تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820586655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عبدالله گنجی این کجا و آن کجا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عبدالله گنجی
این کجا و آن کجا
انقلاب کوبا در یک جزیره محصور محقق شد اما الهام‌بخشی انقلاب اسلامی و تکانه‌های آن هنوز جریان هژمون بر جهان را در گیجی نگه داشته است که نه تنها خود از استثمار و استعمار رهیده است که ملت‌های آزاده جهان را به خروج از سلطه جباران دعوت می‌کند.

خبرگزاری فارس: این کجا و آن کجا



به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس «عبدالله گنجی» در سرمقاله روزنامه «جوان» نوشت: «در عالم نهضت‌های زیادی واقع شده است و انقلاب‌های بسیار، لکن اکثر نهضتی بوده است از ظالمی بر ضد ظالم دیگر، از یک ستمکاری برای ستمکار دیگر. نهضت‌ها همچون نبوده که همه آنها نهضت‌های صحیح باشد، بلکه غالباً نهضت‌هایی بوده است که یک رژیم ظالمی آمده است و رژیم ظالم دیگر را از بین برده است و خودش جایگزین آن می‌شده است و به ظلم ادامه می‌داده است... فرق است مابین قیام‌هایی که برای خدا نباشد. قیام‌هایی که برای منفعت دنیایی نباشد، برای غلبه یک کسی بر کس دیگری باشد، برای پیروزی یک قدرت بر قدرت دیگر باشد، این قیام‌ها فرق دارد با قیامی که لله باشد. آنها این نکته را نمی‌دانستند که قیام لله کیفیتش، ماهیتش با قیام‌هایی که غیرخدایی باشد، هر چه باشد، این با هم فرق دارد. قیام لله پشتوانه‌اش قدرت خداست...» (صحیفه امام، جلد 13، ص 137)

چند روز پیش و پس از مقاومت 50 ساله ملت و دولت کوبا، دولت امریکا اعلام کرد در سیاست‌های خود در قبال کوبا تجدید نظر می‌کند. امریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه کوبا بی‌فایده است و این منازعه نفعی برای امریکا نداشته است. اگر چه نیت دولتمردان امریکا هنوز دارای زوایای پنهانی است که قابل قضاوت نیست اما ارتباط گسترده و ایجاد سفارتخانه می‌تواند زمینه‌سازی فروپاشی کم‌هزینه کوبا باشد. کما اینکه دو روز پس از اعلام اولیه، رئیس‌جمهور امریکا خواستار تغییر نظام سیاسی کوبا شد. پس از این اتفاق،‌ تحلیل‌های مختلفی در ایران صورت گرفت و قرابت بینا ذهنی بین ایران و امریکا و کوبا و امریکا موجب قضاوت‌های مختلفی شد. عده‌ای این سیاست امریکا را نتیجه مقاومت و ایستادگی کوبا دانستند و ادامه این مشی در جمهوری اسلامی ایران را موجب تغییر سیاست‌های امریکا اعلام کردند چرا که تحریم 50 ساله کوبا بی‌فایده و در نتیجه موجب بازنگری در سیاست‌های امریکا شده است اما دسته دیگری که همه مشکلات کشور را در برقراری رابطه با امریکا قابل حل می‌دانند، «الگوی کوبا» را برای حل منازعه ایران و امریکا پیشنهاد و اعلام کردند منازعه و مقاومت بی‌فایده است.

ما هم باید مثل کوبا عمل کنیم و از وضعیت موجود در امریکا استفاده و مسائل خود را حل کنیم. تعمیم «الگوی کوبا» به انقلاب اسلامی مبتنی بر آنچه در صدر این نوشته از امام  نقل شد و همچنین مبانی و خاستگاه انقلابی اسلامی، نوعی نگاه تقلیل‌گرایانه به آرمان‌ها و جایگاه انقلاب اسلامی در جهان معاصر است. ممکن است در تعاملات و منازعات شکلی ایران و امریکا تشابهاتی با رفتار کوبا و امریکا باشد اما این کجا و آن کجا. پیش از پرداختن به تفاوت‌های مبنایی و ماهوی، می‌توان تشابهات شکلی و مشترک را اینگونه برشمرد: ایستادگی طولانی مدت دو دولت و دو کشور در مقابل امریکا قابل ستایش است. حفظ روحیه انقلابی و مردمی بودن مسئولان، مهاجرت اپوزیسیون دو کشور به امریکا، تک محصولی بودن دو کشور، ضدیت با استکبار و امپریالیسم و زیر بار سلطه غرب نرفتن و امریکا را رأس استکبار دانستن از جمله مشترکات ایران و کوبا در مقابل امریکا است. اما ماهیت حقیقی،‌ تفاوت‌های ماهوی در اهداف،‌ دلایل وقوع، خاستگاه قیام و ایدئولوژی مبارزه از جمله عوامل اساسی در تفاوت دو انقلاب است که با استناد به سخنان امام (ره) در صدر این نوشته آن را یادآور شدیم.

1- کوبا کشوری منزوی (انزوای جغرافیایی و جزیره‌ای در دریا) و دارای محدودیت سرزمینی بدون عمق استراتژیک جهانی است حال آنکه ایران در قلب جهان اسلام واقع است و علاوه بر جهان اسلام متصل به حوزه تمدنی ایران در آسیای میانه و قفقاز است.

2- کوبا در طول 50 سال گذشته مشغول دفاع و حفاظت از خود بوده است. حال آنکه انقلاب اسلامی علاوه بر حراست از وجود خود، گسترش نفوذ خود در منطقه را به انجام رسانده است و اکنون مهم‌ترین قدرت منطقه از دیدگاه همه قدرت‌های بزرگ محسوب می‌شود.
3- کوبا فرزند شرق ایدئولوژیک و سوسیالیست است و فاقد اندیشه متمایز و منحصر به فرد بوده و در بلوک شرق تعریف می‌شود. حال آنکه انقلاب اسلامی دارای اندیشه مستقل و الهی است که با آن به بنیان‌گذاری یک سبک سیاسی در جهان معاصر همت گماشت و دست رد بر سینه دو ایدئولوژی (سوسیالیسم و لیبرالیسم) زد.
4- سوسیالیسم یک ایدئولوژی مادی و مبتنی بر ماتریالیسم تاریخی است که در مبانی با امپریالیسم به یک آبشخور می‌رسند اما انقلاب اسلامی «قیام لله» بود و مدعای جهانشمولی آن فراتر از رهاوردهای انسانی است.
5- انقلاب کوبا در یک جزیره محصور محقق شد اما الهام‌بخشی انقلاب اسلامی و تکانه‌های آن هنوز جریان هژمون بر جهان را در گیجی نگه داشته است که نه تنها خود از استثمار و استعمار رهیده است که ملت‌های آزاده جهان را به خروج از سلطه جباران دعوت می‌کند.
6- کوبا در دوران تحریم فقط توانست در دو حوزه سوادآموزی و پزشکی توفیقات قابل قبولی به دست آورد حال آنکه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در بسیاری رشته‌ها و حوزه‌های علمی درمقام‌های اول و برتر جهان قرار دارد که ذکر آن در این مختصر نمی‌گنجد.
7- نظام سیاسی کوبا یک نظام بسته و خانواده محور است. حال آنکه در انقلاب اسلامی چرخش نخبگان به صورت دائمی و مستمر در جریان است و نظام قومی- قبیله‌ای در آن وجود ندارد.
8- کوبا یک کشور مستعمره و کم‌ریشه بود و در دوران جنگ سرد یکی از پایگاه‌های شرق محسوب می‌شد که واقعه خلیج خوک‌ها نمونه‌ای از آن است که تا مرز آرایش دو ابرقدرت پیش رفت. حال آنکه ملت ایران دارای  تمدن چند هزارساله و دارای نشانه‌های هویتی مستقل همچون تاریخ، زبان و فرهنگ است.
9- طبق آموزه‌های انبیا و ائمه و دیدگاه‌های سیاسی امام خمینی (ره)، آنچه در کوبا اتفاق افتاده جابه‌جایی یک طاغوت با طاغوت دیگر است. اما در انقلاب اسلامی، هدف «قیام لله» بوده است و غایت سیاست هدایت انسان‌ها در مسیر کمال الهی تلقی می‌شود.
10- مشکل غرب با انقلاب اسلامی ماهیتی و منازعه بر سر وجود اسلام سیاسی در ایران است اما ماهیت کوبا و امریکا از نگاه دستگاه معرفت اسلامی، از یک خاستگاه و آبشخور مشترک نشئت می‌گیرد و غایت هر دو اعمال قدرت و حفظ هویت مادی و جغرافیایی است.
11- ملت ایران دارای یک گنجینه پایان‌ناپذیر به نام عاشورا است که نه تنها کوبا بلکه همه تمدن‌های بشری از آن محرومند.
12- انقلاب اسلامی مدعای جهانشمولی و نابودی نظام‌های استکباری و طاغوتی دارد.
حال آنکه کوبا به زیست مسالمت‌آمیز و رعایت حقوق مادی خود قانع است.
بنابر این در دستگاه معرفت شناسانه انقلاب اسلامی، منازعه ما و غرب منازعه حق و باطل و کفر و ایمان است. با این تقسیم‌بندی کوبا در همان بلوکی است که امریکاست، هرچند کوبا قدرت اعمال خوی سلطه‌گری ندارد. انتهای پیام/ز
 

93/10/13 - 05:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن