محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829926151
یادداشت/ حجتالاسلام طباطبایی زمینههای انتشار اندیشههای امام صادق(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ حجتالاسلام طباطبایی
زمینههای انتشار اندیشههای امام صادق(ع)
رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث می گوید: در دوران امامت امام صادق(ع) و آغاز حضور سیاسی عباسیان «نص گرایان» به سمت عقل گرایان چرخش یافت و برای اولین مرتبه نظریه پردازی بر پایه استدلال عقلی، «معتزله» شکل گرفت.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجتالاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث به مناسبت فرارسیدن میلاد با سعادت امام صادق(ع) یادداشتی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که در ادامه می خوانید: حضرت امام جعفر صادق(ع) در عصر خویش، نام آورترین فرد در مسائل عملی بود و آوازه ایشان در سرتاسر ممالک اسلامی شنیده می شد. شیخ مفید در توصیف جلوه حدیثی ایشان نوشته است: «مردم آن سان دانش او را نقل کردند که آوازه اش در همه جا پیچید و دانشجویان از هر سو به طرفش شتافتند. از هیچ یک از امامان و عالمان اهل بیت به اندازه ایشان روایت نقل نشده است و هیچ کدام به اندازه ایشان شاگرد نداشته اند. پژوهشگرن حدیث اسامی شاگردان ثقه ایشان را جمع کرده و چهار هزار نفر را شمارش کرده اند».[1] این سرآمدی در میان اهل سنت نیز آوازه بلندی دارد. ابن حجر در توصیف آن حضرت می نویسد: «مردم از علم او چندان نقل کردند که آوازه آن به همه شهرها رسید. پیشوایان بزرگی همچون یحیی بن سعید، ابن جریج، مالک، سفیان بن عیینه، سفیان ثوری، ابوحنیفه، شعبه و ابو ایوب سجستانی از او روایت کرده اند».[2] به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل در زمینه سازی برای بهره برداری گسترده جامعه شیعه و سنی از دریای علوم آن حضرت مؤثر بوده است. در این نوشتار به اختصار به برخی از این عوامل اشاره می کنیم: استمرار نهضت امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) در اندیشه شیعه امامت، نهادی الهی است که تدبیر امور جامعه را با اتصال به منبع اصلی هدایت بر عهده دارد و امام عنصری است که در سایه سار او این نهاد استمرار می یابد. امام علی(ع) امام را این گونه تعریف می کند: «امامان از طرف خدا تدبیر کنندگان امور مردم و کارگزاران آگاه بندگان هستند».[3] این تعریف جامعیت مقام امام و پیوند گستره آن با همه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی جامعه را روشن می سازد. پس از واقعه عظیم عاشورا و شهادت اهل بیت پیامبر، مسیر حرکتی شیعه دچار طوفان عظیمی شد که بازسازی جامعه آن فرآیندی طولانی و برنامه ریزی شده را طلب می نمود. از این واقعیت نمی توان چشم پوشید که جایگاه رفیع اندیشه شیعه در دوره امام صادق(ع) مرهون فعالیت های مداوم امام سجاد و امام باقر8 است. امام سجاد(ع) در حالی هدایت شیعه را به عهده می گیرد که کربلاء قتلگاه آخرین باقیمانده اهل کساء و بهترین اصحاب آن حضرت گشت. کوفه مرکز شیعیان آن حضرت نیز با قتل و زندانی و تهدید و سران قبائل شیعه و مردان آن در بهت شهادت فرزند پیامبر و سرکوب عبیداله فرو رفته بود. در این شرایط سخت امام با مجاهدتی 35 ساله به گسترش علوم، آموزش مردم، تربیت مخلصان و عالمان و فقیهان و نظارت بر بازسازی جمعیت شیعه در کنار مبارزه سیاسی با ظلم بنی امیه پرداخت. ایشان با تلاش برای نوسازی بنیاد اسلام به احیاء قرآن و حدیث که با تفسیرهای ناصواب و منع تدوین مهجور مانده بود به مبارزه با عقاید انحرافی همچون جبر و تشبیه پرداخت.[4]بی شک یکی از ثمرات این تلاشها تشکیل هسته اولیه اصحاب امام صادق(ع) بود. امام باقر(ع) نیز با آزادی عمل بیشتری نسبت به حضرت سجاد(ع) شیعه را به عنوان مرجعی علمی برای جهان اسلام معرفی کرد. امام صادق(ع) این نقش را این گونه تعریف می کند: « ابوجعفر (امام باقر(ع)) درهای علم را به سوی شیعه گشود و مناسک حج و حلال و حرام را به ایشان آموخت تا جایی که مردم (غیر شیعه) به ایشان احتیاج پیدا نمودند بعد از آنکه شیعه به آنها احتیاج داشت».[5] دوره انتقالی حکومت آغاز امامت امام صادق(ع) در سال 114 هجری مصادف با حکومت هشام بن عبدالملک است که ارکان حکومت در زمان او بسیار متزلزل شد و قیام های متعددی علیه او آغاز شد. قیام و شهادت زید بن علی نیز در همین دوره اتفاق افتاد. اما از سال 124 هجری تا 132، که طومار بنی امیه برچیده شد و حکومت ابوالعباس سفاح اولین خلیفه عباسی آغاز شد، چهار خلیفه اموی دوره های بسیار کوتاهی از حاکمیت را سپری کردند. با این وصف می توان ادعا کرد فشارهای سیاسی در دوره ابتدایی امامت آن حضرت کمتر به فعالیت های عملی ایشان معطوف بود و زمینه مناسبی برای استمرار حرکت علمی و فرهنگی شیعه که از دوره امام سجاد(ع) آغاز شده بود، فراهم آمد. جریان فکری فهم و تبیین دین و تفسیر متن از دغدغه های اصلی بشر در مسیر دینداری به شمار می رود. اینکه نسخه هدایت بخش دین برای تعالی و رشد بشر چه عناصری را در بر می گیرد و چگونه ازمنابع اصلی بهره برداری می شود مسأله مهمی است که پایه بسیاری از اختلاف ها میان گروه های متعدد مسلمان شده است. این اختلاف در پایان قرن اول و ابتدای قرن دوم و با فاصله گرفتن از فضای تشریع و سنت عملی رسول خدا(ص) شکل دیگری به خود گرفت. این کشاکش در ابتدای قرن دوم و آغاز حضور سیاسی عباسیان از نص گرایان (که از حمایت امویان برخورداربودند) به سمت عقل گرایان چرخش یافت و برای اولین بارنظریه پردازی بر پایه استدلال عقلی (درقالب توجیه یا تأویل وتقدیم برنصوص) شکل گرفت. این جریان در اندیشه اسلامی با نام «معتزله» شناخته می شود. با این وصف، دو جریان فکری مهم این دوره معتزله است که اثرات زیادی بر جوامع اسلامی گذاشتند. جریان مهم دیگری که نمی توان از تأثیر آن چشم پوشید، نهضت ترجمه است. ساختار فکری معتزله به طرح سؤالات متعددی منجر می شد که منابع حدیثی و کلامی شیعه به گزارش گفت وگوهای بزرگان این اندیشه با ائمه و اصحاب ایشان پرداخته اند. به عنوان نمونه مناظرات عمرو عبید با امام صادق(ع) و هشام بن حکم خواندنی است.[6] شیخ مفید نیز به مجموعه اختلافات شیعه با ایشان اشاره کرده است.[7] فتح کشورهای مختلف، مسلمانان را با مؤسسات فرهنگی تمدن های غیر اسلامی به ویژه ایران، یونان و روم آشنا ساخت. این آشنایی به پدیدهای به نام ترجمه در اسلام منتهی شد. ترجمه که از دوران اموی شروع شده بود در دوره عباسی به اوج رسید. بیت الحکمة مرکز گفت و گوهای علمی را از مسجد به محلی منتسب به خلیفه منتقل کرد که مناظرات علمی در حضور او صورت می گرفت.[8] و به همین دلیل خاندان عباسی را حریص بر علم و برخی خلفای آن از جمله منصور، هارون و مأمون روشنفکر معرفی شدند.[9]سؤال از امام درباره مسائل جدید پیش آمده در جامعه امری دور از انتظار نیست و این خود، فرصت تبیین عمیق اندیشه اسلام ناب را در اختیار ایشان قرار می دهد. فرهنگ جامعه یکی از عوارض طبیعی جریان های فکری نوپدید و گسترش جغرافیای دنیای اسلام، رواج روحیه پرسشگری در جامعه است. حضور زندیقان در میان جامعه و گفت وگوهای امامان و اصحاب با ایشان نمونه بارز رواج این روحیه و انعکاس اندیشه ائمه در جامعه است. مرجعیت علمی مطلق امام صادق(ع) در این دوره در کلام ابن ابی العوجاء و عبدالله بن مقفع در کنار کعبه به روشنی قابل مشاهده است. ابن ابی العوجاء پس از طرح سؤالش در باب ضرورت امام، اعتراف می کند که آن حضرت موجودی روحانی است که در قالبی جسمانی درآمده، و جمله ابن مقفع مبنی بر اینکه اگر یک نفر صلاحیت عنوان انسانیت داشته باشد، همانامام صادق است را تأیید می کند.[10] این روحیه در میان اصحاب ائمه به قدری گسترش می یابد که اصحاب آن حضرت از هر فرصتی برای بهره مندی از علوم ایشان استفاده می برند. حسن بن علی وشاء خطاب به احمد بن محمد بن عیسی اشعری گزارشی از بهره مندی راویان کوفی از آن حضرت را این گونه بیان می کند: «900 راوی حدیث در این مسجد (کوفه) ملاقات نمودم که همگی می گفتند: جعفر بن محمد برایم حدیث گفت».[11] به نظر می رسد این جریان های فکری و فرهنگی علیرغم آنکه در به چالش کشیدن اندیشه شیعه تأثیر داشتند، به عنوان فرصتی برای طرح اندیشه ناب شیعه و امامان ایشان نیز بوده است.[12] پینوشتها: 1. الارشاد: ج2، ص 197. 2. الصواعق المحرقه: ص 201. 3. نهج البلاغه: ص 198، خطبه 152. 4. ن.ک: جهاد امام سجاد: بخش دوم، مبارزه فکری و علمی. 5. الکافی: ج2، ص 20. 6. الکافی: ج1، 169 و ج5، ص 23. 7. اوائل المقالات: ص 39 ـ 42. 8. ن.ک: بیت الحکمه فی العصر العباسیین: ص 40. 9. تاریخ تمدن ویل دورانت: ص 253. 10. الکافی: ج1، ص 74 ـ 76. 11. فهرست نجاشی، ص 40. 12. برای تفصیل بیشتر بنگرید: تاریخ حدیث شیعه (طباطبایی): ص 147 به بعد انتهای پیام/ک
93/10/19 - 12:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
انتشار یادداشتی درباره تختی، پس از 25 سال
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۲ محمدعلی سپانلو شاعر و منتقد ادبی در سال 1368 یادداشتی درباره غلامرضا تختی کشتیگیر نامدار ایرانی نوشت و برای نشر نقره به مدیریت محمدرضا اصلانی و سودابه فضائلی فرستاد نقره در آتش سوخت و نشر منحل شد و یادداشت سپانلو هرگز منتشر نشد تا امروز که بعد از 25به مناسبت هفدهم ربیعالاول شمهای از کرامت امام صادق(ع)؛ از اجابت یک درخواست عجیب تا امر برای ورود به آتش
به مناسبت هفدهم ربیعالاولشمهای از کرامت امام صادق ع از اجابت یک درخواست عجیب تا امر برای ورود به آتشعرض کردم برادری داشتم که از دنیا رفته و او را در این قبرستان دفن کردیم از شما میخواهم او را زنده کنید امام صادق ع فرمود برادرت انسان خوبی بود و به خاطر او خواسته تو را برپیامک تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد پیامک تبریک میلاد پیامبر اکرم ص و امام صادق ع زیباترین و جدیدترین اشعار و جملات ویژه پیامک تبریک ولادت با سعادت امام جعفر صادق علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله 93 را در ادامه گزارش بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران &آئين كلنگ زني زائرسراي ارزان قيمت بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع)
آئين كلنگ زني زائرسراي ارزان قيمت بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق ع مراسم آئين كلنگ زني زائرسراي ارزان قيمت بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق ع در شب میلاد خاتم پیامبران حضرت محمد ص با حضور مسئولان و خیرینی كه دلشان به عشق ملجأ و مقتداي غريبان و بيپناهان ضامن آهو امام هشتم ع ميتپچهره پیامبر(ص) در بیان امام صادق(ع) چگونه بوده است؟
چهره پیامبر ص در بیان امام صادق ع چگونه بوده است حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند رسول خداصلی الله علیه وآله در شب تاریک همانند پاره ماه نورانی بود به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران حضرت امام رضاعلیه السلام از پدران گرامی خود نقل فرموده است برخی از امیرمؤمنان عگلچین مولودی ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) + دانلود
گلچین مولودی ولادت پیامبر اکرم ص و امام صادق ع دانلود گلچین بهترین مدیحه سرایی و مولودی خوانی ویژه میلاد با سعادت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام را در ادامه گزارش بشنوید و دانلود کنید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران حاج میثم مطیعی صلوات بر پیادداشتی از چهرهای وهابی تفاوت میان انقلاب امام حسین(ع) و انقلاب غلات سلفی!/حسین(ع) به دنبال اصلاح بود آنها ب
یادداشتی از چهرهای وهابیتفاوت میان انقلاب امام حسین ع و انقلاب غلات سلفی حسین ع به دنبال اصلاح بود آنها به دنبال کشتارحسن فرحان المالکی عالم برجسته وهابی که چندی پیش توسط رژیم آلسعود زندانی شد با تفاوت قائل شدن بین سلفیهای معتدل و افراطی به تفاوت میان انقلاب امام حسین ع ویادداشت/ حجتالاسلام مهدی غلامعلی مشابهسازیهایِ دینیِ غیراستاندارد
یادداشت حجتالاسلام مهدی غلامعلیمشابهسازیهایِ دینیِ غیراستانداردشایسته است که عالمان و ارباب فرهنگ در بنیانگذاری حرکتهایی که میرود در چند دهه دیگر به عنوان نماد اندیشه شیعه نمایان شود بیشتر تأمل کنند خبرگزاری فارس ـ حجتالاسلام مهدی غلامعلی استادیار دانشگاه قرآن و حدیثپوستر و والپیپرهای میلاد امام صادق (ع) و حضرت محمد (ص) + دانلود
شامل 20 تصویر گرافیکی پوستر و والپیپرهای میلاد امام صادق ع و حضرت محمد ص دانلود مجموعه تصاویر گرافیکی و پس زمینه های رایانه ای با موضوع ولادت امام صادق علیه السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ادامه گزارش آماده دریافت است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران ادانشگاه امام صادق(ع) و خاطرات یک لباس شخصی از حوادث ۸۸
دانشگاه امام صادق ع و خاطرات یک لباس شخصی از حوادث ۸۸ فرهنگ > کتاب - این کتاب کم حجم و کوتاه دارای ۹ روایت کوتاه و خواندنی است که از روز شنبه ۲۳ خرداد آغاز و در روز شنبه ۳۰ خرداد به پایان میرسد به گزارش خبرآنلاین کتاب «خاطرات یک لباس شخصی» از حمیلاد پیامبر اسلام و امام صادق(ع) هیئت کجا برویم؟
السلام علیک یا اهل بیت النبوه میلاد پیامبر اسلام و امام صادق ع هیئت کجا برویم در ادامه مشخصات هیئت هایی که در ایام میلاد رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و امام صادق ع مراسم جشن دارند را بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران هیئتسخنرانمداحمکان و زمانمرکحجتالاسلام کلباسی در نشست خبری: «بیعت با امام عصر(عج)» شعار امسال نهم ربیعالاول است/ تجمع 6 هزار ن
حجتالاسلام کلباسی در نشست خبری بیعت با امام عصر عج شعار امسال نهم ربیعالاول است تجمع 6 هزار نفری طلاب و دانشجویان در عهد جانانرئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت شعار مراسم امسال روز نهم ربیعالاول بیعت با امام عصر عج است به همین منظور سه هزار دانشجو و سه هزار طلبه و استاد حوزه علمیادداشت عاشقانه رضا صادقی برای همسرش +عکس
یادداشت عاشقانه رضا صادقی برای همسرش عکس رضا صادقی با انتشار عکسی روی اینستاگرامش برای همسرش چند طی عاشقانه نوشت صادقی همین دیشب و به بهانه سال نو میلادی تازه ترین ترانه اش را با عنوان مرد دیوونه منتشر کرد ترانه ای که چندان حال و هوای سال نوی ندارد و البته از بهترین تک انگ هحجتالاسلام جعفری در گفتوگو با فارس «نهم ربیعالاول» تبلور احیای جایگاه امامت امام زمان(عج) است
حجتالاسلام جعفری در گفتوگو با فارسنهم ربیعالاول تبلور احیای جایگاه امامت امام زمان عج استقائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج گفت اهمیت احیای نهم ربیعالاول به خاطر آغاز سالروز امامت حضرت حجت عج است در واقع در این روز گره اعتقادی رستگاری و عملی به امامت حضرت مهدی عحجتالاسلام کلباسی در گفتوگو با فارس: «نهم ربیعالاول» روز بیعتی دوباره با امام زمان(عج) است
حجتالاسلام کلباسی در گفتوگو با فارس نهم ربیعالاول روز بیعتی دوباره با امام زمان عج استرئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت روز نهم ربیعالاول فرصتی است که بیشتر به موضوع مهدویت توجه داشته باشیم بزرگداشت این روز حتی مهمتر از روز نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت ولیعصر عج است چرا که ازحجتالاسلام رئیسی در دانشگاه امام صادق (ع): برای حصر سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی نه تصمیمی گرفته شده و ن
حجتالاسلام رئیسی در دانشگاه امام صادق ع برای حصر سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی نه تصمیمی گرفته شده و نه در دستور کار استدادستان کل کشور با بیان اینکه اگر تشخیص نظام اقتضا کند دستگاه قضایی آمادگی کیفر کردن سران فتنه را دارد گفت تا به امروز در رابطه با رفع حصر سران فتنه درحجتالاسلام میرزایی در گفتوگو با فارس: پیروان واقعی رسول اکرم (ص) از تفرقه دوری میگزینند/منفورترین فرد از نظ
حجتالاسلام میرزایی در گفتوگو با فارس پیروان واقعی رسول اکرم ص از تفرقه دوری میگزینند منفورترین فرد از نظر امام سجاد کیست یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت ندای وحدتآفرین پیغمبر اسلام ص بین مرد و زن پیر و جوان و شیعه و سنی تفاوتی قائل نشد این ندا اگر در تمام عصرها توسعه پیدا م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها