واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۹
یک پژوهشگر هنر گفت: برخی آثار دیوارنگاری با وجود داشتن کیفیت فنی در ایده و طراحی و تعاملات محیطی، ارزشهای هنر شهری ندارند و متأسفانه ضمن اینکه نتوانستهاند جوابگوی نیازهای شهری باشند، گاهی خسارتهای جبرانناپذیری بر سیمای شهر، فرهنگ انقلاب و بخصوص اسطورهها و قهرمانان ملی وارد کردهاند. اصغر کفشچیانمقدم - پژوهشگر و عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران - در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، دربارهی برگزاری سومین دورهی دوسالانهی دیوارنگاری «شاهدان شهر» اظهار کرد: بهنظر میرسد سازمان زیباسازی در این دوره تصمیم گرفته این دوسالانه را با هدف ارتقای سطح کیفی بخشی از دیوارنگارههای شهری بخصوص «تصاویر شهدا» برگزار کند. آنچه در این دوسالانه شاهد آن هستیم، این است که در کنار بخش اصلی دوسالانه که به رقابت بین آثار اجراشده با هر رویکرد و هدفی در دو سال گذشته در سطح کشور میپردازد، بخش ویژهای در نظر گرفته شده که در آن به دغدغههای منتقدان و هنرمندان (نسبت به دیوارنگاریهای شهری بویژه تصاویر شهدا) توجه شده است. او ادامه داد: هدف، بازآفرینی آثاری با ایدههای نو برای دیوارهایی است که پیش از این روی آنها کار شده، اما بهدلیل ناهماهنگی با شاکلههای زیباشناختی هنر شهری نتوانستهاند پاسخگوی مناسبی برای نیاز فرهنگی جامعهی هنری و مخاطبان باشند. بهنظر میرسد، این کار بزرگی است که مسئولان فعلی سازمان زیباسازی شهرداری بهدنبال آن هستند، یعنی پرداختن به مواردی که مورد نقد محققان، هنرمندان و جامعهشناسان کشور است. این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: البته بیشتر انتقادهای صورتگرفته فقط به دیوارنگاریهای شهدا برنمیگردد، بلکه شامل دیگر آثار هنری شهر (دیوارنگاری، المانهای شهری، جشنوارههای نوروزی و ...) با رویکردهای دیگر (تزیینی و آرامسازی) نیز میشود که مبلمان شهری، گرافیک محیطی و تبلیغات محیطی هم از این قاعده مستثنی نیستند. کفشچیانمقدم در بخش دیگری از سخنانش به لزوم حضور افراد متخصص در این زمینه اشاره و اظهار کرد: باید بپذیریم دیوارهای شهر، جای مناسبی برای تجربه کردن افراد نیست. آثار بزرگ بهدست هنرمندان بزرگ آفریده میشوند. باید سازمان زیباسازی پیش از برنامهریزی فصلی و سفارش کار، پژوهشهای میدانی لازم را توسط کمیتههای مربوط انجام دهد تا مشخص شود که یک دیوار با چه هدف و کارکردی باید طراحی شود و زیر نظر چه فرد یا کسانی اثر هنری روی آن شکل گیرد. باید مشخص شود چه کسانی و با چه استانداردهایی میتوانند روی دیوارهای شهر (که ویترین فرهنگی شهر هستند) طراحی کنند. او ادامه داد: در همهی دوسالانهها، این حق برای هنرمندان در نظر گرفته شده که آثار خودشان را طبق شرایط فراخوان، آماده و به دبیرخانه ارسال کنند. نمیتوان این حق را از کسی سلب کرد و باید مطابق ساختار دوسالانه، فرصت حضور به همهی استعدادها را داد، اما این به آن معنا نیست که همهی آثار مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. این عضو هیئت علمی دانشکدهی هنرهای تجسمی همچنین گفت: اگرچه گاهی در میان دیوارنگارههای شهری، نقاشیهای خوبی با موضوع شهدا یا موضوعات دیگر دیده میشود، اما به هر دلیل این آثار با وجود کیفیت فنی در ایده، طراحی و تعاملات محیطی، فاقد ارزشهای هنر شهری هستند و متأسفانه ضمن اینکه نتوانستهاند جوابگوی نیاز شهری باشند، گاهی خسارتهای جبرانناپذیری بر سیمای شهر، فرهنگ انقلاب و بخصوص اسطورهها و قهرمانان ملی وارد کردهاند. به علاوه، بسیاری از این آثار نتوانستهاند سطح هنر شهری مانند تهران را بهعنوان پایتخت کشور اسلامی، ارتقا بخشند و در جهت سواد بصری شهروندان تعامل لازم را برقرار کنند. این نشان میدهد که به اصلیترین بخش خلاقیتهای هنر شهری، یعنی پژوهشهای میدانی توجهی نشده یا به اندازهی لازم به آن بها داده نشده است. کفشچیانمقدم همچنین به دیوارنگاری با موضوع پرترهی شهدا اشاره و اظهار کرد: دیوارنگاری با موضوع شهدا و پرترهی آنها بهدلیل ساختاری که دارد، خیلی مورد توجه قرار میگیرد. متأسفانه دوستانی که با هدف و نیت خوب میخواهند قهرمانان ملی را روی دیوارهای شهر بیاورند، شاید فکر میکنند مردم مسوولیتشناسی آنها را فراموش کردهاند و شاید به این توجه ندارند که نقاشی دیواری کارکرد رسانهای گذشته را ندارد. بنابراین شاید اصرار روی این موضوع درست نباشد. باید دید که آیا کشیدن چهرهی قهرمانان ملی و اسطورههای انقلابی، روی دیوارهای شهر به سیاق گذشته میتواند مشکل را حل کند و کارکرد لازم را داشته باشد یا خیر. بنابراین نمیتوان و نباید نسبت به دیوارهای شهر و آثاری که قرار است روی آنها کشیده شود، بیاعتنا یا کماعتنا بود یا با آنها مانند امور تشریفاتی برخورد کرد. ما وقتی میخواهیم خانهی خودمان را رنگ کنیم حساسیتمان نسبت به نوع رنگ، کیفیت رنگ، توانمندی و قابلیتهای نقاش و حتی هزینهی آن، بیشتر از استانداردهای هنر برای شهرمان است. او ادامه داد: تعیین مبانی و ضوابط دیوارنگاری با موضوع شهدا برعهدهی معاونت پژوهشی شهرداری و سازمان زیباسازی است. در این رابطه، کمیتههای پژوهشی و کارشناسی باید ظرفیتهای یک دیوار را بررسی و فاکتورهای مفهومی و بصری را برای آن مشخص کنند؛ مانند اینکه دیوار و دیوارنگاری در اتوبان باید چه معیارهایی را داشته باشد، با چه متریالی، چه طرحی و چه روشی در اختیار هنرمند قرار گیرد و هنرمندان هم باید براساس سابقه، توانمندی و تجربهشان انتخاب شوند. این استاد دانشگاه اضافه کرد: پیشنهاد میکنم اگر سازمان زیباسازی میخواهد در این زمینه کار جدی و ماندگاری از خود باقی بگذارد، بهتر است تدوین و تصویب طرح جامع هنر شهری را در دستور کار قرار دهد و با تصویب آن در شورای شهر، ضمانت اجرایی آن را در مدیریت واحد هنر شهری دنبال کند و با دانشگاهها برای راهاندازی رشتهی هنر شهری وارد تعامل شود یا دورههای آموزشی کوتاهمدت را بهصورت مستمر برای ارتقای دانش هنر شهری مدیران، کارشناسان و هنرمندان ایجاد و گذراندن آن را الزامی کند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]