تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821197526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزي همچنان رتبه اول فعاليت اقتصادي روستاها را داراست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ دي ۱۳۹۳ (۱۳:۱۱ب.ظ)
کشاورزي همچنان رتبه اول فعاليت اقتصادي روستاها را داراست در گزارش سرشماري عمومي کشاورزي سال 93 از سوي مرکز آمار ايران بهره برداران کشاورزي و اراضي زراعي براي کاشت با رشد منفي روبه رو بوده اند اما همچنان کشاورزي فعاليت اقتصادي اول در روستاها به حساب مي آيند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري موج، صبح امروز عادل آذر، رييس مرکز آمار ايران در نشست خبري خود بابت ارايه گزارش سرشماري عمومي کشاورزي صورت گرفته به آمار غيرتفصيلي اين گزارش پرداخت.
در اين گزارش و براساس اعلام شده طي رييس مرکز آمار ايران در برخي موارد شاهد تغيير بسيار اندک در آخرين سرشماري صورت گرفته در سال 82 بوده و در برخي موارد همچون اراضي زراعي براي کاشت و همچنين بهره برداران کشاورزي با کاهش 9 و 6 درصدي نسبت به دوره قبلي روبه رو هستيم.

گزارش ارايه شده از سوي مرکز آمار ايران به شرح ذيل است:
1- طي سرشماري عمومي کشاورزي 1393 تعداد کل بهره برداران کشاورزي فهرست شده در کشور شامل تعداد واحدهاي توليد کشاورزي کوچک و بزرگ اعم از حقيقي و حقوقي، 4 ميليون و 43 هزار گزارش شده است که در مقايسه با سرشماري عمومي کشاورزي سال 1382 حدود 6 درصد کاهش نشان مي دهد. به رغم اين کاهش هنوز کشاورزي به عنوان فعاليت اقتصادي اول در روستاهاي کشور محسوب مي شود و بيش ترين سهم را در اشتغال روستايي به خود اختصاص مي دهد. طبق نتايج آمارگيري مستقل از نيروي کار نيز جمعيت شاغل در بخش کشاورزي نزديک به 4 ميليون نفر برآورد مي شود که نوعي همخواني و هماهنگي با نتايج اين سرشماري دارد.
2- از بين 4 ميليون و 43 هزار بهره بردار کشاورزي فهرست شده، اکثريت مطلق آنها يعني 4 ميليون و 33 هزار بهره بردار مربوط به اشخاص حقيقي يا همان کشاورزان، دهقانان و دامداران است که عمدتا خرده مالک هستند و تنها 9 هزار و 600 بهره برداري 0.2(دو دهم) درصد متعلق به اشخاص حقوقي ( شرکت ها و موسسات عمومي) است. اين مورد نشان مي دهد کشاورزي در ايران همچنان براساس روش سنتي انجام مي گيرد.
3- مساحت اراضي کشاورزي کشور ( شامل زراعت و آيش و باغ) بدون در نظر گرفتن جنگل، جنگل کاري و مرتع داري حدود 16.6 (شانزدهم و شش دهم) ميليون هکتار گزارش شده است که در مقايسه با سرشماري عمومي کشاورزي 1382، که 17.7 ( هفده و هفت دهم) ميليون هکتار اعلام شده بود معادل 6.2 ( شش و دو دهم) درصد کاهش را نشان مي دهد. از دلايل اين کاهش مي توان به تغييرات مکرر رسمي و غيررسمي در کاربري اراضي از کشاورزي به غير کشاورزي، موضوع کم آبي و عدم کشت زمين به مدت بيش از پنج سال اشاره کرد. با اين حال مساحت باغات کشور از سال 82 تاکنون از حدود 1 ميليون و 500 هزار هکتار به بيش از 1 ميليون و 800 هزار هکتار رسيده است که رشد 25 درصدي را نشان مي دهد. اين در حالي است که طي مدت فوق با کاهش 9 درصدي مساحت اراضي براي کاشت محصولات سالانه مواجه هستيم.
وسعت اين اراضي از حدود 16 ميليون هکتار در سال 82 به 14.7 ( چهارده و هفت دهم) ميليون هکتار در سال 93 کاهش يافته است. طبق نتايج اين سرشماري متوسط اراضي کشاورزي يک بهره بردار با زمين در کل کشور 4.9 ( چهار و نه دهم) هکتار است. در مقام مقايسه بايد اشاره کرد که اين متوسط در کشورهايي نظير کانادا، برزيل، انگلستان ، آمريکا و ترکيه به ترتيب 273، 72، 71 ، 178 و 7 هکتار است.

**جدول مساحت اراضي کشاورزي
رديف شرح مساحت (هکتار)
1)مساحت اراضي کشاورزي 16569657
2)مساحت اراضي زراعي 14730244
3)مساحت باغ و قلمستان 1839413

4- تعداد انواع دام سبک شامل گوسفند و بز براي مهر و آبان سال جاري 44 ميليون راس اعلام شده است که اين رقم مربوط به جمعيت حداقلي اين دام طي سال است. مضافا زمان اجراي سرشماري در سال 1393 مصادف با عيد سعيد قربان و دهه محرم بوده که ذبايج انجام شده به عنوان يکي از عوامل کاهش جمعيت دامي براي دوره آمارگيري محسوب مي شود. بر اساس آمارگيري هاي دامداري و بررسي هاي مرکز آمار ايران با آغاز زايش هاي فصلي، جمعيت دام سبک در اسفند سال جاري به حدود 58 ميليون راي خواهد رسيد. براي بهره برداري از آمار جمعيت دام سبک بسيار اهميت دارد که به اين نکته توجه شود که جمعيت دام سبک به دليل فصلي بودن زايش در طي سال ثبات ندارد و از جمعيت حداقلي در ماه هاي مهر و آبان به جمعيت حداکثري در انتهاي دوره زايش تغيير خواهد کرد.
5- در اين سرشمارري جمعيت گاو و گوساله 4.2 ( چهار و دو دهم) ميليون راي گزارش شده است.
6- نسبت به سال 82 متوسط تعداد دام در هر بهره برداري براي گوسفند 36 راي، براي بز 19 راي و براي گاو 6 راي محاسبه شده است.
در بخش دوم اين گزارش به تفکيک کمترين و بيشترين سهم استان ها را در سرشماري عمومي صورت گرفته در حوزه کشاورزي شاهد هستيم که در ذيل ارايه شده است:

**بهره بردار کشاورزي
استان هاي خراسان رضوي و مازندران به ترتيب با 8.3 و 7.9 درصد داراي بيشترين تعداد بهره بردار کشاورزي هستند در حالي که استان هاي البرز و قم با 0.7 و 0.3 درصد بهره بردار، در انتهاي رتبه بندي قرار دارند.

**اراضي کشاورزي
استانهاي خراسان رضوي و خوزستان در مجموع با 24 درصد اراضي کشاورزي کشور در رتبه اول و دوم قرار داشته و استانهاي يزد و البرز و قم نيز جمعا با 1.29 درصد، پايين ترين اراضي کشاورزي کشور را دارند.

**اراضي زراعي (محصولات سالانه)
استانهاي خراسان رضوي ، خوزستان و آذربايجان شرقي جمعا با بيش از 3 ميليون و 715 هزار هکتار ( 25 درصد) بيشترين و استانهاي قم و البرز با حدود 74 هزار هکتار ( 0.5 درصد) کمترين مساحت زمين در عرصه هاي زراعي کشور را در اختيار دارند.

**باغ و قلمستان
استان هاي کرمان، فارس و خراسان رضوي در مجموع با 666 هزار هکتار ( 36 درصد) بيشترين عرصه هاي باغي کشور را به خود اختصاص داده اند در حالي که استانهاي قم و ايلام با 15 هزار هکتار (0.8 درصد) کمترين مساحت باغات کشور را در اختيار دارند.

**دام سبک ( گوسفند و بز)
از نظر فراواني تعداد دام سبک، بيشترين تعداد دام مربوط به استانهاي خراسان رضوي و فارس به ترتيب با 9 و 8.6 درصد و کمترين تعداد نيز مربوط به استانهاي قم و البرز به ترتيب با 5.7 و 4.5 درصد مي باشد.

**گاو و گوساله
استانهاي آذربايجان شرقي، تهران، آذربايجان غربي جمعا با 23.8 درصد بيشترين تعداد گاو و گوساله کشور و استانهاي ايلام، هرمزگان، بوشهر با کمتر از 2 درصد کمترين تعداد اين نوع دام را در اختيار دارند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن