تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820382016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستيابي به اقتدار علمي جز با تحقيق امکان پذير نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ دي ۱۳۹۳ (۱۵:۳۵ب.ظ)
رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي؛ دستيابي به اقتدار علمي جز با تحقيق امکان پذير نيست رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در جشنواره تحقيقاتي ابوريحان بيروني بر گسترش پژوهش هاي کاربردي و پرهيز از انجام تحقيقات موازي در دانشگاه تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر علي اصغر پيوندي در افتتاحيه پانزدهمين جشنواره پژوهشي ابوريحان بيروني با بيان اين مطلب که اگر خواهان اقتدار کشور هستيم بايد به مسايل علمي توجه بيشتري داشته باشيم گفت: دستيابي به اقتدار علمي جز با تحقيق امکان پذير نيست و راهکار ما در اين راستا گسترش فرهنگ پژوهش و انجام پژوهش هاي کاربردي مورد نياز جامعه است که منجر به رفع مشکلات نظام سلامت و ارتقاي کيفيت زندگي و سلامت مردم شود و اميدواريم با اين رويه در اقتدار کشور نقش محوري خود را ايفا کرده و در راستاي ارتقاي سلامت جامعه گام هاي موثري برداريم.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اين مطلب که هر سال 1000 ميليارد دلار در جهان صرف پژوهش مي شود، افزود: براساس برنامه پنجم توسعه که سال 94 آخرين سال اين برنامه است بايد سه درصد توليد ناخالص ملي کشور صرف پژوهش شود در حالي که امسال با وجود بهبود اوضاع تنها 48 درصد توليد ناخالص ملي کشور به پژوهش اختصاص يافته است.
دکتر پيوندي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در سال 93 بودجه پژوهشي کل کشور 2300 ميليارد تومان بود که حدود 40 درصد آن به وزارت تحقيقات و فناوري و تنها 13 درصد به وزارت بهداشت تعلق يافته است اين درحالي است که 40 درصد توليدات علمي کشور توسط علوم پزشکي انجام شده است، بنابراين بحث رعايت عدالت نسبي در تخصيص بودجه بايد مورد توجه سياستگذاران و صاحب نظران قرار گيرد.
وي با تاکيد بر انجام پژوهش هاي کاربردي در کشور گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ پژوهش محصول محور و اقتصاد دانش بنيان در کشور ما حاکم نشده و اقتصاد کشور همچنان سنتي است. اين تفکر هنوز شکل نگرفته که از علم نيز مي توان توليد ثروت کرد، براي داشتن يک اقتصاد دانش بنيان بايد يک جامعه دانش بنيان داشته باشيم و اين تفکر بايد در تمام ارکان جامعه شکل گيرد که در اين جهت حرکت کرديم، اما؛ هنوز به جايگاهي که مي خواهيم نرسيديم.
دکتر پيوندي با اشاره به رشد چشمگير رتبه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي که در توليدات علمي و استنادات مقالات، ثبت پتنت و ارجاعات در دنيا در رتبه 15 قرار دارد، خاطرنشان کرد: سهم دانشگاه در توليد علم در دنيا 1.7 درصد در سال 2013 است که در سال 2014 با توجه به پتانسيل هاي بالاي دانشگاه انتظار رشد بيشتري را خواهيم داشت.
وي با اشاره به چاپ 7000 مقاله در سال 2013 در دنيا گفت: 25 درصد توليدات علمي علوم پزشکي خاورميانه در ايران به چاپ رسيده است که بالغ بر 2300 مقاله از دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي بوده است بدين معنا که نقش دانشگاه ما در توليدات علمي کشور 34 درصد مي باشد.
وي افزود: اين دستاورد مايه افتخار ما است که با همدلي، تلاش، مشارکت و ايثارگري اعضاي هيأت علمي و پژوهشگران دانشگاه توانستيم به اين جايگاه برسيم و اميدواريم اين روند همچنان ادامه يابد تا بتوانيم در آينده به جايگاه هاي بالاتري دست يابيم.
دکتر پيوندي در ادامه خاطرنشان کرد که دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي به عنوان يک دانشگاه تيپ يک در کشور بايد به کارهاي پژوهشي توجه ويژه داشته باشد و در انجام پژوهش هاي کلان و کاربردي و پژوهش هاي محصول محور پيشرو و پيشگام باشد که براي تحقق اين هدف هماهنگي با واحدهاي ذيربط و برقراري ارتباط با ساير ارگان ها ضروري است.
رئيس دانشگاه در سخنان خود تاکيد کرد: بايد از تحقيقات موازي پرهيز کنيم. همچنين موضوعات را اولويت بندي و پژوهشگران را درگير توليد علم کاربردي کنيم تا فرهنگ پژوهش هاي کاربردي در دانشگاه گسترش يابد.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در خاتمه سخنان خود با اشاره به تحولاتي که در نظام سلامت با اجراي طرح تحول سلامت صورت گرفته و افزايش رضايتمندي مردم و کاهش دغدغه هاي آنان و نظام سلامت را در پي داشته است، گفت: طرح تحول سلامت باعث ايجاد انقلابي در حوزه بهداشت و درمان شد و اميدوارم ما نيز بتوانيم طرح تحول پژوهشي را کليد بزنيم تا منشأ خير و برکت در دانشگاه شود.
دکتر پيوندي در خاتمه سخنان خود از تمامي دست اندرکاران برگزاري اين جشنواره و همچنين تمامي روساي مراکز تحقيقاتي، اساتيد، محققان و پژوهشگران دانشگاه تقدير کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن