تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799033410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده تخفیف لبنیات چیست؟!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: پشت پرده تخفیف لبنیات چیست؟!

پشت پرده تخفیف لبنیات چیست؟!

آمارها به خوبی نشان می‌دهد كه در طی سه الی چهار سال اخیر به دنبال افزایش‌های مكرر قیمت لبنیات حداقل شاهد افزایش بیش از ٢٢٠درصدی محصولات لبنی بودیم.


گویا قرار نیست بازار بلبشوی محصولات لبنی در ماه‌های پایانی سال ٩٣ نیز روی خوش به خود ببیند. تولید‌كنندگان محصولات لبنی به تازگی به استناد كاهش قدرت خرید مردم قیمت محصولات خود را كاهش داده اند؛ حتی از سوی این تولید‌كنندگان اعلام شده است كه این تخفیف‌های ویژه تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

بنا به گزارش‌هایی كه از بازار محصولات لبنی منتشر شده است نشان می‌دهد شركت‌های تولید‌كننده لبنیات به دلیل كاهش قدرت خرید و انباشته شدن تولیدات‌شان در انبارهای كارخانه‌های لبنی این تولیدات را با تخفیف پنج تا ٣٠ درصدی به فروش می‌رسانند و حتی این گروه قصد دارند تا برای افزایش مصرف تا پایان سال این روال تخفیفی خود را ادامه دهند.

برخی گزارش‌ها تایید می‌كند كه به دلیل كاهش تقاضا و انباشت مواد لبنی در كارخانه‌ها، صاحبان این صنایع برای فاسد نشدن محصولات، فرآورده‌های انباری‌شان را پیش از پایان تاریخ مصرف، زیر قیمت و با تخفیف می‌فروشند تا از زیان بیشتر جلوگیری كنند.

البته تخفیف مواد لبنی در برند‌های مختلف یكسان نیست و می‌توان گفت به‌طور متوسط انواع لبنیات همراه با تخفیف پنج تا ٣٠ درصدی به فروش می‌رود. همچنین با وجود كاهش قیمت لبنیات در برخی فروشگاه‌ها، قیمت این محصولات در مغازه‌های سطح شهر تغییری نكرده و با همان قیمت‌های قبلی فروخته می‌شود.

این روال تخفیفی كارخانجات لبنی در حالی است كه در ماه‌های ابتدای سال جاری این تولید‌كنندگان بارها خواستار افزایش قیمت محصولات تولیدی خود با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی شیر بودند. موضوعی كه موجب شد بارها به جنجال‌های رسانه‌یی مبدل شود. هر چند كه دولت مخالف این گرانی بود و هربار هم مقابل تولیدكنندگان مقاومت كرد اما در تابستان و زمانی كه جنجال استفاده از روغن گیاهی پالم در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. این تولید‌كنندگان بودند كه مورد اتهام قرار گرفتند و جلوی افزایش قیمت به صورت شفاف گرفته شد.

در همان زمان تولیدكنندگان محصولات لبنی كه با اتهام استفاده از روغن پالم در محصولات خود بازار تولیدی‌شان را از دست رفته می‌دیدند، به نوعی خود را مبرا از استفاده از این روغن می‌خواندند و با تبلیغات خاص سعی كردند نام برند خود را از لیست متهمان استفاده از روغن پالم خارج كنند، در عین حال در آن زمان تولید‌كنندگانی كه به دلیل دید منفی مصرف‌كنندگان با كاهش قابل توجه خرید مواجه شده بودند مجبور به كاهش تولید محصولات خود شدند تا پس از بازگشت آرامش به بازار بر موج قبلی روال تولیدی خود سوار شوند.

در آن زمان حتی برخی تولید‌كنندگان در عین حال كه خود را مبرا از استفاده از پالم می‌دانستند تاكید می‌كردند اگر از پالم استفاده نكنند تولید محصولات به نفع شان نیست و متضرر می‌شوند پس باید یا دولت با افزایش قیمت لبنیات موافقت كند یا اجازه استفاده از پالم را بدهد. زمانی كه دولت از موضع خود برای ثبات قیمت در این بازار كوتاه نیامد پس كم كم تولید‌كنندگان روال جدیدی را در تولیدات خود در پیش گرفتند.
 
از آن زمان بود كه گلایه مصرف‌كنندگان از تولیدكنندگان به سبب كم‌فروشی بالا گرفته و برخی تولید‌كنندگان بدون اینكه با قیمت محصولات خود بازی كنند از گرم‌های نهایی تولیدات‌شان كاستند. این كاهش گرمی محصولات اگر چه در دید اول اتفاق خاصی را متوجه این بازار نمی‌كند اما با توجه به حجم محصولات تولیدی رقم انتفاعی قابل توجهی را متوجه تولید‌كنندگان می‌كرد.

بر اساس این گزارش، البته شكایت‌ها و اولتیماتوم‌های دولتی هم نتوانست آنچنان این روال را متوقف كند تا اینكه مجددا در آبان ماه خبرهایی از گرانی مجدد محصولات لبنی به گوش رسید. ١٨آبان ماه سال جاری بود كه محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری فرآورده‌های لبنی در مصاحبه‌یی از ‌گرانی مجدد در بازار لبنیات خبر داد و گفت: «در صورتی كه كارخانجات شیرخام را ١٤٤٠ تومان خریداری كنند، حدود ۲۶ درصد به قیمت تمام‌شده تولید آن افزوده می‌شود.
 
٧٠ درصد قیمت تمام شده تولید فرآورده‌های لبنی وابسته به بهای شیرخام است و در صورتی كه كارخانجات این محصول را ١٤٤٠ تومان خریداری كنند، حدود ٢٦ درصد به قیمت تمام شده تولید آن افزوده می‌شود. در حال حاضر شیرخام با كیفیت، با بارمیكروبی زیر ١٠٠ هزار و چربی ٢/٣ درصد ١٢٥٠ تومان از دامداران خریداری می‌شود.»

وی البته در همان زمان به افزایش ١٥ درصدی قیمت پیش از این محصولات لبنی اشاره كرده بود و با تاكید بر اینكه افزایش قیمت لبنیات به صلاح مملكت نیست، گفته بود: «این محصولات سلامتی مردم را تضمین می‌كنند. علاوه بر این، ما میان دامدار و مصرف‌كننده قرار گرفته‌ایم و درد هر دو گروه را می‌فهمیم. تولید باید برای دامدار صرفه اقتصادی داشته باشد كه سرپا بماند.»

براساس گزارش منتشر شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در ٢٠ سال اخیر مصرف لبنیات و شیر تنها یك دهم درصد رشد داشته و سرانه مصرف آن یك سوم استاندارد جهانی است. این در حالی است كه در همان زمان كه زمزمه‌های گرانی لبنیات به گوش می‌رسید بخش‌های تغذیه‌یی وزارت بهداشت با ارایه آمارهایی از زیان‌های كاهش مصرف لبنیات و شیر خواستار ارایه یارانه دولت به لبنیات بودند تا جلوی زیان‌های تغذیه‌یی این موضوع را بگیرند.

در آن زمان عنوان شد كه بالارفتن خطر شكستگی استخوان و پا درد و كمردرد تنها بخشی از عوارض سوءمصرف كلسیم به شمار می‌رود و لبنیات نیز به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین لبنیات برای بدن انسان به شمار می‌رود.

آزادسازی قیمت شیر و لبنیات از حدود دو سال پیش همزمان با هدفمندی یارانه‌ها كلید خورد. همان زمان هم بسیاری از كارشناسان تغذیه معتقد بودند كه دولت باید روی تعدادی از مواد اصلی غذایی همچنان یارانه پرداخت كند و مانع افزایش قیمت این مواد غذایی شوند. نظرات كارشناسان اما نادیده گرفته شد و قیمت لبنیات نیز در كنار قیمت سوخت، حامل‌های انرژی و... افزایش پیدا كرد. در آن زمان وزارت بهداشت نیز به صف منتقدان پیوست و مخالفت خود را با افزایش قیمت لبنیات رسما اعلام كرد.

به عقیده مسوولان وزارت بهداشت گران شدن لبنیات شیب نزولی سرانه مصرف لبنیات را در كشور افزایش می‌داد و شیر، ماست، پنیر و... را از سفره بسیاری از خانواده‌ها حذف می‌كرد. خانواده‌هایی كه خرید لوازم غیر ضروری را به خرید و مصرف لبنیات ترجیح داده و به علت مقاصد اقتصادی و با بهانه صرفه‌جویی تصمیم به حذف لبنیات از سبد كالای خود گرفتند.

حال تولید‌كنندگان كه به دنبال افزایش قیمت بودند به یكباره مدافع مصرف‌كنندگان شدند و بدون اینكه دولت یارانه‌یی را به آنها اختصاص دهد خود به ارایه تخفیف‌های ویژه و افزایش زمان نگهداری محصولات خود شده‌اند روالی كه نشان از مصرف بیش از استاندارد مواد نگهدارنده دارد.

آمارها به خوبی نشان می‌دهد كه در طی سه الی چهار سال اخیر به دنبال افزایش‌های مكرر قیمت لبنیات حداقل شاهد افزایش بیش از ٢٢٠درصدی محصولات لبنی بودیم.

حال اینكه تولید‌كنندگان با وجود این افزایش قیمت‌ها، تا چندی پیش از زیان‌ده بودند تولید با این قیمت‌ها صحبت می‌كردند و حالا به دنبال كاهش قیمت و تخفیفات ویژه با نام دلسوزی برای مصرف‌كننده و افزایش سرانه مصرف لبنیات هستند جای تعجب دارد.





1393/10/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن