تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819724612
حرکت مد از کف خیابان به بالای جامعه!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
یک پژوهشگر حوزهی مد و لباس گفت: مد معمولا از کلانشهرها به سمت شهرستانها جریان پیدا میکند، اگرچه تفاوتها میان طبقات اجتماعی مختلف هنوز هم به چشم میآید، اما گاهی اوقات شاهد این هستیم که الگوهایی از کف خیابان به سمت طبقات متوسط و بالای جامعه حرکت میکند. به گزارش ایسنا، در پنجمین نشست از سلسله نشستهای هنر و زندگی روزمره شهری که چهارشنبه 17 دی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، دکتر محمدسعید ذکایی، سیامک میلانی و ساقی مظاهری حضور داشتند. در ابتدای این نشست، سعید ذکایی - دانشیار جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی- اظهار کرد: «مد» را میتوان سبکهای خاصی دانست که توسط گروههای خاصی پذیرفته شده و مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع مد شیوهای از ابراز خود است که طیفی از مردم بهواسطه اندیشه مشترک به آن گرایش مییابند. سبک، تغییر، پذیرش و سلیقهی اجزا تشکیلدهندهی مد هستند و آن را بر اساس طول چرخه میتوان به انواع مدهای کلاسیک، کم دوام، متداخل و چرخههای تکرارشونده تقسیم کرد. این دانشیار جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: مد جزیی از زندگی روزمره و بخشی از فرهنگ عامهپسند است و یک فرآیند اجتماعی و پدیدهای فرهنگی بهشمار میرود. مد همچنین دارای قدرت هنجاری است و نیازی به توجیه عقلانی ندارد. مد مکانیزمی برای ایجاد نظم در جامعه و یک الگوی مستمر تغییر محسوب میشود. گروههای مصرفکننده مد را نیز میتوان به رهبران، نوآوران، انگیزشدهندگان، پیروان و قربانیان تفکیک کرد. وی اضافه کرد: مد نقشی محوری در هویتسازی دارد و وسیلهای برای خودابرازی و تمایز است. امکان ساختن هویتهای مختلف در فضاهای مختلف توسط مد فراهم میشود و شیوهای غیرکلامی برای ارتباط از طریق سمبلها دانسته میشود. هم از منظر قدرت انضباطی میتوان به مقوله مد پرداخت و هم تاثیرگذاری آن بر فرد را میتوان مورد بررسی قرار داد. مد را میتوان دارای سه وجه روانشناختی، اقتصادی و اجتماعی دانست که بهعنوان مثال در وجه اقتصادی، ضامن بقای سرمایهداری محسوب میشود. ذکایی مکانیسمهای پذیرش و انتقال مد را طبق نظریههای رخنه به پایین، رخنه به بالا و رخنه از اطراف توضیح داد و افزود: چرخهی پذیرش مد از نوآوری آغاز شده و با طی مراحلی مانند پوشش در مجلات و حراجهای ارزان، در نهایت به خسته شدن مردم از آن و نگریستن رهبران به افقهای تازه منجر میشود. جامعهشناسان مختلفی مانند وبلن، زیمل، بلومر، بوردیو، بنیامین و بارت از دیدگاههای مختلف به مقوله مد پرداختهاند. بارت مد را یک زبان با ساختار گرامری مختص به خود میدانست و بنیامین مد را بیانگر پیروزی صورت کالا عنوان میکرد که در آن بدن تبدیل به یک شیء شده است. در سنت مطالعات فرهنگی بیرمنگهام که متاثر از مارکسیسم ساختاری است، استفاده از مد نوعی مقاومت نشانهشناختی از جانب جوانان برای اعتراض به موقعیت اجتماعی نابرابر و اعتراض به ارزشهای حاکم در جامعه دانسته میشود. وی در ادامه به آسیبشناسی مدگرایی در ایران پرداخت و برندگرایی، نمایشی بودن افراطی، توجه افراطی به دیده شدن و در متن توجه قرار داشتن را نمونههایی از این آسیبها عنوان کرد و گفت: دربارهی توفیق نداشتن ما در ترویج مدهای بومی باید بگویم که تمایل به همگنسازی سلیقه، بیتوجهی به انتخابهای فردی و عاملیت جوانان، قدرت هنجاری ضعیف متولیان و.. از جمله دلایل موفق نبودن ما در ترویج مدهای بومی است. همچنین در این مراسم، سیامک میلانی - پژوهشگر مد - بیان کرد: مد از دیدگاه مردم اگرچه بیشتر به لباس مربوط دانسته میشود، اما امری فراتر از پوشش است. ضمن اینکه نه تنها امری فیزیکی، بلکه ذهنی و فرهنگی - اجتماعی محسوب میشود که نمود آن میتواند طرز پوشش دیده شود. بخش غیرفیزیکی مد در واقع به انتخاهای مردم مربوط میشود، اما چون پرداختن به آن کاری دشوار است، محققان معمولا به سراغ لباس میروند و از اطلاعات کسب شده در این زمینه، به نقش مد در زندگی مردم میرسند. وی ضمن برشمردن نظریههای انتشار مد، نظر «دایانا کرین» و ارتباط میان گروههای سنی را تشریح کرد و گفت: طبق این نظریه رسانهها از طریق گروه سنی انتخاب میشوند؛ بهعنوان مثال گروههای سنی 15 تا 22 سال از رسانههای ارتباطی قدیمی استفاده نمیکنند و آنچه در میان اعضای یک گروه رواج مییابد در ادامه بهصورت افقی به گروههای دیگر نیز انتشار پیدا میکند. این کارشناس مهندسی پوشاک در ادامه، با اشاره به اینکه در ایران مد معمولا از کلانشهرها به سمت شهرستانها جریان پیدا میکند گفت: اگرچه تفاوتها میان طبقات اجتماعی مختلف هنوز هم به چشم میآید، اما گاهی اوقات شاهد این هستیم که الگوهایی از کف خیابان به سمت طبقات متوسط و بالای جامعه حرکت میکند. او افزود: لازم است سیستمی حمایتی از همه طراحان بزرگ و کوچک و ایدههای گوناگون در این حوزه داشته باشیم. با این وجود کسانی در جامعه حضور دارند که بهرغم همه محدودیتها به تلاشهای خود ادامه داده و مد را پیش میبرند. به نظر میرسد راه درازی در پیش داشته باشیم، اما آینده را امیدوارکننده میبینم. در ادامه ساقی مظاهری - طراح لباس- اظهار کرد: من هویت را هر آنچیزی میدانم که موجب شناسایی فرد میشود و هویت سازمانی نیز هر چیزی بهشمار میرود که شاخص و متمایزگر یک سازمان است. گاهی اوقات این طراحی لباس است که هویت یک سازمان را نشان داده و آنرا متمایز میکند. زمانی که من کار در این حوزه را آغاز کردم، حتی نگاه اساتید دانشگاهی نسبت به آن منفی بود و سیر خاصی طی شد تا مد و فشن بهشکلی جدی مورد توجه قرار بگیرد. او افزود: از آنجایی که با پیشزمینه هنر نقاشی وارد این حوزه شدم، طراحیهایم نیز وامدار هنرهای تجسمی هستند. طی مطالعات تصویری و مکتوب به این نتیجه رسیدم که فرم بناهای معماری میتواند با فرم لباسها در تعامل باشد. بهعنوان مثال لباس زنان اشرافی در دوران گوتیک با معماری آن دوران بهخوبی قابل قیاس است، به این معنا که همان دیدگاه بصری که در بناها دیده میشود، در لباسها هم قابل مشاهده است. از این نظر ایده طراحی لباس با الهام از بنا در ذهن من شکل گرفت. مظاهری بیان کرد: وفاداری به ویژگیهای بصری هویت سازمانی و مجذوب شدن به تاریخ، عواملی هستند که ممکن است منجر به غفلت نسبت فرمهای امروزی شود. وی در بخش پایانی سخنرانی خود به بررسی دغدغهها، چالشها و نتایج تلخ و شیرین یک دهه طراحی بر مبنای هویت سازمانی پرداخت. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
جشنواره تئاتر فجر فرخی: تئاتر خیابانی میتواند خیلی عمیقتر و تاثیر گذارتر باشد
جشنواره تئاتر فجرفرخی تئاتر خیابانی میتواند خیلی عمیقتر و تاثیر گذارتر باشدیکی از اعضای هیئت انتخاب بخش خیابانی سیوسومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است تئاتر خیابانی این توان و ظرفیت را دارد که با استفاده درست از تکنیکها و مضامین قوی به یکی از گونههای تاثیرگذار نمایشی تبدیلعجیب ترین تئاتر خیابانی +عکس
تئاترهای خیابانی عجیب ترین تئاتر خیابانی عکس در سال 2010 یک گروه تئاتر موزیکال در بارسلونا یکی از عجیب ترین روش های برگزاری تئاتر خیابانی را به نمایش گذاشت به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز حتما با تئاترهای خیابانی آشنا هستید و می دانید که استعدادهای بسیاری از همین تئاترهمسعود ده نمکی : کسی نیست دوستی های خیابانی را به تصویر بکشد!
مسعود ده نمکی کسی نیست دوستی های خیابانی را به تصویر بکشد مسعود ده نمکی عکسی از بازیگری هالیوودی در اینستاگرام منتشر کرد مسعود ده نمکی کارگردان اخراجی ها با انتشار این عکس از فیلم مالنا در اینستاگرام نوشت این صحنه در تهران بیشتر نمود دارد کشته ما را این نوع دوستی در خیابانیکتا ناصر درباره سریال طنز ابله: نمونه مشابه آن نداریم/باحساسیت بالایی که دارم نقش هاراانتخاب می کنم
یکتا ناصر درباره سریال طنز ابله نمونه مشابه آن نداریم باحساسیت بالایی که دارم نقش هاراانتخاب می کنم فرهنگ > تلویزیون - فارس نوشت یکتا ناصر گفت سریال «ابله» فضای جدیدی دارد که تا به حال با اینکه سریال های طنز زیادی در این رسانه ساخته شده است نمونه مشابپیشنهاد تهرانشناس قدیمی برای ایجاد خیابان ولیعصر دوم
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ ناصر تکمیل همایون - تهرانشناس - از مسئولان شهری تهران خواست خیابان قرار گرفته از میدان آزادی تا منتهیالیه خیابان حکیمیه در تهرانپارس را مانند خیابان ولیعصر عج مطالعه و بررسی کنند به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا این جامعهشناس و استاد پژوهشکد«کشف هند» در پیادهروهای خیابان ولیعصر (عج)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۷ احمد مسجد جامعی هر بار قدم زدن در خیابان ولیعصر عج را مانند کشف هند دانست که در هر بار رفتن به این کشور اکتشافهای جدیدی از این خیابان به دست میآید و به نکات تازهای از آن میتوان رسید به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا این عضو شورای شهر تهرعکس / خیابان ولیعصر در سال 1315
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ تصویر زیر نمایی از خیابان ولیعصر تهران را در سال 1315 نشان میدهد به گزارش ایسنا عکس این خیابان را که در آن زمان خیابان پهلوی نام داشته سایت جوان و تاریخ منتشر کرده است انتهای پیامتدقیق ضوابط ساختوساز در بزرگترین خیابان خاورمیانه
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۴ اسکندر مختاری از تدقیق طرح ضوابط و الزامات خیابان ولیعصر عج با مصوبه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یک سند قانونی خبر داد به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به در دست تهیه بودن طرح ضوابط ساختوساز در خیابا موضوع سفر ۵ روزه رئیس جمهور به نیویورک مستند «گفتوگو در خیابان یکم» امشب از شبکه یک پخش میشود
با موضوع سفر ۵ روزه رئیس جمهور به نیویورکمستند گفتوگو در خیابان یکم امشب از شبکه یک پخش میشودتهیه کننده مستند گفتوگو در خیابان یکم از پخش این مستند با موضوع سفر ۵ روزه رئیس جمهور به نیویورک خبر داد «محمد شکیبانیا» در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاشهرام کرمی: تئاتر خیابانی، مردمیترین بخش جشنواره فجر است/شهرستانیهادر این عرصه پیشتازند
شهرام کرمی تئاتر خیابانی مردمیترین بخش جشنواره فجر است شهرستانیهادر این عرصه پیشتازند فرهنگ > تئاتر - شهرام کرمی تئاتر خیابانی را مردمیترین بخش جشنواره فجر خواند و خلاقیت را مهمترین معیار برای ارزیابی این آثار دانست به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره بیعزت الله انتظامی : از من خواستند با ویلچر جلوی معلولان حرکت کنم
عزت الله انتظامی از من خواستند با ویلچر جلوی معلولان حرکت کنم منصور برجيان دبير جشنواره و مديرعامل انجمن علمي و آفرينشهاي معلولان آوا به ديدار عزت الله انتظامي بازيگر سينماي ايران که پيش از اين در نخستين دوره اين جشنواره رييس هيات داوران جشنواره فيلم آوا بود رفت منصور برجفارس در سالروز کشف حجاب گزارش میدهد نگاهی به کمپانیهای برهنگی در ایران/ مانکنهای خیابانی امروز، میراث رضاخا
فارس در سالروز کشف حجاب گزارش میدهدنگاهی به کمپانیهای برهنگی در ایران مانکنهای خیابانی امروز میراث رضاخان دیروزرضاخان هفدهم دیماه 1314 قانون کشف حجاب در ایران را تصویب کرد و زنان ایرانی باید پوششهایی مثل چادر روبند و روسری را کنار میگذاشتند حالا بعد از 79 سال میراثدارابینوایان به خیابانهای لندن ریختند/ آتشسوزی چهره شهر را تغییر داد -
بینوایان به خیابانهای لندن ریختند آتشسوزی چهره شهر را تغییر داد شناسهٔ خبر 2458466 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۲ هنر > تئاتر بیش از 1200 نفر شامل مخاطبان و بازیگران نمایش موزیکال بینوایان به دلیل آتش سوزی در سالن ملکه در مرکز شهر لندن مجبور به تخلیه سالن شدند و همین امرپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر سعید راد:فیلم هایی که در آن تنها 2 خیابان شیک نمایش داده شود فیلم شهری نیست
پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم شهرسعید راد فیلم هایی که در آن تنها 2 خیابان شیک نمایش داده شود فیلم شهری نیستسعید راد گفت باید توجه داشته باشیم که فیلم هایی که در آن تنها 2 خیابان شیک نمایش داده شود فیلم شهری نیست در ساخت فیلم های شهری باید به صورت موشکافانه به المان های شهر توجهچرا در خیابانها نمیتوانیم عکس بگیریم / مجریان قانون سلیقهای عمل میکنند
در نشست سومین نمایشگاه ده روز با عکاسان مطرح شد چرا در خیابانها نمیتوانیم عکس بگیریم مجریان قانون سلیقهای عمل میکنند در نشست سومین نمایشگاه ده روز با عکاسان ایران به نگاه سلیقهای مجریان قانون در ممنوعیت عکاسی اشاره کرد به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران این نشست باکرمانشاه ظرفیت بالایی برای پذیرش خادمان شهدا دارد
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۷ مسئول اردویی گردشگری و راهیان نور سپاه نبیاکرم ص استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیتها و پتانسیلهای استان کرمانشاه به لحاظ برخورداری از زیارتگاهها و یادمانهای شهدا از ظرفیت بالای این استان برای پذیرش خادمان شهدا خبر داد علی یوسفیراد در گفتوگو با خبکنسرت های خیابانی در تهران +عکس
کنسرت های خیابانی در تهران عکس نوازندگی خیابانی پدیده ای است که در سال های اخیر در کشور رونق یافته و گروه ها و جوانان نوازنده که گاه از تحصیلات آکادمیک موسیقی بهره مند هستند در کوچه و خیابان به اجرای موسیقی زنده می پردازند فرارو نوازندگی خیابانی پدیده ای است که در سال ها-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها