تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820754223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارکستر سمفونیک تهران پس از دو سال به رهبری شهرداد روحانی اجرا می رود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: درنشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک شهرداد روحانی ارکستر سمفونیک تهران پس از دو سال به رهبری شهرداد روحانی اجرا می رود نشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران امروز 24 دی‌ماه با حضور شهرداد روحانی؛ رهبر ارکستر، حمید اسفندیاری در تالار وحدت برگزار شد.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي ساعت 13:08

خبرگزاری پانا+

 به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ شهرداد روحانی در این نشست بیان کرد: ارکستر سمفونیکی در روزهای دوم وسوم بهمن برپا می شود در دو قسمت است که قسمت اول آن ارکستر زهی است و در بخش دوم آن برنامه موسیقی تعدادی از موسیقدان جهان است که البته قطعات به یاد ماندنی از اواخر دهه 50 تا کنون را در بر می گیرد.
وی با بیان اینکه بخشی از قسمت ابتدایی برنامه را ارکستر زهی تشکیل می دهد توضیح داد: برای ارکستر زهی مجموعه کارهایی را نوشته ام که فقط برای این ارکستر زهی و برای اولین بار است که اجرا می شود. همچنین  قطعاتی از باخ را اجرا می کنیم  که نمونه این کاررا نیز اهنگسازان بزرگی چون لئو فیوفسکی که رهبری ارکستر را نیز بر عهده داشته اند انجام داده است به گونه ای که کارهای باخ را که برای ارگ و پیانو نوشته شده بود نیز برای ارکستر سمفونیک به کار می گرفت. در کنار این نیز در قسمت اول قطعاتی از برنارد هرمان که بیشتر در زمینه موسیقی فیلم است و موسیقی فیلم سایکو ساخته الفرد هیچکاک را در کارنامه خوددارد را اجرا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: تمرینات این ارکستر از روز شنبه آغاز می شود و در نهایت نیز برای پنج شنبه و جمعه اجرا خواهیم داشت. ما برای اجرای قطعات نیاز به ارکستر بزرگ داریم و نوازندگان را از ارکستر های سمفونیک جمع آوری کرده ایم. اما برای این کار ما نیاز به نوازندگانی داشتیم که وقتشان خالی باشد که در هر صورت در حد توان موجود نوازندگان خوبی جمع آوری شده است.
شهرداد روحانی  که رهبری ارکستر سمفونیک یانی کریسومالیس را نیز برعهده دارد در خصوص این موسیقدان بیان کرد: یانی خود نیز نت خوانی بلد نیست که البته خود نیز به این نکته بارها اشاره داشته است. البته وی نیز تحصیلات اکادمیک نیز ندارد و تنهخا ذوق و قریحه آهنگسازی بالایی که دارد سبب شده است قطعاتی که می نوازد گل کند و دیده شود و این نیز عالی است که بدون که شخصی بتواند بدون تحصیلات آکادمیک در حرفه که مشغول به غعالیت است بدرخشد. البته اگر جدای از قریحه موسیقی علم آن را نیز یاد بگیرند این موسیقی کامل تر می شود . البته علم نیز نه معنای مدرک و یا نوازندگی در آکادمی معتبر بلکه اینکه وی خود در پی علم و فراگیری آن باشد کافی است چرا که مدرک برای خلاقیت موثر نیست و یانی نیز جز مجموعه کسانی است که اگرچه که تحصیلات آکادمی ندارد اما از کودکی در پی آن بوده است.
حمید اسفندیاری تهیه کننده و ناشر آثار شهرداد روحانی در ایران نیزدرادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری  در خصوص اقدامات صورت گرفته در کنسرت یانی برای اینکه مشکلاتی نظیر کنسرت کیتارو ایجاد نشود بیان کرد: ضمانت اجرایی پرداخت همه نوازندگان را بنده خود بر عهده می گیرم و اگر اخلای به وجود آید خود درخدمت هستم.
وی در ادامه درباره قیمت بالای بلیط ها گفت: اگر شما 35 تا 150 تومان را کل مبلغ بلیط ها در نظر بگیرید و از این میان میانگین انها را در نظر داشته باشد رقم آن محدود می شود و 35 هزار تومان در نظر گرفته شده برای این کنسرت کف قیمت است که در هیچ جایی چنین کنسرت هایی با مبالغ کم به فروش نمی رسد. البته هزینه و دریافتی یانی بالا نیست بلکه هزینه رفت و آمد این آهنگساز بالا است و طبیعتا این اتفاق به این شیوه تاثیر می گذارد.
 قاسمه میر فندرسکی نیز از دیگر افراد حاضر یافته در این نشست نیز در ادامه صحبت های اسفندیاری  توضیح داد: فکر نمی کنم هیچ اجحافی در حق مخاطبان وجود داشته باشد. چرا که 72 نفر نیز اعضای ارکستر هستند و هزینه تالار کشور نیز بالا است که علاوه بر این هزینه های دیگری چون هزینه تبلیغاتی نیز وجود دارد.
وی افزود: اجاره تالار وزارت کشور شبی 40 میلیون است که در مجموع مواردی که می خواهیم هزینه کنیم روی هم فته به مبلغی حدود 60 میلیون می رسد.
روحانی نیز در ادامه پرسش های خبرنگاران مبنی بر دعوت و حضور در ایران بیان کرد: در صورت دعوت با کمال میل می آیم و تنها شرطی که هر رهبر ارکستری علاقه دارد که آن را نیز داشته باشد این است که تعدادی نوازنده ارکستر داشته باشدکه به لحاظ اداری شرایط مناسبی داشته باشند.
این رهبر ارکستر سمفونیک در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: به طور اصولی دو نوع کار در نوشته هایم وجود دارد. اما همیشه نیز سعی ام بر این بوده است که شنوندگان را با نوعی موسیقی بی کلام  چون سازهای ارکستر سمفونیک که اشنایی کمتری در رابطه با آن وجود دارد آشنا کنم  و نمونه این نوع کارها را بیشتر برای مردمی که موسیقدان نیز بسازم.
وی ادامه داد: در مجموعه کارهای خود موسیقی های بسیاری دارم که بیشتر برای موزیسین ها اشناست و در ایران نیز کمتر با ان نوع کارها اشنا هستند اما اخیرا نیز مجموعه از کارهایم به صورت آلبوم در آمده است که نومونه هایی چون باغ ایرانی نیز در ان وجود دارد که مشتاقم شنونده از آن استقبال کند.
روحانی در خصوص ویزگی های نوازندگان ارکستر سمفونیک گفت: موافق نیستم با اینکه که گفته می شود ذهنیت نوازنده های ایرانی از آنچه در موسیقی هیا مطرح رخ می دهد دور است. برای نمونه اگر به برنامه های سالیانه ارکستر های درجه یک دنیا نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که آنها نیز یک یا چند برنامه موسیقی فیلم را نیز اجرا می کنند که این به این خاطر است که نوازنده ها به خصوص در اروپا و آمریکا سمفونی پنج بتهون را بارها زده اند و این کار طبیعتا برای موزیسین ها چیزهای تازه ای یاد می دهد.
وی افزود: تمام نوازنده هایی که قرار بر اجرای آنها است تحصیلات آکادمیک دارند. بنابراین از لحاظ تکنیکی این نوع اجراها توان بالایی می خواهد که این را نیز در نوازنده های ایران می بینم. آنچنان که در ارکستری که در خارج از کشور از آنها گذاشته شود متوجه می شویم که همپای نمونه های خارجی خود می توانند خود را نشان دهند. اما طبیعتا برای این نوع اجراها بهتر است که تمرین های بیشتری داشته باشیم که البته برای این همین کار اخیر مقدور نبود. در هر صورت هنر این کاردراین است که در سخت ترین شرایط آدم می تواند کار بزرگی را انجام دهد. چرا که در حدود دو سال ارکستر سمفونیک اجرا نداشته است و این خود نیز برای من جذاب و خوشایند است.
لازم به ذکر است که کنسرت ارکستر سمفونیک شهرداد روحانی طی روزهای دوم و سوم بهمن ماه سال جاری با تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی و با حضور نوازندگان مطرح ارکستر سمفونیک تهران  در تالار وزارت کشوربرگزار می شود.

 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن