تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819177526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشنهادهای اروپا و آسیا برای حضور در توسعه میادین نفتی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد؛
پیشنهادهای اروپا و آسیا برای حضور در توسعه میادین نفتی
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از دریافت پیشنهاداتی از اروپایی‌ها و آسیایی‌ها برای حضور در پروژه‌های نفتی کشور خبر داد و جزییات توسعه میادین مشترک غرب کارون را تشریح کرد.



به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد در یک نشست خبری با اشاره به اهمیت میادین مشترک نفتی و تاکید بر این که این میادین پیشانی شرکت ملی نفت است، اظهار کرد: امروزه پروژه‌های غرب کارون به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های کشور قلمداد شده و وزارت نفت کمک بسیاری در راستای اجرای این پروژه‌ها کرده است. به گونه‌ای که طی این مدت هیچ گونه مشکل مالی برای اجرای این پروژه‌ها نداشته‌ایم.
 
جزییات توسعه آزادگان پس از اخراج چینی‌ها
 
وی در ادامه پروژه میادین نفتی آزادگان جنوبی را بزرگترین و مظلوم‌ترین پروژه این منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این میدان روزانه 600 هزار بشکه برآورد شده که توسعه آن با فراز و نشیب همراه بوده و شرکتهای زیادی مانند ژاپنی‌ها و چینی‌ها وارد این پروژه شده و سپس خارج شدند.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت "متن" با اشاره به این که با شیوه کار چینی‌ها در این پروژه‌ پیش‌بینی می‌شد که هزینه به 20 میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: در دولت یازدهم و با حمایت وزیر نفت و ایجاد حق کارفرمایی برای شرکت مهندسی و توسعه نفت که منجر به اخطار 90 روزه به چینی‌ها شد، پیمانکار چینی از این پروژه اخراج و عملیات توسعه میدان نفتی به شرکت متن واگذار شد.
 
به گفته او چینی‌ها طی 19 ماه کار در این پروژه‌ پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند.
 
وی با اشاره به این که پس از اخراج چینی‌ها اکنون 16 نفر در این منطقه در حال حفاری هستند و محل احداث کلیه چاه‌ها یا به پایان رسیده و یا به مناقصه گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: تا اواخر دی و اواسط بهمن عمده پیمانکاران انتخاب می‌شوند و امیدواریم که برداشت زودهنگام از این میدان که اکنون حدود 50 هزار بشکه است، 30 تا 50 هزار بشکه اضافه شود.
 
حاجی‌حسین‌نژاد با اشاره به این که به رغم همه گرفتاری‌ها و کاهش قیمت نفت و مسائل مالی خوشبختانه مشکل مالی در اجرای پروژه‌های میدان نفتی غرب کارون نداریم اضافه کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد از محل بند "قاف" تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 منابع مالی برای توسعه میادین مشترک تامین می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 95 و اوایل سال 96 میزان تولید به 320 هزار بشکه افزایش یابد.
 
وی با بیان این که میزان منابع مالی برای اجرای پروژه آزادگان جنوبی 5.8 میلیارد دلار برآورد شده، تصریح کرد: این در حالیست که قرارداد با چینی‌ها 6 میلیارد دلار آن هم در سالهای گذشته منعقد شده بود.
 
وی با اشاره به جزییات عملیات حفاری چاه‌های میدان نفتی آزادگان جنوبی تصریح کرد: 40 حلقه چاه به شرکت ملی حفاری، 40 حلقه به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، 20 حلقه به شرکت خصوصی وابسته به بنیاد مستضعفان و 50 حلقه چاه به شرکت‌های ایرانی – خارجی واگذار شده است.
 
وی با اشاره به این که طی 6 ماه گذشته که چینی‌ها از این پروژه خارج شده‌اند بیش از 50 هزار متر حفاری صورت گرفته، اظهار کرد: این در حالیست که میزان حفاری چینی‌ها در پی 19 ماه حضور در این پروژه کمتر از 40 هزار متر بوده است.
 
حاجی‌حسین‌نژاد به اهمیت استفاده از صنایع داخلی برای اجرای پروژه‌های میادین مشترک نفتی اشاره و تصریح کرد: سعی بر این است که از توان داخلی برای تولید تجهیزات لازم برای اجرای پروژه‌ها استفاده شود.
 
در توسعه میادین نفتی اولویت با سرمایه خارجی است
 
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که با توجه به این که تولید زودهنگام آزادگان جنوبی توسط شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شده چرا عملیات توسعه‌ای ابتدا به ژاپنی‌ها و سپس به چینی‌ها واگذار شد تا شاهد تاخیر در بهره‌برداری از این میدان مشترک نفتی باشیم، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بحث تامین منابع مالی در میان بوده چرا که منابع مالی آن طور که باید در اختیار نبوده است.
 
مضاف بر این که مساله تحریم نیز مشکلاتی را ایجاد کرده و شاید احساس می‌شده که چینی‌ها می‌توانند کالاها را وارد کنند.
 
وی با اشاره به این که اجرای پروژه آزادگان جنوبی به صورت غیرمتقابل به چینی‌ها واگذار شد، تصریح کرد: این شرکت چینی در آزادگان شمالی نیز مشغول به کار بوده و شاید علت ورود آن به آزادگان جنوبی نیز همین امر بوده است.
 
وی تاکید کرد: باید توجه کرد که طرح‌های نفت سرمایه‌بر است و در هر شرایطی اولویت با استفاده از سرمایه خارجی است. بنابراین چه وضعیت ناجوانمردانه تحریم حاکم باشد و چه در شرایط عادی قرار داشته باشیم بهتر است که از سرمایه خارجی برای توسعه میادین نفتی استفاده کنیم.
 
وی به اهمیت نقش مدیریت در اجرای پروژه‌های توسعه میادین مشترک اشاره و تصریح کرد: علاوه بر اهمیت پیمانکار مدیریت نیز نقشی کلیدی دارد.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا درست است که گفته می‌شود چاه‌های حفاری شده ایران از مرز عراق بسیار فاصله دارد و طراحی‌ آنها به درستی صورت نگرفته، گفت: جلسات بسیاری در این زمینه برگزاری شده و مطالعات بسیاری توسط زمین‌شناسان صورت گرفته و اعلام شده که چاه‌های آزادگان جنوبی باید به همین ترتیب فعلی باشد. و در این راستا حتی در فاصله 50 متری مرز دکل و چاه داریم.
 
وی افزود: در مورد منطقه بین یاران شمالی و جنوبی نیز مطالعه انجام شده و ثابت شده که نفتی وجود ندارد که لازم به حفاری در این منطقه باشد.
 
حاجی‌حسین‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات معاون امور بین‌الملل وزیر نفت مبنی بر مبادله اطلاعات میادین مشترک به عراق گفت: وزیر نفت به جز دو حوزه کوچک مبادله اطلاعات میادین مشترک را استثناء اعلام کردند.  
جزییات پروژه‌های گازی منطقه غرب کارون
 
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به این که گاز مجموعه غرب کارون را باید به منطقه جفیر ببریم که پروژه‌ آن در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء است، اشاره کرد: همچنین سی‌توپلاس این منطقه به پتروشیمی بندر امام می‌رود و بخشی نیز به خط ششم سراسری تزریق می‌شود. همچنین یک نیروگاه 4هزار و 800 مگاواتی در این منطقه توسط شرکت مپنا در دست ساخت قرار دارد.
 
بهره‌برداری از پروژه‌ی نفتی منصوری طی دو ماه آینده
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت بهره‌برداری از پروژه نفتی منصوری پس از 10 الی 12 سال طی دو ماه آینده اشاره و تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه 75 هزار بشکه نفت نمک‌زدایی می‌شود.
 
حاجی‌حسین‌نژاد همچنین به پروژه مخازن استراتژیک با ظرفیت یک میلیون بشکه اشاره و اضافه کرد:‌این پروژه طی خرداد ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تا حدودی با مشکلات مالی روبرو بوده است.
 
سرنوشت غم‌انگیز پروژه گازی کیش
 
وی به پروژه گازی کیش اشاره و تصریح کرد: این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که سرنوشت غم‌انگیزی دارد. چرا که پس از حدود 660 میلیون دلار سرمایه‌گذاری از محل بیت‌المال رها شده است. اما خوشبختانه وزیر نفت برنامه‌ای را تعیین کردند که تا آبان و یا آذر سال آینده بخشی از گاز این پروژه به خطوط لوله سراسری تزریق شود.
 
این مقام مسوول با بیان این که تا کنون 13 حلقه چاه در جزیره کیش حفاری شده اضافه کرد: کارهای انتقال گاز در جزیره کیش باید انجام شود و خطوط لوله دریایی به مناقصه گذاشته شده است.
 
مشکل بی‌پولی پروژه میدان نفتی آذر
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به پروژه میدان نفتی حوزه آذر از ساختار اناران اشاره و اظهار کرد: این پروژه به صورت غیرمتقابل با سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و o1 اجرا می‌شود اما مشکل بی‌پولی دارم.
 
به گفته او این پروژه باید تا اسفند ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسید که باید به دلیل مشکل مالی صندوق بازنشستگی نفت بعید به نظر برسد که در مورد تعیین شده بهره‌برداری شود.
 
به گفته او میزان نفت این پروژه معادل 65 هزار بشکه برآورد شده است.
 
وی با تاکید بر این که بخشی از اهداف اجرای طرح توسعه پروژه‌های نفتی از بین بردن بیکاری و مشکلات اقتصادی است، تاکید کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی باید به دست صنعت نفت حل شود و باید توجه کرد که اثرات نفت منطقه‌ای نبوده و بین‌المللی است.
 
وی با تاکید بر این که توسعه در بخش نفت قدرت چانه‌زنی ما را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: تنها جایی که می‌تواند مملکت را حرکت دهد نفت است و اکنون زمانی است که باید از تجربه‌های اندوخته شده استفاده کنیم و اکنون زمان تجربه‌اندوزی نیست.
 
حاجی‌حسین‌نژاد در ادامه مجموعه ظرفیت میادین مشترک غرب کارون را یک میلیون بشکه برآورد و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال 96 بیش از 320 هزار بکه از فاز اول یادآوران و آزادگان جنوبی تولید شود.
 
وی با تاکید بر این که طی 5 تا 6 ماه آینده اتفاقات خوبی در آزادگان جنوبی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمدن جدیدی در غرب کارون در حال شکل‌گیری است.
 
وی افزود: اجرای عملیات توسعه‌ی فاز 2 میدان آزادگان جنوبی زمان زیادی طول نمی‌کشد .
 
پیشنهاد خارجی‌ها برای حضور در پروژه‌های ایران
 
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: هفته‌ای یک یا دو پیشنهاد از اروپایی‌ها و کره‌ای‌ها برای حضور در پروژه‌های نفتی دریافت می‌کنیم اما این شرکتها منتظر برداشتن تحریم‌ها هستند و اکثر آنها با این شرایط حاضر به کار در کشور نیستند./ایسنا/110



۱۹/۱۰/۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن