تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806873734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دهياران بايد به عنوان هسته هاي اوليه تحرک اقتصادي و اجتماعي در روستاها فعال باشند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ دي ۱۳۹۳ (۱۴:۲۴ب.ظ)
وزير كشور؛ دهياران بايد به عنوان هسته هاي اوليه تحرک اقتصادي و اجتماعي در روستاها فعال باشند وزير كشور گفت: دهياران بايد به عنوان هسته هاي اوليه تحرک اقتصادي و اجتماعي در قاعده سطوح برنامه ريزي؛ يعني روستاها فعال باشند.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور، که سه‌شنبه، 15 دي‌، در نخستين همايش علمي مديريت روستايي و توسعه پايدار که از سوي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي برگزار شد سخن مي‌گفت، افزود: يکي از موضوعات در خصوص چرايي لزوم رسيدگي به روستاها به‌عنوان يکي از مسائل اصلي و مطرح در کشور اين است که علت رسيدگي به روستاها چيست و اين هدف از چه روش و طريقي امکان‌پذير خواهد بود.
وي در ادامه اظهار کرد: ابتدا بايد ديدگاه کشور را نسبت به شرايط و کارکرد روستايي تغيير داد و براي تحقق آن بايد به اين مقوله نگاه کنيم که با کدام ديد و ضرورت بايد به روستا توجه کرد.
رحماني فضلي افزود: مطابق قوانين، تنها به سکونت‌گاه‌هايي که داراي جمعيت مشخصي باشد، روستا گفته مي‌شود که لازم است در اين مفاهيم دقت نظر شود.
وزير کشور يادآور شد: بهره‌وري در روستاها منفي 1.8 درصد و ميزان رشد اقتصادي منفي 5.4 درصد برآورد شده که لازم است نوآوري‌ها و خلاقيت‌هاي جديد باعث بهبود وضعيت فعلي شود، ساختار فعلي بايد مديريت شود تا وضعيت روستاها بهبود يابد.
وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 50 هزار دهيار روستايي تقاضاي استخدام دارند که البته اين تقاضا نامربوط نيست، اما؛ اگر تمامي نيروهاي کشور جذب دستگاه‌هاي اجرايي شوند، ديگر توسعه معنايي نخواهد يافت.
رحماني فضلي همچنين گفت: از دهياران توقع داريم که در حوزه عمل خود به بحث‌هاي کلان توجه کنند و براي توسعه روستاهاي خود برنامه ارائه دهند، ظرفيت‌هاي موجود در روستا کم نيست و لازم است با برنامه‌اي دقيق و جامع، اين پتانسيل‌ها عملياتي شود.
رحماني فضلي خاطرنشان کرد: در جامعه پول وجود دارد، اما؛ اعتماد تنها در دستگاه‌هاي دولتي متمرکز است که لازم است در اين مسأله تجديدنظر شود.
وي ادامه داد: 600 هزار ميليارد تومان نقدينگي در جامعه وجود دارد، بنابراين بايد به فکر فعاليت‌هاي اقتصادي سودآور باشيم.
وزير کشور تصريح کرد: اگر اعتبارات دولتي افزايش يابد تا روستاييان را در جايگاهشان نگه‌داريم، اتفاق مهمي در کشور نخواهد افتاد؛ بايد به نحوي عمل کنيم که روي پاي خود بايستيم؛ زيرا امکان استفاده از ثروت نفت تمام‌شده است.
وي تأکيد کرد: اميدواريم که کارگروهي تسهيل شود و از دهياران روستايي بخواهيم که با ابداع نوآوري و خلاقيت وضعيت موجود را بهبود بخشند.
وزير کشور گفت: مديران ما بايد بدانند که ديگر ماجراي نفت تمام شد و حتي اگر اجازه توليد 4 ميليون بشکه و صادرات 2 ميليون بشکه‌اي را هم داشته باشيم ديگر نمي‌توانيم به رشد 8 درصد اقتصادي دست‌يابيم، بايد ظرفيت‌هاي اقتصادي در کشور را فعال‌سازيم تا بتوانيم سالانه به رشد اقتصادي که طبق برنامه‌ريزي‌ها اعلام‌شده است دست‌يابيم.
وي ادامه داد: تا زماني که شهرها را به روستاها نبريم نبايد انتظار داشت که مهاجرت از روستا به شهر کاسته شود؛ زيرا با توجه به پيشرفت و تغيير نيازهاي مردم روستا، طبيعتاً ميل آن‌ها به مهاجرات به شهرهاي بزرگ براي فراهم بودن امکانات نيز بيشتر مي‌شود.
وزير کشور با توجه به افزايش رفاه پس از انقلاب در روستاهاي کشور، گفت: بعد از انقلاب اسلامي کشور، توجه به زيرساخت‌ها و رفاه روستاها بيشتر شده است، اما؛ روند صعودي مهاجرت متوقف نشده است، مردم روستا همانند مردم شهرها حقوقي دارند که بايد به آن‌ها تسهيلات و تمامي شرايط زندگي يکسان را اعطا کرد و بايد به مردم روستا احترام گذاشت.
وزير کشور اقدام عملي براي جلوگيري از اين پديده را نيازمند سازمان‌دهي امور و ارائه خدمات به روستاييان دانست و ادامه داد: وظيفه ديني ما توجه به همه انسان‌ها است؛ زيرا بر اساس شرع و اعتقاد نمي‌توان به اين افراد بي‌توجه بود، همان‌طور که در قانون نيز اشاره‌ شده همه انسان‌ها در هر نقطه‌اي که هستند بايد به‌صورت عادلانه موردتوجه قرار گيرند.
رحماني فضلي با اشاره به ظرفيت‌هاي اقتصادي روستاها نيز اشاره‌اي داشت و افزود: نبايد فراموش کنيم که ظرفيت بسيار بزرگي در کشاورزي روستاها وجود دارد، کشورمان که درگذشته بسيار گسترده بود مگر نفت يا صنعت ديگري داشت، طبيعتاً استفاده از همين منابع روستايي و کشاورزي توانسته بود که اين قدرت را در کشور پديد آورد.
وي ادامه داد: به خاطر عدم کنترل مسائل امنيتي و اجتماعي، نبايد مسوولان اين حوزه اجازه دهند که اين ازهم‌گسيختگي در رابطه شهرها و روستاها شکل بگيرد و امکانات بايد به روستاها هم برود.
وزير کشور با ابراز خشنودي از فعاليت‌هاي سياسي روستاييان نيز اظهار کرد: ميزان مشارکت روستاييان در تعيين سرنوشت خود و انقلاب بيشتر از شهرنشينان است که حاکي از آگاهي آنان در زمينه‌هاي سياسي دارد.
وي با اشاره به راهکار رفع مشکلات روستاييان گفت: نبايد تصور کرد که مي‌توان فضاي روستاها را مجزا از منظومه کلي نظام برنامه‌ريزي کشور تحليل و مديريت کرد، ارتباطات، تعاملات و تأثيرات و شکل‌گيري آن نيز در نظام ملي بايد محسوس باشد و اجازه نداريم توازن و تعامل را در روستاها و شهرها ناديده بگيريم.
رحماني فضلي بابيان اينکه 200 روستاي استان سمنان خالي از سکنه شده است، گفت: از زمان طراحي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در کشور، الگويي ناشي از دگرگون‌سازي و نوسازي مبتني بر الگوي کشورهاي اروپايي ارائه‌ شده که بر اساس اين مدل تاکنون جلو رفته‌ايم.
وي با بيان اينکه وارث يک نظامي هستيم که تخصيص برنامه آن بر اساس جمعيت بود، افزود: نظامي را طراحي کرده‌ايم که کاهش بهره‌وري و از بين بردن باور به خويش و خلاقيت را در پي داشته است، بنابراين بايد اين ساختار بر هم خورد تا توسعه روستايي شکل گيرد.
رحماني فضلي خاطرنشان کرد: بايد به سمت نظام متمرکز کلان بخشي حرکت کنيم و اين نظامي از برنامه‌ريزي بخشي اولويت‌ها و فعاليت‌ها را با موتور محرک قوي در اقتصاد بايد تمامي مناطق کشور را روشن کنيم.
وزير کشور با انتقاد دوري از اقتصاد روستايي نيز گفت: يکي از تيرهاي خلاص در ساختار اقتصادي کشور وابستگي به نفت بود که بيشتر اقتصاد روستايي و کشاورزي را متحمل آسيب کرد؛ ما وارث نظام برنامه‌ريزي هستيم که اختصاص منابع آن حسب فعاليت و جمعيت آن منطقه به شمار مي‌آيد.
وي با اشاره به درخواست ايجاد امنيت شغلي براي دهياران نيز گفت: درست که بايد امنيت شغلي ايجاد شود، اما؛ سؤال دارم که مگر با استخدام، روند درستي مي‌توان در پيش گرفت؛ 13 استان کشور بايد ظرف يک يا دو سال قادر شوند که هزينه و درآمدهاي خود را تأمين کنند.
رحماني فضلي با اشاره به وجود منابع مالي و طبيعي در روستاها، سوء مديريت آن را مانعي براي فعاليت‌هاي سودآور اقتصادي دانست و خطاب به مديران اجرايي و دهياران گفت: شما بايد هسته‌هاي اوليه تحرک اقتصادي و اجتماعي از پايين‌ترين سطوح برنامه‌ريزي (روستاها) باشيد هرچند به حمايت دولت و مجلس نيز نياز است.
وي بابيان اينکه مستحق رشد شتابان و توسعه متوازن هستيم، افزود: بايد ملتي مقاوم و محکم در امر توسعه و رشد اقتصادي باشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن