تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803151435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صالحی در اختتامیه جشنواره نقد کتاب: پایین بودن تعداد نقد در کشور، آسیب جدی به اقتصاد و فرهنگ نشر وارد می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صالحی در اختتامیه جشنواره نقد کتاب:
پایین بودن تعداد نقد در کشور، آسیب جدی به اقتصاد و فرهنگ نشر وارد می‌کند
معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: پایین بودن تعداد نقد در کشور، آسیب جدی به اقتصاد نشر، فرهنگ نشر و فرهنگ دانش و دانش‌سازی وارد می‌کند؛ چرا که نقد می تواند فضای تولید علم را روان و رتبه‌بندی آثار کیفی را مشخص کند.

خبرگزاری فارس: پایین بودن تعداد نقد در کشور، آسیب جدی به اقتصاد و فرهنگ نشر وارد می‌کند



به گزارش خبرنگار خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی در اختتامیه یازدهمین جشنواره نقد کتاب که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد، با بیان اینکه با رشد متوازنی در حوزه نشر کشور روبه رو هستیم، گفت: عناوین کتاب‌های منتشر شده در طول چند سال  گذشته با رشد فراینده ای برخوردار شده؛ به گونه ای که طی 9 ماه گذشته 48 هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده است البته نباید فراموش کنیم که تعداد زیادی ناشر در کشور داریم. معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه نقد و بررسی های محتوایی یکی از حوزه‌های جدی صنعت نشر است که از رشد نامتوازن برخوردار است، اظهار داشت: طبیعتا جشنواره نقد کتاب با این نگاه شکل گرفته؛ چرا که اگر در حوزه نقد نیز همانند حوزه نشر با رشد کمی آثار مواجه بودیم؛ اتفاقات روشن‌تری در عرصه نشر بروز پیدا می‌کردند؛ قطعا پایین بودن تعداد نقد در کشور، آسیب جدی به اقتصاد نشر، فرهنگ نشر و فرهنگ دانش و دانش‌سازی وارد می‌کند؛ چرا که نقد می تواند فضای تولید علم را روان و رتبه‌بندی آثار کیفی را مشخص کند. وی تصریح کرد: نقد می تواند شبه‌کتاب‌ها را زیر سؤال ببرد؛ از این رو  ما به ده‌ها نشریه همانند نشریه دانش نیاز داریم تا همزمان با تکثیر عناوین کتاب‌ها، به نقد آثار نیز بپردازد؛ با این حال هنوز نتوانسته‌ایم پا به پای تنور داغ تألیف یا شبه تألیف، مسئله نقد را در کشور نهادینه کنیم، علاوه بر آن نباید فراموش کرد که آمایش نقدهای موجود نیز از رشد متوازن و متعادلی برخوردار نیستند. صالحی با بیان اینکه باید تحلیل کنیم که چه میزان نقدهای موجود منصفانه، متملقانه و کینه‌توزانه است، گفت: همچنین اینکه چه میزان نقد محتوایی، نقد ناشر، نقد موضوع و نقد جریان داریم نیز باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد؛ البته این مسئله که چرا امروزه در عرصه نقد قرار داریم، ریشه تاریخی دارد که قطعا باید بررسی شود. معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: متأسفانه از زمان های گذشته رسم اینگونه بوده که هیچ فرد یا نهادی گوش شنوا برای شنیدن عیوب آثار خود را نداشته است، در حقیقت هیچگاه باور نکردیم که نقد می تواند باعث اعتلای بخش فرهنگ، علم و ملی جامعه شود؛ از این رو امیدوارم سال آینده در حوزه نقد که در حقیقت مکمل توسعه نشر کشور است، شاهد رشد کمی و کیفی باشیم. متن بیانیه یازدهمین جشنواره نقد کتاب امروز در آیین اختتامیه جشنواره نقد که در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد از سوی محمدحسین ساکت قرائت شد. متن کامل بیانیه به شرح زیر است: اندیشیدن و نگاشتن هنر بزرگی است؛ بزرگ­تر از آن، «هنری­‌دیدن» است. «هنری دیدن» هر چیزی در گروِ نگاه و نگرش خرده‌­سنجی و نقد راستین است. بی­ گمان، نقد نگاشته­ های علمی / ادبی / هنری یکی از کارآمدترین ابزارهای بالندگیِ فرهنگی و شکوفایی شاخ و برگ­های رنگین و پربار پژوهش، آموزش و پدیداری دستاوردهای خجستۀ دانشوری و فناوری در یک جامعۀ پویا و پیشرفته است.

در یک نگاه می­ توان میان بارآوری، پرورش و بالندگی، و پژمردگی و واپسگرایی دانش در جهان شناخت و معرفت پل زد. نقد هنجارمند و درست و برکنار از مهرپراگنی و کین افشانی از یک سو، راه را برای دلگرم­سازی و کوشش­ افزایی نویسندگان و اندیشه ­وران دست به قلم و هنرمندان شاهکار آفرین باز می­ کند و از دیگر سو، تنگ­راهۀ­ هرزه ­پوییِ،تنگ‌چشمی و حسدورزی را می­ بندد. نگفته پیداست که میان «رشک دانشورانه» (غبطۀ علمی) و «حسد کینه­ ورزانه» فرسنگ­ها جدایی است، درست به سانِ جدایی تن و جان یک انسان تندرست با کسی که بیمار و روان­پژند است.

داوری در هر کاری دشوار است و در کارهای علمی و فکری دشوارتر. چه بسا داور در رشته‌­ای که کتاب یا مقاله برای داوری فرارویش نهاده‌­اند، خود اثرآفرین است و بسیار وابسته و دلبستۀ کارخویش. اینک، اوست که باید با تعهد و دلبستگی علمی و پارسایی اخلاقی و بزرگ‌­منشی، و سراسر رها از وابستگی سره را از ناسره بازشناسد و به دیگران بازشناساند.

در اینجا، پرسشی برمی­‌خیزد که: آیا نقد و خرده ­سنجی جایی در برنامه ­ریزی بلندهنگام یا بینش­‌گری (visionary planning) خواهد داشت؟ از آنجا که هر موضوع خوب آن است که مسأله ­آفرین و بلکه پُرمسأله باشد؛ نقد هم باید در چرخۀ آینده ­پژوهی برای خود جایی باز کند و کم­ کم از نمادینه­ پردازی به نهادینه­ سازی رو آورد. به سخن دیگر، برای استوارسازی و جااندازی معیارهای نقد باید رویکردی آینده­ پژوهانه (future studies) و آینده­ نگارانه (foresight) به خود بگیرد. شایسته است کار نقد و نقّادی و داوری به گفتۀ الوین تافلر (Alvin Toffler) در کتاب موج سوم در جامعه موج پدید آورد. در این راستا، حتی باید از برنامه ­ریزی میان مدت (sterategic) هم گذر کرد. در آینده ­پردازی (visionary) دمساز کردن محیط با تغییرآفرینی بر پایۀ ارزش­هاست. به سیمای مشارکتی و همیاری ناقد، نویسنده و خواننده در این آینده پردازی نگاهی تازه و ژرف باید انداخت. این همگامی و همدوشی سه عنصر یاد شده، در پالایش و گزینش سره از ناسره بسی کارگر و تعیین کننده خواهد افتاد.

در اینجا، رقابت و چشم و هم‌چشمی آفت بزرگ و سرنوشت­‌سازی است. در میان دانشمندان چه در محیط­‌های دانشگاهی، یا حوزوی و یا بیرون از این­ دو، به راستی مرد میدان می­‌خواهد تا چشم بر هم دوزد و حق دیگران را نسوزد و عدالت را که نخستین نشانه و ویژگی داوری و داور است در دل و دماغ و خوی و منش و روش خویش بیاندوزد.

در واقع، کار نقد «بازشناسی مشک ختاست از مشتی خطا». گذشته از بایستگیِ کارشناسی، آگاهی، دیدگاه و تجربۀ داور باید به گوهر یکسان­‌بینی، گریز از هواداری یا سوگیری آراسته باشد، و این کار آسانی نیست. از این دریچه، کار داورانِ بررسی و نقد آثار از کار دادرسان در رسیدگی به یک پرونده و احقاق حق و پرداختن به دادگری، سبک­تر، کم‌بهاتر و ساده­‌تر نیست. اما در این بهامندی، «هزار نکتۀ باریک­تر ز مو» می­‌بینیم.

اکنون، یازدهمین جشنوارۀ نقد کتاب را پشت سر می­‌گذاریم. همگی کوشش‌­های ده سال گذشته را ارج می­‌نهیم و برای همۀ دست­‌اندرکاران برگزاری جشنوارۀ نقد کتاب، به ویژه جناب آقای احمد مسجدجامعی بنیانگذار و از دبیران پیشینِ جشنواره جناب آقایان سیدفرید قاسمی، دکتر سیدمحمود یوسف ثانی، دکتر محمدرضا اسدی و به گونه­‌ای برجسته از علی اوجبی که چهارمین تا دهمین جشنواره گواه کوشش خستگی­‌ناپذیرش بوده است، آرزوی بهروزی و کامیابی داریم.

امسال در پاره‌­ای از بندهای آیین نامۀ جشنوارۀ نقد کتاب دگرگونی­‌هایی پدید آمد. برای نمونه، موضوع­‌ها رده‌­بندی تازه‌­ای به خود گرفت که در زیر می‌­آید: هنر، میراث­‌پژوهی، علوم تربیتی و روان­شناسی، فلسفه ـ کلام و عرفان، تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی، فقه و حقوق، اطلاع‌­رسانی و ارتباطات، قرآن و حدیث، ایران و اسلام، کودک و نوجوان و اخلاق. امید که در سال آینده، مقالات، دیدگاه‌­ها و نظریه‌­پردازی در زمینۀ نقد کتاب در چرخۀ داوری گنجانده شود و در این پیوند، هیأت امنای محترم خانۀ کتاب، با اصلاح آیین­‌نامۀ جشنواره دست برگزارکنندگان را برای داوری در این زمینه باز بگذارد.

سرداوران گروه‌­های گوناگون، بر پایۀ رده­‌بندی تازۀ موضوعی، که در بالا نگاشته آمد، از میان 563 مقاله از 258 مجلۀ رسیده، دریافتی و پذیرشی به دبیرخانه در نخستین مرحله 98 مقاله را برای داوری در واپسین مرحله به دست داوران سپردند.

سوگمندانه در سنجش با سال پیش، گواه کاهش شمار مقاله­‌های وابسته به نقد کتاب و خوشبختانه افزایش شمار مجلات در این زمینه‌ایم.

اگر ترس و هراس و کنش­های احتیاط آمیز در کار داوری و داوران را کنار بگذاریم، سرنخ آسیب­‌شناسی کاهش کمی و کیفی مقاله­‌های نقد را باید در امتیازات مقطعی و باب روز ارتقای گروه­‌ها و پایه‌­های دانشگاهی جست و جو کرد که گزند  بزرگ دانش‌­سوز جامعۀ ما شده است. «گفت و گو آیین درویشی نبود      ورنه با تو ماجراها داشتیم. انتهای پیام/و

93/10/15 - 09:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن