تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837850541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معماران «چراغ خاموش» با رسانه روشن می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲



عضو هیئت‌ مدیره‌ی موسسه‌ی «معمار نشر» اظهار کرد: آرشیتکت زمانی که احساس کند با چراغ خاموش در تاریکی حرکت می‌کند، مسوولیت خود را درک نمی‌کند، اما زمانی که احساس کند زیر ذره‌بین قضاوت مردم است، کار خود را بهتر انجام می‌دهد. به گزارش ایسنا، کامران افشار نادری که در نوزدهمین نشست «بازآفرینی معماری ایرانی - اسلامی» سخن می‌گفت، تفکر در معماری برخی بناها را یک اصل مهم قلمداد کرد و گفت: اگرچه ساختمان‌سازی بسیار مهم و مفید است، ولی باید به‌عنوان یک هدف ثانویه در نظر گرفته شود، چراکه اصل معماری در تفکر ناب معماری است. در دوره‌های گذشته‌ی معماری تیموری و صفوی، تحول در معماری ابنیه خاص اتفاق افتاده، اما در معماری مسکونی این پویایی بسیار کمرنگ است و یک‌سری ساختمان‌های خاص هستند که دارای پویایی معماری بودند و به‌دنبال آن با یک تأخیری، تأثیراتش به حوزه‌های دیگر کشیده شد که البته این تأثیر لزوما معماری نیست، بلکه ممکن است در مسائل دیگر اجتماع خود را نشان دهد. او ادامه داد: بحث تحول در معماری باید روی معماری خاص باشد. اگر بخواهیم اتفاقی را در معماری ببینیم، باید این نقش را در بعد جهانی نگریست، چراکه نمی‌شود علم در یک کشور پیشرفت کند، بدون آن‌که این علم بخواهد در مقیاس جهانی تأثیرگذار باشد. معماری هم همین‌طور است. به‌طور کل، تمام شاخه‌های هنری زمانی می‌توانند رشد داشته باشند که این رشد در بعد بین‌المللی قابل ‌شناسایی باشد. افشار نادری تصریح کرد: رسیدن ایران به توسعه‌ی اندیشه با توجه به پیشینه‌ی تاریخی فرهنگ و هنر این سرزمین بسیار واضح است و می‌تواند کشور را به قطب فرهنگ و هنر در جهان تبدیل کند. او همچنین بیان کرد: کارکرد رسانه می‌تواند در پررنگ کردن جنبه‌های فردی در معماری و توضیح نقش معمار در جامعه که منجر به ایجاد منزلت معمار در اقشار مختلف جامعه می‌شود، تأثیرگذار باشد. در زمان‌هایی که ما رشد معماری داشتیم، یعنی در دوره تیموری و صفوی که امروز برای ما باعث افتخار شده و هویت خود را توسط آن‌ها شناسایی می‌کنیم، معمار نقش مهمی داشته و امروز شناسایی نقش معمار و ارزش‌گذاری نقش فرهنگی در جامعه برعهده رسانه است، چراکه با این اتفاق، آرشیتکت‌ها دیگر به‌دنبال مسائل خرد نخواهند بود و از سوی دیگر، احساس مسوولیت بیشتری می‌کنند. این کارشناس معماری خاطرنشان کرد: وقتی آرشیتکت احساس کند با چراغ خاموش در تاریکی حرکت می‌کند، مسوولیت خود را درک نمی‌کند، ولی زمانی که احساس کند زیر ذره‌بین قضاوت مردم است، سعی می‌کند کار خود را بهتر انجام دهد. نکته دیگر آن است که سطح توقع‌مان را از معماری بالا ببریم، چون می‌تواند نقش بسیار مهم ملی ایفا کند. در آینده، کشور ما می‌تواند یکی از مهم‌ترین مراجع معماری در دنیا باشد و دلیل آن متنوع بودن ترکیب جامعه است. در این جامعه، تفکر و ایدئولوژی نقش مهمی دارد. مردم ما انسان‌های بی‌توجهی نیستند و شما می‌توانید این توجه را در استقبال از اجلاس‌های بین‌المللی که در داخل کشور برگزار می‌شود، مشاهده کنید. چهره‌ای نه‌چندان زیبا از معماری در بخش دیگری از این نشست، مهندس احمد زهادی، مدیر دفتر فصلنامه «معماری و ساختمان و 2A»، آگاهی رسانه از مشکلات و معضلات جامعه را در بررسی یک مقوله مانند معماری بسیار مهم دانست و گفت: رسانه تخصصی اصولا در جایگاه حرفه‌ای‌ خود، مسوول هدایت جریان‌های اصلی آن حرفه است. حال درباره‌ی مبحث معماری، حرکت به‌سوی توسعه پایدار است که رسانه ما در جایگاه خود، معماری را از این دریچه مورد بررسی قرار می‌دهد. او افزود: با وجود ریشه کهن و اصالت معماری ایران، امروز شاهد چهره‌ای نه‌چندان زیبا از معماری در سطح کشور هستیم. امروز معماری از شهر تبعیت نمی‌کند وهمان‌طور که می‌دانیم شهر را معماری می‌سازد، ولی امروز این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین ما باید یک معماری هدفمند داشته باشیم که انعکاس شهری زیبا را که گویای فرهنگ و اصالت جامعه است، به‌دنبال داشته باشد. در اینجا رسانه باید به‌طورآگاهانه با شناسایی جنس مردم و آگاهی از هویت، میراث گذشتگان و شناخت جامعه کنونی حرکت کند، به‌طور مثال، امروز در وضعیت کنونی با آلودگی هوا و کم‌آبی در شهر تهران روبه‌رو هستیم. بنابراین مسائل محیط‌ زیست مهم‌ترین محوری است که برای یک رسانه باید مورد توجه باشد. یعنی معماری باید به مسائل انرژی و مسائلی که مرتبط است با مسائل محیط‌ زیست توجه داشته باشد. زهادی با اشاره به نابسامانی معماری و شهرسازی در شهرهای کنونی، طرح جامع تهران را که در سال 1346 مورد مطالعه قرار گرفت و در سال 1349 این طرح تصویب شد، برای سامان‌دهی شهر ناکافی دانست و گفت: ساخت و سازه‌های بی‌رویه که حتی خارج از طرح جامع است، تأسف‌بار هستند و به این نابسامانی افزوده‌اند. او در بخش دیگری از سخنانش، معماری را یک اقتصاد بزرگ دانست و اظهار کرد: حدود 30 درصد سرمایه‌گذاری در ایران روی بخش معماری و ساختمان و شهرسازی در سطح کشور انجام می‌شود. در واقع، این حجم گردش اقتصادی و مالی در دست معمارها است. بنابراین جریان اقتصادی نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد. باید بتوان این اقتصاد را آن‌قدر رشد داد که با معماری غنی که در ایران وجود دارد بتوان صادرکننده معماری بود و این به نفع مملکت ما است. زهادی اضافه کرد: معماری، هنری فراتر از حرفه و تخصص است که می‌تواند عامل همبستگی ملت‌های اسلامی محسوب شود. کارکرد رسانه‌های معماری چندلایه است مهندس آرش بصیرت، سردبیر مجله «معماری اتوود» نیز در این نشست، کارکرد رسانه را در معماری بسیار وسیع دانست و گفت: کارکرد رسانه‌های معماری چند لایه دارد؛ یکی بعد آموزش معماری که واسطه میان حوزه عمومی و ساخت قدرت است و بخش دیگر ایجاد سلیقه‌سازی عمومی است که متأسفانه رسانه‌های ایران در این زمینه‌ها بسیار ناقص عمل می‌کنند. دلیل اصلی‌اش نظارت بر تمام این موضوعات است. در حالی‌که باید اجازه داد رسانه‌ها در لایه‌ای کاملا افقی حرکت کنند و در حقیقت انتقال پیام به‌صورت خودبه‌خودی انجام شود، یعنی هرچه کنترل کمتر باشد نتیجه بهتر خواهد بود. او همچنین با اشاره به رسانه‌های مجازی که با آزادی بیشتری به انتقال اطلاعات می‌پردازند، اظهار کرد: مسأله‌ی مهم در این رسانه‌ها، آموزش است که از مراجع بالادستی باید صورت گیرد که علاقه‌مندانی که این صفحات را مدیریت می‌کنند بتوانند اطلاعات درست را منتقل کنند. برخورد سیاسی باعث عقب‌افتادگی معماری است مهندس بهروز مرباغی، سردبیر مجله «جستارهای شهری»، دیگر سخنران این نشست با بیان این‌که معماری ساختار مستقلی دارد که خود سازنده است و بیشترین تأثیر را از فرهنگ جامعه می‌گیرد، گفت: معماری قبل از این‌که اسلامی باشد باید معماری باشد. بنابراین به‌دنبال پسوند یا پیشوند در معماری نباشیم، چراکه ظاهرگرایی دینی در معماری عامل افول معماری است. او همچنین برخورد سیاسی با معماری را عامل عقب‌افتادگی معماری دانست که باید در سند چشم‌انداز مورد توجه قرار گیرد و گفت: مشکل اساسی معماری در سه مرحله آموزش کارفرما و فرهنگ عمومی است. بازدیدهای عملی دانشجویان یکی از مهم‌ترین ارکان در آموزش معماری است که امروز در دانشگاه‌ها بسیار کم‌رنگ شده است. مرباغی مشکل سیستم کارفرمایی را در نپذیرفتن مقام معمار دانست و اظهار کرد: در حوزه‌ی فرهنگ عمومی معماری، نقش رسانه بخصوص صداوسیما بسیار تأثیرگذار است. نقش موسسات تحقیقاتی معماری که سال‌ها است در این بستر فعالیت می‌کنند برای تدوین سند موثر است. منفعل بودن متخصصان معمار نتیجه ضعف تفکر و ایده در ادامه‌ی این نشست، مهندس شفیعی، یکی از سردبیران مجله «شارستان»، با بیان این موضوع که جامعه معماران تا چه اندازه دغدغه معماری شهر را دارند، گفت: منفعل بودن متخصصان معمار، نتیجه ضعف تفکر و ایده در میان معماران است که باید در سند چشم‌انداز به آن پرداخته شود. زمان‌بندی، آینده‌نگری و شناخت وضع موجود از اصول اساسی تدوین سند چشم‌انداز معماری است. یاشار سلطانی، مدیرمسوول «معماری نیوز» نیز نقد شرایط موجود و سپس تعیین راه‌ حل برای گذر از شرایط نامطلوب معماری را شرط اساسی برای تدوین سند دانست و گفت: نگاه تجاری صداوسیما به معماری در افکار عمومی بسیار تأثیرگذار است که عامل عدم گفت‌وگوی معماران با مردم شده است. نشست‌های بازآفرینی معماری ایران با هدف تدوین سندی جامع در معماری به همت بنیاد معماری انقلاب اسلامی و مشارکت موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران برگزار شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن