محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843272913
در درس تفسیر قرآن آیتالله ریشهری عنوان شد علائم خشم خدا/ چگونه میتوان از غضب الهی در امان ماند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در درس تفسیر قرآن آیتالله ریشهری عنوان شد
علائم خشم خدا/ چگونه میتوان از غضب الهی در امان ماند
آیتالله ریشهری در درس تفسیر خود با اشاره به مقصود از «مَغضُوبِ عَلَیهِمْ» در سوره مبارکه «حمد» به تفسیر خشم خدا، علائم آن و نحوه در امان ماندن از غضب الهی پرداخت.
خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی: جلسه درس تفسیر قرآن آیتالله «محمدی ریشهری» پنجشنبه هر هفته پس از فریضه نماز مغرب و عشا در مصلای بزرگ ری برگزار میشود که در جلسه هفته گذشته(12 دیماه 1393)، این مفسر قرآن کریم به تفسیر آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» و مواردی که باعث خشم الهی میشود، پرداخت که بخشی از آن در ادامه میآید: چند جلسه در تبیین و تفسیر جمله اول از آخرین آیه سوره مبارکه «حمد» صحبت کردیم. «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ»(حمد/7) این آیه سه جمله دارد که از خدا میخواهیم به ما توفیق دهد که در زندگی راه کسانی را انتخاب کنیم که به آنها نعمت داده نه آنهایی که مورد غضب او بودند. در این جلسه به تفسیر دومین جمله آن یعنی «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» میپردازیم. مقصود از «المَغضُوبِ عَلَیهِمْ» در سوره مبارکه حمد چیست؟ «مَغضُوبِ عَلَیهِمْ» یعنی خشمگرفتگان و کسانی که مورد خشم خدا هستند. در اینجا باید چند مطلب را توضیح دهیم؛ مطلب اول اینکه معنای غضب خدا چیست؟ مطلب دوم چه چیزهایی اسباب خشم خدا است و چه کارهایی سبب خشم خدا میشود؟ و مطلب سوم این است که چه کسانی مورد خشم خدا هستند و از نظر قرآن مورد غضب خداوند قرار گرفتند؟ در این جلسه به پاسخ آنها میپردازیم. خشم خداوند در قرآن سه تعبیر دارد. خداوند در قرآن میفرمایند: «وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ» (نساء/93) که 19 بار کلمه غضب خدا مطرح شده و در جایی دیگر خشم خدا سه بار با عنوان «سَخِطَ» مطرح شده «آسَفُونَا» نیز یک بار در قرآن به عنوان خشم الهی به کار رفته است. خشم الهی چیست؟ خداوند دو نوع صفت دارد؛ صفت ذاتی و فعلی. غضب خداوند صفت فعل خدا است نه صفت ذات. خشم خدا صفت فعل خدا است یعنی کار خدا است یعنی خدا مثل ما عصبانی نمیشود. خشم خدا یعنی کیفر گناهان و مقصود آن عقاب و کیفر خداوند است. شخصی از امام باقر(ع) پرسید: خشم خدا چیست؟ ایشان فرمودند: کسی که گمان کند خداوند از حالتی به حالت دیگر تغییر کند او را به ویژگی آفریده وصل کرده است چیزی خدا را تحریک نمیکند که باعث دگرگونی او شود پس خشم خدا یعنی کیفر خداوند. چه چیزی باعث خشم خداوند میشود؟ همه گناهان باعث خشم خدا میشود و هر آنچه که مورد بخشش خدا واقع نشود موجب غضب خدا میشود. هر انسانی به اندازه گناهش مورد خشم خدا و مستوجب مجازات الهی است بنابراین آنچه باعث خشم خدا میشود گناه است. چگونه از غضب الهی در امان باشیم؟ اگر کسی بخواهد مورد خشم خداوند قرار نگیرد باید کاری که مورد غضب الهی است، انجام ندهد ولی اگر انجام داد بداند که کیفر میشود. قرآن میفرماید: «وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ» (شوری/30) بدانید هر مشکلی در زندگی پیدا میکنید به خاطر گناهی است که انجام میدهید. در روایت داریم اگر زمین خوردی و دستت خراش برداشت به عقب برگرد و اشتباه را پیدا کن. در روایتی هم داریم که شخصی نزد حضرت علی(ع) آمد وقتی میخواست روی صندلی بنشیند افتاد و سرش شکست. پس از آن حضرت دستی بر سر وی کشید و شکستگی خوب شد و حضرت به آن شخص فرمود: دلیل افتادن شما این بود که بسمالله نگفتی. علائم غضب الهی البته گاهی برخی افراد کارشان از تذکر گذشته است. در روایت داریم که گاهی خدا بر ملتی عضب میکند و عذاب نازل میشود مثل قوم نوح که غرق شدند گاهی هم خدا غضب میکند اما عذاب نمیآورد. یکی از علائم غضب الهی این است که گرانی میشود. پیامبر(ص) فرمودند: « إِذَا غَضِبَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أُمَّةٍ وَ لَمْ یُنْزِلْ بِهَا الْعَذَابَ غَلَتْ أَسْعَارُهَا وَ قَصُرَتْ أَعْمَارُهَا وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا وَ لَمْ تَزْکُ ثِمَارُهَا وَ لَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا وَ حُبِسَ عَنْهَا أَمْطَارُهَا وَ سُلِّطَ عَلَیْهَا أَشْرَارُهَا؛ چون خداوند بر امتى خشم کند و عذاب بر آنان فرود نفرستد نرخهاى آنان گران شود و عمرهایشان کوتاه و بازرگانانشان بىسود و میوههاشان بىبرکت شود و نهرهاشان کم آب و باران به موقع نیاید و بدخواهترین افراد اجتماع بر آنان حکومت کند». (کافی، جلد 5، صفحه 317) هر جمعیتی به اندازه کوتاهیهایی که انجام میدهد به همان مقدار مورد عذاب الهی قرار میگیرند. نکته این است که گاهی انسان توجه ندارد و فکر میکند گناه کوچک اشکالی ندارد. روایتی از مرحوم شیخ صدوق است که امام حسین(ع) از پدرش امیرالمؤمنین(ع) نقل میکند و میفرماید: خداوند چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده است؛ خداوند رضای خود را در اطاعت خود قرار داده است پس هیچ طاعتی را کوچک نشمار.خداوند غضب خودش را در گناه پنهان کرده است پس هیچ گناهی را کوچک نشمار چه بسا همین گناه کوچکی که انجام میدهی آمرزیده نشود. وقتی میخواهی گناهی را انجام دهی مواظب باش و انجام نده چون ممکن است خداوند بگوید دیگر مشمول هدایت من نمیشوی و مسیر زندگی تو عوض شود. خداوند اجابت خودش را در دعا مخفی کرده است پس هیچ دعایی را کوچک نشمار چه بسا همین دعایی که فکر میکنی در این حال اجابت نشود مورد پذیرش خدا قرار گیرد. خداوند ولیّ و دوست خودش را در میان بندگان خودش پنهان کرده است و با ظاهر و قیافه نمیشود آنها را شناخت. اگر کسی میخواهد «غیر مغضوب علیهم» که در نماز از خدا خواستار آن است درباره او مستجاب شود نباید گناه کند. هر چه گناه کرد بداند که مورد خشم خدا قرار میگیرد. هیچگناهی هم نباید کوچک شمرد چرا که گناهان کوچک راه رسیدن به گناهان بزرگ است. کسانی که مرتکب گناهان بزرگ میشوند از اول چنین گناهانی انجام ندادهاند. ما در قرآن میبینیم که کلمه غضب برای عده خاصی به کار رفته است مثل قوم عاد که در جلسه بعد توضیح میدهیم که کسانی که مورد غضب خداوند قرار گرفتند افرادی هستند که گناهانشان سنگینتر از گناهان دیگران است. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که مرتکب گناهی نشویم که مورد غضب الهی قرار گیریم.
درس تفسیر قرآن آیتالله ریشهری 12 دی 1393 دانلود انتهای پیام/
لینک را کپی کنید
93/10/13 - 09:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
در درس تفسیر آیتالله ریشهری عنوان شد شرط پذیرش اعمال/ بندگان «صالح» خدا چه کسانی هستند؟
در درس تفسیر آیتالله ریشهری عنوان شدشرط پذیرش اعمال بندگان صالح خدا چه کسانی هستند ۴ محور برای نعمتیافتگان در قرآن ذکر شده است پیامبران صدیقین شهدا و صالحان اما بندگان صالح که از خدا میخواهیم ما را در مسیر آنها قرار دهد چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند خبرگزاری فاردرس تفسیر آیتالله ریشهری چه کسانی از نعمت دیدار پیامبر(ص) بهرهمند میشوند؟
درس تفسیر آیتالله ریشهریچه کسانی از نعمت دیدار پیامبر ص بهرهمند میشوند درجات بهشت بسیار متفاوت است به طوری که هر کس عمل صالح بیشتری داشت درجه بهتری هم دارد اما برای دیدار پیامبر ص که در بالاترین درجه بهشت قرار دارد باید چگونه زیست و چه توشهای از دنیا به آخرت برد خبرگزاریدرس اخلاق آیتالله رشاد نفس ما، خصم ماست/ راههای نظری و عملی درمان مراء
درس اخلاق آیتالله رشادنفس ما خصم ماست راههای نظری و عملی درمان مراءرئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران گفت نفس ما خصم ماست کافی است انسان این حقیقت را باور کند بعضی حقایق هستند که ام الحقایقاند انسان اگر به آنها ملتزم شود معجزه میکند اما در نهایت نفس ما دشمن ماست بهدر گفتوگو با فارس عنوان شد فرصتی که عدم توجه به آن تهدیدی برای مسابقات قرآن است
در گفتوگو با فارس عنوان شدفرصتی که عدم توجه به آن تهدیدی برای مسابقات قرآن استداور بینالمللی مسابقات قرآن به لزوم اصلاح آییننامه مسابقات قرآن و فرصتی که عدم توجه به آن ممکن است تهدیدی برای مسابقات باشد اشاره کرد و گفت قرار بود حدود سه سال پس از اجرای آییننامه اصلاحاتی بر روروایت یکی از مدرسان قرآن از جلسات آموزش قرآن جایی که قدیمها بهترین قاریان قرآن را داشت
روایت یکی از مدرسان قرآن از جلسات آموزش قرآنجایی که قدیمها بهترین قاریان قرآن را داشتبه گفته حسین اخواناقدم پیش از این بهترین قاریان قرآن را در جایی میتوان یافت که اکنون افرادش دچار تغییر ذائقه شدهاند و مدتها طول میکشد تا این ذائقه ترمیم شود خبرگزاری فارس حسین اخوانحضور دکتر روستوم مدرس دانشگاه کارلتون کانادا در همایش «مطالعات میانرشتهای قرآن کریم»
حضور دکتر روستوم مدرس دانشگاه کارلتون کانادا در همایش مطالعات میانرشتهای قرآن کریم همزمان با برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان دکتر محمد روستوم استاد اسلامشناسی مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون در همایش مطالعات میانرشتهای قرآن کریم با تاکید بر روششناسی حضحنیفی در گفتوگو با فارس عنوان کرد مسابقات قرائت را شاخهبندی کنیم/آییننامه مسابقات قرآن نباید باعث دلسردی شو
حنیفی در گفتوگو با فارس عنوان کردمسابقات قرائت را شاخهبندی کنیم آییننامه مسابقات قرآن نباید باعث دلسردی شوداستاد پیشکسوت قرآن با اشاره به اینکه آییننامه مسابقات قرآن موجب تضییع حقوق شرکتکنندگان میشود گفت با تقسیمبندی نادرست رشتهها و مقاطع سنی مسابقات قرآن تنها نفرات اولیادداشت/ درسی که از پیادهروی ۲۰ میلیونی اربعین میتوان گرفت
یادداشت درسی که از پیادهروی ۲۰ میلیونی اربعین میتوان گرفتحرکت پیادهروی ۲۰ میلیون نفری در اربعین حسینی ۱۴۳۶ قمری درسهای زیادی برای دشمنان اسلام و تفرقهافکنان داشت خبرگزاری فارس ـ بهبود سعیدیکیا پیادهروی حدود 20 میلیون نفری مسلمانان امسال در اربعین امام حسین علیهالسلام نشخزایی در گفتوگو با فارس عنوان کرد پنج ماه تمرین مستمر برای حضور در مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان
خزایی در گفتوگو با فارس عنوان کردپنج ماه تمرین مستمر برای حضور در مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویاننماینده ایران در مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان از پنج ماه تمرین مستمر برای حضور در جشنواره ملی رقابت انتخابی و مسابقات بینالمللی دانشجویان خبر داد «وحید خزایی» ندر گفتوگو با فارس عنوان شد چاپ «تفسیر نهجالبلاغه» دلشاد تهرانی توسط انتشارات سمت
در گفتوگو با فارس عنوان شدچاپ تفسیر نهجالبلاغه دلشاد تهرانی توسط انتشارات سمتکتاب تفسیر نهجالبلاغه تألیف مصطفی دلشاد تهرانی برای چاپ به انتشارات سمت سپرده شد مصطفی دلشاد تهرانی در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با بیان اینکه نگارش تازهترین اثر خود با نام تفچرا خدا در قرآن به آفریده هایش قسم خورده؟
چرا خدا در قرآن به آفریده هایش قسم خورده در قرآن بار ها خدا به آفریده هاش قسم خورده مثلا به انجیر به زیتون و خیلی چیزای دیگه مگه نمیگیم خدا بزرگه به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران پرسش در قرآن بار ها خدا به آفریده هاش قسم خورده مثلا به انجیر به زیتون و خیلی چیزای دتغییر کتابهای درسی فلسطینیان/ متنی که خشم رژیم صهیونیستی را برافروخت
تغییر کتابهای درسی فلسطینیان متنی که خشم رژیم صهیونیستی را برافروخت تغییرات در کتابهای درسی مدارس فلسطین خشم صهیونیستها را برانگیخته و کار را به آنجا رسانده که از سازمان ملل و آمریکا بخواهند مدارس را تحت فشار قرار دهند تا کتابها را تغییر دهند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکهچگونه «ریا» را با «ریا» درمان کنیم+پاسخ آیتالله بهجت
چگونه ریا را با ریا درمان کنیم پاسخ آیتالله بهجتآیتالله بهجت میگوید خودِ ریا میتواند چاره و علاج ریا باشد به این صورت که با تأملات صحیح درجه ریا را بالا ببرد و همیشه انسان باید ریا را برای مرتبه بالاتر انجام دهد اگر چنین شد در واقع میتوان گفت ریا علاج ریا میشود به گآیتالله فیاضی در یازدهمین نشست حکیم طهران: انسان سعادتمند تحت ولایت خداوند است/2 دسته انسانها در مسیر سعادت
آیتالله فیاضی در یازدهمین نشست حکیم طهران انسان سعادتمند تحت ولایت خداوند است 2 دسته انسانها در مسیر سعادت و شقاوترئیس مجمع عالی حکمت اسلامی گفت انسانهایی سعادتمند میشوند که روح و نفسشان را تؤام با هم رشد دهند همینها هستند که از نیروی عقل نهفته خود بهرهمند شده و زمینه شکانتشارات «مدرسه اسلامی هنر» منتشر کرد «روش داستانگویی قرآن کریم» کتاب شد
انتشارات مدرسه اسلامی هنر منتشر کرد روش داستانگویی قرآن کریم کتاب شد پدیده زیباشناختی در قرآن کریم روش داستانگویی قرآن کریم و جلوههای هنری در قصههای قرآنی عناوینی است که به تازگی از سوی انتشارات مدرسه اسلامی هنر منتشر شده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزار3 نفر در انتظار کسب عنوان «استاد» حفظ قرآن
3 نفر در انتظار کسب عنوان استاد حفظ قرآنمرحله نهایی هشتمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن با حضور سه نفر از راهیافتگان به این مرحله 21 آذرماه برگزار شد که بر اساس برنامهریزیها نتایج آن تا پایان هفته اعلام میشود به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزمحسن اسماعیلی در درسگفتار نهجالبلاغه: زبان قرآن، زبان قصههای همهفهم است/ داستانهای قرآن سمبلیک نیست
محسن اسماعیلی در درسگفتار نهجالبلاغه زبان قرآن زبان قصههای همهفهم است داستانهای قرآن سمبلیک نیستاستاد دانشگاه امام صادق ع گفت زبان قصه قابل فهم برای همگان است زبانی اثرگذار و دلنشین است و برای همین است که قرآن برای همه انسانها در هر سطح و زمان و مکانی از قصهگویی دری-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها