تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815046294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به درد می‌خورد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پناهیان در برنامه «هفت»:
سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به درد می‌خورد
سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به درد می‌خورد؛ درد ما این است چرا حرف‌های روی منبر فیلم نمی‌شود؟. این سینماست که با روحانیون دست نداده و ارتباط خوب برقرار نکرده است.



  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، حجت الاسلام پناهیان شب گذشته در گفتگویی با محمود گبرلو در برنامه "هفت" گفت: برخلاف چیزی که الان می گویند اما این سینماست که با روحانیون دست نداده و ارتباط خوب برقرار نکرده است.   سینماگر وسط چهارراه زندگی ایستاده و با همه صنوف باید ارتباط بگیرد. با اهالی سیاست، قانون و .. باید سر بزند. کشاورز و غیره که به سینماگر مراجعه نمی‌کند.     * سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به درد می‌خورد این استاد حوزه و دانشگاه افزود: سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به درد می‌خورد. سینما هم محل نمایش رفتار است. ما هم غصه می خوریم که چرا خیلی حرفهایی که روی منبر گفته می شود فیلمی برایش ساخته نمی شود.
وی ادامه داد: سینما از نظر ما هم دینی است و در آینده نیز بیشتر دینی خواهد شد. سینما ابزاری برای گفتن حرفهایی است که براحتی قابل بیان از طریق زبان نیست و سینما به درد دین می خورد تا این حرفها را بزند.     * فاصله عالمان دینی با سینما به دلیل همین انتظار از سینماست پناهییان همچنین گفت: سینما بیش از اینکه محصول غرب باشد محصول عقل و اندیشه و نیاز بشر است. ذات سینما می تواند خیلی در خدمت دین باشد و به دین خدمت کند. فاصله عالمان دینی با سینما به دلیل همین انتظار از سینماست.
وی تأکید داشت: ما انتظار داریم که در سینما و سریال حقایق و واقعیتهایی به مردم گفته شود که مسیر تکامل بشر سرعت بگیرد. سینما بیشتر در اختیار حیات بشر قرار گیرد حتی بدون اینکه مستقیما فیلم دینی باشد و مسجد و منبر و گنبد را نشان هم دهد.     * انتظار عالمان دینی از سینما خیلی زیاد است حجت الاسلام پناهیان در ادامه این گفتگو عنوان کرد: انتظار عالمان دینی از سینما خیلی زیاد است و به همین دلیل این فاصله ایجاد شده است. سینما می تواند خیلی کارهای بزرگی انجام دهد که در خدمت بشر باشد حتی اگر موضوع و فیلمسازش هم دینی نباشد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: من می گویم سینما با علما و روحانیون ارتباط بگیرد نه اینکه مثلا در خدمت آنان باشد. سر و صدای فضای ژورنالیستی سینما اجازه ارتباط را نمی دهد. بیشتر از جانب سینماگران محترم این انگیزه ارتباط نیست.     *سراغ روحانیون سینما بلد نمی روند وی توضیح داد: شاید علما و طلبه های کوچک هم نخواستیم خودمان را وسط بیاندازیم و بگوئیم حرف داریم. اتفاقا برخی مواقع می‌بینیم سینماگران سراغ روحانیونی می‌روند که خبری از سینما و سریالسازی ندارند و از این موضوع سوء استفاده می کنند. این گزینشی برخورد کردن با علما اشتباه است. گاها نظرات ما هم بد منعکس می شود یا بد برداشت می شود. مثل نظری که من در مورد "طلا و مس" دادم و فقط نکات منفی آن را بزرگ کردند.
پناهیان ادامه داد: من برای توضیح دادن یک مطلب سعی می کنم حتی از محتوای فیلمها استفاده می کنم که همه دیده اند. مثل جریانی که الیاس و ابلیس را در سریالی بد پیش کشیدند آنهم زمانی که روحانی بالای سرش داشت اما من وقتی نقد می کنم اشتباه اصولی آنان را می گویم ولی گفته می شود که من با تلویزیون مخالفم!     * سینمای ما از جامعه عقب است وی تأکید داشت: من به سینماگران و فیلمسازان احترام می گذارم و آنان را افرادی برجسته می دانم. به شخصه به هرکارگردانی که نزدیک می شوم برایشان احترام قائلم. اما سینمای ما از جامعه ما عقب است. سینمای ما اگر دفاع مقدس ما را خوب نشان داده بود دیگر الان برای جهانیان جریان تکفیری جا نمی افتاد. فیلمهای خیلی خوبی در حوزه دفاع مقدس داریم بدون شک اما در قیاس با جامعه و منطقه نه. سینمای ما از واقعیات جامعه ما خیلی عقب است.
به گفته وی؛ انتظار ما از سینما بالاست. پیامهای انقلاب و شهدای ما باید منتقل شود و من معتقدم اگر خارجی ها بدون نظری می آمدند این پیامها را منتقل می کردند حتی بهتر آن را ارائه می دهند.  
پناهیان تصریح کرد: مراکز آموزش عالی هنر ما حتی از سینماگران ما نیز عقب بوده اند. آنها باید سراغ آموزش می رفتند و ارتباط هنرمندان و عالمان دینی را برقرار می کردند.     *معتقد به سینمای خوب و غیر خوب هستم؛ کاری به لفظ سینمای دینی ندارم پناهیان در این نشست یادآور شد: باید محتوا هم یاد داد تنها وزن و قافیه و اینها که کافی نیست. کشف یک معرفت عمیق، سینماگر را معنی می دهد. سینماگر اگر بتواند کشفی کند که دیگران به آن پی نبرند، او را هنرمند می کند. نبودن حرف و از روی دست همدیگر کپی کردن و یا سیاهی دیدن که درست نیست.
به گفته این روحانی؛ گفتگوی بین سینماگر و عالم دینی باید عمیق تر از الان باشد. سینماگر را در مقام یک حکیم و عالم و فیلسوف می دانم؛ باید فیلمسازان مراوده با عالمان داشته باشند البته عمیق نه لحظه ای. قبیله عالمان دینی و سینماگران را نباید جدا از هم تلقی کرد.
پناهیان در ادامه این گفتگو افزود: من معتقد به سینمای خوب و غیر خوب هستم و از لفظ سینمای دینی استفاده نمی کنم.  فیلم باید عمیق باشد و فیلمساز تنها به خودش متکی نباشد و سراغ عالمان دینی برود که آگاهیش اضافه شود.     *نقد حوزه سینما سطحی است این استاد حوزه و دانشگاه تأکید داشت: نقد در مورد سینما به نظرم سطحی است و اگر بخواهیم اثری را نقد کنیم باید آثار بلندمدتش را در مردم دید. نمی‌شود روی حرفی که مخاطب سریع پس از دیدنش می گوید حساب باز کرد.  بررسی اثر سینمایی کار عمیقی است نه سطحی.
وی افزود: در مقام کنترل فیلمساز حتی فکر هم نمی کنم که اجازه بدهید چه فیلمی بسازند یا نسازند و ... . فیلمهای که مردم همه متوجه میشوند بد است یک کلمه هم درباره آن حرف نمی زنم.     *انتظار از سینما را بالا ببریم پناهیان توضیح داد: تصور می کنم ما باید انتظارمان از سینما را بالا ببریم و اولویت مهم است. ضمن احترام به همه سینماگران عزیز، ولی باید مردم ما را واقعا عمیق ببینند و بحث مردم متدین نیست. فیلم عمیق ساختن و نقد عمیق کردن را باید در دستور کار گذاشت. من معقتدم که محدودیت فیلم کمتر شود و فیلم بد هم نمایش داده شود اما نقادها را به سینه دیوار نکوبیم و فضا را برای نقد عمیق و عالمانه مهیا کنیم بویژه حضور افرادی چون روانشاناسان. ما با مشکلی با سینمای عمیق و سطحی طرفیم.
وی ادامه داد: ما در سینمای جهان جا داریم اما باید تأثیر هم بگذاریم که به نظرم محدود بوده است. سینمای ما عمدتا داخلی است نه اینکه بر دیگر کشورها تأثیر بگذارد. گرچه تأثیر سینمای غرب بر کشورهای مسمان هم کمتر شده اما سینمای ما هم تأثیر چندانی نداشته است.
به گفته وی؛ موضوعات فیلمهای برخی فیلمسازان ما که به دیگر کشورها رفته اولویت ما نیست و حتی خود آنها فیلمهای موثرتری با مضامین مشترک با این نوع فیلمها ساخته اند. من تکنیک را قبول دارم اما همه دنبال حرف و مضمون تازه هستند.   *فیلمساز راه حل ندهد اما سوال خوب را مطرح کند پناهیان اعلام کرد؛ فیلم زیاد می بینم اما سعی می کنم بعنوان یک طلبه مصداقی در مورد فیلمی صحبت نکنم. قرار نیست در فیلم دینی حرف بد زد که مردم جذب دین شوند. مثل من که روی منبر بروم و برای جذب کردن، حرف بد بزنم! این روش درست نیست.   وی توضیح داد: سینماگر در فیلمهایش سوال خوب نه انحرافی را مطرح کند راه حل هم ندهد اما مردم را به فکر وا دارد؛ این کافی است.
حجت الاسلام پناهیان در پایان گفت: اصلا نباید سینماگر و مردم متدین را مقابل هم قرار داد و مثلا گفت چرا مردم متدین به سینما می‌روند یا نمی‌روند؟ این را نباید گفت. سینما هم باید به حقیقت بپردازد و هم به حقیقت. سوء تفاهم الکی درست نکنیم. بر سر سینما دعوای الکی نکنیم و وجه سرگرمی، صنعتی و ... آن را جدا از هم نبینیم. یا می گویند سینما با سیاست کاری ندارد؛ مگر می شود فیلمی با سیاست مرتبط نباشد؟ اینها حرفهای جاهلانه است. باید دید اثر خوب بین المللی دارد یا نه.       مشرق  



۱۳/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن