تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804240891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلمی از ایثار واقعی مادران شهدا در دوران دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


"خانه ای کنار ابرها" از جلال دهقانی اشکذری
فیلمی از ایثار واقعی مادران شهدا در دوران دفاع مقدس
"خانه ای کنار ابرها" می کوشد از این گوید که در دوران هشت ساله دفاع مقدس در کنار جان بر کفانی که عازم جبهه ها می شدند خانواده هایی هم بودند که در پشت جبهه ها جای خالی سفرکردگان را پر می کردند.




به گزارش جام نیوز، اکران یکی از شریف ترین و به لحاظ هزینه جمع و جورترین آثار ارزشی سینمای ایران یعنی "خانه ای کنار ابرها" در یکی از بدترین فصول به همان اندازه ناراحت کننده است که برای معرفی این فیلم به مخاطبان نیز کمترین همکاری تبلیغاتی از سوی ارگان های ذیربط صورت نمی گیرد. بسیار جای تامل باقی است که برای فیلمهای ضدمخاطب گروه سینمایی "هنروتجربه" با هزینه بالایی تبلیغات شده و حتی سران این گروه سینمایی روی جلد نشریات سینمایی را نیز با هدف معرفی این فیلمها خریداری می کنند اما برای فیلمهای ارزشی این سینما کمترین کمک تبلیغاتی صورت نمی گیرد.
 
این روال ناپسند در درازمدت باعث آن خواهد شد که آدمهایی چون جلال دهقانی اشکذری که کارگردانی این اثر را برعهده دارند نیز از ادامه مسیری که در پیش گرفته اند زده شده و یا قید کار در سینما را بزنند یا آن که به سراغ ساخت گونه ای دیگر از فیلمها بروند.
  ارائه تصویری دقیق و شفاف از اوضاع خانواده های ایرانی
"خانه ای کنار ابرها" درامی ساده و بی آلایش را در سالهای دفاع مقدس روایت می کند؛ اما نه در دل جنگ که در اجتماعی که هرچند فرسنگ ها با جبهه ها فاصله دارد اما به واسطه درگیری فرزندان و همسران این خانواده ها با جنگ خواه ناخواه متاثر از شرایط جنگ است. دهقانی کارگردان اثر کوشیده درون این اجتماع، به روایت داستانی درباره دو خلافکاری بپردازد که با جازدن خود به عنوان رفقای رزمندگان از خانواده های آنها وجوه نقدی میگیرند!
 
این روایت از یک طرف به ارائه تصویری دقیق و شفاف از اوضاع خانواده های ایرانی در دوران دفاع مقدس منجر می شود و مخاطب با پاکی روحی خانواده هایی که همه چیز خود را در راه رضایت امام شهیدان فدا می کردند آشنا می شود و از طرف دیگر سبب ساز آن می شود که مقایسه ای صورت گیرد میان آداب و مناسک زندگی اجتماعی در دوران جنگ و آنچه این روزها به عنوان این نوع زندگی می شناسیم.
  مادرانی که پشت جبهه ها را پر می کردند
"خانه ای کنار ابرها" می کوشد از این گوید که در دوران هشت ساله دفاع مقدس در کنار جان بر کفانی که عازم جبهه ها می شدند خانواده هایی هم بودند که در پشت جبهه ها جای خالی سفرکردگان را پر می کردند. مادرانی که همه تلاش خود را می کردند تا کمبودهای مالی وارده به سبب اعزام فرزندان یا شوهران به جبهه ها به چشم نیاید و همین مادران بودند که باعث می شدند رزمندگان ما بتوانند با فراغ بال در برابر دشمن صف آرایی کنند.
  طراحی صحنه ای درست و حساب شده
"خانه ای کنار ابرها" در کنار داستان جذاب خود، طراحی صحنه دقیق و حساب شده ای هم دارد. در ساخت آثاری که داستان آنها در دهه های 50 و 60 می گذرد به دلیل نداشتن شهرک سینمایی مربوط به آن دوره اغلب کارگردانان مجبورند به سراغ لوکیشنهایی در نقاط جنوبی شهر بروند؛ لوکیشن هایی که بافت شهری آنها هنوز تغییر نکرده و دستخوش حراج بسازبفروشها نشده اند. دهقانی اشکذری نیز با انتخاب یکی از این محلات و البته طراحی درست محیط برای نبودن مظاهر مدنیت دهه نودی در نماها شرایطی را فراهم آورده که "خانه ای کنار ابرها" به واسطه طراحی صحنه اثری جامع باشد.
 
در انتخاب بازیگران دهقانی کوشیده دو چهره یکی سینمایی و دیگری تئاتری را در کنار هم استفاده کند. مرکزیت قصه برعهده دو سارق است که نقش آنها را حامد کمیلی بازیگر مشهور سینما و هدایت هاشمی بزرگ شده تئاتر ایفا می کنند. کمیلی به واسطه تجربیاتی که در آثار مختلف سینمایی از "تردید" گرفته تا "پسر آدم دختر حوا" دارد خیلی خوب توانسته ایفاگر شخصیتی باشد که هم به دزدی روی آورده و هم تردیدهای خاص خود را در مسیر هدف نادرستش دارد. هدایت هاشمی که اول بار با "وقتی همه خوابیم" بهرام بیضایی به سینما معرفی شده و در سالهای اخیر ردپایی پررنگ در تلویزیون هم از خود به جای گذاشته نیز در قامت همکار سارق کمیلی خیلی خوب جلوه گر شده است. هاشمی در اینجا هم به مانند اغلب کارهای خود سعی می کند با تزریق رگه های طنز به بازیش شرایط جذابتر شدن کاراکتر را فراهم کند.
  تعریفی واقعی از ایثار در دوران دفاع
پایان بندی "خانه ای کنار ابرها" هرچند به مانند بسیاری از آثار ارزشی باید با دگردیسی شخصیتی دو خلافکار اصلی آن صورت گیرد اما این دگردیسی آن قدر نرم و منعطفانه صورت می گیرد که باعث میشود به جای شوک، مخاطب به تفکر واداشته شود. تفکر درباره اینکه ایثار و فداکاری در دوران دفاع مقدس چه جایگاهی در زندگی ما داشت که مادران شهید حتی از  رفتار زشت دو خلافکار هم به سادگی می گذرند و شرایطی را فراهم می کنند برای تنبه درونی آنها.   فرهنگ نیوز 115  



۰۵/۱۰/۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن