محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826317124
یادداشتی بر کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» رنگهای عاشقی در بوم انقلاب
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشتی بر کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ»
رنگهای عاشقی در بوم انقلاب
«عاشقی به سبک ونگوگ» محمد رضا شرفی خبوشان که هم شعر میگوید و هم قصه مینویسد در جایگاه خود نمونه خوبی برای پیدا کردن و نشان دادن زیباییهای یک رمان است.
خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: عاشقی به سبک ونگوگ را میتوان از منظرهای گوناگون به تماشا نشست. میگویم تماشا چون باور دارم اگر کسی که در جایگاه ارزیابی قرار میگیرد - حتی منتقد ملزم به مطالعه اثر - قبل از ذره بین ارزیابی، چشم زیبایی بین و کل نگر خود را به روی اثر بسته باشد، ذره بین که هیچ، توسل به میکروسکوپ نیز دردی موشکافی و شناخت ظرایف و ظرفیتهای اثر هنری دوا نخواهد کرد. به هر صورت «عاشقی به سبک ونگوگ» محمد رضا شرفی خبوشان که هم شعر میگوید و هم قصه مینویسد در جایگاه خود نمونه خوبی است برای پیدا کردن و نشان دادن زیباییهای یک رمان. البته که برای شناخت بیشتر آنچه که از جهان بینی نویسنده در پیکره اثر به حقیقت پیوسته و غنای از اینجا به بعد آنچه در جهان داستان نویسنده خواهد نوشت، دیدن نواقص نیز امری شایسته و بایسته است. شخصیت اصلی این قصه جوانی به نام البرز است با یک پای لنگ، که همراه مادر، پدری که لال است و برادری که بزرگتر از اوست در خانه تیمسار خسروخانی از ذی نفوذان ارتش شاهنشاهی، خدمتگزاری میکنند و البته البرز همبازی نازلی دختر تیمسار هم هست. او برای ناراحت نشدن این دختر به هر کاری تن میدهد و حسی رقیق که کم کم در خیالش آن را عشق میپندارد در او نسبت به نازلی شکل میگیرد. سالها میگذرد و البرز و نازلی هر دو نقاش میشوند. نازلی با کسی دیگر ازدواج میکند و زندگیاش به شکست میانجامد تیمسار دختر و مادرش را به آمریکا میفرستد و نازلی که به این رفتار پدرش مشکوک شد از البرز میخواهد که علت این رفتار پدرش چه و بوده در آن باغ قدیمی چه خبر است؛ و داستان از اینجا شروع میشود که البرز در لانه سگ زاغ سیاه تیمسار را چوب میزند. **مبارزانی که به چاه انداخته میشدند تیمسار و دوستانش برای سرکوب کردن مبارزات و انقلابیون در حال اجرای برنامه حذف فیزیکی مبارزان و انداختن آنها در چاه بزرگی در باغ قدیمی است. البرز در خلال صحبتهای تیمسار متوجه میشود که فرزند واقعی کسانی که کنار آنها بزرگ شده نیست و دچار حس بحران هویت میشود و میرود دنبال آن کسی که او را بنا به درخواست تیمسار و همسرش که بچه دار نمیشدهاند، به تهران آورده و ماجرای دیگری شکل میگیرد. به طور کلی در این رمان نویسنده دو محور را مورد توجه قرار داده که اولی با حضور شخصیت اصلی داستان – البرز – به پیش میرود که ماجرای عشق به نازلی و بعد هم مخفی شدن برای فهمیدن ماجرایی که در باغ در حال وقوع است را به تصویر میکشد و محور دوم مربوط به اتفاقاتی است که توسط تیمسار و دوستانش و عبدالله برادر بزرگتر البرز که وارد نظام شده در حال رخداد است؛ و این حوادث در چهار فضا مجزا نگاشته شده است که در فصل اول با عنوان «شیدایی در سگ دانی» تلاش البرز برای انجام درخواست دیگری از سوی نازلی - کسی که وجود او را از آن خود کرده -، با زبانی تصویری و نثری بسیار هوشمندانه و سالم به پیش چشم ما به نمایش گذاشته شده است. در فصل دوم با عنوان «هوایت را نفس میکشم» البرز وارد اتاق نازلی میشود و خود را غرق در هوایی میکند که معشوقهاش در آن نفس کشیده و همه چیز برای در این اتاق وجود نازلی را تداعی میکند. در این فصل نویسنده در خلال ماجرای تیمسار و طرح حذف فیزیکی مخالفان سلطنت، مساله هویت البرز را مطرح میکند و با این ابهام شخصیت اصلی داستان وارد یک چالش اساسی بر سر یافتن هویت خود میشود. **پوست کندن از نقاش فصل سوم که نویسنده نام آن را «پوست از من بردار» قرار داده، جایی است که البرز برای شناخت پیشینه و هویت خود سفر میکند و سراغ کسی میرود که او را به تیمسار خسروخانی تحویل داده و تیمسار هم وقتی دیده پسر یک پایش کوتاه تر از دیگری است او را پس زده و با تقبل خرج زندگیاش او را به خانواده خدمتکار در باغش سپرده. در فصل پایانی این رمان با عنوان «پوست کندن از نقاش» نویسنده ساختار روایت را تغییر داده و از زاویه ای دیگر همه آن گذشته را که البرز دنبال کشف آن بوده را در قالب حوادثی که منجر به مرگ پدر و مادرش و زنده ماندن او و رسیدنش به دست دوست تیمسار و... را در فضایی روستایی و دقیق به تصویر کشیده است. از جمله شخصیتهایی که در این رمان بار معنایی و ماجرایی برایشان در نظر گرفته شده است میتوان به : البرز، نازلی، بابا کلیم، تیمسار خسروخانی، عبدالله، اشاره نمود که هر کدام با فراز و نشیبهای پرداختی از سوی نویسنده، به عنوان نقش آفرینان اصلی این قصه شناخته میشوند. که در میان اینان، میتوان گفت با کمی اغماض گرفت که شخصیت البرز به لحاظ حجم حضورش در داستان که منجر به ظهور خصوصیات و ظرفیتهایش شده، نیز شخصیت باباکلیم که در واقع پدر خانواده ای است که به عنوان خدمتکار در باغ تیمسار خسروخانی کار میکنند و البرز را نیز بزرگ کردهاند، با در نظر گرفتن محدودیتهای این شخصیت که لال است و به واسطه تصاویر بسیار هوشمندانه ای که از او در مقابل کنشهای داستان اراده شده، ماندگاری بیشتری در ذهن خواننده نسبت به دیگر حاضران در این قصه و ماجرا دارند. گرچه بد نیست اگر اشاره کنم که امکانات و لوازمی که در اختیار نویسنده است این فرصت را فراهم کرده که حد بالاتری از برون گرایی تصویری در واکنشهای شخصیتها را به عنوان پرداخت ویژگیها و شخصیت پرداخت ببینیم. **خلاءهای درونی شخصیتها و کمبود بیرونی شخصیتهای رمان هر کدام به فراخور موجودیت دارای یک نوع خلاء درونی هستند که نمود این کمبود را در رفتار بیرونیشان به شیوه دیگری بروز میدهند به عنوان نمونه، البرز که وجودش از سالهای پیش لبریز از حسی است نسبت به نازلی که گمان به عشق میبرد و خلاء باور شدن و حس حقارتی که همراه اوست، او را در حد یک امر بر برای لحظه های خوشی و ناخوشی نازلی نگه داشته. همین طور نازلی، دختر اغواگری که نه اخمهایش به اندازه ای است که البرز را نسبت به خود رم دهد و نه خندههایش آن اندازه که جسارت پیش آمدن به البرز را بدهد و اما خود از داشتن همه چیز و نداشتن محبت و عدم تکیه گاه در زندگیاش، پریشان و آشفته است و این دو یعنی البرز و نازلی دو نقاش که هر دو تابلوهایی با چشمهایی تار، با نگاههایی مات، و اسطوره ای از بود و نبود میکشند. پیرامون شخصیتها، ماجرا و کنشهای داستان میتوان به این نکته که البته بحث پیشینی آن نگاه به نواقص احتمالی در طرح داستان و منطق پیرنگ است، اشاره کرد که نوع چینش ماجراها و حوادث در طرح به گونه ای است که محور اصلی و فرعی نسبت به هم حالت هم افزایی ندارند و یکدیگر را حمایت نمیکنند یعنی آنچه در محدوده تیمسارخسروخانی و دوستانش پیرامون کشتن مبارزان و انقلابیون برای سرکوبی قیام آنها رخ میدهد واکنشهای درخوری را در جهت پیشبرد ماجرا، وضوح هدف اصلی و نیز شخصیت پردازی و فضاسازی در دایره ماجرایی و شخصیتی البرز باعث نمیشود و همین طور بالعکس؛ و نکته دیگر مواجه شدن خواننده با لحظه اتفاق بدون آماده سازی و دادن سرنخهایی برای درک بهتر در لحظه وقوع که به عنوان مثال میتوان به جایگاه نافذ عبدالله در ارتش و همکاری نزدیکش با تیمسار در این کشتار اشاره نمود با توجه به این که عبدالله از خانواده ای سطح پایین است که قاعدتاً تیمسارخسروخانی نباید چنین بدون مرز با او سر یک میز بنشیند و همین مساله عشق آتشین و شیفتگی البرز نسبت به نازلی، که در پایان فصل سوم به نفرتی عمیق بدل میشود و مورد آخر در این زمینه توجیه ساختار فصل آخر است که نویسنده بعد از سه فصل پیشروی منطقی و در چارچوب و قواعد متعارف به یک باره فرم را تغییر میدهد و از منظری دیگر ماوقع قصه هویت البرز را بازگو میکند که در نسبت با دیگر فصلها مانند تابلویی میماند که نقاشی نیمی از آن را در قالب رئال و مابقی را سو رئال ترسیم نماید یا چیزی شبیه به این. **رمانی نگاهی تمثیلی و تصاویری زیبا نویسنده به تعبیه عناصر مختلف در ماجرا به سمت ایجاد لایه ای از معنا با استفاده از ظرفیتهای نشانه شناسی و معناشناسی و نیز کارکرد اسطورهها کرده است. که بعضاً نگاهی تمثیلی با تصاویری زیبا و نثری دل نشین، پتانسیل چنین دریافتهایی را در اثر ایجاد نموده که از جمله آنها، ماجرا و زندگی و عشق ونگوگ، چاه و دخمه ای که در فصول مختلف از زبان شخصیتها حتی در زمانهای مختلف ذکر میشود. ملخهایی که همه چیز را میخورند و همه جا هستند. در پایان با تمام چیزهایی که گفته شد و چندین برابری که از ظرفیتهای این رمان در مقابل ذهن نگارنده نامکشوف باقی ماند، عاشقی به سبک ونگوگ را اثری خواندنی و درخور نموده است که لحظه و تصاویری ماندگار و حسی دوست داشتنی و تجربههایی نو در ذهن خواننده به یادگار میگذارد. انتشارات شهرستان ادب «عاشقی به سبک ونگوگ» را با قیمت 10هزار تومان در 212 صفحه منتشر کرده است. نویسنده یادداشت: سیدحسین موسوی نیا انتهای پیام/و
93/10/07 - 11:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پنجرههاى تشنه»
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب پنجرههاى تشنهپنجرههای تشنه در آستانهی اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء علیهالسلام از تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب پنجرههای تشنه رونمایی شد پنجرههای تشنه دربه همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی کارگاه آموزشی «برندسازی و تبلغات کتاب» برگزار میشود
به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامیکارگاه آموزشی برندسازی و تبلغات کتاب برگزار میشودمجمع ناشران انقلاب اسلامی در زمستان سال 93 کارگاه سه روزه برندسازی و تبلغات کتاب را ویژه ناشران و دستاندرکاران تولید و عرضه کتاب برگزار میکند به گزارش خبرگزاری فارس این مجمع در نظر دارد در ادامگزارشی از رونمایی تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «پنجرههای تشنه»
گزارشی از رونمایی تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب پنجرههای تشنهمتن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب پنجرههای تشنه نوشته مهدی قزلی در آستانه اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء رونمایی شد به گزارامشب از شبکه اول سیما انجام میشود؛ پخش مستقیم رونمایی تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پنجرههای تشنه» از
امشب از شبکه اول سیما انجام میشود پخش مستقیم رونمایی تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب پنجرههای تشنه از کربلادر آستانه اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء علیهالسلام از تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتانتشار اولین کتاب درباره «تاریخ شفاهی انقلاباسلامی در اراک»
انتشار اولین کتاب درباره تاریخ شفاهی انقلاباسلامی در اراککتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک که به همت یوسف نیک فام گردآوری و تدوین شده است به زودی توسط حوزه هنری استان مرکزی منتشر میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراکفیلم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پنجرههای تشنه»
فیلم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب پنجرههای تشنهروز گذشت تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب پنجرههای تشنه نوشته مهدی قزلی در حرم حضرت اباعبدالله ع رونمایی شد که فیلم آن در این گزارش منتشر میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس روز گذشته از متن تقریظ رهبر انقلاب بکاهش قیمت کتابهای تقریظ شده توسط رهبر انقلاب در سوره مهر
کاهش قیمت کتابهای تقریظ شده توسط رهبر انقلاب در سوره مهرتمام کتابهای سوره مهر که مزین به تقریظ مقام معظم رهبری شدهاند در قطع و اندازههای مختلف در دو نوع جلد سخت و شومیز با کاهش قیمت در اختیار علاقهمندان کتاب قرار خواهد گرفت به گزارش خبرگزاری فارس حیدر ایمنی مدیر روابط عموکتاب «داعش از کاشت تا برداشت» به زبان عربی ترجمه شد
کتاب داعش از کاشت تا برداشت به زبان عربی ترجمه شدکتاب داعش از کاشت تا برداشت تألیف سیدمهدی نورانی به زبان عربی منتشر و در میان زائران اربعین حسینی توزیع شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب داعش از کاشت تا برداشت توسط خود نویسنده اثر سیدمهدی نورانی به زبان عستاد برگزاری مسابقه بزرگ «کتاب و زندگی» اعلام کرد معصومه آباد به خوانندگان ۱۷ ساله «من زندهام&
ستاد برگزاری مسابقه بزرگ کتاب و زندگی اعلام کردمعصومه آباد به خوانندگان ۱۷ ساله من زندهام جایزه میدهد شرکت ۵۰۰ دختر ۱۷ سالهمردم تهران اصفهان و خراسان رضوی در صدر شرکتکنندگان مسابقه کتاب و زندگی قرار دارند و از میان نزدیک به 25 هزار نفر حدود 500 دختر 17ساله تا به امروز در ابازپخش مستند «یک واحد انقلاب، پای درس استاد»
بازپخش مستند یک واحد انقلاب پای درس استادشبکه سه سیما مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد را امشب دوباره پخش میکند به گزارش خبرگزاری فارس در پی درخواستهای مکرر بینندگان این شبکه برای باز پخش مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد این برنامه ساعت 20 امشب دوشنبه 17 9 93 باز پخکتاب «موقام، موسیقی مقامی آذربایجان» منتشر شد
کتاب موقام موسیقی مقامی آذربایجان منتشر شدکتاب موقام موسیقی مقامی آذربایجان تالیف رامِز زُهراب اُف و ترجمه علاءالدین حسینی از سوی انتشارات سروش منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس موقامها که حاصل ذوق همه مردم قفقاز است موسیقی کلاسیک محسوب میشود و گونه اصلی موسیقی حرفهای مبتنیمراسم رونمایی آلبوم «من پرویز پرستویی» پرستویی: با شنیدن و خواندن این اثر تکلیف علاقهمندان بازیگری
مراسم رونمایی آلبوم من پرویز پرستوییپرستویی با شنیدن و خواندن این اثر تکلیف علاقهمندان بازیگری مشخص میشودپرویز پرستویی گفت با انتشار این آلبوم و کتاب نه قصد سودجویی داشتیم و نه کار تجاری هر روز با علاقمندانی مواجه میشدم که به شدت میخواستند بازیگر شوند با خواندن و شنیدن ایرونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پنجرههای تشنه» در کربلا
رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب پنجرههای تشنه در کربلا در آستانهی اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء علیهالسلام از تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب پنجرههای تشنه رونمایی می شود بهبخشهایی از کتاب «پنجرههای تشنه» از درخواست دختر جوان در مسیر حمل ضریح امام حسین تا لحظاتی که باید
بخشهایی از کتاب پنجرههای تشنهاز درخواست دختر جوان در مسیر حمل ضریح امام حسین تا لحظاتی که باید عمر را بیمه کندحدیث دلدادگی شیعیان به امام حسین ع اربعین و عاشورا نمیشناسد این موضوع به راحتی در کتاب کتاب پنجرههای تشنه نوشته مهدی قزلی از حمل ضریح امام حسین از قم تا کربلا به خوسپاه تمام نسخههای کتاب توقیفی «همت» را خرید
سپاه تمام نسخههای کتاب توقیفی همت را خرید فرهنگ > کتاب - رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس ضمن ارائه توضیحاتی درباره حواشی انتشار و توقیف کتاب همت تأکید کرد برای جلوگیری از ضرر ناشر و عدم جمع آوری کتاب کلیه نسخه های باقی مانده از این کتاب توسط سپاه خریداری شحمید داودآبادی و روایت ماجرای «نامزد خوشگل من» در کتاب تازهاش
حمید داودآبادی و روایت ماجرای نامزد خوشگل من در کتاب تازهاشحمید داودآبادی از اتمام نگارش مجموعه خاطراتش از جنگ با عنوان نامزد خوشگل من و انتشار آن تا یکماه آینده خبر داد حمید داودآبادی نویسنده پیشکسوت ادبیات دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تامولف «طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی» در گفتوگو با فارس: عاشورا در شعر عصر انقلاب با همه ابعاد
مولف طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی در گفتوگو با فارس عاشورا در شعر عصر انقلاب با همه ابعادش ظاهر شده استدکتر مرضیه محمدزاده ضمن اعلام این مطلب گفت در دوران صفوی بیشتر سوگ جریان دارد بین پهلوی و قاجار عرفان پررنگ میشود در دوره مشروطه بیشتر شعرها حماسی است اما در عصر ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها