و این رفتارها و جرمها سنگین انگاشته میشود و برای هر نوع و هر مرتبهای از مراتب آنها، مجازات و کیفری جعل شده است، کلاً از توجه به اهمیت ارزشی انسان و کرامت انسانی ناشی میشود، اما فراتر از این، آنگاه که سب، ناسزا، توهین و تحقیر متوجه انسانهای والا و آسمانی و معصومین میشود، جرم مضاعف میشود؛ چرا که در اینگونه موارد در واقع حریم دین و حریم آورندگان و نگاهبانان وحی الهی مورد خدشه قرار میگیرد و لذا جرم سنگینتر میشود. سبالنبی با تحقق صفات و شرایط لازم، جرم بزرگی محسوب میشود و حکمش اعدام است *در فقه اسلامی چه حکم یا احکامی برای جرم توهین و سب انسانها و اولیای الهی مطرح شده است؟ لطفاً در این زمینه هم توضیح بفرمایید. -در فقه ما همه اشکال و انواع سب یا دشنام به دیگری، ممنوع است، سب و ناسزا گفتن به انسان مؤمن، تحریم شده و کیفرش تعزیر است (تعزیر پایینتر از حد است). حتی از سب کفار و ناسزا گفتن به آنان هم در قرآن نهی شده و تأکید شده است، کسانی را که جز خدا را میخوانند و موحد نیستند، دشنام ندهید؛ زیرا چه بسا این ناسزاگوییها باعث شود، آنها از سر جهل به خدا دشنام دهند، در فقه ما حتی ناسزاگویی کافر به کافر دارای حکم است؛ خصوصاً اگر این ناسزاگویی موجب فتنه و عوارض اجتماعی شود، حاکم موظف است با مسأله به نحوی مناسب مقابله کند، سب معصومین، انبیا، رسول خاتم(ص)، ائمه(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) دارای مجازات و کیفرهای شدیدی است؛ البته در صورتی که تمام شرایط جرم تحقق یافته باشد، اگر کسی از سر علم، عمد و عناد، نبی و معصوم را سب کند، مرتکب جرم بزرگی شده و جرم او دارای کیفر سنگینی است؛ البته اگر از سر جهل یا بدون قصد و از روی غفلت مرتکب سب شده باشد، عمل او جرم قلمداد نمیشود، به اجماع همه فقهای فریقین (شیعه و سنی) سبالنبی با تحقق صفات و شرایط لازم، جرم بزرگی محسوب میشود و حکمش اعدام است. ما، بین انبیا هیچ تفاوتی قائل نیستیم؛ یعنی اگر به حضرت عیسی(ع) هم اهانت شود، جرم را همان مقدار سنگین میدانیم که به ساحت حضرت محمد(ص، و اگر ناسزا و اهانت و تحقیر بر ساحت حضرت موسی(ع) روا داشته شود، به همان اندازه مهم است که به ساحت نبی خاتم(ص) و نیز اگر به ساحت مریم(س) اهانتی و جسارتی روا شود، مثل اهانت به ساحت حضرت زهرا(س) است و حکم همه این موارد، بنا به نظر مشهور، مساوی خواهد بود. باید از وقوع این فاجعه به حال بشریت تأسف خورد *آیا جلوگیری از این رفتارها و جرمانگاری اهانت، نقض آزادی بیان بهشمار نمیرود؟ -متأسفانه بعضی کشورهای غربی از پارهای وقایع که در روزگار ما در راستای توهین به نبی اکرم(ص)، تعالیم الهی و مقدسات یکونیممیلیارد مسلمان در جهان رخ میدهند، با وقاحت دفاع میکنند. واقعاً باید از وقوع این فاجعه به حال بشریت تأسف خورد که در قرن بیستویکم رفتارهایی ضداخلاقی، ضدانسانی و وحشیانه از سوی برخی افراد، موسسات و یا حتی از ناحیه کشورهایی بروز میکند که مغرورانه مدعی تمدن و پیشرفت هستند، اما مرتکب رفتارهایی میشوند که بشر وحشی دور از فرهنگ و تمدن باستانی و بدوی نیز از ارتکاب آنها پرهیز داشته است، بیش از تأسف بر وقوع این فاجعه، باید به خاطر دفاع بیشرمانه برخی از این مدعیان تأسف خورد. به نظر من، فاجعه بالاتر، این است که از یک رفتار ضدانسانی، با پوشش حقوق بشر و تمدن دفاع میشود و آن را مقتضای آزادی قلمداد میکنند. اما آیا اجازه دادن به ترویج توهین، تحقیر و ناسزاگویی، واقعا نشانه آزادی بیان است؟ تعبیر آزادی بیان از دو واژه تشکیل شده است: آزادی و بیان. آزادی یعنی انسان آنچه را که میفهمد و میخواهد، بتواند بروز دهد، و بیان هم یعنی اظهار کردند. آزادی بیان، یعنی هیچ کس مانع اظهار دیگران نشود. در ترکیب مذکور آنچه علاوه بر توضیح مفهوم دو واژه آزادی و بیان باید مورد توجه قرار گیرد، متعلق آزادی بیان است؛ یعنی باید معلوم شود که این آزادی برای بیانِ «چه چیزی» است. برای پاسخ به این سؤال، باید منشأ آزادی را دریافت؟ منشأ این حق، کرامت انسان است؛ یعنی گفته میشود انسان از آنجا که دارای عقل است، پس میفهمد و چون میفهمد پس کرامت دارد (یعنی فرق آدمی با حیوان در واقع با لحاظ این دو حیث شخصیت انسانی او است) و سپس گفته میشود چون انسان میفهمد و کرامت دارد، پس حق دارد فهمیده خویش را بازگو کند. پس متعلق آزادی بیان، فکر است که یک دستاورد متعالی انسانی است، فکر ارزشمندترین پدیده انسانی و بالاترین برون داد، دستاورد و محصولی است که از انسان باکرامت و دارای جایگاه رفیع صادر میشود. غرب مغرور ارتکاب هر جنایتی را آزادی مینامد و از هر جرمی به نام دموکراسی دفاع میکند پس در حقیقت آزادی بیان از آن جهت مجاز و محترم است که متعلق آن محترم است. چون فکر ارزشمند است، بیان آن نیز مجاز بلکه لازم است اما اگر کسی به جای بیان اندیشه و فکر که بالاترین فرآورده کرامت و کمال آدمی است، فحش و ناسزا و طعن و لعن اظهار و اشاعه دهد، آیا این هم محترم و مجاز است؟ آیا فحاشی، ناسزاگویی، توهین و لعن، اصلا حائز ارزش است تا لازم باشد یک فرد آن را بیان کند؟! اگر اظهار هر چیزی از آنجهتکه اظهار کردنی است، محترم قلمداد شود، پس اظهار و صدور هر قول و فعلی باید آزاد باشد! من از مدافعان حقوق بشر که از این شعار و نیز از این قبیل فجایع و رفتارهای مادون بدوی حمایت میکنند، میپرسم: آیا آنها به همه لوازم آزادی بدین معنا تن در میدهند؟ آیا اگر کسی در مقابل خود آنها بایستد و عبارات و واژههای رکیک به زبان آورد و دشنامهای قبیحی را نثار آنها کند، آیا برای آنها قابل قبول خواهد بود و به روی فرد اهانتکننده و فحاش لبخند خواهند زد؟ آیا در قوانین کشورهای غربی ضابطهای وجود ندارد که اگر کسی به دیگری دشنام داد، آن فرد بتواند شکایت کند؟ قطعاً این رفتارها جرم محسوب میشود. اما چگونه است که ارتکاب این اعمال شنیع را نسبت به پیامبری که علاوه بر پیامبر بودن، منشأ خدمات بزرگی برای بشریت بوده؛ خدماتی که هیچ انسانی نمیتواند آنها را انکار کند، جرم تلقی نمیکنند؟! آنها از مقدسترین ارزشها برای دفاع و توجیه نامقدسترین رفتارها استفاده میکنند. غرب مغرور ارتکاب هر جنایتی را آزادی مینامد و از هر جرمی به نام دموکراسی دفاع میکند، آنها در هر جای عالم جنگ و خونریزی و قتل و غارت راه میاندازند و این اعمال خود را دفاع از دموکراسی و حفاظت از منافع مینامند، اما آیا اگر کسی در خیابان به یکی از آنها رسید و سیلی جانانهای به گوش آنها نواخت، خواهند پذیرفت که این نیز اقتضای آزادی است و آیا به جای اعتراض، به فرد مذکور با این توجیه که از آزادی استفاده کرده است، لبخند خواهند زد؟ من میپرسم آیا لطمهزدن به وجود مادی آدمی جرم بزرگی است یا خدشهواردکردن به شخصیت باطنی فرد که نفس او است؟ انسان تعجب میکند که چطور مدعیان تمدن و دفاع از حقوق بشر، کرامت انسان، آزادی، دموکراسی و صلح، چنین حرفهای بیپایه و مایه بلکه سخیف و کثیف را میزنند! *جنابعالی آیا پیشنهاد حقوقی خاصی برای پیشگیری از اینگونه رفتارهای ضد دینی ارائه میفرمایید؟ -میدانیم آدمی، ذاتمند است؛ یعنی دارای سرشت و صفات ثابت است. از جمله عناصر ذاتی و سرشتی انسان، صفت دینگرایی و دینداری او است. دین همزاد بشر است و تاریخ بلند حیات، گواه آن است که هرگز آدمی فاقد دین نبوده است. هر چند انسان ممکن است در تشخیص مصداق دین و خدا خطا کرده و غیر دین را به جای دین و غیر خدا را به جای خدا برگزیده باشد، اما هرگز بیدین و بیخدا نبوده است. حتی در جوامع ظاهرا ملحد نیز ناخودآگاه، چیزی دیگر ــ آنهم به طور موقت و مقطعی ــ به جای دین و خدا نشسته است و بازهم در نهایت آنچه نمایان است، حضور «خدا» است. چرا باید ملحدان اجازه داشته باشند به دین و دینداری تعرض کنند به دلیل فطرتمندی بشر، دین نیز فطرت نمودن است. حکمت، عدالت و رحمت الهی نیز اقتضا میکند که دین الهی با فطرت آدمی، تلائم کامل داشته باشد؛ به عبارتی ابلاغ دین و آموزههای ناسازگار با فطرت بشر، اصلاً با صفات مسلم الهی سازگار نیست. گرچه عناصر بسیار دیگری مانند زیباییشناسی، زیباییگرایی، علمخواهی، عشق به کمال، عدالتطلبی، علاقه به صلح، حقگرایی، خیراندیشی و آزادیخواهی نیز وجود دارند، اما به نظر من علاوه بر آنکه این موارد و سایر امور فطری حتما اجزائی از تعالیم دینی هستند، مجموع دین، از لحاظ فطریبودن بسی عمیقتر و وسیعتر از دیگر عناصر است. با توجه به این مقدمات، باید گفت وقتی در حقوق اساسی بشر، حق آزادی، حق آگاهی و حق برخورداری از صلح و عدل را به رسمیت میشناسیم و جامعه جهانی و سازمانهای بینالمللی سعی میکنند از این حقوق دفاع و زمینه برخورداری همه آحاد بشر از آنها را فراهم کنند و همه ملل، ناقضان این حقوق را مجرم میشناسند، چرا نباید عنصر اساسی و عمیقی مانند فطرت دینگرایی بهعنوان حق دینداری، به رسمیت شناخته نشده و پاس داشته نشود؟ چرا باید ملحدان اجازه داشته باشند به دین و دینداری تعرض کنند و چرا برخی به نام یک دین به دین دیگر اهانت روا میدارند؟ ازاینرو باید حقی بهعنوان حق دینداری تعریف و از طریق مجامع جهانی، پیگیری و تصویب شود تا از رهگذر تمسک به آن، از تعرض به دین و دینداری و دینداران جلوگیری شود. البته این اقدام صرفاً یکی از راههای مقابله با این فجایع خواهد بود. آزادی بیان نقد، غیر از توهین و نقض حریم است *شما تصور میفرمایید انگیزه عاملان، آمران و مدافعان این اعمال و افعال، از دامنزدن به این رفتارها چیست؟ - از آنجا که اینک تکرار این رفتارها به معضلی جهانی تبدیل شده و جهان را در معرض یک جنگ جهانی قرار داده است، به نظر من این اعمال و مواضع، بهمنظور زمینهسازی برای تحقق پیشگوییهای هوسآلود پیامبران دموکراسی لیبرال در باب نزاع تمدنها و در راستای کمک به تحقق آرزوهای خام سیاستمداران سفیه آمریکایی صورت میگیرد. آیا مرتکبین این رفتارها تصور میکنند مسلمانان برای همیشه این اعمال را تحمل خواهند کرد؟ مطمئناً آنها در اشتباه هستند. اگر بر اثر این رفتارهای ضدبشری، یک فاجعه انسانی در جهان رخ دهد، مسئولیت آن بر عهده کیست؟ ازاینرو شخصاً معتقدم که آنها به دروغ وانمود میکنند که طرفدار صلح هستند. آنها با این جنگافروزیها در واقع آبروی خودشان را میبرند و با این رفتارها و مواضع، کذب ادعاهای خودشان را برملا میکنند. امروز برای اثبات یک افسانه تاریخی مانند هولوکاست همه سینه چاک میکنند و وقتی محققی تلاش میکند به روش علمی درباره آن به تحقیق بپردازد و در صورت علم به دروغبودن آن، با تکیه بر ادله تاریخی به انکار آن بپردازد، حتی قبل از اینکه محقق مذکور نتایج تحقیق خود را بیان کند، آنها این اقدام او را جرم میدانند!! اصلاً تردید در اینکه آیا آلمانیها یهودیان را کشتهاند یا نه، در برخی کشورها جرم انگاشته میشود و تردیدکنندگان مجازات میشوند! آیا این نشان نمیدهد که صهیونیستها پشت صحنه دو مساله (هم اهانت به پیامبراکرم(ص) و هم افسانه هولوکاست) را اداره میکنند؟! هم اکنون غربیهای مدعی تمدن و دموکراسی، راجع به این دو مساله دوگانه برخورد میکنند. دنیای غرب در برابر مسلمانان دچار مشکل و فقر فکری شده است ما مسلمانان نسبت به این واقعه اگر عکسالعمل نشان میدهیم، نه از آن جهت است که اسلام مورد نقد قرار گرفته بلکه از آن جهت است که حریم نبیاکرم(ص) مورد نقض قرار گرفته است. ما از نقد نمیهراسیم، در سراسر جهان، پیوسته هزاران جلد کتاب علیه اسلام و در خصوص افکار مطلق نبوت، توحید و اصول عقیدتی اسلام منتشر میشوند. حتی در ایران هم گاه کتب و مقالاتی علیه دین و مسلمات اسلامی منتشر میشوند، اما هیچکس با ناقد یک عقیده دینی برخورد نمیکند. پس آزادی بیان نقد، غیر از توهین و نقض حریم است. صدها موسسه در جهان علیه اسلام مشغول تحقیق هستند و کتاب منتشر میکنند اما حتی یک نفر هم به آنها تعرض نمیکند. توهین و توطئه از پایان منطق آغاز میشود. هرگاه منطق پایان میگیرد، فحاشی و توهین شروع میشود. در واقع باید گفت دنیای غرب در برابر مسلمانان و منطق نیرومند آنان، دچار مشکل و فقر فکری شده است. وقتی غربی ها مشاهده میکنند در شرایطی که خودشان از دموکراسی دم میزنند، مسلمانان عراق با یک رأی چشمگیر زمام امور را در دست میگیرند، ناراحت میشوند. وقتی عراقیها در رفتارشان دموکراسی را به نمایش میگذارند و لذا غربی ها هماکنون در جایگاه اشغال گران عراق تلقی میشوند، مسلما این مساله آنها را ناراحت میکند. در فلسطین انقلابیون و «حماسی»ها با رأی چشمگیری قدرت را قبضه کردند، در لبنان پیروان اهل بیت با رأی مردم جایگاه رفیعی را احراز کردند و در گوشه گوشه جهان، اندیشه اسلامی، به ویژه اندیشه متأثر از اهل بیت، پیشروانه براساس شعارهای آنها به کرسی فتح تکیه زدهاند. غربیها در مواجهه با این رویدادها، در شرایطی که مسلمانان در حوزه منطق جهان را سنگر به سنگر فتح میکنند، به جای تکیه بر فکر و نظر، از سر استیصال به توهین و توطئه متوسل شدند و بعد از افشای این توطئهشان در سطح جهان، وقتیکه دیدند از این جهت زیان کردهاند ــ یعنی میخواستند جنگ مسلمان و مسیحی را در دنیا به پا کنند، اما این خواسته آنها حتی مورد استقبال مسیحیان منصف واقع نشد و ارباب ادیان این رفتارها و اعمال را محکوم کردند ــ باز هم از سر استیصال فاجعه تلخ، تاریخی و تروریستی انفجار حرم حضرات امامین عسکریین و حضرت نرگس، مادر حضرت حجت(عج)، را پدید آوردند تا جنگ را به میان خود مسلمانان بکشانند و بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند و ازاینطریق توجه مسلمانان را از جایی به جای دیگر منتقل سازند، اما مسلمانان آگاهتر از آنان بودند و حکیمانه و صبورانه این دو فاجعه را تحمل کردند. مسلمانان در واقع خوندل خوردند و تلخی این دو فاجعه را بر خویش هموار کردند تا مبادا به بهانه این حوادث ــ که سوءنیت عناصر جنگطلب در پس آنها است ــ فاجعهای جهانی یا اسلامی رخ دهد. انتهای پیام/
93/10/30 - 10:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام علیاکبر رشاد: از وضع موجود علوم انسانی کشور راضی نیستم/نخبگان و دستگاهها درک درستی از تحول علوم
حجتالاسلام علیاکبر رشاد از وضع موجود علوم انسانی کشور راضی نیستم نخبگان و دستگاهها درک درستی از تحول علوم انسانی ندارندبدون تولید علوم انسانی اسلامی نمیتوان نظام را اسلامی کرد زیرا در تأسیس نهادها و تنظیم مناسبات باید از علوم انسانی استفاده کرد فقه و اخلاق اسلامی چتری بر سرحجتالاسلام فقیهی در گفتوگو با فارس: اساتید ششم و دانشجویان متاهل دهم فرودین به عمره اعزام میشوند/ اول اردیب
حجتالاسلام فقیهی در گفتوگو با فارس اساتید ششم و دانشجویان متاهل دهم فرودین به عمره اعزام میشوند اول اردیبهشت زمان اعزام دانشجویان پسررئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه دانشجویان پسر مجرد از اول اردیبهشت به عمره اعزام میشوند گفت دانشجویان متاهل از 10 فروردین و«اصلانی»: آدمهای قصهی فیلم «کوچهی بینام» محصول شرایطشان هستند/ «علیمردانی»:در جشنوارهی امسال رفتارهای شای
در نشست یک فیلم یک سلام اصلانی آدمهای قصهی فیلم کوچهی بینام محصول شرایطشان هستند علیمردانی در جشنوارهی امسال رفتارهای شایسته در برابر فیلمها نشان دهیم علیمردانی گفت خواهش میکنم امسال در جشنواره برخوردهای مناسب تری نسبت به فیلمها داشته باشید و در سالن با دست زجغرافیایی آذربایجانغربی، تبلور رشادت شهداست
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت عملیات کربلای 5 به گونهای بود که کسی تصور نمیکرد ایران بتواند بر دشمن چیره شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی سردار فضلی در یادواره نهمین سالگرد بزرگداشت شهدای عرفه که با حضور فرماحجتالاسلام مسائلی در گفتوگو با فارس: محتوای فرهنگی ـ هنری و دینی درباره وحدت کم تولید شده/بحث وحدت از فرآیند
حجتالاسلام مسائلی در گفتوگو با فارس محتوای فرهنگی ـ هنری و دینی درباره وحدت کم تولید شده بحث وحدت از فرآیندهای دولتی خارج شودحجتالاسلام مسائلی با بیان اینکه محتوای فرهنگی ـ هنری درباره وحدت کم تولید شده گفت این اقدامات کاری مهمتر از اقداماتی است که علما در مورد وحدت انجامحجتالاسلام قاضیعسگر: ایران پرچمدار وحدت است/درگیر فتنه تفرقه دشمن نشویم
حجتالاسلام قاضیعسگر ایران پرچمدار وحدت است درگیر فتنه تفرقه دشمن نشویمنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطاب به دانشجویان پذیرفته شده برای عمره گفت در این سفر مراقب باشید ما نباید درگیر فتنهای که دشمن برای تفرقه میان امت اسلامی ایجاد کرده است شویم به گزارش خبرنگار گروه دنماینده پارلمان عراق در گفتوگو با فارس تاکید کرد ضرورت تشکیل محور اسلامی-عربی جهت مقابله با تهاجم غرب و تروری
نماینده پارلمان عراق در گفتوگو با فارس تاکید کردضرورت تشکیل محور اسلامی-عربی جهت مقابله با تهاجم غرب و تروریسم منطقهاینماینده پارلمان عراق تشکیل محور اسلامی-عربی برای کاستن از فشار جهانی بر منطقه و در راس آن مبارزه با تروریسم منطقهای را ضروری دانست «عبد الرزاق الحدقایقی پیش صورت گرفت دیدار حجتالاسلام علیاکبری با نماینده ولی فقیه در گیلان
دقایقی پیش صورت گرفتدیدار حجتالاسلام علیاکبری با نماینده ولی فقیه در گیلانحجتالاسلام علیاکبری نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با آیتالله قربانی نماینده مردم گیلان دیدار کرد به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حجتالاسلام محمدجواد حاج علیحجتالاسلام موسوی در گفتوگو با فارس: ۱۲۰۰ منبع را برای گردآوری «تمام نهجالبلاغه» مطالعه کردم/ اصلا
حجتالاسلام موسوی در گفتوگو با فارس ۱۲۰۰ منبع را برای گردآوری تمام نهجالبلاغه مطالعه کردم اصلاح ایرادات نسخه سید رضیگردآورنده اثر تمام نهجالبلاغه گفت برای نگارش این اثر ۱۲۰۰ منبع را مطالعه کرده و ایرادات نسخه سید رضی از جمله تقطیع اشتباه در موضوعبندی و عدم ترتیب تاریخی راحجتالاسلام صالحی مطرح کرد موضع منفی اهل سنت نسبت به وهابیت/ ضرورت روشنگری توسط رسانه ملی
حجتالاسلام صالحی مطرح کردموضع منفی اهل سنت نسبت به وهابیت ضرورت روشنگری توسط رسانه ملیعضو پژوهشکده باقرالعلوم ع گفت برای تقریب بین شیعه و سنی در داخل کشور و روشنگری به منظور تفاوت بین اهلسنت و وهابیت باید هزینه کرد و به ویژه صدا و سیمای ملی از طریق شبکههای خود تبلیغات کندمدیرکل ارشاد اسلامی کردستان خبر داد برگزاری جشنواره منطقهای فرهنگ و ادبیات کردی «پرژه» در کامیاران
مدیرکل ارشاد اسلامی کردستان خبر دادبرگزاری جشنواره منطقهای فرهنگ و ادبیات کردی پرژه در کامیارانمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از برگزاری جشنواره بزرگ منطقهای فرهنگ و ادبیات کردی پرژه از سال آینده به صورت سالانه در کامیاران خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کامیارانمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی خبر داد فعالیت 6 شرکت فیلمسازی در آذربایجان غربی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی خبر دادفعالیت 6 شرکت فیلمسازی در آذربایجان غربیمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت شش شرکت فیلمسازی در آذربایجان غربی فعالیت میکند حجتالاسلام محمدباقر کریمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشتحجتالاسلام مشکانی خبر داد آغاز دوره آموزش مربی جنبشهای شبهمعنوی
حجتالاسلام مشکانی خبر دادآغاز دوره آموزش مربی جنبشهای شبهمعنویرئیس مؤسسه علوم راهبردی ادیان و جنبشهای انحرافی معراج گفت آموزش مربی جنبشهای شبهمعنوی آغاز شده و در حال ثبت نام از اساتید حوزههای علمیه تهران هستیم حجتالاسلام عبدالحسین مشکانی رئیس مؤسسه علوم رایادداشت/حجتالاسلام مسائلی مقابله با فتنهگران شیعه، تفرقهافکنی نیست!
یادداشت حجتالاسلام مسائلیمقابله با فتنهگران شیعه تفرقهافکنی نیست متأسفانه در سالهای اخیر در میان شیعیان نیز گروههای و جریانهایی به صورت برنامهریزی شده و هدفمند همراه با ترویج افراطگری مذهبی بر طبل تفرقه میان مسلمانان میکوبند خبرگزاری فارس ـ راهبرد فرهنگ همه میدتقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس سراسری نماز
تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس سراسری نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز برای هشتمین سال متوالی تقدیر شد به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در آیین برگزاری بیست و سومین اجلاس سراسری نماز که 10 و 1حجتالاسلام اختری در گفتوگو با فارس: اجازه ندهیم اختلافات فرعی علمای اسلام محل سوءاستفاده دشمنان شود
حجتالاسلام اختری در گفتوگو با فارس اجازه ندهیم اختلافات فرعی علمای اسلام محل سوءاستفاده دشمنان شوددبیر کل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت اختلافات فرعی و جزئی بین علمای اسلام همیشه هست باید مراقب باشیم این اختلافات محل منازعه و سوءاستفاده دشمنان اسلام نشود حجت الاسلام والمسلمین محرئیس جماعت علمای اهلتسنن عراق در گفتوگو با فارس رابطه قم و الازهر بسیار مهم است/دیپلماسی وحدت گشایشی در براب
رئیس جماعت علمای اهلتسنن عراق در گفتوگو با فارسرابطه قم و الازهر بسیار مهم است دیپلماسی وحدت گشایشی در برابر چالشهای جهان اسلامرئیس جماعت علمای اهلتسنن عراق با بیان اینکه الازهر موسسه و دانشگاه سنی مذهب معتدلی است که از سوی همه مردم مسلمان مورد قبول است گفت رابطه قم و الازه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها