تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803952576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختلاف سليقه در کارگروه، دليل نامعلوم بودن وضعيت شبکه هاي اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ دي ۱۳۹۳ (۱۵:۴ب.ظ)
تشديد موج فيلتر شبکه هاي اجتماعي؛ اختلاف سليقه در کارگروه، دليل نامعلوم بودن وضعيت شبکه هاي اجتماعي گروه آموزش؛
فيلتر شدن شبکه‌هاي اجتماعي با روي کار آمدن و گسترش شبکه هاي اجتماعي و نرم افزارهاي موبايلي در باره اين شبکه‌ها هم از سال گذشته آغاز شد و کاربران ايراني با محدوديت هاي زيادي در اين زمينه روبرو شدند. هنوز مدت چندان زيادي از فيلترينگ هوشمند شبکه اجتماعي اينستاگرام نمي گذرد که بحث هاي متعددي در زمينه فيلترينگ واتس آپ مطرح شده و کاربران در فکر رفع فيلتر اين نرم افزار در کشور هستند. البته به طور کلي کاربران نرم افزارهاي ارتباطي موبايل معمولا پيش از فيلتر شدن نيز با مشکلات و کندي‌هايي در استفاده مواجه هستند اما به هر حال داستان فيلتر شدن يک نرم افزار داستان ديگري دارد.

واتس آپ و نزديکي به فيس بوک
طي روزهاي گذشته بار ديگر بحث فيلترينگ شبکه هاي اجتماعي موبايلي مطرح شد و در ميان شبکه‌هاي مختلف اين بار «واتس اپ» به دليل آنچه نزديکي به فيس بوک ناميده شده در صدر قرار گرفت.
پيام‌رسان "واتس‌آپ" که مختص تلفن‌هاي همراه است، امکاني را فراهم مي‌کند تا کاربران اين سرويس بدون وارد کردن ليست مخاطبين از طريق آدرس بوک بتوانند مخاطبان خود را شناسايي کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند. اين سامانه نرم‌افزاري براي گوشي‌هاي هوشمند اندرويدي، آيفون، نوکيا و بلک‌بري در نظر گرفته شده و مؤسس آن جان کوم است.واتس اپ در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان ۴۵۰ ميليون کاربر داشته که حداقل ماهي يکبار آنلاين بوده‌اند. در تاريخ ۱۹ فوريه سال جاري هم فيس‌بوک اعلام کرد که اين شرکت (واتس‌آپ) را به قيمت ۱۹ ميليارد دلار به شکل ۴ ميليارد دلار نقدي و ۱۵ ميليارد دلار به شکل سهام فيس‌بوک به مالکان اين شرکت خريداري کرده است.
واتس‌آپ سرويسي نظير وي‌چت، تانگو، وايبر و ... است که اعمال نظارت بر آن را براي مسئولان ارتباطي و ذي‌ربط محدود مي‌کند و با توجه به اينکه وي‌چت پيش از اين فيلتر شده بود، احتمال اينکه چنين سرويسي نيز در آينده فيلتر شود در فضاي مجازي شايع شده است.

مخالفت وزارت ارتباطات و دولت
همان طور که شاهد بوديم وزارت ارتباطات چندي پيش از مخالفت اين وزارتخانه با فيلترينگ وي چت خبر داد اما در نهايت اين شبکه اجتماعي موبايل فيلتر شد.
بعد از حواشي زيادي که پيرامون فيلترينگ واتس آپ اتفاق افتاد، روابط عمومي وزارت ارتباطات در گفت و گو با موج اظهار کرد: ضمن اينکه اخبار منتشر شده در پايان ساعات روز اداري هفته بود، در حال حاضر هيچ تغييري در وضعيت اين شبکه اجتماعي به وجود نيامده است و جلسه اي مبني بر اين قدام در وزارتخانه برگزار نشده است.
اين در حالي است که در گذشته نيز وزير ارتباطات در اين رابطه به اظهار نظري پرداخته و بيان کرده بود:« اخبار و تماسهاي زيادي دريافت کرده‌ام در خصوص اينکه وزارت ارتباطات موافق مسدود کردن اپليکيشن whats aap (واتس اپ) است. نماينده وزارت در کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه نسبت به مخالفت با اين تصميم اقدام کرده و وزارت ارتباطات با توجه به تعداد قابل توجه کاربران موافق اين تصميم نيست.» وي با بيان اينکه وظيفه کارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ اين است که از سياستگذاري هايي که شورايعالي فضاي مجازي انجام مي دهد تبعيت کند، گفته بود: وظيفه دبير کارگروه تعيين مصاديق اين نيست که بخواهد براي رئيس جمهور و يا براي شورايعالي فضاي مجازي تعيين تکليف کند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات چند ماه پيش با تاکيد براينکه دولت موافق بستن شبکه هاي اجتماعي خارجي که مخرب نيستند و به اخلاق و عفت عمومي لطمه اي نمي زنند نيست، عنوان کرده بود: تا زماني که جايگزيني براي اين شبکه ها در کشور نداشته باشيم، دولت موافق مسدود کردن آنها نيست.

تفاوت هاي محسوس دليل کنار گذاشتن اپراتورهاي داخلي است
دبير کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه چند ماه پيش اينگونه مطرح کرده بود: يکي از دلايل تصويب فيلتر شدن واتس آپ از سوي کارگروه، خريد اين نرم افزار توسط «زاکر برگ» مدير آمريکايي صهيونيستي سايت فيلتر شده فيس بوک است.
خرم آبادي در ادامه عنوان کرده بود: دلايل زيادي براي فيلتر نرم افزارهاي خارجي ارتباطي تلفن همراه وجود دارد اما علت اصلي فيلتر اينگونه نرم افزارها توزيع، انتشار و اشتراک گذاري غيرقابل کنترل محتواي مجرمانه خلاف اخلاق، عفت عمومي، مقدسات، فرهنگ و ارزشهاي اسلامي است. معاون قضايي دادستان کل کشور تصريح کرده بود: دليل ديگر فيلتر اين نرم افزارها عدم نظارت مديران و قابليت گمنامي کاربران آن ها است و اين شرايط زمينه ارتکاب بسياري از جرايم رايانه اي را فراهم مي آورند و از آنجا که مديران و سرورهاي اين نرم افزارها در خارج از کشور قرار دارد و هيچگونه همکاري در جهت کشف جرم و حفظ آثار علايم و دلايل وقوع آن با ضابطين و مقامات قضايي ندارند رسيدگي به بسياري از جرايمي که از طريق نرم افزارهاي مذکور ارتکاب يافته بي نتيجه باقي مانده و حقوق شکات و قربانيان جرايم تضييع مي شود.دبير کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه در خصوص علت استفاده مردم از نرم افزارهاي خارجي ارتباطي تلفن همراه اظهار کرده بود: نرم افزارهاي ارتباطي تلفن همراه تمامي خدمات اپراتور هاي تلفن همراه را انجام مي دهند و به همين جهت اپراتورهاي تلفني مجازي نيز ناميده مي شوند اما علت استفاده کاربران از اين نرم افزارها اين است که اولا تمامي خدمات تلفن همراه مانند ارتباطات صوتي - تصويري و ارسال پيامک و پيام هاي متني، صوتي و تصويري را رايگان انجام مي دهند.
تاکيد خرم آبادي اينگونه بوده که برخلاف اپراتور هاي تلفن، امکان اشتراک گذاري اطلاعات را نيز بر روي موبايل فراهم مي کنند و طبيعي است کاربران اينترنت براي اينکه هزينه کمتري پرداخت کنند از اين نرم افزارها که قابليت نصب بر روي تلفن همراه را دارند، استفاده مي کنند.

به دليل يک رأي مثبت باطل رأي گيري دچار اشکال است
عضو کارگروه تعيين محتواي مصاديق مجرمانه در گفت و گو با موج اظهار کرد: جلسات کميته تعيين مصاديق براساس آيين نامه هر دو هفته يکبار برگزار مي شود و پرونده هايي که داراي شاکي خصوصي هستند و پرونده هاي داراي تخلفات مجرمانه يا مصاديق مجرمانه را طبق روال مورد بررسي قرار مي دهد، اين در حالي است که تاکنون مطلبي در اين زمينه به کميته اعلام نشده است. سبحاني فر تصريح کرد: اخبارمنتشر شده روز چهارشنبه بود و درعنوان خبر آمده بود که تا ساعاتي ديگر اين نرم افزار بسته خواهد شد. در حال حاضر ساعت ها از انتشار اين خبر مي گذرد و هر چه مي گذرد بيشتر به کذب بودن آن پي مي بريم. رئيس کميته ICT مجلس در گذشته با بيان اينکه رأي شخصي من در مورد فيلتر شدن واتس آپ مثبت بوده است، گفت: در جلسه کميته فيلترينگ از يک سازمان دو نفر در رأي‌گيري شرکت کرده بودند که يکي از آنها که رأي مثبت داده بود، حق رأي نداشت و پس از آن در رأي‌گيري اشکال وارد شده است.
رمضانعلي سبحاني‌فر نماينده مردم سبزوار عنوان کرده بود: شبکه‌هاي اجتماعي داخلي مشکلي ندارند و شبکه‌هاي اجتماعي خارجي اگر بخش‌هايي از آنها با مسائل اجتماعي، سياسي و امنيتي کشور در تضاد نباشد، مشکلي ندارند.

اتمام مهلت دادستان به وزير
در پي اتمام مهلت دادستان کشور به وزارت ارتباطات مبني بر ساماندهي شبکه‌هاي اجتماعي موبايلي، دستور قضايي براي فيلترينگ اين شبکه‌ها به دستگاه مجري صادر شد.
چند ماهي نمي گذرد که دادستان کل کشور در نامه اي به وزارت ارتباطات خواستار ساماندهي استفاده از نرم‌افزارهاي موبايلي و شبکه هاي اجتماعي شد و به اين وزارتخانه يک ماه مهلت داده شد که اين دستور را اجرايي کند. دراين نامه حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي معاون اول قوه قضاييه به وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خواست حداکثر تا يک ماه درباره فراهم آوردن زمينه فني بستن و کنترل اطلاعاتي موثر شبکه هاي اجتماعي همچون نظير وآتس آپ- وايبر و تانگو اقدام فوري شود.
اين طور مشخص است که به دليل عدم ساماندهي اين شبکه هاي اجتماعي روز گذشته مقام قضايي دستور فيلترينگ سه شبکه اجتماعي موبايل را به وزارت ارتباطات به عنوان مجري صادر کرده است. گفته مي شود، به دليل آن که اين شبکه هاي اجتماعي محتواي مجرمانه که مصداقي از جرم است را ترويج مي کنند، دستور ساماندهي اين شبکه ها و اجراي فيلترينگ هوشمند بر آن از سوي مقام قضايي صادر شده است و از آنجا که در اين زمينه پيش از اين به وزارت ارتباطات تذکراتي داده شده بود، اما اتفاقي نيافتاد، مقام قضايي دستور فيلترينگ را به وزارت ارتباطات به عنوان مجري صادر کرده است.

سرانجام شبکه هاي اجتماعي
اکنون با وجود توانايي مهندسان آي تي براي توليد نرم افزارهاي فيلتر هوشمند صفحات داراي محتويات مجرمانه ديگر فيلتر کل سايت هاي داراي صفحات مجرمانه نبايد فکر کرد. اما مسئولين معتقدند که رفع فيلتر شبکه اجتماعي فيس بوک ديگر امکان پذير نيست، اما کاربران همچنان اميدوارند تا در آينده با طراحي چنين نرم‌افزارهاي مفيدتري به محتويات مناسب صفحاتي نظير فيس بوک و يوتيوب دست پيدا کنند.
حال سوال اين است که فيلترينگ نرم افزار واتس آپ که هوشمند نخواهد بود و به صورت کامل است، به کدام دليل انجام خواهد شد: اختلاف سليقه، ارتباط با فيس بوک، مصاديق مجرمانه بودن يا ديگر موارد.
در حال حاضر با توجه به اخبار گوناگون که پايان ساعات اداري روز چهارشنبه مبني بر فيلتر شدن شبکه هاي اجتماعي لاين، تانگو و واتس آپ منتشر شد، اين پروژه به روز بعدي اداري موکول خواهد مي شود.
بايد تحمل کرد و ديد که با آغاز ساعات اداري روز شنبه اين پروژه مردم گريز کليد خواهد خورد يا خير؟

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن