واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قاسماف در نشست خبری کنسرت ارکستر بادی تهران
مهم نیست که «تار» به نام چه کشوری ثبت شود/ خیلی از کشورهای شرقی امروز از «تار» استفاده میکنند
عالیم قاسماف گفت: اگر «تار» به نام ایران هم ثبت میشد، من ناراحت نمیشدم. مهم نیست که تار، تار ایران باشد یا آذربایجان. خیلی از کشورها امروز از ساز تار استفاده میکنند؛ مهم این است که این ساز دیده و شنیده شود.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری ارکستر سازهای بادی تهران صبح امروز با حضور عالیم قاسماف، سینا زکایی، جاوید مجلسی و کوروش وزیر مختار در تالار وحدت تهران برگزار شد. جاوید مجلسی در ابتدای این نشست گفت: خیلی خوشحالیم که با عالیم قاسماف برنامه اجرا میکنیم در ابتدا فکر میکردم که کاراکتر موسیقی ما و موسیقی قاسماف جور در نمیآید اما در ادامه با تنظیماتی که انجام شد در نهایت کار رضایتبخش بود. سینا زکایی هم در این ارتباط گفت: این کنسرت بعد از یک دهه فعالیت ارکستر بادی تهران اجرا میشود نزدیک به 8 ماه بر روی این پروژه کار کردیم و به رپرتواری رسیدیم که برای استاد قاسماف هم قابل اجرا باشد. موسیقیمان را به اشتراک گذاشتیم عالم قاسماف هم در این نشست گفت: امیدواریم که کنسرتی که در تهران به اجرا در میآوریم رضایت و خوشحالی مخاطبان را به همراه داشته باشد. بسیاری از موسیقیدانها بدون اینکه خودشان متوجه شوند فکرشان را ارائه میدهند ما در آذربایجان، ترکیه، آمریکا، اروپا با خیلی از موسیقیدانها کار کردیم و با آنها آشنا شدیم و با ذوق موسیقیمان را به اشتراک گذاشتیم. وی افزود: اگر کنسرت ارکستری دادهایم قسمت بوده و امروز هم قسمت شده تا با ارکستر سازهای بادی کنسرت بدهم در ابتدا تک تک این سازها برای من ترسآور بود اما وقتی تمرین این گروه را دیدم و جوانهایی را دیدم که با علاقه ساز میزنند و همچنین با پشتکاری که از سینا زکایی مشاهده کردم فکر کردم که این کنسرت میتواند کنسرت خوبی باشد و امیدواریم این کنسرت را در اروپا، آمریکا و کوبا هم بتوانیم به اجرا در بیاوریم. تشابه موسیقی آذربایجان و موسیقی ایران قاسماف ادامه داد: موسیقی آذربایجان و موسیقی ایران خیلی شبیه هم و خیلی نزدیک به هم است این دو فرهنگ موسیقایی از هم ذوق گرفتند و با هم به پرواز در آمدند. قاسماف در خصوص اشعاری که در این کنسرت به اجرا در خواهد آورد نیز گفت: شعرها دقیقاً در خاطرم نیست و بسیاری از آنها را به واسطه شنیدن آموختهام. در ادامه این نشست وزیری تهیهکننده کنسرت با اشاره به مشکلاتی که برای برگزاری این کنسرت به وجود آمده بود گفت: ما برای اجرای این کنسرت ابتدا برج میلاد را در نظر گرفتیم اما از آنجا که بسیاری از کارها سلیقهای در کشور اداره میشود متأسفانه به ما اجازه اجرا در برج میلاد را نداده است و تمام برنامههای مالی که برای کنسرت چیده شده بود از بین رفت. وی افزود: اگر تمام بلیتهای این کنسرت هم به فروش برسد بیتردید یکی از زیانبارترین کنسرتهای امسال را از نظر مالی شاهد خواهیم بود. مهم نیست که تار به نام چه کشوری ثبت شود قاسماف در ادامه نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا حاضر شدید با ارکستر بادی تهران همکاری کنید گفت: وقتی سینا زکایی پیشنهاد را به من داد نتوانستم به او نه بگویم او روش خاص خود را در درخواست از من داشت و من را مجاب کرد تا در این کنسرت شرکت کنم. وی در خصوص مطرح شدن موسیقی آذربایجان در دنیا نیز گفت: موسیقی ایران نیز در بیشتر نقاط دنیا شناخته میشود اما موسیقی آذربایجان را هم من به این هدف کار نکردم که آن را به دنیا نشان بدهم. من بیشتر هدفم این بود که درآمدی برای خانوادهام کسب کنم. قاسماف ادامه داد: کمک کردن دولت در موسیقیهای این چنینی و جدی بسیار مهم است در کل دنیا دولتها میآیند به کسانی که کار جدی و سنگین موسیقی انجام میدهند حمایت میکنند. قاسماف با اشاره به ثبت تار آذربایجان در یونسکو و واکنشهایی که نسبت به این موضوع در ایران به همراه داشت گفت: اگر این تار به نام ایران ثبت میشد من ناراحت نمیشدم مهم نیست که تار، تار ایران باشد یا آذربایجان. خیلی از کشورهای شرقی امروز از ساز تار استفاده میکنند یکی تار را بر روی زانو مینوازد و دیگری روی سینه مهم این است که این ساز دیده شود و همین که مورد پسند این سازمان و مردم جهان قرار گرفته اتفاق خوبی است. حمایت دولتها از موسیقی وی افزود: امروز در کشور آذربایجان از طرف دولت فستیوالهای بزرگی برگزار میشود که خیلی از کشورها و موسیقیدانها میآیند و با گروهها به رقابت میپردازند و دولت ما وقتی میبیند گروهی بر سبک خاصی کار میکند اما نمیتواند درآمد داشته باشد از گروه حمایت میکند و اجازه میدهد که آنها به فعالیتشان ادامه دهند حتی هم اکنون به من هم حقوقی ماهیانه داده میشود که اگر در رمانی که نتوانستم کار کنم و کنسرت بگذارم بتوانم از پس هزینههای اولیه زندگی بر آیم. این کار باعث میشود که بسیاری از جوانان پشتگرمی داشته باشد در عین حال در موسیقیهای جدی، اصیل، مقامی گرایش پیدا کنند. انتهای پیام/
93/10/15 - 13:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]